سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آسیبهای طلاق

آسیب های طلاق چیست؟ طلاق مسئله‌ای است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها را بنا به دلایل مختلفی درگیر خود کرده‌ است، این مسئله پیامدهای زیادی برای هر یک از افراد خانواده دارد و باعث آسیب دیدن زوجین و فرزندان می‌شود. اما گاهی شرایط قبل از ازدواج به قدری مشکل ساز می‌شود که جدایی و طلاق راه حل بهتری محسوب می‌شود؛ به هر حال پیامدهای آن انکار ناپذیر است. با آگاهی از آسیب‌های طلاق می‌توان جهت کاهش آن‌ها، از روش‌های مؤثرتری بهره‌مند شد. مشاوره طلاق در این زمینه به شما کمک می‌کند تا به التیام زخم‌های ناشی از این اتفاق در خود و فرزندانتان بپردازید. در ادامه به پیامدها و آسیب‌های طلاق در هریک از افراد خانواده را بررسی می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه آسیب های طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آسیب‌‌های طلاق

آسیب های طلاق برای فرد

اولین پیامد فردی طلاق سرخوردگی، افسوس گذشته و ناکامی در لذت جویی است. کسانی که در زندگی خود شاد بودند و تفریحات متنوعی داشتند، بعد از طلاق میزان این تفریحات کم می‌شود و افراد غمگین‌تر می‌شوند. بدبینی نسبت به طلاق و امتناع از ازدواج مجدد از دیگر پیامدهای منفی طلاق است، معمولا افراد بعد از طلاق پیشنهادهای ازدواج را رد می‌کنند و دیگر تن به آن نمی‌دهند. جالب است بدانید زنان بعد از طلاق بیشتر از مردان به ازدواج مجدد روی می‌آورند، مخصوصا اگر حضانت فرزند با پدر باشد.

اگر زنان پشتوانه‌ی مالی نداشته باشند و از حق و حقوق خود بگذرند علاوه بر بار روانی مسئله‌ی طلاق، مشکل مالی هم به آن اضافه می‌شود. از دید دیگر مردان نیز با مشکلات مالی مواجه می‌شوند زیرا باید حق و حقوق همسر خود مانند مهریه، نفقه و … را بدهند و در صورتی که قادر به پرداخت آن نباشند با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند.

آسیب های روانی طلاق

وجود مشکلات روان‌شناختی پس از طلاق مانند افسردگی، استرس و اضطراب شایع است و اگر برای درمان این مشکلات اقدام نشود به تدریج علاوه بر آسیب به روان، جسم را نیز درگیر خود می‌کند و باعث صدمات جسمانی می‌شود. به همین به خاطر توصیه می‌شود قبل از طلاق با یک مشاور خانواده در ارتباط باشید تا بتوانید بهتر با این مسئله کنار بیایید، هم خودتان و هم فرزندتان صدمات عاطفی کمتری ببینید.

اما اگر برای درمان اقدام نکنید موجب می‌شود تا این مسئله جنبه‌های دیگری از زندگی‌تان مثل شغل، ارتباطات اجتماعی، عملکرد تحصیلی و … را تحت تاثیر قرار دهد و باعث بروز اختلال در آ‌ن‌ها شود.

آسیب های اجتماعی طلاق

خانواده بادوام ترین نهاد اجتماعی محسوب می‌شود و بقای نسل در خانواده اتفاق می‌افتد. اما طلاق موجب می‌شود تا این نهاد گسسته شود و از بین برود. یکی دیگر از پیامدهای طلاق آسیب اجتماعی آن است، زیرا زمانی که فردی طلاق می‌گیرد برچسب مطلقه می‌خورد و شرایط دیگر مانند گذشته نیست. البته خوشبختانه امروزه این مسئله تا حد زیادی کم شده است و دیگر طلاق تابو به شمار نمی‌آید.

