سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال شخصیت نمایشی

اختلال شخصیت نمایشی یکی از اختلالات شخصیت گروه B است. خودنمایی و جلب توجه کردن از شاخص ترین ویژگی های این افراد است. اعتماد به نفس و خودباوری این بیماران، تحت تاثیر تایید دیگران است و در صورتی که این تایید و توجه را از دیگران دریافت نکنند، به شدت آشفته و افسرده می‌شوند. بیماران مبتلا به اختلال نمایشی، معمولا رفتارهای عجیب و اغواگرایانه ای دارند و حتی برای جلب توجه، دست به کارهایی همچون خودکشی می‌زنند. اختلال شخصیت نمایشی در زنان شایع تر از مردان است. این اختلال از طریق روان درمانی و دارو درمانی، بهبود می‌یابد. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال شخصیت نمایشی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت نمایشی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت نمایشی

شخصیت نمایشی

افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی، تحریک پذیرند و بسیار نمایشی و برونگرایانه رفتار می‌کنند. این بیماران معمولا رابطه های طولانی ندارند و نمی‌توانند دلبستگی شان را حفظ کنند. این افراد رفتارهای بسیار اغراق آمیزی دارند، مثلا فردی را که تازه با او آشنا شده اند را به گرمی در آغوش می‌گیرند و یا به یک موضوع بسیار کوچک بلند بلند می‌خندند. شخصیت های نمایشی معمولا سعی می‌کنند از طریق اغراق های هیجانی، عشوه گری و رابطه جنسی دیگران را فریب دهند و توجه آن ها را به دست آورند. در صورتی که شدت این اختلال بسیار بالا باشد در دسته‌ی اختلالات روانی جای می‌گیرد.

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی

این بیماران نشانه های متعددی دارند که برخی از آن ها را نام می‌بریم:

_تنها در صورتی ناراحت و افسرده نیستند که در مرکز توجه دیگران باشند.

_لباس های تحریک آمیز می‌پوشند و اغواکننده رفتار می‌کنند.

_احساساتشان به سرعت تغییر می‌کند.

_طوری رفتار می‌کنند که انگار در حال اجرای تئاتر هستند.

_در نشان دادن احساسات بسیار اغراق می‌کنند اما هیچ حس صمیمیتی در رفتارشان وجود ندارد.

_افراد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی همواره به دنبال این هستند که دیگران آن ها را تایید کنند.

_اهمیت بسیار زیادی به ظاهرشان می‌دهند.

_به راحتی تحت تاثیر دیگران قرار می‌گیرند و فریب می‌خورند.

_به طرز بیمار گونه ای به انتقاد و تایید دیگران حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند.

_بسیار تکانشی و عجولانه تصمیم می‌گیرند و رفتار می‌کنند.

_از کارهای تکراری خسته می‌شوند و به همین دلیل معمولا کارهایشان را نیمه کاره رها می‌کنند و به دنبال کار جدیدی می‌روند.

_بسیار خودخواه هستند و اهمیتی به دیگران نمی‌دهند.

_در حفظ روابط شان مشکل دارند.

_برای جلب توجه اطرافیان، آن ها را تهدید می‌کنند و حتی ممکن است اقدام به خودکشی کنند.

دلایل ابتلا به اختلال نمایشی

دلیل قطعی اختلال شخصیت نمایشی هنوز مشخص شده نیست اما تحقیقات نشان داده اند که احتمالا ترکیبی از عوامل وراثتی و محیطی در بروز این اختلال نقش دارند. مثلا وجود یک بیمار هیستریونیک در خانواده احتمال مبتلا شدن به این اختلال را در فرد افزایش می‌دهد اما این فرضیه نیز وجود دارد که فرد با الگو برداری از بیمار هیستریونیک، رفتار های او را یاد گرفته باشد.

رفتار های دمدمی مزاجی و غیرقابل پیش بینی والدین و یا تشویق کودک پس از انجام کارهایی خاص نیز در بروز اختلال شخصیت نمایشی موثر هستند. همچنین نحوه برخورد فرد با استرس در دوران بلوغ نیز این اختلال را تقویت می‌کند.

تشخیص شخصیت نمایشی

تشخیص اختلال شخصیت نمایشی به عهده روان پزشک و یا روانشناس است. در ابتدا آزمایش های مربوطه مانند عکس برداری از مغز و آزمایش خون صورت می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که این رفتار ها ناشی از مصرف مواد و دارو یا بیماری خاصی نیست. در صورتی که فرد مشکل خاصی نداشته باشد، به روانشناس ارجاع داده می‌شود و روانشناس از طریق مصاحبه بالینی، وجود این اختلال را در فرد تشخیص می‌دهد.

تاثیر اختلال شخصیت نمایشی بر زندگی فرد

این افراد معمولا مهارت های اجتماعی بالایی دارند اما آن را در جهت کنترل کردن دیگران به کار می‌گیرند. ممکن است اختلال شخصیت نمایشی بر جنبه های مختلف زندگی فرد مانند زندگی اجتماعی، شغلی، عشقی و غیره تاثیر منفی بگذارد. همچنین این افراد نسبت به شکست ها بسیار حساس هستند و به شدت مستعد افسردگی می‌باشند.

درمان اختلال نمایشی

درمان بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی معمولا کمی سخت است چرا که این افراد به هیچ وجه قبول نمی‌کنند که بیمار هستند و در صورتی به روانشناس مراجعه می‌کنند که مشکلاتی همچون افسردگی و شکست عشقی برایشان پیش آمده باشد. با توجه به ویژگی هایی مثل عدم علاقه به روزمرگی، درمان شان را ادامه نمی‌دهند و آن را نیمه کاره رها می‌کنند.

موثر ترین روش درمانی اختلال شخصیت نمایشی، روان درمانی است. در روان درمانی به فرد کمک می‌کنند که از احساسات خود آگاه شود و آن ها را شناسایی کند. هم چنین برای درمان افسردگی و اضطراب بیماران نمایشی، از دارو استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که درمان این اختلال بسیار مهم است چرا که ممکن است کارکرد فرد را در زمینه های مختلف به شدت مختل کند. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت نمایشی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت نمایشی