سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ارتباط صحیح با همسر

ارتباط صحیح با همسر چگونه باید باشد؟ ارتباط با همسر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زندگی مشترک باید به آن توجه کنید. تاثیرات ارتباط درست و صحیح با همسر در زندگی زناشویی و کیفیت روابط زوجین امری انکار ناپذیر است و به سلامت و رشد زن و مرد کمک شایانی می‌کند. در نتیجه در دنیای امروز و با توجه به گستره‌تر شدن مسائل و مشکلات، بهتر است که هر فرد، نحوه برخورد درست با همسرش را بداند و برای بهتر شدن روابط زناشویی خود تلاش کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم پس تا انتها همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط صحیح با همسر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: ارتباط صحیح با همسر

ارتباط صحیح با همسر

شیوه‌های ارتباطی مختلفی وجود دارد که می‌تواند زندگی زناشویی را دگرگون کند و بر محیط خانواده تأثیر بگذارد. شما باید مهارت‌های شنیدن و مهارت‌های مربوط به ابراز وجود کردن را یاد بگیرید. همچنین باید بتوانید که با گوش سوم تان بشنوید تا توانایی درک احساس و اندیشه طرف مقابل‌تان را داشته باشید. با تسلط به این شیوه‌ها می‌توانید احساسات خود را به صورت روشن‌تر، آزادتر و مؤثرتر بیان کنید و از مجموعه آن‌ها برای برقراری ارتباط بهتر استفاده کنید.

روش خلع سلاح 

اگر عصبانی هستید و احساس می‌کنید خشم زیادی دارید، احساستان را با بیان عبارتی با مفهوم «من احساس می‌کنم» بیان کنید. از بحث و مشاجره بپرهیزید و حالت دفاعی نگیرید. همچنین توجه داشته باشید که در صورت بحث و مشاجره، به شکلی جواب دهید که حتی در صورت پذیرفتن انتقاد، شان و احترام و عزت نفستان حفظ شود. نکته مهم دیگر این است که سعی نکنید با بحث کردن متوجه این بشوید که حق با کیست. مطمئن باشید که این بحث به جایی نمی‌رسد.

برخورد همدلانه از شیوه‌های ارتباط صحیح با همسر

سعی کنید خودتان را به جای طرف مقابل بگذارید و از دید او به قضیه نگاه کنید. شنونده خوبی باشید و تمام تلاش خود را انجام دهید تا بفهمید که منظور او چیست و چه می‌خواهد بگوید. نظرتان را درباره نگاه و اندیشه و احساسش به شکل “به نظر می رسد” بیان کرده و بعد حرف او را به صورت خلاصه تکرار کنید. شما می‌توانید با توجه کردن به همسرتان، احساسات او را درک کنید. به نشانه‌های جسمانی و حرکات آن‌ها توجه کنید تا بفهمید دقیقا چه حسی دارند.

پرس‌وجو کردن از همسر

بیشتر افراد از ابراز علنی احساسات خود می‌ترسند. می‌توانید از همسر خود بخواهید تا درباره احساسات منفی‌اش توضیح بیشتری بدهد. همچنین با این کار از شدت ناراحتی او کم می‌کنید.

استفاده از عبارت‌هایی با مفهوم

از عبارت‌هایی که با تو یا شما شروع می‌شوند و حالت خطابی دارند خودداری کنید مثل این عبارت که « تو مرا ناراحت می‌کنی». این سخن و شیوه صحبت انتقادآمیز و قضاوت کننده هستند و معمولا به جدال ختم می‌شوند.

نکته مهمی که باید توجه داشته باشید این است که احساسات خود را نمایش ندهید بلکه آن‌ها را بیان کنید. به نمایش گذاشتن احساسات رفتارهایی مانند اخم کردن، سکوت‌های طولانی، به هم کوبیدن در اتاق و در هم کشیدن چهره می‌باشد.

همچنین شما می‌توانید تمایلات و خواسته‌هایتان را با عباراتی مثل دوست دارم با تو بیشتر وقت صرف کنم و دلم می‌خواهد منظور مرا بفهمی به همسرتان منتقل کنید.

احترام گذاشتن از شیوه‌های ارتباط صحیح با همسر

به طور کلی اغلب مردم تمایل دارند که به کارشان احترام گذاشته شود. بیشترین نگرانی اشخاص از این است که تحقیر شوند، مورد قبول واقع نشوند و یا درباره آن‌ها داوری شود. همسرتان را مطمئن کنید که با وجود آن که از او عصبانی یا مخالف او هستید به او احترام می‌گذارید و او برایتان شخصیت مهمی است. همچنین اجازه دهید تا همسرتان بداند که می‌خواهید مسئله پیش آمده را به شکل رضایت بخشی حل کنید. نکته قابل توجه این است که از شخصیت همسرتان انتقاد نکنید و او را زیر سوال نبرید. انتقاد شخصیت با انتقاد از کار و رفتار متفاوت است. مشاوره خانواده به شما کمک می‌کند تا ضمن برطرف کردن اختلافات روش‌های ذکر شده را به صورت عملی و  مؤثرتر به کار بگیرید.

نکاتی که برای داشتن ارتباط صحیح با همسر باید رعایت کنید

– همسرتان را به عنوان یک مرد یا زن بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه یا زنانه‌اش، دانش و آگاهی خود را بالا ببرید.

– به شخصیت وجودی همسرتان احترام بگذارید.

– برای این که همسرتان با شما صداقت داشته باشد سعی کنید او را درک کنید و برای افکار و عواطفش ارزش قائل شوید. در صورتی که حرف‌ها و گفته‌‌های او مطابق میل شما نیست، واکنش تند نشان ندهید. با این کار بی‌اعتمادی را در زندگی خود به وجود می‌آورید.  

– هنگامی که همسرتان مشغول صحبت با شماست، با دقت به حرف‌های او گوش دهید زیرا توجه نکردن به صحبت‌هایش، نشان از عدم علاقه شما است.

– او را به روش خودتان دوست نداشته باشید، بلکه به وجود او و علایقش ارزش بدهید. برای مثال اگر در سالگرد عروسی‌تان، به او هدیه می‌دهید سعی کنید از قبل در مورد هدیه مورد علاقه‌اش اطلاعاتی به دست آورید.

– از همسرتان انتظار نداشته باشید که با همه طرح‌ها، ایده‌‌ها و افکار شما توافق داشته باشد و آن‌ها را تمجید کند. واقع بین باشید و از او بخواهید نظرش را هر چند مخالف نظر شما، بیان کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه ارتباط صحیح با همسر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: ارتباط صحیح با همسر