سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بخشش خیانت

احساس ناتوانی و فشار برای بخشش خیانت یکی از عمده‌ترین مشکلاتی است که می‌تواند فرد خیانت دیده را به شدت بیازارد و او را در مشکلات مرتبط با سلامت روان نظیر افسردگی و اضطراب درگیر کند. ناتوانی در بخشش فرد مقابل نه تنها به کسانی که تصمیم می‌گیرند به زندگی مشترک خود ادامه دهند آسیب می‌رساند بلکه حتی می‌تواند بعد از طلاق و جدایی نیز سازگاری با شرایط جدید را دشوارتر کرده و احساسات ناخوشایند زیادی را به همراه بیاورد. در حقیقت بخشش مسئله‌ای‌ است که بیش از هرکسی به خودتان کمک می‌کند تا بتوانید اوضاع روانی‌تان را تحت کنترل درآورده و با خودتان در صلح و دوستی قرار بگیرید. در این شرایط لازم است راهکارهای بخشش خیانت را بیاموزید و آن‌ها را تمرین کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشش خیانت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بخشش خیانت

اهمیت بخشش خیانت

بسیاری از افرادی که با خیانت مواجه می‌شوند هیجانات منفی بسیار قوی را تجربه می‌کنند. آن‌ها اغلب احساساتی نظیر خشم، نفرت و غم مفرط را گزارش می‌دهند و با این سؤال رو به رو می‌شوند که چرا باید فرد مقابل خود را ببخشند. در جواب به این افراد باید گفت که منظور از بخشیدن این نیست که بخواهید به همسرتان نشان دهید با اعمال خیانت‌آمیز او موافق هستید یا او را تائید می‌کنید بلکه به این معنی است که بتوانید از احساسات مخربی که درون شما را فراگرفته خلاص شوید و آثار روانی زیان‌بار آن‌ها را کاهش دهید. بخشش درست زمانی اتفاق می‌افتد که شما با مدیریت هیجان‌های خود بتوانید به فکر پیدا کردن راه حلی برای زندگی مشترک خود باشید و نگذارید احساسات، کنترل همه زندگی‌تان را در دست بگیرند. برای آشنایی بیشتر در زمینه خیانت همسر کلیک کنید.

راهکارهایی برای بخشش خیانت

همان طور که گفته شد خیانت موجب برانگیخته شدن عواطف منفی گوناگونی در ما می‌شود که بخشش را بسیار سخت می‌کند. برای اینکه بتوانید در عمل این موضوع را تمرین کنید راهکارهای زیر می‌توانند کمک کننده باشند.

1- به درک درستی از تعریف بخشش دست یابید

اولین قدم برای کسب توانایی بخشش این است که بتوانید به تعریف درستی از بخشش برسید و باورهای غلطی که در این باره وجود دارد را اصلاح کنید. در این راستا لازم است بدانید که بخشش به معنای نادیده گرفتن خود و یا تائید اشتباهات دیگری نیست. بلکه بخشش راهی است که به شما کمک می‌کند تا احساسات منفی خود نظیر خشم و کینه را کنار بگذارید و از این رو بتوانید سلامت روان بیشتری را تجربه کنید و در ارتباط خود به دنبال راه حلی منطقی‌تر بگردید.

2- به فکر درمان آسیب‌های روانی باشید

خیانت در روابط بین فردی با آسیب زدن به اعتماد باعث می‌شود که شما رنج و درد روانی بسیار زیادی را تحمل کنید. این موقعیت یکی از موقعیت‌های بسیار پرخطر برای بروز بسیاری از اختلالات و آسیب‌های روانی از جمله افسردگی محسوب می‌شوند. افسردگی با ایجاد نوعی سوگیری بدبینانه در ظرفیت شناختی و توجه شما باعث می‌شود که تحمل اوضاع برایتان دشوارتر گردد و کمتر بتوانید به بخشش فکر کنید.

اگر پس از رخ دادن خیانت احساس می‌کنید عملکرد روزمره‌تان تا حد زیادی کاهش یافته و دائماً در افکار و احساسات آزاردهنده خود غرق شده‌اید مراجعه به یک متخصص روان به شما کمک می‌کند تا بتوانید این بحران را بهتر مدیریت کنید و به تصمیمات درست‌تری برای زندگی خود برسید.

3- کمک گرفتن از زوج درمانگران از راهکارهای بخشش خیانت

بسیاری از افراد پس از بروز خیانت در زندگی مشترک توافق می‌کنند که ازدواج خود را حفظ کنند و از طلاق گرفتن خودداری می‌کنند. اما متأسفانه اقدامی در جهت بهبود رابطه آسیب دیده نیز انجام نمی‌دهند. برای مثال زنی که به او خیانت شده با احساس خشم و نفرت زیاد به دلایلی نظیر وجود فرزندان به زندگی خود ادامه می‌دهد و مرد نیز به رفتارهای آسیب‌رسان خود ادامه می‌دهد که همین رفتارها آزارهای روانی زن را تشدید می‌کند و این چرخه به طور معیوب همین طور ادامه می‌یابد. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه مقاله زوج درمانی را مطالعه کنید.

