سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دزدی بیمارگون

دزدی بیمارگون یا کلپتومانیا اختلالی است که در آن فرد با نوعی اجبار و وسواس برای دزدی کردن و سرقت روبه‌رو می‌شود. فرد بیمار وسایلی را که به آن‌ها نیازی ندارد به سرقت می‌برد. در واقع فرد توانایی خرید آن را را دارد اما می‌خواهد آن را بدزدد. این اختلال می‌تواند خود را در دوره نوجوانی نشان دهد. از آنجایی که سرقت یک جرم محسوب می‌شود، این اختلال برای افراد دردسرهای زیادی را ایجاد می‌کند و اغلب فرد مبتلا را با عذاب وجدان و پشیمانی زیادی مواجه می‌سازد. اطلاع از علل و علائم این بیماری به تشخیص هر چه سریعتر و درمان کمک می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال دزدی بیمارگون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: دزدی بیمارگون

دزدی بیمارگون

در اختلال دزدی بیمارگون متأسفانه بیشتر این افراد در حین ارتکاب جرم دستگیر می‌شوند، چون دزد نیستند بلکه از اختلال دزدی رنج می‌برند و نمی‌توانند سرقت‌های حرفه‌ای انجام دهند. البته در اکثر مواقع این افراد نمی‌دانند که از یک اختلال روانی رنج می‌برند، به همین دلیل بیشترشان در حین سرقت دستگیر و گاهی به دلیل عدم تشخیص درست محاکمه و زندانی می‌شوند.

این اختلال در دسته‌ی اختلالات وسواس فکری عملی دسته‌بندی می‌شود؛ به این منظور که فرد مبتلا ابتدا در ذهن خود با اندیشه و به دنبال آن وسوسه‌‌ی دزدیدن یک شئ مواجه می‌شود و اضطراب و تنش فراوانی را در این حین تجربه می‌کند. تا زمانی که فکر خود را به عمل تبدیل نکند و عمل دزدی را انجام ندهد در تنش باقی می‌ماند و برعکس با انجام عمل احساس آرامش و رضایت می‌کند. افکار وسواس‌گونه تحت کنترل فرد نیستند و او برای از بین بردن آن‌ها تلاش فراوانی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال وسواس فکری عملی کلیک کنید.

علائم و نشانه‌های اختلال دزدی بیمارگون

– فرد نمی‌تواند خود را در مقابل دزدی کنترل کند، کششی درونی او را به این سمت هدایت می‌کند. این دست از افراد قبل از دزدی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. مثلاً ممکن است یک تنش و یا یک دعوا را پشت سر گذاشته باشند. در واقع وقتی سرقت را انجام می‌دهند نوعی احساس رضایت خاطر به آن‌ها دست می‌دهد که موجب می‌شود اضطراب و استرس و افکار وسواس گونه‌ی خود را فراموش کنند.

– افرادی که به این اختلال مبتلا هستند برای رفع نیاز مادی خود دزدی نمی‌کنند، یعنی هیچ انگیزه مالی برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر به دلیل احساس رضایت و آرامش بعد از دزدی این کار را انجام می‌دهند.

– نکته عجیبی که در مورد این افراد وجود دارد این است که آن‌ها معمولاً وسایلی را که به سرقت می‌برند در جایی ذخیره می‌کنند که شاید اصلاً آن را مورد استفاده قرار ندهند. تعدادی از آن‌ها نیز این اشیاء را به اعضای خانواده و یا دوستان خود به عنوان هدیه می‌دهند و برخی نیز بعد از مدتی سعی می‌کنند هر چیزی را که دزدیده‌اند، پس دهند.

– کسانی که از این اختلال رنج می‌برند دزدی‌های خود را بدون حساب و کتاب دقیق و بدون داشتن برنامه از پیش تعیین شده انجام می‌دهند. ممکن است محل سرقت را در مکان‌های عمومی انتخاب کنند و یا این احتمال وجود دارد که به مکان‌های خلوت بروند. به همین دلیل این افراد هیچ روند ثابتی برای دزدی ندارند.

