سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان عفونت واژن

راه‌های درمان عفونت واژن کدام‌اند؟ بهداشت جنسی و ناحیه تناسلی بسیار مهم و لازم است. عفونت واژن بیماری است که حداقل یکبار در طول زندگی بانوان اتفاق میوفتد که اصلا نگران کننده نیست و میشود که به روش های مختلفی آن را درمان کرد. برای درمان این نوع از عفونت‌ها از روش های دارویی، شیمیایی و یا خانگی مؤثر استفاده می‌شود. در ابتدا لازم است تا عفونت واژن توسط پزشک تشخیص داده شود و سپس درمان‌های متناسب با شدت عفونت صورت بگیرد. در این زمینه می‌توانید از مشاوره جنسی نیز کمک بگیرید. برای اطلاع از انواع روش‌های درمانی با ادامه مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان عفونت واژن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان عفونت واژن

تشخیص عفونت واژن

اولین قدم برای درمان عفونت واژن تشخیص آن است . برای تشخیص عفونت واژن شما باید بدانید که چه علائمی دارد ؛ اگر در شما علائمی مانند سوزش ، خارش ، التهاب و ترشحات غیر عادی دیده میشود به داشتن عفونت واژن شک کنید.

در شما ترشحاتی به صورت عادی وجود دارد که باید بدون رنگ و بدون بو باشد که اگر ترشحات این گونه نباشد و دارای بوی بد و حتی رنگ باشد ممکن است که شما دچار این بیماری شده باشید .اما بهتر است که برای تشخیص قطعی به پزشک مراجعه کنید به دلیل این که عفونت واژینال انواع مختلفی دارد و برای هرکدام از انواع آن نیز درمان های متفاوتی وجود دارد .

چه زمانی برای درمان عفونت واژن باید به پزشک مراجعه کرد؟

بهتر است بعد از این که به وجود عفونت شک کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید؛ اگر قبلا هم دچار این مشکل شده اید و یا این که فکر میکنید  که مشکل جدی نیست لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که درد شدیدی در ناحیه تناسلی خود احساس میکنید لازم است تا آن را جدی بگیرید. عفونت واژن معمولا بدون درد است و ممکن است در این صورت به بیماری دیگری مبتلا باشید.

درمان عفونت واژن | مواردی که باید به پزشک اطلاع دهید

_علائم شما چیست و چه زمانی است که این علائم در شما ظاهر شده است

_اگر دارو مصرف میکنید چه نوع داروهایی است و میزان مصرفتان چه قدر است

_اطلاعات شخصیتان و تعداد افرادی که با آن ها ارتباط جنسی داشته اید و اطلاعات آن ها

_نوع لباس هایی که استفاده میکنید

_قبل از رفتن به سراغ پزشک از چه داروها یا حتی موادی برای تسکین دردتان استفاده کرده اید

روش های دارویی برای درمان عفونت واژن

به دلیل این که عفونت ها در سه نوع قارچی و باکتریایی و انگلی متفاوت هستند پس روش درمان آن ها هم متفاوت است. برای استفاده از درمان های دارویی حتما باید به دکتر مراجعه کنید و طبق نسخه او پیش بروید و بهتر است به طور خودسرانه عمل نکنید. پزشک برای این که برای شما تجویزهای دارویی کند اول از همه باید تشخیص دهد که از چه نوع عفونتی دارید.

درمان عفونت خفیف واژن

 پزشک جهت درمان عفونت خفیف داروهای زیر را تجویز می‌کند. که باید آن‌ها را برای 1 تا 3 روز مصرف کنید. اگر عفونت بعد از چند ماه بازگشت باید دوباره به پزشک مراجعه کنید.

  • میکونازول
  • ترکازول
  • فلوکونارول
  • کلوتریمازول
  • بوستونازول

درمان عفونت های شدید واژن

بارداری، ایدز، دیابت، بازگشت چندباره عفونت، تورم و التهاب بیش از حد که باعث ایجاد زخم شده مواردی هستند که به واسطه‌ی آن‌ها تشخیص عفونت شدید داده می‌شود. برای درمان عفونت شدید موارد زیر مفید هستند.

  • استفاده از شیاف و کرم و قرص ها
  • دوز های بالاتر قرص هایی که در عفونت خفیف استفاده شد
  • طولانی کردن دوران مصرف قرص ها حداقل 6 ماه

روش های خانگی درمان عفونت واژن

روش هایی برای درمان در منزل وجود دارد اما بهتر است که در کنار درمان پزشک صورت بگیرد و برای استفاده از آن ها با متخصص زنان مشورت شود.

