سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص سیتالوپرام

عوارض قرص سیتالوپرام چیست؟ داروی سلسکا که با نام عمومی سیتالوپرام شناخته شده است، یک داروی ضد افسردگی است که با بالا بردن میزان ترشح سروتونین در مغز، برای بهبود بیماری های خلقی تجویز می‌شود. سیتالوپرام از خانواده‌ی داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRls)  است. این دارو معمولا برای اختلالات خلقی و افسردگی‌های شدید تجویز می‌شود. گاهی علاوه بر اختلالات افسردگی، برای درمان اختلالات اضطرابی هراس و اضطراب اجتماعی نیز به کار برده می‌شود. اگر در زمینه افسردگی نیاز به مشورت دارید می‌توانید از مشاوره افسردگی کمک بگیرید. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیتالوپرام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص سیتالوپرام

نحوه مصرف قرص سیتالوپرام

داروی سیتالوپرام به سه شکل مختلف در داروخانه‌ها عرضه می‌شود. قرص های صورتی رنگ خط دار که در دوزهای 20 و 40 میلی‌گرمی هستند و شکل دیگر بصورت محلول خوراکی. توجه داشته باشید که اگر به صورت محلول از این دارو استفاده می کنید،حتما از قاشق مخصوص استفاده کنید تا دوزها بالا و پایین نشود. ضمنا در زمانبندی مصرف، به دستور تجویز پزشک حتما دقت کنید.

عوارض مصرف قرص سیتالوپرام

سیتالوپرام عوارض متعددی دارد. از جمله مهمترین عوارض آن می‌تواند به این موارد اشاره کرد: تهوع، خشکی دهان، سرگیجه، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی، عرق کردن ، تاری دید و خمیازه. در صورت باقی ماندن اثرات یا بیشتر شدن آنها، پزشک خود را در جریان بگذارید.

عوارض جانبی قرص سیتالوپرام

از عوارض جانبی دیگر این دارو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-اشکال در حافظه یا تمرکز

-سردرد، خواب‌آلودگی

-خشکی دهان، افزایش تعریق

-بی‌حسی یا سوزش، افزایش اشتها، تهوع، اسهال، نفخ زیاد

-ضربان سریع قلب، احساس لرزش

-مشکلات خواب (بی‌خوابی)، احساس خستگی

-علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی، عطسه، گلودرد

-تغییر وزن

-اشکال در به ارگاسم رسیدن

نکات مهم پس از مصرف قرص سیتالوپرام

علاوه بر موارد بالا، ممکن است هر یک از موارد زیر هم برایتان رخ دهد که در این صورت حتما با پزشک خود تماس بگیرید:

-دید تار یا دید تونلی (از دست دادن دید محیطی) یا درد و تورم  در چشم ها

-سردرد و سرگیجه، درد در ناحیه سینه ها به همراه غش کردن ،افزایش ضربان قلب

-واکنش شدید سیستم عصبی سفت شدن ماهیچه ها، تب بالا، عرق و…

-کاهش زیاد سدیم در بدن سردرد، گیجی، لکنت زبان، ضعف شدید و استفراغ.

-افزایش مقدار سروتونین در بدن تحرک و واکنش های بیش فعالی، افزایش ضربان قلب ،تهوع، اسهال و از دست دادن هماهنگی.

تداخل دارویی قرص سیتالوپرام

تداخل دارویی سیتالوپرام با داروهای دیگر ممکن است به خواب‌آلودگی یا کند شدن ضربان قلب منجر شود که عوارض جانبی دیگر یا حتی مرگ را در پی دارد. بنابراین قبل از مصرف داروهای ضد درد، آرامبخش، داروهای تجویزشده برای درمان سرفه، آرام‌کننده عضلات یا داروهای درمان اضطراب، افسردگی و تشنج‌ها، حتماً پرشک‌تان را از مصرف قرص سیتالوپرام آگاه کنید.

