سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برخورد با افراد حسود

نحوه برخورد با افراد حسود گاه به یک چالش در زندگی افراد تبدیل می‌شود. ممکن است شما نیز بارها با چنین افرادی در محل کار، در بین دوستان و یا افراد فامیل مواجه شده‌باشید. حسادت می‌تواند دلایل بسیار مختلفی داشته باشد، اما در حالت کلی زمانی به وجود می‌آید که یک نفر نداشته‌های خود را با داشته‌های دیگران مقایسه کند و تلاش کند تا داشته‌های دیگری را از او بگیرد. افراد حسود با حرف‌ها، رفتار و اعمال خود مانع از پیشرفت شما می‌شوند و همواره فضایی منفی را در روابط ایجاد می‌کنند. نحوه صحیح برخورد با چنین افرادی می‌تواند از تأثیرات آنان بر زندگی شما بکاهد و یا آن‌ها را از بین ببرد. در این مقاله نکات مهم در نحوه برخورد با افراد حسود را شرح داده‌ایم.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افراد حسود می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: برخورد با افراد حسود

پیشگیری از حسادت دیگران

در ابتدا به بررسی موضوعات پیش از بروز حسادت می‌پردازیم. مسلما این جمله را بسیار شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. این جمله برای حسادت هم صدق می‌کند. البته منظور ما این نیست که حسادت یک بیماری است، بلکه باید بگوییم حسادت مانند بسیاری از رفتارهای انسانی در همه افراد وجود دارد؛ به سن و سال، میزان تحصیلات، خانواده یا هر چیز دیگری هم ارتباطی ندارد. اما در روانشناسی فردی عنوان می‌شود، در صورتی که این حس، در جهت منفی استفاده شود حالت بیمار گونه پیدا می‌کند.

در این بین افرادی هستند که می‌توانند حسادتشان را به خوبی مدیریت کنند و همین طور اشخاصی هم هستند که در بعضی از مواقع از پس مدیریت حس حسادتشان بر نمی‌آیند و این حس به آن‌ها غلبه می‌کند. حسادت برای عده‌ای در موارد خاصی دقیقا مانند بنزین است و جرقه‌هایی از جانب شما منجر به شعله‌ور شدن آتش حسادت می‌شود. بنابراین در برخورد با افراد حسود مراقبت جرقه‌ی رفتاری زیر باشید:

برخورد با افراد حسود | فخر فروشی

اگر به تازگی موفقیتی در زمینه‌هایی خاص کسب کرده‌اید، دلیلی ندارد آن را برای همه شرح دهید و یا فخر فروشی کنید. اصلا نیازی نیست که موفقیت‌هایتان را  به رخ دیگران بکشید و بخواهید با این کار توانایی‌هاتان را ثابت کنید؛ ممکن است از این کار حس خوبی به شما دست دهد اما حسادت برخی افراد را بر می‌انگیزاند و آسیب‌های آن خود شما را نیز در بر می‌گیرد. از بروز رفتارهای هیجانی در مقابل فرد حسود بپرهیزید.

نحوه برخورد با افراد حسود

در مواجهه با حسادت افراد که به صورت‌هایی همچون عصبانیت و پرخاشگری، تخریب کردن شخصیت طرف مقابل، غُر زدن، آسیب زدن به اموال و… بروز می‌کند، چه واکنشی نشان می‌دهید؟ بدترین کار در چنین زمان‌هایی این است که شماهم پا به پای این افراد توهین و پرخاشگری کنید، یا زخم زبان بزنید و شخصیت طرف مقابل را تخریب کنید. برای برخورد در زمان حسادت، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

1. سکوت کنید و شنونده باشید

یکی از بهترین کارها برای اینکه بتوانید شعله حسادت دیگران را خاموش کنید این است که به حرف‌های طرف مقابل خوب گوش بدهید. این یک نکته مهم است که بسیاری از افراد وقتی شنیده می‌شوند، آرام می‌شوند و حس بهتری از طرف مقابل می‌گیرند.

2. به دور از قضاوت و تنش با او صحبت کنید

علاوه بر اینکه در این موارد می‌توانید به صحبت‌های طرف مقابل خوب و موثر گوش بدهید، می‌توانید به دور از تنش و صادقانه با این افراد صحبت کنید تا مشکلات احتمالی را حل کنید. پیشنهاد می‌کنیم که این صحبت‌ها در جمع نباشد و جلسه دونفره‌تان پشت در‌های بسته صورت گیرد.

