سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست تریاک

تست تریاک از جمله مهم‌ترین تست‌های قبل از ازدواج و برخی از موسسات دولتی و خصوصی است. تریاک یکی از پر مصرف‌ترین ماده‌های مخدر در ایران است که از گل خشخاش به دست می‌آید و دارای یک مسکن قوی به نام مورفین است. تست تریاک به شیوه‌ها و روش‌های گوناگونی انجام می‌گیرد. توجه به این نکته ضروری است که احتمال دارد جواب تست شما به علت مصرف برخی داروها مانند کدئین مثبت اعلام شود در نتیجه لازم است فرد مسئول را در جریان بگذارید. همچنین برخی روش‌ها باعث منفی شدن تست تریاک می‌شود که در ادامه نیز به این روش‌ها و شیوه انجام آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد تریاک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست تریاک

تست تریاک

قدیمی‌ترین ماده مخدر در جهان تریاک است. در کشور ما نیز یکی از پر مصرف‌ترین ماده مخدری که مورد استفاده قرار می‌گیرد، همین تریاک است. از رو ارائه برنامه‌های پیشگیری و بالا بردن سطح آگاهی خانواده باعث می‌شود تا نزدیکانشان به دام این آتش خانمان سوز گرفتار نشوند. البته کسی که تریاک مصرف می‌کند معمولاً از ظاهری خسته و ضعیفی برخوردار است اما با این حال تست تریاک نشان می‌دهد که فرد به این ماده مخدر خطرناک اعتیاد دارد یا خیر.

تفاوت تست تریاک با تست‌های دیگر مواد مخدر

شاید برایتان این سؤال پیش آید که تست تریاک با تست‌های دیگر مواد مخدر چه تفاوتی دارد؟ ماده مهمی در تریاک به نام مورفین وجود دارد که باعث ایجاد حالت تسکین دهندگی و همچنین اعتیاد در فرد می‌شود. وقتی که می‌خواهند تست تریاک را از فرد بگیرند از تست مورفین استفاده می‌کنند.

این تست باعث روشن شدن اعتیاد فرد به مورفین می‌شود. البته این تست فقط مختص به تریاک نیست، می‌توان موادی چون شیره، کراک، هروئین، مورفین و کدئین را با تست تریاک تشخیص داد. به همین دلیل اگر فردی به غیر از این مواد ذکر شده به چیز دیگری مثل حشیش معتاد باشد، باید آزمایش جداگانه‌ و ویژه‌ای برای تشخیص اعتیاد فرد مورد استفاده قرار گیرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد به تریاک کلیک کنید.

روش‌های تست مصرف تریاک

برای اینکه مشخص شود فرد تریاک مصرف می‌کند یا نه آزمایشی به نام «تست مورفین» مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تست از طریق نمونه خون، بزاق، عرق، ادرار و مو انجام می‌شود. البته متخصصان سعی می‌کنند از نمونه‌های خون و بزاق زیاد استفاده نکنند چون این نمونه‌ها مدت زمان کوتاهی بعد از مصرف را نشان می‌دهند. اگر فرد روز گذشته مواد استفاده کرده باشد، در نمونه خون و بزاق مشخص نخواهد شد.

معمول‌ترین روش برای تست تریاک

به طور کلی معمول‌ترین روش برای تست تریاک استفاده از نمونه ادرار فرد است. این مهم توسط تست نواری و همچنین تست کروماتوگرافی صورت می‌گیرد. معمولاً در نمونه ادرار خطاهای کمتری وجود دارد و تشخیص آن به وسیله پزشک آزمایشگاه راحت‌تر خواهد بود. این تست تمامی مواد داخل ادرار فرد را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار است.

تشخیص به وسیله مو

یکی از راه‌های گران قیمت و فوق العاده دقیق در تست تریاک استفاده از نمونه مو است. شاید تعجب کرده باشید اما این تست آنقدر دقیق است که شش ماه پس از مصرف فرد را نشان می‌دهد. حتی مشخص می‌کند که فرد در چه زمان‌هایی و چه مقدار مواد را مورد استفاده قرار داده است. در این روش می‌توان از هر جای بدن نمونه مو را برداشت. اما این مهم ضمن دقیق بودن گران است و معمولاً در برخی از شهرهای بزرگ از جمله تهران، انجام می‌شود. البته این روش عمومیت زیادی ندارد و معمولاً همان تست ادرار انجام می‌شود.

داروهایی که باعث مثبت شدن جواب تست می‌شود

گاهی ممکن است فرد مواد مصرف نکرده باشد اما روز قبل از مسکن‌هایی مثل کدئین، دیکلوفناک و دتای‌نوولاک استفاده کرده باشد. این مسکن‌ها باعث می‌شود جواب آزمایش مورفین فرد مثبت درآید. همیشه قبل از آزمایش باید هیچ دارویی را استفاده نکنید. اما اگر استفاده کرده باشید از شما نوع آن را می‌پرسند تا پس از انجام آزمایش مسکن‌های استفاده شده را از مورفین جدا کنند و به جواب درست برسند.