نشانه‌های اصلی دزدی ببمارگون

این افراد با احساس مقاومت زیادی در برابر دزدی دست و پنجه نرم می‌کنند که متأسفانه نمی‌توانند مقاومت را به پایان برسانند و عمل دزدی را انجام می‌دهند. معمولاً وقتی عمل دزدی را انجام می‌دهند وسایلی را انتخاب می‌کنند که ارزش زیادی ندارد و اما با انجامش احساس رضایت و رفع نیاز می‌کنند. این نشانه‌های کلیدی است که می‌توان با آن تشخیص داد فرد یک دزد واقعی است و یا دزد بیمارگون است.

ظهور دزدی بیمارگون در کنار سایر بیماری‌ها

نکته‌ای که در مورد این اختلال روانی وجود دارد این است که در کنار سایر اختلالات جسمی و روحی ظاهر می‌شود. مثلاً ممکن است افرادی باشند که مواد مصرف می‌کنند و یا از اختلالات دیگری رنج می‌برند. ما در ادامه به اختلالاتی که ممکن است همزمان با کلپتومانیا بروز کند اشاره خواهیم کرد.

– اختلالات روحی

– اختلال هراس

– اختلال اضطراب جدایی

– اختلال بد شکلی بدن

– وسواس فکری

– سایر اختلالات کنترل برانگیختگی

این دست از افراد معمولاً به صورت دائم و یا تفریحی الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند و یا در طول زندگی خود از مشکلات عاطفی رنج می‌برند.

علت اختلال روانی کلپتومانیا

سه علت اصلی در ایجاد دزدی بیمارگون نقش مهم و اساسی را ایفا می‌کنند.

– عوامل زیستی مانند بیماری‌های مغزی

– عوامل روانی و اجتماعی مانند استرس و غم فقدان عزیزان

– عوامل خانوادگی و ژنتیکی مانند اختلال وسواسی جبری و اختلالات خلق و خو

درمان دزدی بیمارگون

به دلیل اینکه این افراد نمی‌توانند در مقابل دزدی مقاومت کنند، معمولاً خودشان اقدامی برای درمان انجام نمی‌دهند چون فکر نمی‌کنند که بیمار هستند. از این رو بعد از دستگیری در حین ارتکاب جرم متخصصان به آن‌ها می‌گویند که علت دزدی آن‌ها وجود یک اختلال روانی وسواس گونه است که باید درمان شود. برای کسب اطلاعات در زمینه درمان وسواس کلیک کنید.

به طور معمول درمان رفتاری شناختی برای این افراد به کار گرفته می‌شود که در آن درمانگر و مشاوره کنترل استرس به فرد کمک می‌کند تا محرک‌هایی که باعث سرقت آن‌ها می‌شود را شناسایی کند و سپس مهارت‌های مقابله‌ای جدید را برای مقابله با آن تکانه‌ها به روش‌های سالم آموزش می‌دهد. همچنین ممکن است از بیزاری درمانی و حساسیت درمانی نیز استفاده شود. این مهم با ارائه تصاویر صورت می‌گیرد که فرد خود را در حال ارتکاب جرم نگاه می‌کند و سپس با عواقب آن روبه‌رو می‌شود.

هیچ داروی تأیید شده برای کلپتومانیا وجود ندارد، اما بعضی اوقات از داروهای مورد استفاده در معالجه اعتیاد برای مقابله با آن استفاده می‌شود. در صورت وجود اختلالات همزمان مانند افسردگی و اختلال دو قطبی، ممکن است از داروهای دیگری مانند ضد افسردگی نیز استفاده شود. بهتر است در مورد چنین اختلالی از درمان‌های دارویی و روان درمانی به صورت همزمان و با کمک مشاور متخصص استفاده شود. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

آیا کلپتومانیا بیماری رایجی است؟

این بیماری آنقدر شایع نیست که ما بتوانیم به راحتی آن را تشخیص دهیم اما به طور کلی 5 درصد از سرقت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

این بیماری توسط چه کسی تشخیص داده می‌شود؟

به طور معمول توسط پزشک یا متخصص روانکاو تشخیص داده‌ می‌شود. از این رو نمی‌توانیم هر دزدی را به دلیل این بیماری قلمداد کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال دزدی بیمارگون می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: دزدی بیمارگون