سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره کودک

با مشخص شدن حساسیت های تربیتی و رشدی دوران کودکی، والدین توجه بیشتری به کودکان و مشکلات آن ها می کنند. طبق تحقیقات بسیاری از مشکلات درمان نشده کودکان می‌توانند کل زندگی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. اکثر ترس‌ها، اضطراب‌ها و اختلالات مرتبط با دوران کودکی هرچقدر زودتر مورد ارزیابی و درمان قرار بگیرد، فرزندتان در بزرگسالی به سلامت نزدیک تر خواهد بود. مشاوره کودک تنها برای کودکان دارای مشکل نیست بلکه بسیاری از پدر و مادرها برای آگاهی از نحوه برخورد با کودک و روش تربیتی صحیح به مشاوره کودک نیاز دارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مشاوره کودک

بهترین متخصصان کودک را چگونه پیدا کنیم؟

برای یافتن بهترین متخصصان دیگر لازم به مراجعه به مراکز مختلف نیست. کانون مشاوران با گردهم آوری روانشناسان متخصص در زمینه کودک به شما این امکان را می دهد تا بعد از بررسی های اولیه با بهترین متخصصان ارتباط پیدا کرده و از خدمات درمانی آن ها بهره مند شوید. شما می توانید حتی از طریق تلفن برای حل مشکلات فرزندتان اقدام نمایید. کانون مشاوران با فراهم آوری خدمات مشاوره تلفنی به مراجعان این امکان را می دهد تا در هر نقطه ای از کشور با بهترین رواشناسان کودک ارتباط پیدا کنند.

 

مشاوره کودک چیست و چرا باید به مشاور کودک مراجعه کرد؟

مشاوره کودک در واقع روان درمانی مربوط به کودکان و نوجوانان است. در مشاوره کودک وضعیت سلامت روان کودک یا نوجوان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. بسیاری از مسائل مربوط به این سنین با بزرگسالی مشابه است مثل ترس، اضطراب، افسردگی و مواجهه با سوگ؛ اما به دلیل تفاوت‌های کودکان در سطح رشدی، نحوه درمان و برخورد با آن‌ها اندکی تفاوت خواهد داشت. هدف از مشاوره کودک تبدیل کردن مشکلات به مسائلی قابل حل و افزایش سطح سلامت روان کودکان و نوجوانان است.

اهمیت و کاربرد مشاوره کودک 

مشاوره کودک در ارتقای سلامت روان کودکان بسیار موثر است و برای آن کارهای مختلفی انجام می‌دهد، از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. بررسی اختلالات کودکان

کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است دچار اختلالاتی در سطح روان شوند. از جمله اختلالات شایع در دوران کودکی می‌توان به بیش فعالی و نقص توجه ، اختلال سلوک، اختلالات یادگیری، افسردگی دوران کودکی و… اشاره کرد. بسیاری از والدین فکر می‌کنند که این مشکلات با گذر زمان به طور خود به خود بهبود می‌یابند و نیازی به کمک حرفه‌ای ندارند؛ در حالیکه ممکن است این اختلالات در طول زمان تشدید شده و هر چقدر دیرتر به آن‌ها پرداخته شود درمان آن‌ها نیز با مشکلات بیشتری مواجه گردد.

درمانگر در جلسات مشاوره با ارزیابی بهنگام اختلالات دوران کودکی برنامه درمانی متناسب با سن کودک شما را برای او تنظیم می‌کند و در صورت نیاز به روان‌پزشک نیز ارجاع داده می‌شود.

2.  بهبود روابط کودک و والدین

همه کودکان دارای خلق و خوی یکسانی نیستند. برخی از آن‌ها از ابتدا سخت‌تر ارتباط برقرار می‌کنند و لجبازی بیشتری با والدین خود دارند. این مسئله می‌تواند واکنش‌های نامناسبی را از سوی پدر و مادر برانگیزاند و اوضاع را دشوارتر کند. مشاوره کودک با انجام مداخلات متناسب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های سازگاری خود را در برابر فرزندتان تقویت کنید و با برقراری ارتباط مؤثرتر نگذارید تا رابطه عاطفی میان شما و کودکتان خدشه‌دار شود.

