سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست متادون

تست متادون چیست و افراد چگونه تست خود را منفی می‌کنند؟ متادون یک داروی مخدر صنعتی است که غالباً به عنوان یک داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به مواد مخدر به کار می‌رود. این دارو یک مسکن قوی به شمار می‌رود و در روند درمان معتادان، به کاهش درد در آن‌ها کمک می‌کند اما خاصیت اعتیادآوری این دارو باعث شده افراد زیادی به آن اعتیاد پیدا کنند. از این رو تستی به نام تست اعتیاد به متادون وجود دارد و میزان اعتیاد فرد را به این مخدر صنعتی مشخص می‌کند. متاسفانه گاهی افراد با به کار بردن شیوه‌هایی نتیجه تست خود را منفی می‌کنند اما باید توجه داشت با انجام آزمایش‌های پیشرفته می‌توان به نتیجه واقعی دست یافت.

تماس با مشاور?

منبع: تست متادون

تست متادون

بسیاری از خانواده‌‌ها با مشاهده برخی از علائم در فرزندانشان نگران می‎شوند و می‌خواهند آن‌ها تست اعتیاد بدهند. از طرفی دیگر برخی از مراکز استخدامی نیز از متقاضیان شغل می‌خواهند که گواهی عدم اعتیاد خود را به همراه سایر مدارک به آن‌ها ارائه دهند.تست متادون قبل از ازدواج هم صورت می‌گیرد. از این رو برخی از این افراد به هر طریقی سعی می‌کنند که تست اعتیاد خود را منفی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تست های اعتیاد کلیک کنید.

 

موارد مصرف متادون

متادون یک داروی مخدر است که از تریاک گرفته شده است. از این دارو برای تسکین درد‌های شدید در بیمارستان استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای متداول متادون در ترک اعتیاد است و برای برطرف کردن علائم محرومیت از مواد مخدر در افراد معتاد که در مرحله ترک هستند، استفاده می‌شود. این دارو به صورت قرص و شربت بیشتر مصرف می‌گزدد و آمپول آن بیشتر برای تسکین دردهای شدید کاربرد دارد.

 

مثبت شدن تست اعتیاد به وسیله متادون

متادون طبق دستور پزشک برای بیمار تجویز می‌شود. از این رو وقتی بیمار مصرف مواد خود را قطع می‌کند، مصرف متادون آغاز می‌شود. اگر در حین مصرف متادون که به دلیل ترک باشد، آزمایشی صورت بگیرد، جوابش منفی خواهد بود. اما برخی با نیت‌های مختلف در حین مصرف مواد برای منفی شدن جواب آزمایش خود از متادون به صورت خودسرانه استفاده می‌کنند. مثبت شدن تست اعتیاد آن‌ها به متادون با آزمایش‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

برای شناخت بیشتر در زمینه ترک متادون کلیک کنید.

 

انواع تست متادون

تست‌های آزمایشگاهی

در این تست نمونه خون، ادرار، بزاق و موی فرد مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد. روش آزمایشگاهی گران است و مدت زمانی طولانی طول می‌کشد که جواب آزمایش فرد صادر شود.

تست‌های غربالگری

از طریق کیت افراد می‌توانند تست اعتیاد بدهند. اما دقت در این روش پایین است و آن‌ها برای اینکه مطمئن شوند باید آزمایش‌های تأیید کننده را انجام دهند.

 

مهم‌ترین روش‌های تست متادون

روش‌های مختلفی برای تست متادون وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

1. تست ادرار متادون

تست ادرار از طریق آزمایشگاه و یا با کمک نوار کاغذی صورت می‌گیرد. در این روش امکان جابه‌جایی نمونه ادرار و تقلب در آن وجود دارد، به این طریق تست ادرار همیشه با مشکلاتی همراه است که باید با دقت بالا انجام بگیرد. جواب آزمایش نیز 3 روز طول می‌کشد تا صادر گردد.

2. نوار تست سریع متادون

این تست بدون وسایل آزمایشگاهی از طریق نمونه ادرار فرد قابل انجام است. وقتی که سطح متادون بیشتر از 300 نانوگرم باشد، تست مثبت می‌شود. کیت تست‌ متادون در درون خود بروشور و نوار تست دارد که افراد می‌توانند از آن استفاده کنند. نوارها یک بار مصرف هستند و افراد بعد از استفاده باید آن را دور بیندازند.

3. تست بزاق متادون

تست‌ بزاق یک روش مطمئن و راحت است. این روش توسط کارشناس صورت می‌گیرد و در مدت زمان چند دقیقه جواب آن صادر می‌شود. بازه زمانی ردیابی متادون با این روش در حدود 24 ساعت است. نکته مهم این است که بدون نیاز به آزمایشگاه نتیجه تست به فرد اعلام می‌گردد.

4. تست متادون توسط مو

در این روش یک تار موی فرد از هر جای بدون او مورد بررسی قرار می‌گیرد. امکان تست مواد از 90 روز تا چندین ماه است. در تست مو امکان تقلب بسیار کم است. اما هزینه انجام این آزمایش به دلیل محدود بودن تجهیزات آن، بالا است. این تست می‌تواند نشان دهد که فرد چه ماده‌ای را و چه مقدار از آن را مورد مصرف قرار داده است.

