سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان آلزایمر

آیا درمان آلزایمر امکان پذیر است؟ بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی است که در آن، مرگ سلول‌های مغزی باعث کاهش حافظه و قدرت شناختی در افراد می‌شود. این بیماری علائم و نشانه‌هایی دارد که با از دست دادن حافظه کوتاه مدت، فراموش کردن اسم‌ها و آدرس‌ها شروع می‌شود. افراد مبتلا که معمولا سالمندان هستند، اغلب راه بازگشت به خانه را گم می‌کنند. آلزایمر بیماری ارثی است که زندگی روزانه فرد را مختل می‌کند و چالش‌های زیادی را نیز برای نزدیکان فرد ایجاد می‌کند. آگاهی از علل و علائم آن و راه‌های پیشگیری می‌تواند در جهت مواجهه و درمان بیماری به شما کمک کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان آلزایمر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان آلزایمر

نشانه‌های اولیه آلزایمر

آگاهی از نشانه‌ها در تشخیص و درمان آلزایمر کمک می‌کند. بسیاری از تحقیقات مشخص کرده‌اند که یکی از نشانه‌های آلزایمر زود رس تغییر در حس شوخ طبعی است. این نشانه‌ها می‌توانند از 30 سالگی در افراد ظاهر شوند و درسنین بالاتر به عنوان بیماری بروز پیدا کنند. سایر علائمی که می‌توانند نشانه ای از آلزایمر در فرد باشند عبارتند از:

_کاهش شنوایی

_اثر انگشت غیر طبیعی

_از دست رفتن حس بویایی

_اختلال فضای بینایی

_افسردگی

علائم و نشانه‌های تشخیصی در آلزایمر

نشانه‌های آلزایمر معمولا مشخص هستند که مهم‌ترین آن‌ها نیز فراموشی است. در ادامه برخی از مهم‌ترین علائم آلزایمر را نام برده‌ایم. کاهش شناختی باید حداقل در دو بخش از پنج علامت ذکر شده در زیر، اتفاق افتاده باشد:

1. کاهش توانایی در حفظ کردن و به یاد آوردن اطلاعات جدید: که شامل فراموش کردن حوادث یا قرار ملاقات‌ها، سوالات و یا مکالمات تکراری، گم شدن در یک مسیر آشنا و گم کردن وسایل شخصی می‌شود.

2. اختلال در استدلال، وظایف پیچیده و انجام قضاوت: فرد مواردی همچون ناتوانی در مدیریت امور مالی، توانایی تصمیم گیری ضعیف، درک نادرست از خطرات ایمنی، ناتوانی در انجام فعالیت‌های پیچیده یا متوالی و ناتوانی در برنامه ریزی را در بیماری آلزایمر تجربه می‌کند. وجود این موارد درمان آلزایمر را سخت می‌کند.

3. اختلالات تجسمی: نشانه‌هایی همچون ناتوانی در تشخیص چهره یا اشیای مشترک و یا یافتن اشیاء روبه رو، ناتوانی در استفاده از ابزارهای ساده یا لباس پوشیدن در اختلالات تجسمی آلزایمر جای می‌گیرد.

4. اختلال در صحبت کردن، خواندن و نوشتن: مثلا دشواری در یافتن کلمات در حال صحبت کردن، تردید در صحبت کردن، املای غلط کلمات

5. تغییرات در شخصیت و رفتار: تغییرات رفتاری در شخصیت از جمله آشفتگی، بی تفاوتی، اجتماع گریزی یا عدم علاقه، انگیزه یا ابتکار می‌تواند از نشانه‌های آلزایمر باشد. از دست دادن حس همدلی، حس اجبار، وسواس یا رفتار اجتماعی غیر قابل قبول نیز ممکن است رخ دهد.

علل ابتلا به آلزایمر

این بیماری بیشتر بر اثر علل فیزیولوژیکی و یا بر اثر ترکیب عوامل مختلف رخ می‌دهد. دو عامل مهم در بروز این بیماری شامل موارد زیر می‌شود:

1. سالخوردگی

یکی از عوامل ابتلا به آلزایمر، سالخوردگی یا افزایش سن است. با افزایش سن احتمال از بین رفتن سلول‌های مغزی بالا می‌رود و در نهایت، احتمال ابتلا به این بیماری زیاد است. سالخوردگی عاملی اجتناب ناپذیر در ابتلا به بیماری آلزایمر است و نمی‌توان آن را متوقف کرد. البته این به این معنی نیست که تمام سالخوردگان به آلزایمر مبتلا می‌شوند. سالخوردگی اجتناب ناپذیر است و به دنبال آن درمان آلزایمر نیز تنها به معنای کاهش علائم است.

