سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان فوبیا

فوبیا نوعی از اختلالات اضطرابی است که باعث می‌شود فرد ترسی شدید و غیرمنطقی در مواجهه با یک وضعیت، مکان و یا اشیاء مختلف تجربه کند. از همین رو درمان فوبیا از اهمیت زیادی برخوردار است. روش‌های درمانی مختلفی برای اختلال فوبیا وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان رفتاری، خانواده درمانی، روان تحلیلی و شناختی رفتاری اشاره کرد. انتخاب روش درمان بسته به شرایط فرد مبتلا به فوبیا و نظر روانشناس متفاوت است. با این حال در صورتی که فوبیا درمان نشود می‌تواند عملکرد فرد را در تمام زمینه‌ها با اختلال مواجه کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان فوبیا

فوبیا

فوبیا به طور کلی ترس غیرواقعی، شدید و مداوم از چیزی یا وضعیتی است. افراد وقتی با منبع فوبیا و ترس خود مواجه می‌شوند به صورت ناگهانی و شدید پاسخ می‌دهند، گاهی واکنش‌های آن‌ها آنقدر شدید است که باعث ترس اطرافیان نیز می‌شود. فردی که از فوبیا رنج می‌برد خودش از شدت ترسی که به منابع مختلف دارد، آگاه است، اما نمی‌تواند روی آن کنترلی داشته باشد. از این رو برای درمان خود نیازمند کمک‌ است. 

روش‌های درمان فوبیا

معمولاً افرادی که از فوبیا رنج می‌برند سعی می‌کنند هر عاملی که آن‌ها را به منبع ترسشان متصل کند، از بین ببرند. اما با وجود پیش بینی‌ها و دقتی که به خرج می‌دهند گاهی موضوعی که از آن هراس دارند سر راهشان قرار می‌گیرد. به همین دلیل اولین و بزرگترین گزینه‌ای که برای مقابله با ترس به ذهنشان می‌رسد، فرار کردن است.

اما هر چقدر فرد سعی کند از عامل ترس خود فرار کند و شرایط را طوری رقم بزند که با آن برخورد نکند، به او کمکی نخواهد کرد. در واقع دوری از ترس خودش می‌تواند باعث افزایش نگرانی در فرد شود.

درمانگران و روانشناسان معتقدند که فرد باید با ترس‌های خود روبه‌رو شود و این تنها عاملی است که می‌تواند به افراد کمک کند تا فوبیای خود را از بین ببرند. آن‌ها معتقدند که وقتی فرد سعی می‌کند با ترس خود روبه‌رو نشود باعث وخیم‌تر شدن اوضاع می‌گردد.  اقدام خودسرانه اطرافیان برای مواجه شدن ناگهانی فرد با ترس‌هایش، می‌تواند اوضاع را برای او خطرناک کند. از این رو در ادامه راه‌های درمانی برای فردی که به اختلال فوبیا مبتلا شده می‌پردازیم.

1. درمان فوبیا به کمک درمان شناختی-رفتاری

در این روش به فرد کمک می‌کنند تا با افکاری که باعث می‌شود نشانه‌های اضطراب و ترس در آن‌ها به وجود بیاید، آشنا شوند. در واقع فرد درک بهتری نسبت به چیزی که از آن می‌ترسد پیدا می‌کند. با اصلاح افکار و اندیشه‌های خود در مورد منبع ترس به مرور زمان به این درک می‌رسد که ترسیدن از چیزی به این شدت نمی‌تواند واقعی باشد.

2. دارو درمانی

شاید برایتان این سؤال پیش آمده که آیا از دارو هم برای درمان فوبیا استفاده می‌شود؟ باید بگوییم در صورت شدید بودن ترس این امکان توسط روانپزشک بررسی می‌شود که فرد باید دارو درمانی را در کنار روان درمانی دریافت کند. داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین‌‌ها و مهارکننده‌های مونو آمین اکسیداز و برخی داروهای ضد افسردگی در دارو درمانی فوبیا تجویز می‌شوند.

