سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بی میلی جنسی

بی میلی جنسی و یا سرد مزاجی به چه علت رخ می‌دهد؟ میل جنسی از ارکان اساسی در برقراری رابطه جنسی است و زن و مرد زمانی می‌توانند از این رابطه لذت ببرند که هر دو به اندازه کافی از این میل و نیاز برخوردار باشند. زمانی که یکی از زوجین دچار بی میلی جنسی و یا سرد مزاجی می‌شود، مطمئنا به رابطه جنسی و به تبع آن به رابطه عاطفی همسران آسیب وارد می‌شود. رابطه جنسی در زندگی مشترک اهمیت بسیاری دارد و تمام ابعاد زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل نیاز به آموزش تکنیک‌ها و حل مشکلات و تعارضات دارد. در این زمینه مشاوره جنسی می‌تواند راهنمای شما باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی میلی جنسی یا سرد مزاجی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: بی میلی جنسی

بی میلی جنسی یا سرد مزاجی

بی میلی جنسی به حالتی گفته می‌شود که فرد برای انجام رابطه بسیار سرد مزاج است و رغبتی برای انجام آن ندارد. در این حالت فرد در یک بازه زمانی نسبتا بلند میل جنسی‌اش کاهش پیدا می‌کند و ضعف او در مرحله اولیه رابطه جنسی که تحریک و برانگیختگی است کامل مشهود است. سرد مزاجی جزو کژکاری‌های جنسی است که می‌تواند جنبه‌های مختلفی را تحت تأثیر قرار دهد.

دلایل بی میلی جنسی

عوامل روحی و جسمانی زیادی در بروز سرد مزاجی در زنان و مردان دخالت دارند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را ذکر کرده‌ایم:

1. نگاه فرد به رابطه جنسی از علل بی میلی جنسی

نگرش فرد نسبت به رابطه جنسی میل جنسی او را به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال زمانی که آقایان فکر کنند همه زمان‌ها باید برای رابطه جنسی آمادگی داشته باشند و با تماشای فیلم‌های جنسی به این فکر کند که باید عملکردی مانند آن‌ها داشته باشد بعد از مدتی نسبت به توانایی خودش در برقراری رابطه شک می‌کند و دیگر میلی برای انجامش ندارد.

در مقابل بانوان هم با نگرشی که دارند می‌‌توانند در به وجود آمدن بی میلی جنسی تأثیر داشته باشند. بعضی از زنان فکر می‌کنند در رابطه جنسی هم مانند مواقع دیگر باید حجب و حیا را رعایت کنند و از بعضی از چیزها خجالت‌زده شوند و هیچ‌گاه برای برقراری ارتباط شروع‌کننده نباشند. به طور قطعی این نوع از نگرش می‌تواند باعث این بی میلی بشود.

2. تأثیر بیماری‌های جسمی

بیماری‌های جسمی یکی دیگر از عوامل بی میلی جنسی است. کمبود هورمون تستوسترون بر بی میلی جنسی تأثیر بسیار زیادی می‌گذارد. کم کاری تیروئید هم یکی دیگر از عوامل بی‌میلی جنسی است. هیوتیروئیدی می‌تواند بر سطح متابولیسم اثر مستقیم بگذارد در نتیجه باعث کاهش هورمون جنسی می‌شود. اختلال در غده هیپوفیز هم می‌تواند عامل جسمی دیگری برا این مشکل باشد. علاوه بر این خشکی واژن در بانوان هم رابطه جنسی دردناکی را ایجاد می‌کند که در نهایت به بی میلی جنسی ختم می‌شود. مشکل در نعوظ و زودانزالی و دیرانزالی عامل جسمی برای سردمزاجی آقایان است.

3. بیماری‌ها و تنش‌های روانی

بیماری‌های روانی عاملی است که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر اختلالات جنسی داشته باشد که بی میلی جنسی از این مسئله مستثنی نیست. اختلالاتی مانند اضطراب، استرس، در زمان افسردگی ممکن است شما علاقه‌ای به انجام کاری نداشته باشید و از همه چیز دوری می‌کنید. وقتی که دچار استرس و اضطراب شده باشید سطح ترشح کورتیزول بالا می‌رود که تستوسترون و هورمون‌های جنسی را سرکوب می‌کند.

4. مصرف برخی از داروها

اگر به تازگی دارویی مصرف می‌کنید که بعد از آن دچار بی‌میلی جنسی شدید ممکن است که از عوارض داروی جدید باشد. داروهای ضدافسردگی و ضدبارداری باعث سرد مزاجی می‌شود. علاوه بر این‌داروها، داروهای انسداد دهنده بتا و مهارکننده های ACE جزو ایجادکننده‌های بی میلی است.

5. برقراری رابطه جنسی در شرایط نامناسب

ایجاد رابطه جنسی در شرابط نامناسب می‌تواند باعث این اختلال شود. زمانی که افراد در خستگی از روی وظیفه به انجام این رابطه بپردازند رغبت بسیار پایین می‌آید و در انتظار اتمام آن هستند. اگر افراد در شرایط روحی و جسمی مناسب به سراغ رابطه نرود احتمال بی میلی جنسی افزایش میاید.

6. عدم مهارت کافی برای برقراری رابطه جنسی و عاطفی

افراد اگر از مهارت کافی جنسی و عاطفی برخوردار نباشند نمی‌توانند به درستی ارتباط جنسی برقرار کنند و در این حالت از خواسته شخص مقابل باخبر نیستند. در این حالت به موقعیتی دچار می‌شوند که نه خودشان نه شخص مقابل از رابطه لذت نمی‌برد در نتیجه دچار بی میلی می‌شوند. انجام رابطه جنسی بدون تنوع و در یک حالت معین می‌تواند عاملی باشد که فرد را از این شرایط دور می‌میکند.

