سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان پانیک

درمان پانیک برای افرادی که حملات آن را تجربه کرده‌اند بسیار اهمیت دارد. بسیاری از افراد مبتلا زمانی که با علائم استرس و اضطراب شدید ناشی از حملات پانیک مواجه می‌شوند گمان می‌کنند دچار حملات قلبی شده‌اند و به نوعی ترس شدید از مرگ به آن‌ها دست می‌دهد. در بیشتر مواقع ترس‌های این گونه افراد غیر واقعی است و تنها بر شدت علائم می‌افزاید. حملات پانیک به طور اتفاقی رخ می‌دهند و اغلب منشأ آن‌ها نامشخص است. شدت علائم در حملات پانیک به قدری گسترده است که فرد را وادار به مراجعه به پزشک می‌کند. در درمان وحشت زدگی سعی می‌شود تا مهارت‌های کنترل استرس و اضطراب آموزش داده شود. برای اطلاع از راه‌های درمانی تا پایان مطلب همراه ما باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان پانیک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان پانیک

 

علائم ابتلا به اختلال پانیک

قبل از اینکه برای درمان اقدام کنید لازم است تا از وجود بیماری در خود مطمئن شوید. تشخیص اختلال باید توسط روانشناس و یا روان پزشک متخصص صورت بگیرد. اگر شما بیش از 4 مرتبه حملات پانیک را تجربه کردید و از حمله های بعدی هراس داشتید به احتمال زیاد دچار اختلال پانیک شده اید. حملات پانیک هیچ هشدار قبلی ندارد و صرفا تجربه ی یک ترس شدید است. طول مدت این حملات از 10 دقیقه شروع می‌شود و ممکن است تا 1 ساعت طول بکشد. از بارزترین علائم ابتلا به آن می‌توان به حالت تهوع، احساس تنگی نفس،  بالا رفتن ضربان قلب، سرگیجه، سوزش در نواحی دست و پا، درد در ناحیه ی قفسه ی سینه، تب و لرز یا احساس سرما اشاره کرد.

درمان حملات پانیک با شناخت عوامل تشدیدکننده‌

علاوه‌بر ژنتیک و سابقه‌ی خانوادگی مجموعه‌ای از عوامل وجود دارند که به علائم حملات پانیک شدت می‌بخشند. یکی از را‌ه‌های درمانی آن است تا عوامل تشدید کننده‌ی بیماری را بشناسید و آن‌ها را کاهش دهید.

نوشیدن مواد کافئین‌دار و یا نیکوتین دار مانند چای و قهوه ی زیاد برای افراد مستعد و مبتلا بسیار خطرناک است. همچنین مصرف سیگار نیز روند ابتلا به این بیماری را تسریع می‌کند و باعث پیشروی آن می‌شود. مواد مخدر مثل شیشه، حشیش و سایر مواد محرک هایی بسیار قوی هستند و باعث بدتر شدن وضعیت بیماری شما میشوند.

خواب کامل و با کیفیت کمک به سزایی برای کاهش اضطراب پانیک می‌کند. اگر خواب خوبی نداشته باشید احتمالش بیشتر است که حمله های پانیک را تجربه کنید. قدرت جسمانی برای مقابله با حمله های پانیک بسیار مهم است. بیماری هایی همچون پرکاری تیروئید و دیابت روی این حمله ها اثر میگذارند. شما باید همواره مراقب باشید تا با وجود اختلال خود دچار بیماری‌های جسمانی نشوید.

درمان حملات پانیک

مهمترین عاملی که به روند درمان کمک میکند، شناخت فرد از این بیماری است. فرد مبتلا باید بداند هیچ کدام از اعضای بدنش مشکلی ندارند و مبتلا به عارضه های قلبی و مغزی نیست. برای درمان ریشه ای و کامل باید از دارو درمانی، مشاوره و شناخت درمانی در کنار هم استفاده کرد. آنالیز و شناخت ریشه های خودآگاه و ناخودآگاه اضطراب، کمک شایانی به کنترل حمله های پانیک می‌کند.

هیپنوتیزم درمانی

هیپنوتیزم درمانی برای حمله های پانیک بسیار موثر است. اگر این روش با هیپنوآنالیز و جلسات شناخت درمانی همراه شود، دوره ی درمان بسیار کوتاه‌تر و اثربخش‌تر خواهد شد.

