سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تست اعتیاد به حشیش

تست اعتیاد به حشیش چگونه انجام می‌شود؟ حشیش یکی از رایج‌ترین مواد مخدر موجود است که بیشتر توسط نوجوانان و جوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. متأسفانه درصد افرادی که در سال‌های اخیر به مصرف این ماده مخدر روی آورده‌اند، افزایش پیدا کرده است. تشخیص اینکه فردی حشیش مصرف کرده است دشوار است و نباید از روی ظاهر شخص به او برچسب معتاد بودن بزنید و لازم است که تست اعتیاد به حشیش انجام گیرد. انجام این تست‌ها قبل از ازدواج ضروری است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد به حشیش می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد به حشیش 

تعریف حشیش

حشیش ماده‌ای است که از شیره شاه دانه به دست می‌آید. این گیاه با ماری‌جوانا هم خانواده است با این تفاوت که ماری‌جوانا از برگ و گل خشک شده گیاه شاه دانه به دست می‌آید. حشیش با نام‌های دیگر از جمله بنگ، سیگاری، پنیر، کره و سره شناخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. حشیش روی مغز فرد تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد احساس نشئگی، لذت و شادی کوتاه مدت در فرد می‌گردد. برای کسب اطلاعات در زمینه ترک حشیش کلیک کنید.

چگونه تشخیص می‌دهند که فردی حشیش مصرف کرده است؟

فردی که حشیش مصرف کرده است علائم ظاهری زیادی از جمله خنده‌های بی دلیل، قرمزی چشم، تغییر در خلق و خو، خواب آلودگی، استرس و نگرانی و… دارد. از این رو اگر این علائم را در فرد مشاهده کردید، به او برچسب معتاد بودن را نزنید. شاید فردی بیمار است و این بخشی از علائم بیماری‌اش است. برای اینک مشخص شود که فرد واقعاً به حشیش معتاد است باید تست اعتیاد به حشیش روی آن انجام شود که این مهم نیز با خواسته خود فرد است و نباید با اجبار و یا به صورت غافلگیر کننده صورت بگیرد.

تست اعتیاد به حشیش

تست های اعتیاد به حشیش نشان می‌دهد که فرد به این ماده مخدر معتاد است یا خیر. تست اعتیاد به حشیش قبل از ازدواج و یا استخدام هم صورت می‌گیرد اما با جدیت کمتری نسبت به سایر مواد مخدرها مورد بررسی قرار می‌گیرد. از این رو اگر احساس کردید و یا مواد را در منزل پیدا کردید که فرزندتان و یا یکی از نزدیکانتان حشیش مصرف می‌کند باید با مراجعه به روانشناس و پزشک متخصص این موضوع را پیگیری کنید. به خصوص قبل از ازدواج این مهم باید مورد توجه زوجین قرار بگیرد.

روش‌ انجام تست اعتیاد به حشیش

تست حشیش آزمایش بررسی تتراهیدروکانابیتنول در ادرار شخص است. تشخیص اعتیاد به حشیش، گل، وید، ماریجوانا، علف و بنگ که همگی از یک نوع ماده تأثیرگذار هستند، با رپید انجام می‌شود. این تست با نمونه‌گیری از ادرار فرد مورد بررسی قرار می‌گیرد. ماده اصلی در این خانواده THC است از این رو در نمونه ادرار این مورد با دقت بیشتری در تست نواری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

تست نواری در تشخیص اعتیاد چگونه عمل می‌کند

برای تشخیص اعتیاد به حشیش، از کیت‌های تست‌ می‌توان استفاده کرد. وجود آنتی بادی مونوکلونال علیه ماده قابل‌‌‌ سنجش اساس تشخیص این تست‌ها است. برای مثال در تشخیص مرفین از آنتی بادی مونوکلونال این ماده استفاده می‌شود. اگر در نمونه ادرار فرد مورفین یا متابولیت‌های آن وجود داشته باشد به سمت بالا حرکت کرده و با آنتی بادی موجود پیوند یا باند می‌شود. در چنین حالتی خط رنگی در نوار تست دیده نمی‌شود که به معنای مثبت بودن تست است، خط دیگری در تست وجود دارد که خط کنترل نامیده می‌شود و باید در تمام حالت‌ها دیده شود.

