سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سو استفاده جنسی با چه آسیب ها و پیامدهایی همراه است ؟

سو استفاده جنسی به اجبار یک فرد برای برقراری رابطه جنسی، در صورت بی میلی فرد مقابل گفته می‌شود. در واقع فردی که هدف سو استفاده قرار می‌گیرد قادر به دفاع از خود نیست و با تحمل درد و آسیب‌های جسمی به اجبار تن به این کار می‌دهد. معمولا کودکان بیشترین قشر آسیب پذیر در این مسائل هستند که آموزش‌های لازم برای آنان بسیار مهم و ضروری است. با این حال آنچه اهمیت دارد این است که احتمال وقوع این مسئله برای تک تک افراد جامعه وجود دارد و اکثریت افراد به دلیل عواقب و حفظ آبرو از بیان این موضوع خودداری می‌کنند که این مسئله با افزایش آسیب‌ها و اختلالات گوناگون همراه است. باید بدانید تا زمانی که راجع به این موضوع آگاه سازی اتفاق نیفتد، شاهد تداوم آن در جامعه هستیم، به همین خاطر در ادامه راجع به این مسئله بیشتر صحبت خواهیم کرد.

منبع: سو استفاده جنسی با چه آسیب ها و پیامدهایی همراه است ؟

شماره مرکز مشاوره

سو استفاده جنسی به چه رفتاری گفته می‌شود

هرگونه رفتاری که در آن تمایل به برقراری ارتباط جنسی از جانب دو طرف وجود نداشته باشد را سو استفاده جنسی می‌گوییم. در واقع سو استفاده به این معناست که یک نفر، دیگری را به برقراری رابطه جنسی مجبور کند. برخلاف تصور عموم مردم، سو استفاده به دلیل بیماری جنسی یا ناتوانی در کنترل میل جنسی صورت نمی‌گیرد و در بیشتر موارد بررسی شده، یک عمل پرخاشگرانه، با قصد تحقیر طرف مقابل و کنترل اوست.

طرف مقابل نیز به دلیل ضعف قدرت جسمی و یا نگرانی از بابت آبروریزی در خانواده، در مقابل این رفتار سکوت می‌کند. همچنین برخی مواقع سو استفاده از طرف اعضای خانواده فرد صورت می‌گیرد. به همین خاطر فرد نمی‌داند به کجا پناه برده و یا شکایتی را مطرح کند. آمار نیز نشان می دهد که در اکثر مواقع فرد سو استفاده گر، از آشنایان قربانی است و به محل زندگی وی، رفت و آمد دارد.

به این نکته توجه داشته باشید که سو استفاده جنسی صرفا به معنای برقراری رابطه جنسی تحمیلی با دیگری نیست بلکه این رفتار دامنه وسیعی دارد که حد نهایی آن رابطه جنسی است. عورت نمایی، لمس کردن اندام جنسی، بوسیدن فرد و یا حتی استفاده از کلمات جنسی، چنانچه در طرف مقابل احساس ناراحتی ایجاد کند، سو استفاده محسوب می‌شود. برای کسب اطلاعات در زمینه ارتباط با جنس مخالف کلیک کنید.


چه افرادی مورد سو استفاده جنسی قرار می گیرند

سو استفاده می‌تواند در مورد هر دو جنس و در هر گروه سنی رخ دهد اما فراوانی آن، در سنین مختلف و بین دو جنس متفاوت است. بر اساس آمارها، اکثریت قربانیان آزار و اذیت‌های جنسی زنان و دختران هستند. با این وجود پسر بچه‌ها نیز به عنوان یک گروه آسیب پذیر علی الخصوص در سنین نوجوانی شناخته می‌شوند.

با این حال با توجه به اینکه کودکان بسیاری قربانی سو استفاده جنسی می‌شوند، بهتر است، فرزندانتان را با در نظر گرفتن اصول تربیت جنسی و با توجه به گروه سنیشان، از خطراتی که ممکن است برایشان پیش بیاید آگاه کنید. همچنین سعی کنید به عنوان والدینی آگاه، به رفتارهای دیگران با کودکتان توجه داشته باشید و در صورت مشکوک بودن این رفتارها، تذکر دهید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه تربیت جنسی کودکان کلیک کنید.


