سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست اعتیاد هروئین

هروئین یکی از انواع مواد مخدری است که به شدت اعتیاد آور بوده و مصرف بالایی دارد. به دلیل شایع بودن این ماده، استفاده از آزمایش تست اعتیاد هروئین قبل از ازدواج از اهمیت بسزایی برخوردار است. اغلب معتادان به دنبال راه‌های دور زدن آزمایش هستند و از روش‌های مختلفی برای منفی کردن جواب تست استفاده می‌کنند. البته اگر هم تست اعتیاد فرد منفی باشد نمی‌توان به صورت قطع گفت که فرد معتاد نیست. از این رو بهتر است، تست‌های تکمیلی در این زمینه صورت گیرد. معمولا تست اعتیاد از نمونه‌ی خون، ادرار و بزاق فرد گرفته می‌شود اما روش مطمئن‌تری نیز برای سنجش اعتیاد به هروئین وجود دارد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد هروئین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد هروئین

هروئین چیست؟

هروئین در پزشکی به دیامورفین یا دی‌استیل مورفین گفته می‌شود. این ماده مخدر برگرفته از مورفین است و شدیداً اعتیادآور می‌باشد و همواره به شکل پودری سفید رنگ و قهوه‌ای روشن یا تیره دیده می‌شود. هروئین بیشتر با انگیزه‌های تفریحی و گاهی نیز در پزشکی با اهداف درمانی و کاهش درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به گونه‌ای است که بعد از گذشت زمان فرد باید میزان دوز مصرفی خود را بالاتر ببرد چرا که بدن نسبت به میزان قبلی مقاوم می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک هروئین کلیک کنید.

لزوم انجام تست اعتیاد هروئین

در واقع این ماده مخدر بسیار نزدیک به مورفین است. از این رو قبل از ازدواج و یا قبل از استخدام، مورفین را در بدن فرد مورد آزمایش قرار می‌دهند. با تست مورفین می‌توان مواد دیگری همچون تریاک، شیره، هروئین، کراک و حتی کدئین را بررسی و تشخیص داد. در واقع در هر آزمایشگاهی که تست اعتیاد از فرد گرفته می‌شود، هروئین به راحتی قابل تشخیص خواهد بود. به همین دلیل اگر فردی مواد دیگری استفاده کرده باشد، باید آزمایش‌های دیگری را انجام دهد تا نوع و مقدار مصرف آن مشخص شود.

انواع مختلفی از تست اعتیاد هروئین

هروئین را می‌توان از طریق نمونه‌های خون، بزاق، ادرار و مو مورد آزمایش قرار داد. نمونه خون و بزاق معمولاً بسیار نادر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون اگر فردی هروئین را مصرف کرده باشد فقط تا چند ساعت قبل آن را نشان می‌دهد و اگر زمان بیشتری بگذرد، مشخص نمی‌کند که فرد چه مقدار از هروئین را مصرف کرده است.

رایج‌ترین تست اعتیاد هروئین از طریق ادرار فرد مورد آزمایش قرار می‌گیرد. در واقع مواد در ادرار فرد تا چند روز بعد از مصرف هم باقی می‌ماند و می‌توانند روی آن آزمایشات تکمیلی دیگری نیز انجام داد. البته تست ادرار با استفاده از نوار و کروماتوگرافی در آزمایشگاه و یا در خانه نیز قابل انجام است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست های اعتیاد کلیک کنید.

تست کروماتوگرافی (TLC)

کروماتوگرافی لایه نازک (TLC) یک روش جداسازی ساده، انعطاف پذیر، حساس و با هزینه‌ای مناسب برای تجزیه و تحلیل کمی و کیفی مواد حتی در مقادیر بسیار کم، در آزمایشگاه می‌باشد. تکنیک TLC قابلیت اندازه‌گیری موازی و همزمان بسیاری از مواد را در حداقل زمان مورد نیاز دارد و می‌تواند به صورت دستی با روشی ارزان و آسان انجام شود.