2. سابقه خانوادگی و ژنتیک

یکی دیگر از این عوامل، سابقه خانوادگی است. احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که پدر، مادر و یا اقوام مبتلا به آلزایمر داشته‌اند بیشتر است. از آنجایی که آلزایمر یک بیماری ارثی است، ممکن است وجود این ژن در افراد مختلف موجب ابتلا به این بیماری شود.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

روش‌های متعددی وجود دارند که می‌توانند از بیماری آلزایمر تا حد زیادی پیشگیری کنند تا نیاز به درمان آلزایمر نباشد. برخی از آن‌ها را به اختصار توضیح داده‌ایم:

_ورزش منظم انجام دهید.

_مراقبت از سلامت سیستم عروقی و قلبی را فراموش نکنید.

_بیماری‌های قلبی عروقی خود را مدیریت کنید و به طور منظم چکاپ انجام دهید.

_دیابت، چاقی و فشار خون بالای خود را ماهانه چک کنید و سعی کنید سیگار را برای همیشه کنار بگذارید.

_رژیم غذایی متنوع و سالمی را دنبال کنید

_در جلسات آموزش شناختی و روش‌های پیشگیری از آلزایمر شرکت کنید.

_از غذاهای فراوری شده و طبخ غذا در ظروف آلومینیومی خودداری کنید.

_سعی کنید مهارت‌های جدید را بیاموزید و مغز خود را به فعالیت وادار کنید.

درمان آلزایمر | آیا آلزایمر باعث مرگ می‌شود؟

آلزایمر بیماری است که ارتباطات بین سلول‌های عصبی مغز را مختل می‌کند. به همین سبب فرد در راه رفتن و غذا خوردن دچار مشکل می‌شود. بیشترین تأثیر آلزایمر بر روی مغز است اما این بیماری به تنهایی موجب مرگ نمی‌شود.

پیامدهایی که به دنبال آن زندگی شخص را درگیر می‌کند و عدم حمایت و نگهداری از افراد مبتلا منجر به مرگ می‌شود. ناتوانی در بلع عامل مهمی است که در آن فرد آلزایمری به بیماری پنومنویا آسپیراسون مبتلا می‌شود. این بیماری باعث می‌شود غذاها و مایعات به جای مری وارد نای شوند. در این صورت عفونت شش‌ها، خفگی و در نهایت مرگ رخ می‌دهد.

درمان آلزایمر

در مبحث دارو و درمان های تکمیلی، درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما می‌توان با استفاده از روش‌های دارویی، تقویت حافظه و درمان فراموشی علائم آلزایمر را کاهش داد. همچنین مراقبت و همدلی فرزندان و نزدیکان در ارتباط با فرد مبتلا تأثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت زندگی او دارد.

ورزش و تحرک نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. برخی از داروهای مؤثر در کاهش علائم آلزایمر شامل موارد زیر می‌شود:

دونپزیل جهت درمان آلزایمر

این دارو برای مصرف در سه مرحله خفیف، متوسط و شدید تایید شده است. دونپزیل اثری بر روند عصبی ندارد و فقط درک و شناخت، ارتباطات اجتماعی، فعالیت ذهنی، حافظه و توجه را نسبت به قبل بهبود می‌بخشد.

گالانتامین در درمان آلزایمر

این دارو بر بهبود عملکرد سلول‌های عصبی مغز موثر است. این دارو در موارد خفیف تا متوسط تجویز می‌شود و به اشکال قرص، کپسول و شربت عرضه می‌شود. از عوارض آن می‌توان به سر درد، سرگیجه، حالت تهوع و خواب آلودگی اشاره کرد.

ممانتین جهت درمان آلزایمر

این دارو برای تاخیر در سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر تجویز می‌شود. ممانتین هم به سه شکل شربت، قرص و کپسول در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. توجه داشته‌باشید که این داروها را تنها با تجویز پزشک و تحت نظر او مصرف کنید.

غذاهای مفید و داروهای گیاهی مؤثر در کاهش علائم آلزایمر و درمان آلزایمر

گرده گل، بره موم و ژل رویال، از جمله گیاهان دارویی هستند که در روند بهبودی بیماران مبتلا به آلزایمر تاثیر دارند. از جمله مواد مؤثر در پیشگیری و کاهش نشانه‌های این بیماری، آنتی اکسیدان‌ها هستند. این مواد بیشتر در میوه‌ها (به خصوص میوه‌هایی با رنگ قرمز)، سبزیجات، چای، فلفل و… یافت می شوند.

جهت کنار آمدن با بیماری آلزایمر و روش صحیح برخورد با سالخوردگان مبتلا می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان آلزایمر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان آلزایمر