روش‌های منفی کردن تست تریاک

البته از هر راهی که سعی کنید تا جواب آزمایش خود را منفی نشان دهید، باز هم انجام آزمایشات تکمیلی این کار شما را مشخص خواهد کرد و نمی‌توانید همیشه از این روش‌ها استفاده کنید. در ادامه به مهم‌ترین این روش‌ها می‌پردازیم.

استفاده از متادون و ب 2

فرد یک هفته قبل از انجام تست اعتیاد تریاک از قرص‌های متادون و ب 2 استفاده می‌کند. در مدت استفاده، مواد مخدر اصلی خود را برای مدتی کنار می‌گذارد. این قرص‌ها باعث می‌شود که فرد دیگر خمار نباشد و هیچ علائمی از اعتیاد در ظاهرش نمایان نشود. از این رو وقتی فرد تست اعتیاد به تریاک را می‌دهد نه تنها اعتیادش به تریاک مشخص نخواهد شد بلکه این مهم که از این قرص‌ها استفاده کرده نیز مشخص نمی‌شود.

آزمایشگاه می‌تواند آزمایش را به صورت دقیق‌تر انجام دهد و وجود قرص ب 2 و یا متادون را در آزمایش فرد تشخیص دهد. البته اگر خودتان بخواهید آزمایشگاه تست تکمیلی را برای شما انجام خواهد داد.

تغییر نمونه ادرار

برخی از افراد در گذشته اقدام به انجام این کار می‌کردند یعنی ادرار خود را با دیگری جابه‌جا می‌کردند. از این رو جواب آزمایش‌شان منفی از کار در می‎‌آمد. اما امروزه مراقبت‌های بیشتری در اتاق آزمایش صورت می‌گیرد و فرد عملاً نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

اضافه کردن آب به ادرار

برخی سعی می‌کنند به آزمایش خود مقداری آب را اضافه کنند. این کار باعث رقیق شدن نمونه می‌شود و جواب آزمایش را تغییر می‌دهد. اما در آزمایشگاه‌ها دوربین وجود دارد و فرد نمی‌تواند این کار را در حال حاضر انجام دهد. ضمن اینکه آزمایشگاه این مورد را هم مورد بررسی قرار می‌دهد و متوجه می‌شود که نمونه بیش از حد رقیق شده و طبیعی نیست.

حفظ حریم خصوصی و عزت نفس فرد در تست اعتیاد

نکته مهمی که باید برای تست تریاک و سایر مخدرهای دیگر به آن توجه شود، این است که نباید به زور و یا ناگهانی فرد را برای انجام تست اعتیاد در عمل انجام شده قرار دهید زیرا ممکن است به عزت نفس او ضربه وارد کنید و او درگیر لجبازی شود و مقدار بیشتری مواد مصرف کند. بیشترین مشکل افراد معتاد عدم درک اطرافیان است. اگر شما مشکل او را شناسایی کردید و می‌خواهید تست اعتیاد را انجام دهید، باید زمینه‌ها و بسترهای لازم را برای او فراهم کنید و در این راه از مشاوران خبره نیز کمک بخواهید. فراموش نکنید که اجبار در انجام تست همه چیز را بدتر خواهد کرد. مشاوره ترک اعتیاد به شما کمک می‌کند تا از روان درمانی در کنار ترک اعتیاد اصولی بهره‌مند شوید و با وسوسه‌های مصرف دوباره مواد مقابله کنید.

سخن آخر

بهترین راه برای اینکه فردی به دامان اعتیاد گرفتار نشود، بالا بردن سطح آگاهی خود فرد، خانواده و جامعه است. با ارائه آموزش‌های دقیق و رفع بسترهای مناسب اعتیاد، می‌توانید از آن و سایر مشکلاتی که به همراه خود می‌آورد جلوگیری کنید. اگر فرزندتان به اعتیاد دچار شد هرگز با این موضوع برخورد احساسی و هیجانی نکنید. سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و برای ترک اعتیاد آن اقدامات لازم را صورت دهید.

برای شناخت بیشتر در زمینه ترک تریاک کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص تست تریاک

آیا کسی که از روش‌های دور زدن برای تغییر جواب آزمایش خود استفاده می‌کند مجرم است؟

کسی که مواد مصرف می‌کند و سعی دارد به نحوی تست اعتیاد خود را منفی کند به عنوان مجرم شناخته نمی‌شود. هر چند کار هر دو در این زمینه که به سلامت خودشان آسیب وارد می‌کنند و یا باعث دور زدن اعتماد دیگران می‌شوند، غیر قابل باور و اخلاقی است. اما به کار بردن عنوان مجرم اشتباه است. اگر هم فردی سعی می‌کند جواب آزمایش خود را تغییر دهد نشان دهنده این موضوع است که نیازمند حمایت‌های روانی و افزایش پتانسیل‌های درونی است تا بتواند ترک کند.

آیا داروهای ضد افسردگی جواب تست اعتیاد تریاک را مثبت می‌کند؟

مصرف داروهای ضدافسردگی و ضد اضطراب و خواب‌آورها، با وجود تشابه علائم ایجاد شده اصلاً با تست‌های تشخیصی مواد تداخلی ندارند و افراد بدون دغدغه و طبق تجویز پزشک مجاز به استفاده از این دارو‌ها هستند.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد تریاک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست تریاک