سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کودک درون چیست

شاید کودک درون برای بسیاری از افراد بزرگسال یک امر غیرمنطقی و مبهم باشد چرا که فکر می‌کنند کودکی و بزرگسالی باهم تناقض دارند و یک فرد بالغ نباید رفتارهای کودکانه داشته باشد. اما حقیقت این است که در ناخودآگاه تمام انسان‌ها کودکی وجود دارد که می‌تواند رفتارهای فرد بزرگسال را کنترل کند. در بسیاری از مواقع این کودک آسیب دیده و به حال خود رها شده است. برای داشتن زندگی شادتر لازم است که با این کودک آسیب دیده ارتباط برقرار کنید و به درمان زخم‌های او بپردازید. حال سوال این است که چگونه می‌توان با این کودک ارتباط برقرار کرد و روش‌های درمان آن چیست؟ در ادامه مقاله قصد داریم این سوالات را پاسخ دهیم و به بررسی کامل کودک درون بپردازیم پس همراه ما باشید.

منبع: کودک درون چیست 

شماره مرکز مشاوره

کودک درون به چه معناست؟

طبق نظریه فروید، کودکی مهم‌ترین مرحله زندگی است به طوری که تمام مشکلات و اختلالات رفتاری و عاطفی افراد ریشه در دوران کودکی آن‌ها دارد. حقیقت این است که بسیاری از افراد بزرگسال رشد کرده‌اند اما آن طور که باید بزرگ نشده‌اند. یک فرد بالغ باید کودک درون خود را بشناسد و آن را دوست داشته باشد چرا که نیازهایی دارد که فرد بالغ باید آن نیازها را برآورده کند یا به عبارتی مسئولیت آن را برعهده گیرد. اما کودک وجودی اکثر افراد در ناخودگاه آن‌ها سرکوب می‌شود چرا که جامعه یاد داده که فرد بزرگسال رفتارهای کودکانه انجام نمی‌دهد. درحالی که فعال بودن کودک درون، شادی و نشاط را به فرد هدیه می‌دهد. البته این در صورتی محقق می‌شود که کودک وجودی انسان آسیب دیده نباشد.

 

کودک درون چه تاثیری در بزرگسالی می‌گذارد؟

کودک درونی هر فرد با تمام ترس و نگرانی‌هایش در درون فرد زندگی می‌کند. بسیاری از بزرگسالان کودک خود را با تمام ترس‌ها و آسیب‌هایی که دیده است در درون خود رها می‌کنند گویی که هیچ خاطره‌ای از کودکی در آن‌ها باقی نمانده است. درحالی که این طور نیست و این کودک آسیب دیده می‌تواند کنترل زندگی یک بزرگسال را در دست بگیرید. طبیعی است که اگر یک کودک وارد زندگی بزرگسالان شود، مشکلاتی را به وجود می‌آورد. آیا تا حالا پیش آمده که به طور مداوم احساس تنهایی یا ناامنی داشته باشید؟ و یا بی دلیل خشم عمیقی را در خود حس کنید؟ می‌توان گفت که بسیاری از این حس‌ها به دلیل کودک وجودی آسیب دیده و سرکوب شده به وجود می‌آیند.

 

چگونه می‌توان با کودک درون ارتباط برقرار کرد؟

برای برقراری ارتباط لازم است که متوجه حضور او در درون خود بشوید. سپس باید نیازهای کودک وجودی خود را شناسایی کرده و به رفع آن بپردازید. نیازهای او شامل عشق، توجه، محبت، حمایت و شادی می‌شود. نیازهایی که در کودکی به آن‌ها توجهی نشده است اما همچنان به ناخودآگاه انسان فشار وارد می‌کند. زمانی که فرد بزرگ می‌شود، تجربه‌های ناگوار کودکی خود را در درون سرکوب کرده و کودک را به حال خود رها می‌کند. اما حقیقت این است که برای گذشته کاری نمی‌توان کرد و در بزرگسالی نباید غصه کودکی را به همراه داشت اما می‌توان آن کودک آسیب دیده درون را درمان کرد و با ارتباط خوب موثر زندگی شادی را برای خود رقم زد.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه خودشناسی کلیک کنید.

 

چگونه می‌توان کودک درون خود را درمان کرد؟

برخی از راهکارهای درمان کودک درون عبارتند از:

1. او را دوست داشته باشید

همه افراد در دوران کودکی رویاها و خیالاتی داشته‌اند که نتوانسته‌اند به همه آن‌ها برسند. مثلا کودکی می‌خواسته که نمره‌های بسیار خوبی بگیرد یا یک شغل منحصر به فرد داشته باشد. برخی نیز نتوانسته‌اند همچون خواهر و برادرهای خود بی نقص و عالی باشند. از طرف دیگر برخی از والدین به فرزندان خود یاد داده‌اند که تنها با انجام کاری خاص دوست داشته می‌شوند و با نرسیدن به آن استانداردها احساس سرشکستگی را به فرزند خود القا کرده‌اند. اکثر والدین، فرزندان خود را بدون قید و شرط دوست دارند اما با تفکر تربیت بهتر، این عشق را به آن‌ها نشان نمی‌دهند.