برای کسب اطلاعات در زمینه داروهای ضد افسردگی کلیک کنید.

3. درمان فوبیا با رفتار درمانی

یکی از راه‌های درمانی برای فوبیا، رفتار درمانی است. در این روش رفتارهای ناسالم را در فرد مورد بررسی قرار می‌دهند و در کنار آن رفتارهای سالم را به او آموزش می‌دهند. در این روش درمانی میزان و شدت ترس فرد و منبع ترس او نیز مورد تحلیل قرار می‌گیرد و با روش‌های به خصوصی به افراد آموزش می‌دهند که به صورت اصولی پاسخ‌های درستی به منبع ترس خود بدهند. فرد به صورت آهسته طبق تجویز متخصص با ترس‌های خود روبه‌رو می‌شود. حساسیت زدایی منظم، مواجه سازی با محرک ترسناک به صورت تصویری یا واقعی از جمله رایج‌ترین تکنیک‌های رفتار درمانی محسوب می‌شود.

4. یادگیری مشاهده‌ای

در این روش فرد با روش‌های مستقیم و غیرمستقیم با عامل ترس خود مواجه می‌شود. ممکن است عامل ترس را به صورت واقعی به او نشان دهند و به صورت پخش فیلم فرد را با عامل ترسش روبه‌رو کنند. همچنین در برخی موارد در یک فیلم و یا به صورت واقعی فردی را که مشکل مشابه با مراجعه کننده دارد به او نشان دهند. در این حالت بیمار تشویق شده و شجاعت پیدا می‌کند تا منبع ترس خود را شناسایی کرده و برای از بین بردنش تلاش کند.

5. روان تحلیلی فوبیا

در این روش بررسی می‌شود که فرد در کودکی از چه چیزی می‌ترسیده که آن را تا بزرگسالی با خود پرورش داده است. روان درمانگر در این شیوه به دنبال آن است که فرد را با ترس‌های دوران کودکی‌اش آشنا کند و از آن‌ها آگاه شود. این روش درمانی طولانی‌تر خواهد بود و صبوری فرد و درمانگر را می‌طلبد.

6. خانواده درمانی

خانواده درمانی بسیار مهم است. در طی جلساتی درمانگر با اعضای خانواده فرد در مورد مشکل فوبیای یکی از اعضای خانواده صحبت می‌کند. وقتی همه اعضای خانواده برای بهبود فرد بسیج شوند، روند درمانی او سریع‌تر و با کیفیت بهتری صورت خواهد گرفت.

برای درمان فوبیای خود حتماً به روانشناس و یا مشاوره کنترل استرس مراجعه کنید. از اینکه در مورد ترس‌های خود با کسی صحبت کنید، خجالت نکشید. مشاوره بهترین راه برای درمان فوبیا شما است، پس اولین قدم را خودتان بردارید و یک بار برای همیشه با ترس‌های خود روبه‌رو شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال فوبیای خاص کلیک کنید.

سؤالات متداول 

آیا خودمان می‌توانیم برای درمان فوبیا دارو مصرف کنیم؟

دارو درمانی هیچ وقت اولویت قرار نمی‌گیرد مگر اینکه متخصص آن را تشخیص دهد که فرد به دارو نیاز دارد. از این رو هرگز برای درمان فوبیا خود به صورت خودسرانه دارو مصرف نکنید.

آیا فوبیا جزء بیماری‌های روانی محسوب می‌شود؟

هر چند فوبیا جزء بیماری‌های شدید روانی طبقه بندی نمی‌شود و نوعی روان رنجوری است، ولی مشکلی است که در ارزیابی و با رفتار درمانی برطرف می‌شود اما در مجموع این اختلال روانی قابل کنترل است.

برای دریافت مشاوره در زمینه درمان فوبیا می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: درمان فوبیا