تست اعتیاد به حشیش | نحوه خواندن کیت حشیش

1- اگر یک خط بنفش در بالای کیت مشاهده کردید یعنی نتیجه آزمایش مثبت است و ماده حشیش یا همان THC در بدن فرد وجود دارد.

2- اگر دو خط بنفش در بالای کیت به وجود بیاید یعنی نتیجه آزمایش منفی است و فرد از ماده خطرناک THC پاک است.

3- ممکن است یک خط بنفش پررنگ در بالای کیت حشیش و یک خط بنفش پررنگ در پایین کیت حشیش مشاهده گردد. این نشان از این دارد که THC در ادرار فرد وجود دارد اما میزان آن کم و اندک است. در واقع مقدار THC به اندازه‌ای نیست که بتوان گفت فرد اعتیاد به حشیش دارد.

4- ممکن است هیچ خطی روی کیت حشیش مشاهده نگردد. همچنین ممکن است تنها در پایین کیت یک خط رنگی مشاهده شود. این یعنی روش آزمایش اشتباه است و یا اشکالی در کار به وجود آمده است. می‌توان دوباره آزمایش را تکرار نمود.

انجام تست در هر زمان

برخی افراد تصور می‌کنند که تست باید در زمان مشخص و در ساعات دقیقی از شبانه‌روز انجام گیرد اما هیچ تفاوتی ندارد که شما چه زمانی را برای انجام آزمایش تست نواری اعتیاد به حشیش مشخص کنید. از این رو حتی اگر نمونه گرفته شده در دمای 2 تا 8 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود تا 48 ساعت بعد نیز می‌توان تست را انجام داد که در این صورت باید نمونه فریز شود و بعد از یخ زدایی تست انجام گیرد.

مدت زمان باقی ماندن حشیش در بدن

بسته به ویژگی‌های بدنی فرد، معمولاً علائم و نشانه‌های مصرف حشیش در فرد ظاهر می‌شود. در برخی از مواقع 2 تا 3 ساعت و در برخی از افراد تا 10 روز اثرات آن در بدن فرد باقی می‌ماند. اگر فردی مدت طولانی‌ حشیش را استفاده کرده باشد احتمال اینکه تا یک ماه مواد در بدنش باقی بماند وجود دارد.

چگونه تست حشیش منفی می‌شود؟

برخی از افراد می‌خواهند که جواب آزمایش‌شان تغییر کند. این مواد در صورتی که مدت زمانی کوتاهی استفاده نشود به مرور از بدن فرد خارج می‌شود. اما افراد با استفاده قرص ب 2 سعی می‌کنند که جواب آزمایش خود را منفی کنند. از طرف دیگر مصرف آبلیمو و یا قرص‌های ضد بارداری نیز می‌توانند جواب آزمایش را منفی کنند. البته در صورتی که آزمایش فرد مشکوک باشد با انجام مجدد و یا انجام تست‌های تکمیلی دستکاری آن مشخص خواهد شد.

سخن آخر

بیشتر خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان خود هستند. با توجه به اینکه حشیش در بین جوانان عمومیت زیادی دارد، این حساسیت را دو چندان می‌کند. از این رو اگر جوانی در خانواده دارید که به این ماده اعتیاد دارد و یا نگران خواستگاران دختر خود هستید، تست اعتیاد می‌تواند این مهم را بررسی کند که آیا فرد معتاد است و یا خیر. البته باید با خواست واقعی خود فرد صورت گیرد و هرگز از روی ظاهر کسی قضاوت نکنید که او معتاد است. در این زمینه برای اتخاذ بهترین راه حل باید از روانشناسان خبره کمک بگیرید.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

سؤالات متداول در خصوص تست اعتیاد به حشیش

آیا مصرف قرص ب 2 می‌تواند منجر به ترک حشیش شود؟

این قرص‌ها باید زیر نظر پزشک آن هم در مراکز ترک اعتیاد تجویز شود. اگر شما خودسرانه از این دارو استفاده کنید به آن معتاد می‌شوید. از طرف دیگر اگر ناگهانی نیز آن را کنار بگذارید، ممکن است جان خود را از دست بدهید.

آیا حشیش خاصیت توهم زایی را دارد؟

تأثیر حشیش، ناشی از تتراهیدروکانابینول (THC) است که یک توهم‌زای طبیعی به‌ شمار می‌رود.

برای دریافت مشاوره در زمینه تست اعتیاد به حشیش می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: تست اعتیاد به حشیش