اما با وجود این عشق سرکوب شده شما می‌توانید اکنون به کودک وجودی خود بگویید که چه قدر او را دوست دارید. جلوی آینه بایستید و به خود بگویید که علارغم جایگاه و مرتبه اجتماعی‌تان ارزشمند هستید و فقط به صرف وجود ارزشمندتان، عاشق خود هستید. اکنون که خودتان بزرگ شده‌اید می‌توانید بی قید و شرط کودک درون خود را دوست داشته باشید.

2. کودک درون خود را درک کنید

برخی از والدین برای اینکه گریه کردن فرزند خود را متوقف کنند بر سر او فریاد می‌کشند و می‌گویند “گریه را تمام کن وگرنه من می‌دانم و تو!” به همین دلیل کودک احساس غم و ناراحتی خود را سرکوب می‌کند تا با خشم والدین مواجه نشود. در نتیجه در بزرگسالی هم نمی‌تواند ناراحتی‌هایش را نشان داده و به راحتی گریه کند. پس به کودک درون خود بگویید که ناراحتی‌های او را درک می‌کنید پس او می‌تواند به راحتی گریه کند.

3. به او بگویید که مستحق سختی نبوده است

بسیاری از افراد در کودکی به دلیل رفتار والدین احساس کرده‌اند که بچه بدی‌ هستند و مستحق تنبیه شدن بوده‌اند. اما در حقیقت هیچ کودکی لایق تنبیه نیست. عوامل بسیار زیادی بر رفتار والدین تاثیر می‌گذارد. شاید پدر یا مادر شما نیز با همین سبک تربیت بزرگ شده و روش دیگری برای برخورد با شما بلد نبوده‌اند و این به معنی بد بودن شما نیست. پس به کودک درون خود بگویید که او پاک و معصوم است و هیچوقت لایق سختی و ناراحتی نبوده است.

4. از کودک درون خود عذرخواهی کنید

اکثر افراد در زندگی مدام به دنبال به دست آوردن موفقیت‌های بیشتری هستند و در نتیجه از لذت‌های زندگی دورتر می‌شوند. این تمایل، به دلیل باورهای غلط دوران کودکی است. در کودکی دائما به فرزندان گفته می‌شود که تو باید اول باشی یا بهتر از همه باشی. در نتیجه کودک درون همواره در حال تلاش و رقابت است و نمی‌تواند آن طور که باید کودکی کند. پس می‌توان گفت که همه افراد بزرگسال به کودک درون خود یک عذرخواهی بدهکار هستند.

5. کودک درون خود را ببخشید

تا به حال برای‌تان پیش آمده که خود را مقصر هر چیز بی‌ربطی بدانید و خودتان را سرزنش کنید؟ این تفکر ریشه در دوران کودکی دارد. تفکرات خاص کودکانه باعث می‌شود که فرد تمام اتفاقات ناگوار را بر گردن خود بیندازد. در صورت عدم کنترل فرد با این تفکر بزرگ می‌شود و در دوره بزرگسالی نیز از این طرز تفکر رنج می‌برد. اما حقیقت این است که انسان کم توان‌تر از آن است که بتواند بار تمام مشکلات را بر دوش خود تحمل کند. پس به کودک درون خود بگویید که او هیچ تقصیری نداشته است و شما او را بخشیده‌اید.

6. از او تشکر کنید

از کودک درون خود تشکر کنید. او در تمام این سال‌ها همراه شما بوده و پا به پای شما سختی کشیده است. پس به او بگویید که چه قدر از وجود او خوشحال هستید و به خاطر قوی بودنش از او متشکر هستید. 

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

7. به او بگویید که تمام تلاش خود را کرده است

برای همه پیش آمده است که پس از یک شکست در زندگی خود را سرزنش کرده‌اند. سرزنش کردن مداوم کودک درون انسان را اذیت می‌کند و موجب ناراحتی و رنجش او می‌شود. این را بدانید که اقدامات شما در آن زمان تحت تاثیر عوامل مختلفی بوده است و افسوس خوردن برای گذشته هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. پس دل کودک درون خود را بی‌جهت نشکنید و به او بگویید که تمام تلاش خود را کرده است.

8. کمک گرفتن از روانشناس

در نهایت اینکه اگر کودک درون شما آسیب بسیار دیده باشد دسترسی به او چندان راحت نخواهد بود چرا که او خود را در اعماق وجود شما مخفی کرده و علاقه‌ای برای بیرون آمدن ندارد. پس در این شرایط لازم است از کمک یک متخصص یا روانشناس استفاده کنید. روانشناس شرایط شما را بررسی می‌کند و برای برقراری ارتباط با کودک درون‌تان راهکارهای موثری ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره در زمینه کودک درون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: کودک درون چیست