سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال بدریخت انگاری بدن

اختلال بدریخت انگاری بدن از جمله اختلالات شبه جسمانی است که در میان جوانان و نوجوانان شیوع بیشتری دارد. شاید در بین اطرافیان خود با کسانی برخورد کنید که برخلاف ظاهر زیبا و اندام مناسب، گمان می‌کنند که زشت هستند و اندام زیبایی ندارند. به همین دلیل دائم مشغول عمل‌های زیبایی و رژیم‌های متعدد می‌باشند. اینگونه افراد حتی پس از عمل‌های متعدد و رژیم‌های فراوان، باز هم از خود ناراضی هستند و سعی می‌کنند از دید دیگران دور باشند. اگر این نارضایتی به گونه‌ای باشد که موجب بروز چالش‌های فراوان در زندگی فرد شود، می‌توان گفت که تبدیل به اختلال شده است و لازم است برای درمان آن اقدام شود. در ادامه به توضیحانی در رابطه با علائم، علل، پیامدها و درمان اختلال بدریخت انگاری بدن پرداخته‌ایم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بد ریخت انگاری بدن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال بدریخت انگاری بدن 

علائم و نشانه‌های اختلال بد ریخت انگاری بدن

اگر افراد نشانه‌ها و علائمی مانند اشتغال ذهنی بیش از اندازه به وجود نقصی خیالی یا بسیار جزئی در ظاهر و اندام، نگرانی مفرط درباره‌ سایز بدن، عضلات، سینه‌ها، آلت، قد و مو، نگرانی دائم در رابطه با قضاوت دیگران و تحمل استرس شدید تا حدی که موجب بروز اختلال در عملکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و … شود را به صورت مداوم و در مدت زمان طولانی داشته باشند، می‌توان گفت که دچار اختلال بدریخت انگاری بدن شده‌اند. 

این اختلال در سنین نوجوانی شروع می‌شود و نشانه‌های دیگر آن شامل نگرانی در رابطه با شکست در مراحل مختلف زندگی به دلیل ظاهر و اندام نامناسب، تلاش مداوم فرد برای پنهان کردن مشکلات خود از دید دیگران، انجام عمل‌های زیبایی و رژیم‌های غذایی متعدد که بیشتر این عمل‌ها غیرضروری هستند و در نهایت بروز افسردگی و اضطراب یا تمایل به خودکشی می‌باشد که افراد مبتلا به اختلال بدریخت انگاری را درگیر می‌کند.

علل اختلال بدریخت انگاری بدن

هنوز به صورت قطعی نمی‌توان در رابطه با علت این اختلال بحث کرد اما طبق تحقیقات انجام شده ممکن است این اختلال ارثی و ژنتیکی باشد یا به علت افت سروتونین در مغز رخ دهد. برخی از نواحی مغز افرادی که اختلال بدریخت انگاری دارند متفاوت از دیگران عمل می‌کند. داشتن تجربیات زندگی منفی در دوران کودکی، ویژگی‌های شخصیتی مانند کمال‌گرایی، فشار اجتماعی و داشتن اختلال افسردگی از جمله عواملی هستند که زمینه ساز بروز اختلال بدریخت انگاری در بدن می‌شود.

پیامدهای اختلال بدریخت انگاری بدن

این اختلال باعث بروز عوارض و پیامدهای زیادی در فرد می‌شود. مثلا باعث منزوی و گوشه‌گیر شدن به خاطر ترس از دیده شدن، بروز اختلال در عملکرد تحصیلی و اجتماعی، احساس گناه و زشتی، افسردگی، استرس و اضطراب بیش از حد، از دست دادن شغل، تمایل به مصرف مواد مخدر و الکل، عمل‌های متعدد غیرضروری، آسیب رساندن به خود مانند برداشتن پوست، اختلال وسواس فکری، بروز اختلال در اشتها و در نهایت ممکن است منجر به خودکشی شود. برای پیشگیری از پیامدهای این اختلال مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران می‌تواند به شما در این زمینه کمک کننده باشد.

درمان اختلال بدریخت انگاری بدن

برای درمان این اختلال چند روش وجود دارد که در ادامه به هریک از این روش‌ها اشاره می‌کنیم. البته این روش‌های درمانی مکمل یکدیگر هستند و برای اینکه بتوانید درمان نتیجه بخشی داشته باشید نباید تنها به یکی از این روش‌های درمانی اکتفا کنید. معمولا افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، گمان می‌کنند که از طریق جراحی قسمت‌های مختلف بدن مانند چین و چروک، تغییر حجم پستان، بزرگ کردن آلت تناسلی و … می‌توانند درمان شوند. در صورتی که این اختلال از طریق جراحی درمان نمی‌شود و تنها باعث شدیدتر شدن آن می‌شود. بهترین راه، روان درمانی به همراه دارو درمانی می‌باشد.

دارو درمانی

استفاده از دارو در دوره‌ درمان اهمیت زیادی دارد زیرا برخی از داروها به کارکرد سروتونین کمک می‌کنند و این دارو باعث می‌شود تا بیمار وسواس کمتری نسبت به ظاهر و اندام خود داشته باشد. همچنین مصرف این دارو موجب عملکرد بهتر در روند درمان رفتاری شناختی می‌شود.

رفتار درمانی شناختی از راهکارهای درمانی اختلال بدریخت انگاری بدن

این روش از طریق تاثیر بر ذهن بیمار، به او کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به ظاهر و اندام خود داشته باشد و باعث می‌شود تا آن‌ها بتوانند افکار منفی خود را کنترل کنند و به این افکار اجازه ندهند تا زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به تدریج فرد می‌آموزد که چگونه نحوه‌ دید خود را نسبت به بدنش تغییر دهد و کمتر روی نواقص ظاهری خود متمرکز شود. برای موفقیت در این روش درمانی لازم است تا مشاورین از فرد حمایت کنند و موجب دلگرمی او شوند تا به تدریج بتواند این عادت رفتاری را ترک کند و به زندگی نرمال و طبیعی خود بازگردد.

سخن آخر

اگر گمان می‌کنید که مبتلا به این اختلال هستید، لازم است تا این موضوع را با یک مشاور در میان بگذارید و در صورتی که اختلال بدریخت انگاری تشخیص داده شد، روند درمان را شروع کنید. برای اینکه بتوانید درمان موفقیت آمیزی داشته باشید لازم است تا برای بهبودی تلاش کنید و جلسات درمانی را به صورت کامل به پایان برسانید. درمان این اختلال نیاز به زمان دارد. بنابراین صبور باشید و برای درمانی عجله نکنید. همچنین لازم است با درمانگر خود همکاری لازم را داشته باشید و با او صادق باشید تا بتوانید درمان نتیجه بخشی داشته باشید. برای آگاهی بیشتر در زمینه دیگر اختلالات روانی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال بد ریخت انگاری بدن می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال بدریخت انگاری بدن