داروهای منع شده

داروهای متعددی هستند که با داروی سیتالوپرام تداخل دارویی دارند. در اینجا به چند دارو اشاره خواهیم کرد:

  • سایمتیدین
  • لیتیوم
  • داروی طبی چای گل راعی
  • ریپتوفان (گاهی‌اوقات با نام ال-تریپتوفان هم خوانده می‌شود)
  • رقیق‌کننده خون (وارفارین، کومادین، جانتوون)
  • داروهای دیگر ضدافسردگی
  • داروهای قلب
  • داروهای درمان روان‌پریشی
  • ریپتان (داروی درمان میگرن)

توجه داشته باشید که این فهرست کامل نیست و داروهای دیگری هم با قرص سیتالوپرام تداخل دارند. از این داروها می‌توان به داروهای بدون نسخه، ویتامین‌ها و محصولات گیاهی نیز اشاره کرد. هنگام درمان با قرص سیتالوپرام، حتما پزشک خود را در جریان داروهای مصرفی ‌تان بگذارید.

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر یک نوبت از دوز مصرفی خود را فراموش کردید، دوز از دست رفته را فراموش کنید و طبق برنامه روزانه خود، مصرف دارو را ادامه دهید (مقدار دوز را در نوبت بعدی دو برابر نکنید.)

قرص سیتالوپرام را چگونه باید قطع کنم؟

جواب این سوال به مدت زمان استفاده دارو، تعداد داروهای مصرفی در طول روز، دوز دارو و وضعیت روحی و روانی شما بستگی دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که این دارو را نباید ناگهانی و به طور کامل قطع کنید و حتما زیر نظر پزشک متخصص برای قطع دارو اقدام کنید. چرا که قطع ناگهانی آن عوارض جانبی را به صورت شدیدتر در پی دارد.

در مصرف قرص سیتالوپرام به این نکات حتما توجه کنید

اگر در طی 14 روز گذشته، از یک مهار کننده‌ی MAO – شامل ایزوکاربکسازید، لینزولید، فنلزین، رازاگیلین، سلگیلین یا ترانیل سایپرومین و غیره استفاده کردید، از این دارو استفاده نکنید. برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطراتی را نخواهد داشت، در صورتی که یکی از موارد زیر برای شما پیش آمد،‌پزشک خود را مطلع سازید:

  • اختلال خونریزی یا انعقاد خون
  • بیماری کبدی و کلیوی
  • تشنج یا صرع
  • بیماری قلبی، سکته‌ی قلبی، اختلالاتی در ضربان قلب، ضربان قلب آهسته، یا سابقه‌ی سکته‌ی قلبی که اخیراً گذرانده‌اید.
  • سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی سندروم QT
  • عدم تعادل‌های الکترولیتی (مثلاً کمبود میزان پتاسیم یا منیزیم در خون)
  • اختلال دو قطبی (افسردگی جنون آمیز)؛-سابقه‌ی مصرف نادرست دارو یا داشتن افکار خودکشی

نکات مهم در مصرف سیتالوپرام

قرص سیتالوپرام ممکن است اثرات مفیدی را در چند هفته اول نگذارد. همچنین باعث ایجاد تمایل به خودکشی شود بنابراین بهتر است در هفته‌های اول با پزشکتان در ارتباط باشید. از آنجایی که سیتالوپرام روی قند خون تاثیر گذار است به افراد دیابتی توصیه می‌شود که مرتب قند خون خود را چک کنند تا دچار عوارض قرص سیتالوپرام نشوند. احساس بیقراری ، لرزش ، استرس و عصبی شدن در روزهای اول مصرف دارو طبیعی است و به مرور زمان از بین می‌رود.

افراد زیر 18 سال، خانمهای باردار یا در حال شیردهی، بیماران مبتلا به صرع،دیابت و گلوکوم حتما باید قبل از مصرف این دارو پزشک را از شرایط خاص  خود مطلع کنند. پزشک معالج شما، باید در دوره‌های مرتب، شما را ویزیت کند تا پیشرفت وضعیت شما را بررسی کند. اطرافیان نزدیک شما و خانواده‌تان نیز باید نسبت به تغییرات خلق و خو و رفتار شما آگاه باشند تا در صورت لزوم، از پزشکتان کمک بگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دارو و درمان کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص سیتالوپرام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص سیتالوپرام