7. تغذیه نامناسب

همه ما ممکن است به غذاهای ناسالم علاقه داشته باشیم اما باید بدانید که زیاده روی در این مدل تغذیه می‌تواند آثار مخربی را بر رابطه جنسی داشته باشند. غذاهای سرخ‌کرده و دارای نمک ایجاد ورم می‌کنند و در این حالت رابطه جنسی آخرین چیزی است که می‌خواهید.

8. بچه دار شدن

بچه‌دار شدن یکی از دلایلی است که میل جنسی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. زایمان تا حدودی هورمون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که میل جنسی را پایین می‌آورد. علاوه بر این بعد از به دنیا آمدن نوزاد تمام توجه معطوف به او می‌شود و علاقه‌ای برای رابطه جنسی وجود ندارد و بعد از مدتی ترس از متوجه شدن کودک از رابطه آن‌ها این اختلال رخ می‌دهد.

علائم و پیامدهای بی میلی جنسی

دیرانزالی

یکی از علائمی که نشان می‌دهد شخص علاقه‌ای به انجام رابطه جنسی ندارد دیرانزالی است. در حالتی که شخص سردمزاج است زمان زیادی را برای رسیدن به انزال نیاز دارد یا اصلا این اتفاق برای او رخ نمی‌دهد.

ایجاد تنش روانی و ناراحتی

شخصی که بی میلی جنسی دارد، نمی‌تواند خواسته شریک جنسی‌اش را برطرف کند، به همین دلیل ممکن است دچار استرس، سرشکستگی و ناامیدی شود. در صورتی که خودش را مجبور به انجام رابطه کند به صورت دیگری تعادل و بهداشت روانی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

سرد شدن رابطه زناشویی و ایجاد اختلافات در رابطه عاطفی

سرد شدن رابطه زناشویی می‌تواند یکی از عواملی باشد که نشان‌دهنده بی میلی جنسی است. در حالتی که رابطه جنسی با کیفیت وجود نداشته باشد زندگی زناشویی هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد. زمانی که رابطه جنسی به خوبی و با کیفیت شکل نمی‌گیرد، نگرش زوجین نسبت به یکدیگر به صورت ناخودآگاه تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ممکن است جر و بحث و دعوا رخ دهد.

درمان بی میلی جنسی

حل اختلافات زناشویی در درمان بی میلی جنسی

اگر افراد  از ابتدای  رابطه هیچ مشکلی در مسائل جنسی نداشته باشند و بعد از مدتی این اختلال برای آن‌ها به وجود بیاید ممکن است دلیلش آوردن تعارضات و اختلافات زناشویی در رخت خواب باشد. در این حالت مسائلی که در یک روز به وجود آمده  باعث بی‌میلی جنسی می‌شود. حل تعارصات و مشکلات جنسی می‌تواند راه حل بسیار مناسبی برای سردمزاجی باشد. برای حل مشکلات خانوادگی لازم است مهارت‌های حل مسئله را بیاموزید و از مشاوره خانواده کمک بگیرید.

برطرف کردن بیماری‌های جسمی

مشکلات جسمانی تأثیر بسیاری بر بی میلی جنسی دارد با از بین بردن این بیماری‌ها می‌شود به بهبود سردمزاجی کمک بسیار زیادی کرد. بهتر است اول دلیل جسمانی را بیابید سپس به متخصص مربوطه مراجعه کنید و آن‌را برطرف کنید.

تلاش برای حفظ ظاهر

وجود جذابیت ظاهری فاکتور بسیار مهمی است که میل جنسی را در افراد افزایش می‌دهد و اگر به این مورد توجه نشود ممکن است که با وجود علاقه میان زوج میل جنسی بسیار کاهش پیدا می‌کند. پس بهتر است که به جذابیت ظاهری توجه بسیار زیادی شود تا برانگیختکی در شریک جنسی افزایش بیابد.

مشورت گرفتن از متخصصان برای درمان بی میلی جنسی

ممکن است که بی میلی جنسی ریشه در ناخودآگاه و تجربه‌های ناگوار گذشته داشته باشد و فرد احساس خشم و گناهی در وجودش باشد یا این که از یک سری اختلالات روانی مثل افسردگی و اضطراب نشات بگیرد. در این حالت بهتر است که از یک روانشناس یا روان‌پزشک کمک گرفت و با روش‌هایی که آن‌ها مشخص می‌کنند به بهبود میل جنسی پرداخت. در این زمینه می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاروان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول‎

برای بی‌ میلی جنسی باید مشاوره رفت یا دکتر زنان ؟

در ابتدا باید ریشه و علت به وجود آمدن این مشکل را پیدا کنید. اگر علت به وجود آمدن بی‌میلی جنسی عوامل جسمانی و هورمونی باشد بهتر است که به پزشک زنان مراجعه کرد اما در صورتی که مشکل به علت اختلال روانی باشد باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنید.

با همسر بی میل جنسی چی کار میشه کرد؟

بهتر است که علت بی‌میلی اورا متوجه شوید. در صورتی که شما مسبب آن علت هستید سعی کنید مشکل را در خودتان رفع کنید اما اگر به علتی در خود او مربوط است از او بخواهید که با شما همکاری کند و آن را از بین ببرد یا با روش‌های دیگر مانند افزایش جذابیت و انتخاب شرایط مناسب خلا را پر کنید و اورا تحریک کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بی میلی جنسی یا سرد مزاجی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: بی میلی جنسی