آسیب های طلاق بر فرزندان

فرزندان در جریان طلاق آسیب‌های زیادی می‌بینند که اگر شدید باشد زندگی آن‌ها را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار می‌دهد. عواملی مثل پرخاشگری، افسردگی، تنهایی، اضطراب، اندوه، بلاتکلیفی، احساس گناه، لکنت زبان، ترس بدون دلیل، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی و اختلال در تغذیه مواردی هستند که ممکن است در فرزندان طلاق رخ دهد. زمانی که چارچوب خانواده به هم می‌ریزد فرزندان در رابطه با تکالیف و وظایف خود دچار ابهام می‌شود نمی‌توانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.

به همین خاطر لازم است تا به آن‌ها توجه کافی شود و از نظر عاطفی تأمین شوند، در غیر اینصورت ممکن است به سمت دوستان و همسالان ناباب گرایش بیشتری پیدا کنند. در رابطه با سازگاری فرزندان با همسر جدید نیز معضلاتی وجود دارد، زیرا بچه‌ها معمولا نسبت به ناپدری و نامادری ذهنیت منفی دارند و برای ایجاد ارتباط با فرزندان نیازمند مهارت و زمان است تا به تدریج فرزندان به محیط جدید عادت کنند و با پدر یا مادر جدید نیز انس بگیرند.

پیامدهای طلاق بر مردان

مردان نیز در جریان طلاق آسیب‌هایی می‌بینند که گاه جبران ناپذیر است. اما مردان به دلیل اینکه تعاملات اجتماعی بیشتری دارند، به نسبت کمتر از زنان آسیب می‌بینند. البته به دلیل پرداخت مهریه، نفقه و … باعث می‌شود تا آن‌ها از نظر مالی با چالش‌هایی مواجه شوند.
آسیب های دیگر طلاق مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، خودکشی، فحشا، انحرافات جنسی، از دست دادن همبستگی با خانواده و پیوندها،‌ اختلاف با سایر اعضای خانواده، تن دادن به ازدواج‌های موقت و بسیاری از پیامدهای دیگر از جمله مسائلی هستند که آقایون بعد از طلاق با آن درگیر هستند.

از نظر عاطفی نیز به مشکل می‌خورند اما اگر با روان‌شناس صحبت کنند می‌توانند تا حد زیادی بار عاطفی این مسئله را کاهش دهند و زودتر به زندگی نرمال و عادی خود بازگردند.

آسیب های طلاق بر زنان

زنان نیز در جریان طلاق آسیب‌ها زیادی را تجربه می‌کنند، از نظر عاطفی عزت نفس آن‌ها آسیب می‌بیند، احساس پوچی و تنهایی می‌کنند، افسردگی، سرخوردگی، کاهش رضایت از زندگی، روی آوردن به آسیب‌هایی همچون قتل، خودکشی، اعتیاد، فحشا، سرقت، انزوا و اختلال در مناسبات و تعاملات اجتماعی از جمله آسیب‌های روانی است که ممکن است زنان تجربه کنند.

از نظر جنسی نیز ممکن است دچار انحرافات جنسی و فساد اخلاقی شوند. همچنین مشکلات حضانت فرزند، دریافت حق و حقوق و بسیاری از مسائل حقوقی دیگر موجب می‌شوند تا زنان درگیر آن شوند و هزینه و زمان زیادی را صرف کنند.

برای کاهش آسیب‌های طلاق چه کار باید کرد؟

همانطور که در بالا اشاره شد، طلاق پیامدهای زیانباری برای تمام اعضای خانواده یعنی مرد، زن و فرزندان دارد و آن‌ها را از زندگی نرمال و طبیعی خود دور کرده است. اما راه حل چیست و چه کار باید کرد؟ بهترین کار این است که قبل از طلاق با روانشناس خانواده در ارتباط باشید تا بدانید که از چه روش‌هایی برای طلاق استفاده کنید تا اعضای خانواده آسیب کمتری ببینند.

همچنین اگر خودتان یا فرزندتان دچار اختلالات روانی مثل افسردگی، استرس، اضطراب و مسائلی از این قبیل شدید با کمک روان‌شناس برای درمان آن‌ اقدام کنید تا بیشتر از این آسیب نبینید. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره در زمینه آسیب های طلاق می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: آسیب‌‌های طلاق