سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیکا یا هرزه خواری

آیا تا به حال در مورد اختلال هرزه خواری یا پیکا چیزی شنیده‌اید؟ هرزه خواری نوعی اختلال در سلامت روان است که باعث می‌شود فرد تمایل بسیاری به خوردن موادی داشته باشد که هیچ ارزش غذایی ندارند. مبتلایان به هرزه خواری ممکن است چیزهایی بخورند که برای آن‌ها ضرر داشته باشد و به سلامت جسمانی آن‌ها آسیب برساند. برای مثال ممکن است افراد مبتلا به اختلال پیکا، به خوردن تکه‌های فلزعلاقه‌مند باشند و یا از خوردن چیزهای بی‌فایده‌ای مثل یخ لذت ببرند. ما در ادامه به توضیحات بیشتری در مورد هرزه خواری، علائم، علل و روش‌های درمان آن پرداخته‌ایم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

منبع: پیکا یا هرزه خواری

شماره مرکز مشاوره

هرزه خواری یا پیکا چیست؟

هرزه خواری نوعی اختلال خوردن است که به دلیل وجود مشکلاتی در سلامت روان فرد ایجاد می‌شود. هرزه خواری یا پیکا شرایطی را فراهم می‌کند که در آن فرد تمایل زیادی به خوردن چیزهایی بدون ارزش غذایی دارد. این مسئله باعث می‌شود که سلامت جسمانی فرد در معرض خطر قرار بگیرد و احتمال بروز انواع بیماری‌ها افزایش یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید. 

 

علائم پیکا

افراد مبتلا به اختلال پیکا یا هرزه خواری دائما موادی غیرخوراکی را می‌خورند و برای این کار در خود نوعی اجبار احساس می‌کنند. برای اینکه خوردن مواد غیرخوراکی به عنوان نوعی اختلال در نظر گرفته شود حداقل باید به مدت یک ماه در فرد باقی بماند و به طور مکرر مشاهده شود. افرادی که به اختلال هرزه خواری مبتلا هستند ممکن است به خوردن موادی نظیر یخ، صابون، مُهر، خاک، ته مانده سیگار، چسب، رنگ و … تمایل داشته باشند و آن‌ها را امتحان کنند.

 

علل ابتلا به اختلال هرزه خواری

متخصصان سلامت روان معتقدند یک دلیل واحد برای ابتلا به اختلال هرزه خواری وجود ندارد بلکه پیکا حاصل تعامل عوامل زیستی و روانی مختلف است. برای مثال در برخی موارد کمبود مواد خاصی در بدن نظیر آهن یا زینک با تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی مرتبط است. به همین خاطر است که زنان باردار مبتلا به کم خونی نسبت به خوردن موادی نظیر خاک احساس ویار و ولع شدید را تجربه می‌کنند. در نتیجه بروز این مشکل می‌تواند به دلیل عدم توازن مواد معدنی در بدنی شما باشد.

البته این مسئله را در نظر بگیرید که عوامل زیستی تنها بخشی از موضوع هستند و فاکتورهای روان شناختی نیز می‌توانند در این امر دخیل باشند. برای مثال بسیاری از افراد مبتلا به اختلال وسواس زمانی که دچار اضطراب می‌شوند از هرزه خواری به عنوان وسیله‌ای برای سازگاری بیشتر خود با شرایط استفاده می‌کنند.

 

عوارض و پیامدهای هرزه خواری یا همان پیکا

طبیعتا خوردن مواد غیرخوراکی می‌تواند به بروز مشکلات جسمانی مختلفی بیانجامد و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش دهد. از جمله مهم‌ترین این مشکلات می‌توان به مسمومیت، دچار شدن به انواع عفونت‌ها، انسداد روده و خفگی اشاره کرد. معمولا زمانی که این اختلال در سنین پایین‌تر و در کودکی اتفاق می‌افتد خطرات بیشتری را برای فرد به همراه دارد چرا که کودک اطلاعات چندانی از مواد غذایی و خطرات خوردن برخی از مواد ندارد و در نتیجه به احتمال بیشتری امکان دارد که موارد خطرناکی را به عنوان خوراکی امتحان نماید.

 

درمان اختلال هرزه خواری

در درمان اختلال پیکا، علل و پیامدهای ناشی از آن حتما مدنظر متخصصان قرار می‌گیرد. برای مثال اگر کمبودی از نظر مواد معدنی در بدن فرد وجود داشته باشد مکمل‌های غذایی تجویز می‌شوند. همچنین اگر در صورت مصرف مواد غیر خوراکی مسمومیت یا بیماری خاصی ایجاد شده باشد پزشک داروهایی برای رفع این شرایط تجویز می‌کند.

در کنار پرداختن به جسم فرد پرداختن به وضعیت روانی فرد مبتلا به اختلال پیکا از اهمیت بسزایی برخوردار است. روان شناسان در درمان این اختلال از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که از جمله موثرترین آن‌ها می‌توان به درمان‌های شناختی رفتاری اشاره کرد. به کمک روان درمانی درمانگر به مراجع کمک می‌کند تا بتواند شرایط روانی که زیربنای ابتلا به این اختلال هستند را بهبود ببخشد تا در نتیجه علائم هرزه خواری نیز کاهش پیدا کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سوالات متداول

– پیکا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

زمانی خوردن مواد غیر خوراکی به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می‌شود که فرد برای مدت طولانی به خوردن موادی ناسالم و مضری نظیر خاک، چوب، چسب و غیره دست بزند و نتواند این رفتار خود را کنترل کند. برای دریافت تشخیص قطعی و دریافت علت دچار شدن به این موضوع لازم است که به متخصصین سلامت مراجعه نمایید. برای دریافت مشاوره در زمینه هرزه خواری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: پیکا یا هرزه خواری