سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مالش دوستی

اختلال مالش دوستی یکی از اختلالات شایع در دسته اختلالات جنسی است که بیشتر در مردان رخ می‌دهد. فرد بیمار با مالیدن آلت تناسلی خود به بدن یک زن از روی لباس و یا مالش یک قربانی با دست‌هایش، موجب رعب و وحشت و ناراحتی قابل ملاحظه در آن فرد می‌شود. بیمار معمولا مکان‌های پرازدحام و شلوغ مانند مترو و اتوبوس را برای انجام این کار انتخاب می‌کند. بیماران مبتلا به این اختلال بسیار منفعل و منزوی هستند و مالش را منبع ارضای جنسی خود می‌دانند. این رفتار معمولا با اختلالات رفتاری، افسردگی و مشکلات شخصیت همراه بوده و درمان آن به روش‌های دارویی و رفتاری امکان پذیر است.

منبع: مالش دوستی

شماره مرکز مشاوره

اختلال مالش دوستی

رفتار جنسی انسان در جهت کمک به پیوند عاطفی قوی‌تر، ایجاد لذت متقابل در همکاری با همسر یا شریک جنسی، ابراز محبت و تقویت عشق بین دو فرد و تولید مثل عمل می‌کند. رفتار جنسی با انحرافات جنسی تفاوت دارد. در واقع انحرافات جنسی شامل خیال پردازی‌ها، تمایلات جنسی و یا رفتارهای غیرطبیعی هستند که به طور مکرر رخ می‌دهند و از لحاظ جنسی برانگیخته می‌شوند.

یکی از انواع انحرافات جنسی اختلال مالش دوستی است. در این اختلال افراد با مالیدن نواحی تناسلی خود به بدن افراد دیگر لذت جنسی کسب می‌کنند و موجب ایجاد لمس هراسی در قربانیان می‌شوند. این اختلال تنها برای خود فرد مخرب نیست و جامعه را دچار آسیب می‌کند و دیگران را نیز به خطر می‌اندازد. لزوم درمان و توجه به این افراد از نابهنجاری‌ها جلوگیری خواهد کرد و به بهبود سلامت روان افراد و جامعه کمک می‌کند.

برای آگاهی در زمینه اختلالات جنسی کلیک کنید.

 

ویژگی‌های تشخیصی افراد مبتلا به اختلال مالش دوستی

_ افراد مبتلا به این نابهنجاری خیال‌پردازی‌های برانگیزنده جنسی شدید و امیال جنسی یا رفتارهایی دارند که شامل لمس کردن و مالیدن خود به افراد قربانی و کسانی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند می‌شود. این رفتار باید حداقل به مدت 6 ماه تداوم داشته باشد.

_ در این افراد عمل کردن طبق این امیال یا داشتن امیال جنسی یا خیال‌پردازی درباره آن‌ها، موجب پریشانی یا اختلال زیاد می‌شود.

 

میزان شیوع در افراد جامعه 

میزان شیوع اختلال مالش دوستی حدود 30 درصد در میان افراد بالغ تخمین زده شده است و 10 تا 14 درصد از مردانی که مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند نیز معیارهای تشخیصی را برای این اختلال دارند. در حالی که مشخص شده است که شیوع اختلال مالش دوستی در مردان بسیار شایع‌تر است اما به خاطر محدودیت‌های جامعه آمار خاص در رابطه با تشخیص زنان در دسترس نیست. شیوع این اختلال می‌تواند همراه با اختلالات روانی دیگر از جمله اختلالات رفتاری، اختلالات شخصیت، افسردگی، اختلال دوقطبی، اضطراب و سوء‌مصرف مواد مخدر همراه باشد.

 

علل اختلال مالش دوستی

برای این اختلال علت مشخصی بیان نشده است و می‌تواند علل گوناگونی مانند فرایند رشدی ناکامل و عدم تطبیق جنسی، اضطراب‌، افسردگی و رویدادهای تجربه شده در کودکی مانند سوء استفاده جنسی داشته باشد.

 

راه‌های درمان اختلال مالش دوستی

افراد با این شرایط اغلب به دنبال درمان نیستند و به طور کلی اختلال خود را تشخیص نمی‌دهند. درمان‌های رایج شامل روان درمانی و دارو درمانی است. درمان‌های رفتاری اغلب برای کمک به فرد در کنترل و استفاده از ابزارهای قابل قبول برای مقابله آن‌ها نسبت به مالیدن و لمس کردن دیگران استفاده می‌شود.

1. درمان شناختی رفتاری

درمان‌های شناختی-رفتاری می‌تواند به فرد کمک کند تا محرک‌ها را شناسایی کرده و سپس به فرد آموزش داده شود تا مهارت‌های خود را به شیوه‌های بهداشتی بیشتری مدیریت کند. این امر به طور معمول شامل بازسازی شناختی، آموزش آرام سازی برای کاهش تماس‌های لمسی یا مالیدن و آموزش مهارت‌های مقابله با روش‌های مختلف برای خاموش نگه داشتن اختلال در زمانی که احساس در فرد ایجاد شده تشکلیل می‌شود.

2. دارو درمانی از راه‌های درمان اختلال مالش دوستی

داروهای مختلف می‌توانند برای مهار کردن هورمون‌های جنسی تستسترون و استروژن به منظور کاهش میل جنسی نیز استفاده شوند. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین انتخابی که معمولاً برای افسردگی و سایر اختلالات خلقی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توانند به عنوان سطوح پایین‌تر سروتونین در مغز استفاده شوند.

برای اطلاع بیشتر در زمینه مشاوره جنسی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

1. سلام من چندین بار در اتوبوس مورد آزار و اذیت قرار گرفتم و نتوانستم واکنشی نشان بدهم، چراکه که در آن زمان بسیار شوکه شده بودم و خیلی در لحظه این اتفاق برایم افتاد. به نظر شما در این مواقع انجام چه کاری ضروری و لازم می‌باشد؟ 

اگر در این شرایط قرار گرفتید بلافاصله از آن فرد فاصله گرفته و یا ترک موقعیت کنید و به طرف مقابل بفهمانید که حق تعرض به حریم خصوصی شما را ندارد. باید بدانیم که این افراد اکثرا منفعل و منزوی هستند و از سر و صدای شما می‌ترسند. اگر سکوت کنید فکر می‌کنند می‌توانند بر شما مسلط شوند.

2. مبتلایان به اختلال مالش دوستی بیشتر در چه سنی هستند؟

افراد مبتلا بین سنین 15 تا 25 سالگی بیشتر احتمال دارد به این اختلال منجر شوند. همچنین در سنین بالاتر معمولاً فرد از انجام آن صرف نظر کرده و خود را از انجام آن سرکوب می‌کند. برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال مالش دوستی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: مالش دوستی