3. برخورد با افراد حسود | موضوع را کش ندهید

بعد از اینکه متوجه شدید شخصی به شما حسادت می‌کند و این حسادت را به زبان آورده است (با پرخاشگری، زخم زبان و…) دیگر لازم نیست این موضوع را کش بدهید و طرف را متوجه ناراحتیتان از این موضوع بکنید. اما در صورتی که این حسادت‌ها ادامه پیدا کند لازم است در صورت امکان رابطه خود را با فرد حسود قطع کرده و یا او را از رفتارهای آزاردهنده‌اش آگاه کنید.

4. حساسیت‌های افراد را بشناسید

به مرور زمان می‌توانید متوجه موضوع حسادت افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید بشوید تا با شناخت کلی از شخصیتشان، کارهایی که موجب برانگیخته شدن حس حسادتشان می‌شود را انجام ندهید و درباره آن‌ها با افراد حسود صحبت نکنید.

چند راهکار عملی برای برخورد با افراد حسود

علاوه بر نکات گفته شده موارد زیر می‌تواند در رفتار با فرد حسود به شما کمک کند:

پذیرش واقعیت

اولین موردی که باید به آن توجه کنید « پذیرش» این موضوع است که وظیفه شما تربیت این افراد نیست. شما نمی‌توانید به آن‌ها توضیح بدهید که حسود هستند، رفتار خوبی ندارند و مجبورند که خودشان را اصلاح کنند. از طرفی دیگر در بسیاری از موارد باتوجه به شرایط و موقعیتی که دارید، نمی‌توانید ارتباط‌ تان را با این افراد محدود یا قطع کنید.

بنابراین کنار آمدن با افرادی‌ که این ویژگی را دارند یا پذیرفتن این خصیصه اخلاقی‌شان، اولین و مهم‌‌ترین نکته است. پذیرش این موضوع به شما کمک می‌کند تا از این افراد انتظار خوشحالی‌های خالصانه را نداشته باشید و حتی سعی‌کنید که درمورد زندگی‌ تان کمتر با آن‌‌ها صحبت کنید‎.‎

محبت

در برخورد با افراد حسود محبت کنید. در بعضی از موارد محبت جواب می‌دهد. خیلی‌ها اعتقاد دارند آدم‌‌ها را می‌توان با محبت رام کرد. اگر یکی از افراد حسود در مسیر راه شما قرار گرفته، به او محبت کنید. ممکن است رفتارهای حسادت ‌آمیز در این فرد از بی‌توجهی اطرافیانش نشأت گرفته باشد و در صورتی که از سمت شما محبت و توجه دریافت کند، احتمالا این رفتارش را کنار بگذارد. مثلا در بعضی چیزها نظرش را بپرسید و یا از خصوصیات مثبتش تعریف کنید.

نادیده گرفتن

اگر محبت جواب نمی‌دهد از نادیده گرفتن استفاده کنید. بررسی کنید تا متوجه شوید که این افراد چه نقشی در زندگی شما دارند. آیا حسادت‌ آن‌ها به شما ضرری می‌‌زند؟ آیا آن‌ها جزو افراد مهم زندگی‌ تان هستند یا موقتا مجبور به ارتباط با آن‌ها هستید؟ اگر کمی دقت کنید می‌فهمید که بیشتر این افراد جزء دوستان و روابط درجه چندم شما هستند.

به عبارتی بود و نبود آن‌ها در زندگی تاثیر به خصوصی ندارد. این دسته از افراد در گروه بی‌آزارها طبقه بندی می‌شوند. یعنی مطمئن باشید که حسادتشان برای شما هیچ گونه ضرری ندارد. بنابراین بهترین راه ‌کار این است که این افراد را در زندگیتان نادیده بگیرید. برای اطلاع بیشتر از نحوه برخورد با افراد حسود می‌توانید از متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران کمک بگیرید.

سوالات متداول

-افراد حسود، چه ویژگی‌هایی دارند؟

از نشانه‌های آدم حسود این است که آن‌ها از ناراحتی دیگران شاد می‌شوند، اگر کار اشتباهی انجام بدهید شما را به شدت سرزنش می‌کنند، اگر در مسیر موفقیت باشید مدام به دیگران می‌گویند که تو نمی‌توانی، دیگران را تحسین و تعریف و تمجید نمی‌کنند، با افرادی که به آن‌ها حسادت می‌کنند پرخاشگرانه صحبت می‌کنند، پشت سر افراد غیبت می‌کنند، به افراد بی توجهی نشان می‌دهند و اصطلاحا خودشان را می‌گیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه برخورد با افراد حسود می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: برخورد با افراد حسود