عواقب منفی سو استفاده جنسی

از عواقب و پیامدهای سو استفاده جنسی می‌توان به موراد زیر اشاره کرد:

1. ابتلا به بیماری‌های روحی

بیماری روحی، با توجه به جنسیت فرد می‌تواند متفاوت باشد. دخترها معمولا دچار ترس و وحشت شده و علائم اضطرابی را نشان می‌دهند. اما پسران معمولا دچار افسردگی می‌شوند. دلیل این تفاوت در نوع برخورد جامعه با تجربه‌ای است که احساس کرده‌اند. دخترانی که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند، معمولا مورد محبت و حمایت قرار گرفته و اطرافیان درگیر مشکل آن‌ها می‌شوند. اما پسرانی که مورد سو استفاده قرار می‌گیرند، معمولا از جانب سایرین به عنوان بی‌عرضه و یا ضعیف درنظر گرفته می‌شوند. آن‌ها علاوه بر سرخوردگی ناشی از تجربه تلخشان، بار بدرفتاری دیگران را نیز می‌بایست تحمل کنند.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

2. بیماری‌های جسمی

سو استفاده اکثر اوقات همراه با زور اتفاق می‌افتد. به همین خاطر بروز آسیب‌های جسمانی نظیر شکستگی، کبودی، خراشیدگی و یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و عفونی در این رفتار شایع است.

3. بدبینی و بدرفتاری

به دنبال تجربه سو استفاده ممکن است قربانی نسبت به دیگران احساس ترس و بی اعتمادی پیدا کند و این اعتماد از بین رفته، باعث انجام رفتارهای نامناسب با دیگران بشود.

4. اختلال استرس پس از سانحه

اگر فرد اضطراب بسیاری را در این ماجرا تحمل کند، به طوری که احساس کند تمامیت وی به خطر افتاده، می‌توان پیش بینی کرد که به اختلال استرس پس از سانحه مبتلا می‌شود. تکرار دائمی ماجرا در مقابل چشمان فرد و یا بروز مداوم این خاطره، در خواب‌ها به صورت کابوس، از علائم این اختلال هستند و بهتر است با یک متخصص مشورت شود.

برای شناخت بیشتر در زمینه اختلال استرس پس از سانحه کلیک کنید.

 

راهکارهای لازم در صورتی که هدف سو استفاده جنسی قرار گرفتید

در صورتی که مورد سو استاده جنسی قرار گرفتید ضروری است که به راهکارهای زیر عمل کنید:

1. به تابوها اهمیت ندهید

مخفی نگه داشتن این ماجرا به دلیل ترسی که فرد از آبرو و برخورد دیگران دارد، رفتاری بسیار شایع است. متاسفانه اکثر افرادی که این تجربه را مخفی می‌کنند یا مجددا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند؛ بعدها تهدید به اخاذی می‌شوند. اولین قدم این است که از مشکل پیش آمده صحبت کنید و اجازه دهید به این ماجرا رسیدگی شود.

2. مراجعه به پزشک

با توجه به اینکه ممکن است شما در این اتفاق آسیب دیده باشید بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و از او بخواهید بررسی کاملی از وضع سلامت جسمی شما به عمل بیاورد.

3. گروه‌های همگون

حضور در جلسات درمان گروهی یا استفاده از انجمن‌ها و تشکل‌هایی که از افراد دارای تجربه مشترک ایجاد شده است، برایتان این فرصت را فراهم می‌کند که تجربیات دیگران را هم بشنوید و از راهکارهای آن‌ها استفاده نمایید.

4. مراجعه به روانشناس

به دلیل آسیب‌های روحی که ممکن است برایتان پیش بیاید، بهتر است با یک متخصص و روانشناس مشورت کنید تا راه‌های کنار آمدن با این موضوع را پیدا کنید و هرچه سریع‌تر بتوانید روند عادی زندگی خود را در پیش بگیرید. برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

بهترین شیوه درمان در صورتی که مورد سو استفاده جنسی قرار گرفتیم چیست؟

لازم است که از همان ابتدا از کمک مشاور بهره مند شوید و در تمامی مراحل، مشاور را در کنار خود داشته باشید. در کنار این مسئله پزشک نیز باید شما را چکاب کند تا دچار بیماری‌های عفونی و یا شکستگی در اندام‌های بدن خود نشده باشید. از آن جایی که احتمال ابتلا به انواع مشکلات و اختلالات وجود دارد؛ مشاور کمک خواهد کرد تا این مسائل به حداقل ممکن برسد و فرد بتواند هرچه سریع تر روند عادی زندگی خود را در پیش بگیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید. 

منبع: سو استفاده جنسی با چه آسیب ها و پیامدهایی همراه است ؟