3. بررسی وضعیت رشدی کودک

سرعت رشد در کودکان بسیار بالاتر از دیگر دوران است. مغز کودکان هر روز بیشتر از قبل تکامل می‌یابد و این امر باعث می‌شود که آن‌ها در هر دوره‌ای به یکسری توانایی‌های خاص دست پیدا کنند. برای مثال همه کودکان در سن خاصی شروع به حرف زدن، راه رفتن، بازی کردن و… می‌کنند.

به عنوان والدین باید نسبت به تأخیر در انجام هریک از این موارد هشیار باشید زیرا عملکرد کودکتان بازتابی از رشد مغزی او محسوب می‌شود. مشاوره کودک به شما کمک می‌کند تا در مورد وضعیت رشدی کودک خود اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید. هرچقدر زودتر در این باره اقدام کنید احتمال بهبود و جبران تاخیرات رشدی، بیشتر خواهد بود.

مشکلات رایجی که در مشاوره کودک مورد بررسی و درمان قرار می‌گیرند

مشاوران کودک طیف وسیعی از مشکلات را در کودکان بررسی و درمان می‌کنند. به طور کل می‌توان گفت آن‌ها به بررسی هر چیزی می‌پردازند که منجر به پریشانی‌های هیجانی در کودک بشود از جمله رایج‌ترین مشکلاتی که درمانگران حوزه کودک به آن می‌پردازند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آسیب‌های روانی  ناشی از طلاق والدین

– بررسی انواع اختلالات دوران کودکی (نظیر بیش فعالی، عقب ماندگی ذهنی، دیرآموزی، لکنت زبان و…)

– بدرفتاری‌ها و سوءاستفاده‌های جسمی، عاطفی و جنسی

– مسائل مربوط به سازگاری نظیر تغییر محل زندگی یا تغییر مدرسه

– آسیب‌های روانی ناشی از اعتیاد والدین

– و…

مشاوره تلفنی یا حضوری

شما می توانید از کانون مشاوران هم خدمات مشاوره تلفنی و هم خدمات مشاوره حضوری کودک دریافت کنید. متخصص در مشاوره تلفنی پس از صحبت با مادر یا پدر و بررسی ابعاد مختلف موضوع می تواند او را جهت اتخاذ بهترین تصمیم و راهکار راهنمایی نماید. همچنین متخصص در جلسات تلفنی تشخیص می دهد که آیا نیاز به مراجعه حضوری هست یا نه؟ این گونه برای مراجعان نیز سهولت بیشتری فراهم کرده ایم.

 

سوالات متداول

با کودک ترسو چه باید کرد؟

ترس یکی از هیجانات طبیعی است که در همه انسان ها از همان دوران کودکی وجود دارد. اما برخی رویدادها و یا عوامل باعث تشدید و مرضی شدن ترس های کودک می شود. ترس از تنها خوابیدن، ترس از همسالان، ترس از حرف زدن و.. از جمله ترس های رایج کودکان هستند. برای درمان ترس های کودک ابتدا باید شرایط محیطی و فردی کودک مورد ارزیابی قرار بگیرد. پس از بررسی های لازم می توان نظر دقیق تری درباره روش درمان و راه های مقابله با آن ارائه داد. 

با مدرسه نرفتن کودک خود چه کنم؟

مدرسه نرفتن کودکان مشکلی است که معمولا والدین در ابتدای سال تحصیلی و یا دوران ابتدایی فرزندشان با آن مواجه می شوند. یکی از عمده ترین دلایل آن اضطراب جدایی در کودکان است. کودک برای نرفتن به مدرسه قشقرق به پا کرده یا فقط گریه کرده و با ورود به مدرسه عملکرد خوبی از خود نشان نمی دهد؛ همه این ها نشانه ای از یک مشکل در کودک است که باید توسط متخصص بررسی و رفع شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مشاوره کودک