سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاتوره

تاتوره نوعی گیاه از دسته علف‌های هرز است که اغلب در مزارع سیب زمینی، گوجه، سبزی‌ها و سایر مناطق پرآب رشد می‌کند. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی ضد درد در برخی افراد مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد. این در حالی است که ترکیبات سمی موجود در آن می‌تواند فرد مصرف کننده را با مسمومیت حاد مواجه کند و حتی خطر مرگ را به همراه داشته باشد. افراد مصرف کننده، این ماده را به صورت سیگار، تدخینی و خوراکی استفاده می‌کنند که در همه حالت‌ها فرد با مشکلات شدیدی مواجه می‌شود. با این حال با توجه به عوارض استفاده از این گیاه و ادعاهایی که در مورد خواص گیاهی آن مطرح می‌شود ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا مضرات و فواید این گیاه را به‌طور کامل بررسی نماییم پس همراه ما باشید

منبع: تاتوره

شماره مرکز مشاوره

تاتوره چیست؟

تاتوره گیاهی سمی است که با نام‌های دیگری نظیر داتوره، تاتوله، جوزماش و علف شیطان نیز شناخته می‌شود. این گیاه درواقع یک علف هرز است که در مناطق پرآب و مزارعی نظیر مزارع سیب زمینی، گوجه و سبزی‌ها بیش از هرجای دیگری دیده می‌شود. تاتوره دارای برگ‌های بیضی و گل‌های قیفی شکل است. میوه آن نیز کپسولی شکافته شده است که دارای برشی طولی بوده و سطح آن از تیغ‌های فراوان تشکیل شده است. درون این میوه دانه‌های سیاه رنگی قرار دارد که در طب سنتی ممکن است برای درمان مشکلات پوستی نظیر رفع شوره سر یا رفع مشکل ریزش مو مورد استفاده قرار بگیرد.

 

مشتقات گیاه تاتوره و آثار آن

با وجود اینکه تاتوره یک گیاه سمی است اما در صنعت داروسازی کاربردهای فراوانی دارد. برای مثال آتروپین، آلکالوئیدهای هیوسیامین و اسکوپولامین در برگ‌ها، گل و دانه این گیاه یافت می‌شود. این مواد اغلب خاصیت آرامش بخشی یا ضد تشنجی دارند. از همین رو صنایع داروسازی می‌توانند به کمک آن‌ها داروهایی نظیر مسکن‌ها را تولید نمایند.

 

استفاده از گیاه تاتوره در طب سنتی

برخی از کارشناسان طب سنتی گیاه تاتوره را برای حل مشکلاتی مثل نفخ معده، تکرر ادرار، رفع دردهای قاعدگی و حمله‌های آسم توصیه می‌کنند. این گیاه به‌صورت پماد برای بهبود مشکلات پوستی نظیر بهبود جای زخم و سوختگی به کار می‌روند و از عصاره آن جهت رفع ریزش مو یا از بین بردن شوره سر استفاده می‌شود. اما نکته بسیار مهم اینجاست که مصرف خوراکی جوشانده این گیاه بسیار سمی و خطرناک است و می‌تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. درنتیجه بسیار اهمیت دارد که در مورد آن بسیار با احتیاط عمل کنید و برای رفع مشکلات خود پیش از هر چیز با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. در صورتی که به متخصص دسترسی ندارید می‌توانید از هرجای کشور از خدمات مشاوره تلفنی استفاده کنید و سوالات خود را بپرسید.

 

 

عوارض استفاده از تاتوره

تاتوره به دلیل داشتن ترکیبات آتروپینی می‌تواند منجر به مشکلاتی نظیر گشاد شدن مردمک چشم، خشکی دهان، احتباس ادراری، یبوست، تغییراتی در ریتم قلب، افزایش فشار خون، افزایش یا کاهش حساسیت به درد، تاری دید و گیجی شود. هم‌چنین جوشانده این گیاه می‌تواند فعالیت سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار داده و منجر به کاهش هشیاری و مرگ شود. نکته بسیار مهم اینجاست که هرگز این گیاه را در دسترس کودکان قرار ندهید و درصورتی که به‌صورت علف هرز در محیط بازی آن‌ها قرار دارد حتماً مراقب این باشید که آن را در دهان قرار ندهند.

 

سوءمصرف تاتوره و آثار روانشناختی آن

برخی افراد متأسفانه بدون آگاهی از اثرات سمی این دارو برگ‌های خشک شده این گیاه را به صورت تدخینی و همانند سیگار مصرف می‌کنند. برخی دیگر نیز ممکن است از ترکیبات خوراکی حاوی تاتوره استفاده کنند. اکثر افرادی که گیاه تاتوره را مورد سوءمصرف قرار می‌دهند برای به دست آوردن حالات سرخوشی، آرامش یا ایجاد تغییراتی در حالات ادراکی دست به این کار می‌زنند. در پی سوء مصرف تاتوره علائمی نظیر گیجی، تلو تلو خوردن، کاهش توانایی ذهنی و شناختی، احساس خستگی مفرط و در برخی موارد علائم روان پریشی نظیر هذیان و توهم مشاهده می‌شود.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت و انواع اعتیاد کلیک کنید.

 

نکات بسیار مهم

توجه داشته باشید که مصرف تاتوره تنها به‌صورت فرآورده‌های دارویی تأیید شده از جانب سازمان غذا و دارو مجاز می‌باشد. سایر مصارف خوراکی، سر خود و غیرمجاز این گیاه می‌تواند پیامدهای جسمانی و روانی بسیاری برای شما به همراه بیاورد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اعتیاد و مسمومیت حاد اشاره کرد. ترک این ماده نیازمند دریافت مشاوره ترک و کمک گرفتن از متخصصینی نظیر روان پزشک و روان‌شناس است. هم‌چنین در صورت مواجهه با مسمومیت ناشی از این ماده لازم است سریعاً به اورژانس مراجعه نمایید تا خدمات درمانی لازم برای حفظ هشیاری خود را دریافت نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول

– در صورتی که کسی با تاتوره خودکشی کرده یا مسموم شده باشد برای درمان او چه کاری انجام می‌شود؟

معمولاً متخصصین در اورژانس از پادزهرهای این دارو از جمله مورفین و پیلوکارپین برای مسمومیت زدایی این بیماران استفاده می‌کنند. هم‌چنین ممکن است با استفاده از برخی ابزار و داروها بیمار را مجبور به استفراغ کنند.

منبع: تاتوره