مصرف دمنوش ریحان

هفته ای چنبار از دمنوش ریحان استفاده کنید به دلیل این که ریحان دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی دارد پس میتواند به راحتی در از بین بردن عفونت به شما کمک کند

سرکه سیب برای درمان عفونت واژن

سرکه سیب که خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می‌تواند مثل یک آنتی بیوتیک عمل کند ، شست و شو مخلوط دو قاشق سرکه سیب با دو لیوان آب می‌تواند به درمان شما کمک کند

کمپرس یخ

خارش ناشی از عفونت می‌تواند شمارا آزار دهد مخصوصا در هنگامی که میخواهید بخوابید کمپرس آب سرد و یخ میتواند از شدت این خارش کم کند و به شما کمک کند که راحت تر به استراحت بپردازید.

 همینطور باکتری ها در محلی که گرم باشد میتوانند بیشتر افزایش پیدا کنند پس با این کار میتوانید درصد رشد آن هارا کاهش دهید.

نشستن در آب و نمک برای درمان عفونت واژن

نمک عموما خاصیت ضدعفونی کننده دارد و شما میتوانید آب را با نمک ترکیب کرده در وان حمام بریزید و در آن بشینید. به خوبی باکتری ها کشته میشوند و از افزایششان جلوگیری میشود

مصرف لبنیات

استفاده از لبنیات به دلیل داشتن پروبیوتیکها روش خوبی برای از بین بردن باکتری ها هستند و استفاده لبنیاتی مانند کشک و شیر در روز میتواند ب شما کمک کند.

مصرف عسل در درمان عفونت واژن

عسل عموما ماده خوبی برای تسکین خارش و سوزش است. عسل تنها ماده غذایی است که فاسد نمیشود پس یعنی باکتری هارا نمیپذیرد و آن ها را از بین میبرد آن را به قسمت تناسلی خود بمالید و بعد از 20 دقیقه به خوبی بشویید

برگ رزماری

رزماری را به مدت چند دقیقه بجوشانید و واژن خود را با آن شست و شو دهید و بعد از 15 دقیقه با آب بشویید به راحتی باکتری ها را از بین میبرد.

جوش شیرین

اگر از خارش و سوزش ناشی از عفونت دچار آزار شده اید بهتر است از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنید که میتواند به خوبی از بین برنده علت آن باشد

روغن درخت چای

چند قطره از روغن درخت چای و آب را ترکیب کنید و واژن خود را با آن شستشو دهید.

کاهش مصرف شیرینی جات

شیرینی جات به عنوان منبع تغذیه ای برای باکتری ها هستند پس بهتر است که  برای جلوگیری از رشد آن ها مصرف شیرینی و قند را کم کنید.

چای کیسه‌ای

یک چای کیسه ای را حدود 10 دقیقه در اب قرار دهید سپس آن را در یخچال بگذارید و خنک شده آن را روی ناحیه تناسلی قرار دهید تا از سوزش و خارش بیوفتد.

کالاندولا

استفاده از گلبرگ کالاندولا که میتوانید به آرامی آن را له کنید و در نواحی که احساس التهاب میکنید قرار دهید چای کالاندولا هم میتواند به شما کمک کند. در صورت باردار بودن از مصرف این گیاه پرهیز کنید. در هنگام در دسترس نبودن کالاندولا میتوانید از پماد و کرم آن استفاده کنید.

ژل های شست وشو برای درمان عفونت واژن

میتوانید برای کنترل و تنظیم  PH و درمان عفونت از ژل های شست و شو نیز استفاده کنید که به خوبی باکتری ها را از بین میبرد. این ژل های شست و شو را از داروخانه ها تهیه کنید و در دوران قاعدگی و بارداری هم استفاده کنید. حتی در زمانی که دچار عفونت نشده اید نیز برای پیشگیری مؤثر است.

نکاتی که باید در طول درمان عفونت واژن رعایت کرد

_از رژیم های غذایی متناسب استفاده کنید

_استفاده از پدهای بهداشتی

_لباس زیرهای خود را مرتب تعویض کنید و بشویید

_نشستن زیاد در وان حمام و حمام نکردن با آب بسیار گرم به مدت طولانی

_از تامپون ها پدها و دستمال های معطر و رنگی استفاده نکنید

_لباس های تنگ و جذب نپوشید

_پوشیدن لباس های از جنس الیاف طبیعی و ابریشمی

_لباس های زیر خود را حتما با نور مستقیم آفتاب کاملا خشک کنید و از استفاده آن ها به صورت نم دار جلوگیری کنید

_استفاده از دستمال کاغذی بعد از شست و شو

_قبل از استفاده از هر نوع کرم و هر پمادی اول دست های خود را به خوبی بشویید

_در هنگام شست و شو از جلو به عقب بروید

_اگر عفونت در شما شدید شد ممکن است شریک جنسی شما انتقال دهنده آن باشد پس در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. برای اطلاع و آموزش نحوه صحیح رابطه جنسی می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

_در هنگام سفر از به دلیل تایم طولانی که نشسته اید از پد استفاده کنید که رطوبت را به خوبی به خود جذب می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان عفونت واژن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: درمان عفونت واژن