نحوه مثبت شدن آزمایش تست اعتیاد هروئین

اگر فرد آنتی بیوتیک‌های مختلفی مثل آموکسی‌سیلین، مسکن‌های حاوی کدئین و یا داروهایی مانند دیکلوفناک و دتای‌نوولاک را مورد استفاده قرار دهد؛ حتی اگر هروئین مصرف نکرده باشد، جواب آزمایشش مثبت اعلام می‌شود. از این رو اگر از قبل چنین داروهایی را مصرف می‌کنید حتماً با آزمایشگاه در میان بگذارید تا آزمایش‌های تکمیلی مثل آزمایش TLC را بعد از مثبت شدن جواب آزمایش انجام دهند.

منفی کردن جواب تست اعتیاد هروئین

روش‌های مختلفی وجود دارد که افراد از طریق آن جواب آزمایش خود را منفی می‌کنند. روش‌هایی مثل مصرف قرص ب 2، متادون، عوض کردن نمونه‌های آزمایش، رقیق کردن، تغییر PH نمونه از طریق اضافه کردن آب، بزاق، منی و…  به نمونه آزمایشی از جمله این اقدامات است.

البته لازم به ذکر است که با وجود نکات ایمنی در اتاق‌های آزمایش بیشتر این اقدامات قبل از وقوع مشخص خواهد شد. از این رو اگر هم از داروهایی مثل ب 2 و متادون استفاده می‌کنید، آزمایشگاه قادر است آن را در نمونه شما شناسایی کند. در این صورت هم تلاش شما بی‌نتیجه خواهد ماند.

اما در صورتی که فرد به صورت حرفه‌ای توانست آزمایش خود را منفی کند اما خانواده هنوز به اعتیاد او مطمئن هستند، می‌توانید با مراجعه به مشاوره، فرد را با روش‌های درمانی آسان آشنا کنید تا از این معضل نجات یابد.

افزایش آگاهی و جلوگیری از گسترش مصرف

نمی‌توان فردی را به زور مجبور به ترک مواد مخدر کرد. هر چقدر هم آزمایش‌های مختلف انجام گیرد و افراد مورد ترک قرار بگیرند، در صورتی که فرد تمایل داشته باشد می‌تواند به راحتی به مواد بازگردد. از این رو برای کاهش گرایش افراد به این مواد مخدر باید سطح آگاهی آن‌ها را بالا ببریم. بخش مهمی از این آگاهی از طریق خانواده، مدرسه و جامعه صورت می‌گیرد. از این رو بهتر است که با پیشگیری از مصرف و رواج این ماده خطرناک جلوگیری کرد. مشاوره ترک اعتیاد با استفاده از روش‌های روان درمانی به افراد کمک می‌کند تا ضمن مقابله با وسوسه‌ی مصرف مواد از روش‌های اصولی و برگشت ناپذیر در ترک اعتیاد بهره‌مند شوند.

برای شناخت بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص تست اعتیاد هروئین

اثر طولانی مدت استفاده از هروئین چیست؟

کسانی که هروئین را مصرف می‌کنند خیلی سریع به آن وابسته می‌شوند. از این رو در دفعات بعدی مصرف دوز آن را بالا می‌برند. در نتیجه، با افزایش استفاده، آن‌ها می‌توانند بسیار سریع معتاد شوند. هروئین همچنین می‌تواند تغییرات فیزیکی و فیزیولوژیکی و عدم تعادل در مغز را ایجاد کند که این مورد ترک آن را برای فرد سخت‌تر می‌کند.

دلیل گرایش به مواد مخدر مخصوصا هروئین چیست؟

دلایل گرایش افراد به مصرف هروئین می‌تواند به مشکلات روانی، کنجکاوی، ضعف اراده، فرار از زندگی تکراری، سن، جنس، نگرش مثبت نسبت به مصرف مواد، تبعیض و کمبود محبت در خانواده، آزادی یا محدود کردن بی حد اعضای خانواده، رفاه بیش از حد یا فقر و نابسامانی و در دسترس بودن آسان مواد مخدر، بیکاری، نابرابری در محیط زندگی و… اشاره کرد.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد هروئین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد هروئین