دارو درمانی

داروهای مورد استفاده برای این بیماری نوع خاصی از داروهای ضد افسردگی هستند. داروهای حاوی بنزودیازپین ها غالبا برای این بیماری توصیه میشوند. اصلی ترین داروهای مورد تجویز شامل فلوکستین، پاروکستین، سرترالین و آلپرازولام می‌شود.مصرف این داروها حتما باید تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد. در غیر این صورت عواض جبران ناپذیری به همراه خواهند داشت.

راه‌کارهای مؤثر در کاهش حملات پانیک

درمان پانیک | اسپری در اتاق خواب

ایجاد یک محیط آرام در اتاق خواب، کیفیت خواب شبانه را تا حد زیادی تضمین میکند. اتاق خوابتان را به محلی برای دفع استرس های روزانه و دریافت آرامش تبدیل کنید . میتوانید با یک اسپری حاوی بابونه برای مقابله با اضطراب آماده شوید. قبل از خواب یا زمانی که احساس می‌کنید اضطراب یا انرژی منفی در محیط زیاد است از این اسپری استفاده کنید .

درمان پانیک | استرستان را کنترل کنید

لیستی از راه های مقابله با استرس تهیه کنید. نگذارید استرس و اضطراب کنترل زندگی شما را به دست بگیرند. انجام فعالیت هایی که به شما آرامش میدهد برای حل این مشکل بسیار کارآمد هستند. مدیتیشن، یوگا، نقاشی کشیدن، ورزش و نوشتنبه کم کردن استرس و آرام شدن شما کمک می‌کنند.

درمان پانیک | چای بابونه بنوشید

چای بابونه برای اعصاب بسیار تسکین دهنده است. 2 قاشق چای خوری گل بابونه را با یک لیوان آب داغ مخلوط کنید و حدود ده دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. بعد از صاف کردن چای، آن را بنوشید. می‌توانید از اسطخودوس، زنجبیل یا نعنا برای طعم دار کردن دم نوشتان استفاده کنید و طعم آن را بهبود ببخشید.

درمان پانیک | حمام داغ

یک حمام داغ می‌تواند استرس های شما را دفع کند و برای شما خواب خوش شبانه را به ارمغان بیاورد. می توانید در وان حمام از روغن گل رز، اسطخودوس یا بابونه استفاده کنید. نزدیک به 20 دقیقه ماندن در وان برایتان عالی است.

درمان پانیک | ورزش کردن

ورزش کردن به طور کلی برای سلامتی مفید است. چون حملات پانیک به کارکرد قلب و عروق مرتبط هستند، سلامت قلب برای کاهش حملات بسیار موثر است. همچنین ورزش خلق و خو را بهتر می کند و باعث ترشح اندورفین در بدن میشود که به آرامش اعصاب شما مرتبط می‌شود.

درمان پانیک | چای سبز بنوشید

چای سبز را با یک فنجان آب داغ دم کنید. مقداری عسل و آب لیمو به دم نوش چای سبزتان اضافه کنید و آن را بنوشید. مصرف این دمنوش دو الی 3 بار در روز توصیه میشود. این دمنوش به آرامش آرامش اعصاب و جلوگیری از حملات پانیک کمک میکند.

تکنیک‌های مواجهه با حملات پانیک در مکان‌های عمومی

در این جور مواقع ممکن است سریع بخواهید از محیط خارج شوید. پیشنهاد ما این است که در موقع تجربه ی پانیک اتک به هیچ عنوان ندوید. در جایی که هستید بمانید و علامت هایتان را کنترل کنید. به این موضوع آگاه باشید که با دویدن و فرار, مغز شما علامت های خطر را دریافت میکند. در این صورت احتمال بروز حمله های قلبی در شما بالاتر میرود. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید :
1- یک صندلی پیدا کنید و روی آن راحت بنشینید. دستتان را روی شکمتان قرار دهید.
2- با بینی خود نفس های عمیق شکمی بکشید. باید بالا و پایین رفتن شکمتان را احساس کنید.
3- با شمارش 1 تا 2 نفس خود را محبوس کنید.
4- با شمارش عدد 4 هوا را از دهان خود خارج کنید.

سعی کنید این تمرینات را دو بار در روز حتی در حالت ارامش نیز انجام دهید. این تمرینات به کاهش اضطراب در شما و مسلط شدن روی حمله های پانیک کمک می‌کنند. مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران به در بهبود وضعیت تان خدمات ارائه می دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان پانیک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان پانیک