سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلالات یادگیری

یکی از مشکلاتی که والدین با آن مواجه می‌شوند، اختلالات یادگیری در کودکان است؛ این موضوع مثل سایر اختلالات جسمی و حرکتی در همان ابتدای تولد قابل مشاهده و تشخیص نیست. به همین جهت بیشتر والدین بعد از اینکه فرزندانشان به مدرسه می‌روند، متوجه این موضوع می‌شوند. بهترین راه درمان برای انواع اختلالات یادگیری در کودکان شناسایی به موقع آن است. اختلالات یادگیری اغلب مشکلات فراوانی را برای والدین و کودکان به همراه دارد. والدین اغلب از توانایی پایین فرزندانشان در درس خواندن و یادگیری به ستوه آمده و اغلب کودکان مبتلا در مدرسه مورد تمسخر همسالان قرار می‌گیرند. این اختلال ارتباطی با هوش کودک ندارد و با همراهی والدین قابل درمان است. برای اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات یادگیری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری

باید توجه داشته باشیم که اختلالات یادگیری با عقب ماندگی ذهنی متفاوت است و نباید این دو را در یک ردیف قرار داد. وقتی فردی دچار اختلالات یادگیری است، یعنی در دریافت، بیان، فهم، خواندن، نوشتن و حتی حساب کردن دچار مشکل می‌شود. البته اختلالات یادگیری دلیل بر کُند ذهن بودن فرد نیست، او می‌تواند تیز هوش باشد اما ممکن است در برخی از زمینه‌ها توانایی یادگیری نداشته باشد. در این مقاله به بررسی علت اختلالات یادگیری و درمان آن می‌پردازیم. لطفاً تا انتها همراه ما باشید.

علل ابتلا به اختلالات یادگیری

شناخت علت اختلالات یادگیری در کودکان و حتی نوجوانان به شما کمک می‌کند تا برخورد مناسب‌تری برای این موضوع و برطرف کردن آن داشته باشید.

1- ژنتیک و احتمال ابتلا به اختلالات یادگیری

در بحث اختلالات ذهنی و جسمی کودکان علت ژنتیک هنوز به قوت خود باقی است. با اینکه برخی از پژوهشگران هنوز در این مورد با قطعیت صحبت نمی‌کنند، اما شواهد و برخی از یافته‌ها نشان داده که این عامل می‌‌تواند در اختلالات یادگیری افراد تأثیر داشته باشد.

2- زمان تولد کودک

نحوه و زمان تولد کودک بسیار مهم است. برخی از کودکان به علت نرسیدن اکسیژن و یا وارد شدن فشار و ضربه به سرشان در هنگام تولد، با صدمات جبران ناپذیری مواجه می‌شوند. زمان تولد می‌تواند منشأ مشکل اختلالات یادگیری در کودکان باشد.

3- ارتباط ابتلا به اختلالات یادگیری و عوامل بعد از تولد

بعد از تولد کودک تحت تأثیر محیط، آموزش‌های نادرست، عوامل بیولوژیکی و یا بیوشیمیایی می‌تواند دچار اختلال در یادگیری شود.

4- عوامل بیولوژیکی و بیوشیمیایی

تغذیه اشتباه از سوی والدین روی اختلالات یادگیری کودکان تأثیر مستقیمی دارد. خوردن مواد غذایی نامناسب که حاوی رنگ‌های مصنوعی، تنقلات بی فایده، عدم استفاده از مواد غذایی تازه و اُرگانیک می‌تواند یکی از زمینه‌ها اختلالات یادگیری در کودکان باشد.

5- علت‌های محیطی در ابتلا به اختلالات یادگیری

تصادفات، زمین خوردن‌ها و نورهای مصنوعی که باعث نارسایی در سیستم عصبی کودک می‌گردد باعث می‌شود در یادگیری او اختلال ایجاد کند.

6- عوامل آموزشی

برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که علت اختلال افراد در یادگیری به دلیل ضعف در سیستم آموزشی است.  به خصوص روش‌های غلط تدریس باعث این مورد می‌شود. پژوهشگرانی که روی این موضوع کار کردند به این نتیجه رسیدند یادگیری در کودکان ارثی نیست، بلکه تحت تأثیر محیط و شیوه اشتباه آموزش است که با اصلاح آن کودک می‌تواند به آسانی دیگران همسالان خود همه چیز را بیاموزد.

انواع اختلالات یادگیری

اختلالات یادگیری اغلب تا قبل از دوران مدرسه تشخیص داده نمی‌شوند و اغلب معلمان هستند که برای اولین بار چنین اختلالاتی را در کودک مبتلا تشخیص می‌دهند و به اطلاع خانواده‌ها می‌رسانند. در ادامه به بررسی انواع اختلالات یادگیری در کودکان پرداخته‌ایم:

1- نارساخوانی یا ناتوانی در خواندن و زبان

فرد نمی‌تواند به راحتی از پس خواندن برآید. کُند است و در رمزگشایی حروف الفبا مشکل دارد. او نمی‌تواند ترتیب حروف الفبا را رعایت کند. در هجی کردن و به یاد آوردن کلمات و چیزهایی که خوانده با مشکل رو به رو است.