ادامه دادن به چنین زندگی نه تنها امنیت روانی فرزندان را تأمین نمی‌کند بلکه به خود زن و مرد هم آسیب‌های بسیاری را وارد می‌کند. در نتیجه لازمه ادامه دادن به زندگی این است که از یک سو فرد خیانت دیده بتواند آنچه اتفاق افتاده را ببخشد و از طرف دیگر فردی که خیانت کرده اطمینان دهد که به روابط فرا زناشویی خود خاتمه می‌دهد. البته رسیدن به چنین توافقی از سوی دو نفر همیشه آسان نیست. بسیاری از افراد پس از خیانت دیدن هرگز دست از شماتت و سرزنش برنمی‌دارند و همین امر باعث می‌شود که رابطه آن‌ها همچنان در مسیر درستی قرار نگیرد. در این شرایط مراجعه به یک زوج درمانگر به شما کمک می‌کند تا بتوانید مهارت‌های زندگی خود را افزایش داده و بتوانید آسیب‌های موجود در ارتباط خود را ترمیم کنید.

آثار مثبت بخشش خیانت

بخشش خیانت بیش از هرکسی به فرد خیانت دیده کمک می‌کند و باعث می‌شود که او بتواند آزارهای روانی تحمیل شده را جبران کند و در پی آن به نوعی احساس رها و بازآفرینی در زندگی خود دست یابد. مهم‌ترین آثار بخشش خیانت در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

کاهش آسیب‌های مرتبط با خشم

خشم نوعی هیجان منفی بسیار نیرومند است که تجربه مزمن آن می‌تواند پیامدهای روانی و جسمانی جدی را برای فرد به همراه داشته باشد. برای مثال آمارها نشان می‌دهد افرادی که بیش از دیگران در زندگی خود خشم را تجربه می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند.

همچنین بسیاری از این افراد خشم را طی مکانیزم‌های روانی به درون خود بازمی‌گردانند و حتی احساس عصبانیت شدید از خود را نیز تجربه می‌کنند که در نهایت احتمال بروز اختلالاتی نظیر افسردگی را افزایش می‌دهد. از آنجایی که خیانت می‌تواند شما را برای مدت‌های طولانی در معرض خشم قرار دهد توانایی بخشش کمک می‌کند تا از عوارض جسمانی و روانی این هیجان مخرب دور بمانید و میزان سلامت بیشتری را تجربه کنید.

فرصتی مجدد برای بازسازی زندگی

تا زمانی که شما قلبا نتوانید همسرتان را بابت خیانت ببخشید حتی اگر در زندگی مشترک بمانید نمی‌توانید رضایت زیادی را تجربه کنید و رابطه به صورت بیمارگون و آسیب دیده ادامه خواهد یافت. توانایی بخشش به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرصتی دیگر به زندگی خود بدهید و برای حفظ با کیفیت زندگی خود تلاش کنید.

ارتقای کیفیت روابط والد-فرزندی

هنگامی که شما در درون خود بحران‌های زیادی را تحمل می‌کنید مسلما نمی‌توانید آن‌گونه که باید رابطه با کیفیتی را با فرزندان خود داشته باشید و عواطف منفی شما به احتمال زیادی به آن‌ها نیز سرایت می‌کند. توانایی بخشش به شما کمک می‌کند تا با ارتقای سلامت روان خود کیفیت روابط والد فرزندیتان را نیز بهبود ببخشید.

احساس کارآمدی و شکوفایی بیشتر

اغلب افراد زمانی که خشم و کینه زیادی را دائماً در خود احساس می‌کنند نمی‌توانند در زندگی آن‌گونه که باید به فعالیت‌های مفید بپردازند و همواره عملکردشان تحت تأثیر خیانت آسیب می‌بیند. اما افرادی که به قدرت بخشش دست می‌یابند می‌توانند زندگی دوباره‌ای را آغاز کنند و فارغ از تجربیات دشوار به نوعی بازآفرینی و شکوفایی دست یابند.

سؤالات متداول

– پس از فاش شدن خیانت همسر چگونه تکلیف رابطه را روشن کنیم؟

اولین قدم در این راه این است که بتوانید به خودتان فرصت دهید و عجولانه تصمیم نگیرید چرا که خیانت می‌تواند احتمال تصمیمات احساسی را در شما افزایش دهد و پس از مدتی احساس کنید از کارهای کرده پشیمان هستید. در کنار این موضوع باید بتوانید علل خیانت را دریابید. در بسیاری از موارد خیانت بازتاب مشکلاتی در ارتباط طرفین است که به این صورت خود را نشان می‌دهد. در نهایت برای اینکه بتوانید در مورد ادامه دادن زندگی مشترک یا جدایی به تصمیم بهتری برسید می‌توانید از خدمات مشاوره خیانت بهره‌مند شوید. مشاور به شما کمک می‌کند تا با دید بازتری به مسائل پیرامون مشکل نگاه کنید.

– من یک بار به همسرم خیانت کرده‌ام و او از این بابت بسیار ناراحت است. آیا امکان این وجود دارد که کیفیت زندگی‌مان مجدداً مثل وضعیت سابق شود؟

خیانت اغلب آسیب روحی روانی بسیاری را به طرف مقابل وارد می‌کند. اینکه زندگی پس از خیانت به کیفیت سابق برگردد به میزان تلاش و میزان ظرفیت روانی فرد مقابلتان بستگی دارد. مراجعه به زوج درمانگر و یک متخصص حرفه‌ای در حیطه خیانت می‌تواند در این زمینه کمک بسیاری به شما کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه بخشش خیانت می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بخشش خیانت