5. تست تعریق متادون

این تست بسیار راحت است اما معایب خودش را دارد و در چند هفته جواب آزمایش فرد اعلام می‌شود. اما افرادی که زیاد عرق می‌کنند دقت در سنجش را کاهش می‌دهند و آزمایشگاه نمی‌تواند چندین ماه قبل را ردیابی کند.

 

تقلب در تست اعتیاد به متادون

همانطور که گفتیم افراد از راه‌های مختلفی سعی می‌کنند که اعتیاد خود را پنهان کنند. آن‌ها چند روز قبل از مصرف مواد متادون خودداری می‌کنند و این باعث می‌شود که آزمایش‌شان منفی از کار درآید و بعد از اینکه داستان آزمایش دادن‌ها تمام شد، دوباره به مواد خود روی می‌آورند.

 

مشخص شدن تقلب در تست اعتیاد

در صورتی که به هر دلیل تست اعتیاد فرد به متادون مثبت شد مسئولین آزمایشگاه باید بررسی‌های دیگر را هم در این زمینه انجام دهند. همچنین اگر فردی به دلیل ترک اعتیاد از این دارو استفاده می‌کند و زیر نظر پزشک است باید گواهی همراه خود داشته و مراتب را به مسئولین آزمایشگاه توضیح دهند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه عوارض متادون کلیک کنید.

 

اختلالاتی که در تست اعتیاد به متادون به وجود می‌آیند

1. خطا در نمونه‌گیری تست اعتیاد به متادون

خطا در نمونه‌گیری در بررسی نمونه رخ می‌دهد یعنی ممکن است فرد نمونه خود را با نمونه سالم فرد دیگر تعویض کند.

2. خطاهای تکنیکی تست اعتیاد به متادون

اگر از نوار تست برای بررسی اعتیاد خود استفاده می‌کنید باید به مدت 15-10 ثانیه در ادرار نگه داشته شود. بعد از آن هم باید آن را به مدت 5 دقیقه روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر پاسخ را در یک دقیقه اول و یا ده دقیقه بررسی کنید احتمال خطا بسیار زیاد خواهد بود.

3. رقیق‌ کننده‌ها در تست اعتیاد به متادون

استفاده از رقیق ‌کننده باعث تغییر در جواب تست می‌شود. به همین دلیل می‌توانید از نوارهای کمکی برای تعیین میزان کراتین، نیترات و گلومات در ادرار خود استفاده کنید.

4. تغییرات سطح PH در تست اعتیاد به متادون

اضافه کردن خون، جوهر لیمو، آب، سفید کننده‌ها و… در ادرار PH آن را تغییر می‌دهد. به همین دلیل احتمال خطا در جواب آزمایش افراد بالا می‌رود. چون اکثر تست‌ها به تغییرات PH در بازه 5 تا 9 مقاوم هستند و افزایش یا کاهش آن از این محدوده باعث اختلال می‌شود.

5. تداخلات دارویی

استفاده از برخی داروها باعث تغییر در جواب آزمایش می‌شود و در تست اعتیاد به متادون تداخل ایجاد می‌کند. به همین دلیل در صورتی که داروی خاصی را مصرف می‌کنید، حتماً به مسئولین آزمایشگاه اطلاع دهید. داروهای زیر به صورت جدی نتیجه آزمایش را تغییر می‌دهند.

– فلوکستین، فلووآسامین، سرترالین

– ونلافاآسین و نفازودون

– داروهای ضد قارچ مانند کلوتریمازول و کتوکونازول

– داروهای حاوی هورمون‌هایی مانند پروژسترون، اتینیل استرادیول، دگزامتازون و تستوسترون

– داروهای مسدود کننده کانال کلسیم مانند نیفدیپین، وراپامیل و دیلتیازم

– آنتی بیوتیک‌هایی نظیر اریترومایسین و کلاریترومایسین

و دیگر داروهایی چون کینیدین، میدازولام، دیازپام، وینبلاستین، بروموکریپتین، سایمتیدین، لیدوکائین و کفلا توکسین B

 

سخن آخر

اگر فقط برای اینکه جواب آزمایشتان منفی باشد از متادون استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنیم که مصرف آن را کنار بگذارید. شاید با روش‌هایی توانستید به خواسته خود برسید اما باید بپذیرید که مصرف آن به سلامتی شما آسیب می‌زند و قطع ناگهانی آن نیز می‌تواند باعث نارسایی‌ها و حتی مرگ شود. به همین دلیل برای سلامتی خود ارزش قائل شوید و مصرف مواد را زیر نظر پزشک ترک کنید و تا جایی که می‌توانید از چنین داروهایی استفاده نفرمایید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

ترک متادون چگونه است؟

ترک متادون به تدریج انجام می‌شود، معمولا شروع علائم محرومیت در ترک دارو 24 تا 48 ساعت بعد از آخرین دوز دارو است و علائم محرومیت و ترک متادون 10 تا 14 روز طول می‌کشد و طولانی‌تر از مورفین است. برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

منبع: تست متادون