2- حساب پریشی یا مشکلات با مفاهیم ریاضی

در این نوع اختلال فرد در مرتب کردن اطلاعات و رویدادها با مشکل رو به رو است. نمی‌تواند جمع و تقسیم را انجام دهد. خرد کردن پول و به کار بردن آن به واحدهای مختلف برای او سخت است. فرد در درک روز، هفته، ماه و یا سال با مشکل رو به رو است. همچنین او نمی‌تواند اعداد را به صورت خطی حفظ کند.

3- نارسانویسی یا اختلال در نوشتن

در این اختلال فرد در نوشتن مشکل دارد. او نمی‌تواند کلمات را به صورت واضح و کامل بنویسد و اندازه کلماتی که می‌نویسد کوچک و بزرگ است. فاصله‌گذاری بین واژه‌ها را رعایت نمی‌کند و به صورت عجیبی مداد را در دست می‌گیرد و یا به شکل غیرعادی برای اینکه بنویسد می‌نشیند. نمی‌تواند همزمان هم بنویسد و هم فکر کند. گاهی آنقدر مداد را محکم در دست می‌گیرد که از دست درد شکایت دارد.

4- اختلال پردازش شنیداری

فرد واژه‌هایی را می‌شنود اما درست تلفظ و هجی نمی‌کند. از شنیدن صداهای زمینه آزرده خاطر می‌شود. نمی‌تواند چیزهایی که می‌شنود را به خوبی به یاد آورد. او زیاد از واژه «چی» استفاده می‌کند. با اینکه بارها چیزی را شنیده است اما مدام از واژه «چی» استفاده می‌کند.

درمان انواع اختلالات یادگیری

در ادامه روش‌های درمان هر کدام از اختلالات یادگیری را به تفکیک ذکر کرده‌ایم. توجه داشته‌باشید درمان این نوع از اختلالات نیاز به مداخله تخصصی و بهره‌مندی از مربیان و مشاوران کودک دارد. در این زمینه می‌توانید از متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

1. درمان اختلال خواندن

باید برای او محیطی آرام فراهم کنید. استرس باعث می‌شود این اختلال در او شدت بیشتری پیدا کند. سعی کنید برای او از کتاب‌هایی با خط درشت و نوار ضبط استفاده کنید. اجازه دهید فرد از رایانه استفاده کند و اگر در املای متون مختلف مشکل داشت مدام به او یادآوری نکنید. از آن‌ها نخواهید همه مطالب را یک جا یاد بگیرند، سعی کنید در واحدهای کوچکتری به آن‌ها آموزش دهید.

2. درمان اختلال یادگیری ریاضی

اجازه دهید فرد در حساب و کتاب از انگشت استفاده کند و سعی کنید مسائل ریاضی را روی نمودار به او نمایش دهید تا بتواند آن را حل کند. در انتخاب نوع کاغذ دقت کنید. سعی کنید از کاغذ شطرنجی استفاده کنید. از مداد رنگی برای تمایز مسائل ریاضی استفاده کنید. برای حل مسائل ریاضی بهتر است از رایانه نیز استفاده کنید.

3. درمان اختلال نوشتن

هرگز او را تحت فشار قرار ندهید و به خاطر اینکه اشتباه می‌نویسد، او را تنبیه نکنید. سعی کنید به صورت شفاهی از او امتحان بگیرید و مورد ارزیابی قرار دهید. برای او کاغذ خط کشی شده و شطرنج دار تهیه کنید. از او نخواهید چندین بار از متنی که اشتباه نوشته است رونویسی انجام دهد. سعی کنید بیشتر از گزارش‌های ویدئویی و صوتی استفاده کنید.

4. درمان اختلال پردازش شنیداری

به جای اینکه چندین بار چیزی را به او بگوید، به او نشان دهید. به او سرنخ‌های مختلفی را نشان دهید تا بتواند چیزی را که شنیده به یاد آورد. سعی کنید در کنار به کار بردن واژه‌ها، ریشه‌ها و کلمات انتزاعی را نیز برایش تکرار کنید. در صحبت کردن با او از لحن صداهای مختلفی استفاده کنید. از او نخواهید که همزمان هم گوش کند و هم بنویسد.

اختلالات یادگیری همراه  همیشگی فرد است، اما می‌توان با تشخیص به موقع و تقویت مهارت‌های کودک و نوجوان، او را به سطحی رساند که بتواند مثل سایر افراد در جامعه حضور پیدا کند. البته برخی از محققان بر این باورند که اگر این شناسایی در سن خیلی کم صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود که این مشکل برای همیشه در فرد برطرف می‌شود. جهت درمان اختلالات یادگیری می‌توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

سؤالات متداول

افزایش سن چه تأثیری در اختلال یادگیری فرد دارد؟

معمولاً با افزایش سن میزان اختلال یادگیری در فرد کاهش پیدا می‌کند و این موضوع در دوران مدرسه شدت بیشتری دارد. کمک به کمرنگ شدن اختلالات یادگیری در کودکی، آن را در بزرگسالی با شدت بیشتری کاهش می‌دهد.

آیا جنسیت در اختلالات یادگیری تأثیر دارد؟

بله.طبق مطالعات انجام شده این نوع از اختلالات یادگیری در پسران بیشتر از دختران مشاهده شده است که باید بلافاصله بعد از شناسایی مورد درمان قرار بگیرند.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلالات یادگیری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلالات یادگیری