سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص دیازپام

قرص دیازپام یک نوع بنزودیازپین است که اثری طولانی مدت دارد. یک نوع داروی مسکن و خواب آور است و مصارف متعددی دارد. این دارو متابولیت‌های کبدی فعالی دارد و با توجه به شرایط متفاوتی که افراد دارند، تجویز می‌شوند. قرص دیازپام برای تسکین درد، اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از این دارو به عنوان شل کننده ماهیچه، ضد تشنج، تب و درمان انقباضات عضلانی هم مورد استفاده هستند. پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از داروهای عوارض دار و کوتاه اثر از مشاوره روانشناسی برای درمان بی‌خوابی و تسکین استفاده کنید. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص دیازپام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: قرص دیازپام

قرص دیازپام چیست؟

قرص دیازپام (Diazepam) یک نوع داروی مسکن و خواب‌آور است که برای درمان اضطراب، مشکلات خواب و یا فوبی‌ها تجویز می‌شود. دیازپام از راه‌ خوراکی سریع‌ جذب‌ می‌شود و از دسته دارو‌های فارماکوکینتیک است. افرادی که به شکل مستمر از این داروها استفاده می‌کنند، به تدریج به آن وابسته شده و برای رسیدن به همان میزان آرامش اولیه، مجبور به مصرف میزان بیشتری از آن می‌شوند.

طبیعی است که فرد هرچه دوز‌های مصرفی بالاتری داشته باشد، بدنش مقاومت بیشتری هم خواهد داشت. در نتیجه میزان مصرف خود را مدام بالا می‌برد. برای همین است که تعیین میزان دوز مصرفی این دارو باید حتما تحت نظارت پزشک باشد.

شکل دارویی قرص دیازپام

این دارو به شکل قرص‌های 2 و 5 و 10 میلی‌گرمی موجود است. قرص دیازپام والیوم نام تجاری و معروف آن است. توجه کنید که اگر برای درمان بیخوابی یا خاصیت آرامبخش بودن این دارو را مورد استفاده قرار می‌دهید، بهتر است درباره داروهای دیگر در این زمینه هم اطلاعات جمع کنید. علاوه بر این، راهکار‌های خانگی زیادی برای آرامش بخشی وجود دارند که عوارض دارویی را نیز ندارند.

موارد مصرف قرص دیازپام

قرص دیازپام مورد تجویز را در مورد درمان بیماری‌ها و اختلالات زیر دارا می‌باشد.

_مشکلات خواب

_اضطراب

_سندرم قطع مصرف الکل

_اختلالات تشنجی

_تب

_درمان صرع میوکلونیک

_سردرد

_درمان ترس و وحشت بیش از حد

_اسپاسم عضلات اسکلتی

_تکان‌های غیر ارادی یا لرزش

عوارض جانبی مصرف قرص دیازپام

موارد زیر در صورت اعتیاد به این دارو، مصرف بیش از حد و خودسرانه روی می‌دهد:

اعصاب مرکزی: تأثیرات قرص دیازپام بر اعصاب مرکزی به صورت خواب آلودگی، اثر خماری، آتاکسی، سرگیجه، سنکوپ، کابوس شبانه، خستگی، مشکل در صحبت کردن، سردرد، عصبانیت، احساس سرخوشی، فراموشی، تغییر در خصوصیات EEG، هالوسیناسیون، بی خوابی، اضطراب‌های پارادوکسیکال، درد بروز می‌کند.

قلبی عروقی: کلاپس قلبی عروقی، فشار خون، برادیکاردی، (با تزریق وریدی) از جمله عوارضی است که در صورت مصرف خودسرانه رخ می‌دهد.

موضعی: درد، فلبیت در محل تزریق، کنده شدن پوست در محل تزریق وریدی

پوست: بثورات پوستی، کهیر

چشم: دوبینی، تاری دید

دستگاه گوارش: یبوست، تهوع

ادراری ـ تناسلی: بی اختیاری یا احتباس ادرار

سایر عوارض

_دیسکرازی خونی

_ضعف تنفسی

_اختلال تلفظ

_اختلال عملکرد کبدی

_تغییر در میل جنسی

_نکروز بافتی (با تزریق داخل شریانی)

_اسیدوز لاکتیک (با تزریق وریدی مقادیر زیاد)

توجه: اگر دچار حساسیت زیاد شدید و یا  واکنش‌های متناقض مثل حالت هیجانی حاد بیش از اندازه، اضطراب، توهم، بی خوابی، بیشتر شدن اسپاسم عضلات یا خشم در شما بروز کرد، باید به پزشک خود اطلاع دهید. قطع خودسرانه خطراتی را به همراه دارد.

تداخل دارویی با داروهای دیگر

مصرف قرص دیازپام با داروهای سداتیو هیپنوتیک، الکل و سدیم اکسی ‌بات منع شده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با پزشک خود و یا پزشک دارو خانه و افراد متخصص در این زمینه صحبت کنید. داروی دیازپام ممکن است با این داروها نیز تداخل داشته باشد:

_بنزودیازپین‌‌ها مانند فلووکسامین

_مشتقات تریاک

_الکل اتیلیک

_کلوزاپین

_بوسپیرون

_تمازپام

_ریبو سیکلیب

_کوبیسیتات

تداخل با گیاهان

گیاهانی که اثر آرام بخشی دارند مثل ملاتونین، والرین وکاوا، ممکن است اثرات سرکوب کنندگی را افزایش بدهند. به همین دلیل از مصرف همزمان این گیاهان با قرص دیازپام خودداری کنید.

علائم ترک قرص دیازپام

مصرف قرص دیازپام می‌تواند اعتیادآور باشد. اگر قصد ترک این دارو و قطع مصرف آن را دارید، حتما پزشکتان را مطلع کنید تا کمکتان کند. قطع دارو حتما باید تدریجی باشد تا شما آسیب جدی نبینید. علائم ترک ناگهانی دارو عبارتند از:

_گیجی

_افت قوای ذهنی

_دردهای شکمی

_افزایش تعریق

_تهوع

_استفراغ

_حساسیت به نور و صدا

_احساس سوزن سوزن شدن یا گزگز.

_سرگیجه

_خشکی دهان

_ضربان قلب سریع و شدید

_لرزش

مصرف قرص دیازپام در دوران شیردهی

مصرف دیازپام خاصیت آرام بخشی دارد. بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی ممکن است موجب رخوت شدید مادر و کاهش وزن در او شود. به همین دلیل از مصرف قرص دیازپام در این دوره دوری کنید و حتما به پزشک تان اطلاع دهید. ممکن است این دارو از طریق شیر مادر وارد بدن کودک شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دارو و درمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص دیازپام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: قرص دیازپام