سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تن فروشی و روسپی گری

روسپی گری و تن فروشی پدیده‌ای است که تقریبا در تمام کشورها و جوامع دیده می‌شود. این پدیده تاریخچه‌ای طولانی دارد و در تمام دوره‌ها وجود داشته‌است. علت‌های گوناگونی برای گرایش افراد به این موضوع وجود دارد و از جمله آسیب‌های اجتماعی است که از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی می‌باشد. بسیاری افرادی که به روسپی گری و تن فروشی روی می‌آورند، آن را با نیازهای جنسی و یا نیاز به درآمد آن توجیه می‌کنند. آگاهی از جوانب گوناگون این مسئله تا حدودی جهت کاهش آسیب‌های ناشی از آن کمک کننده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل و پیامدها تا پایان مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تن فروشی و روسپی گری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تن فروشی و روسپی گری

تن فروشی یا همان روسپی گری

تن فروشی از جمله اختلالات جنسی و نابهنجاری‌های جنسی است و روسپی عموما به زنی گفته می‌شود که برای امرار معاش دست به رابطه جنسی با افراد متعددی می‌زند که در قبال دریافت پول نیازهای جنسی آنان  ارضا می‌کند. بیشتر آن‌ها هیچ شغلی ندارند. درصد بیشتری از آن‌ها در قبال این‌کار هیچ لذتی نمی‌برند و هیچ اختیاری در رابطه با خودشان ندارند. 

انواع روسپی گری

تن فروشی خیابانی

محل حضور این روسپی‌ها عموما خیابان است که با انتظار و قدم زدن در مکان‌هایی مخصوص به انتظار ماشین‌های مدل بالا می‌ایستند که به سراغ آن‌ها بیایند و بتوانند در برابر برقراری رابطه جنسی، پول دریافت کنند.

تن فروشی به صورت اسکورت

نوعی دیگر از روسپی‌گری است که در این حالت مردان توریست که تنها هستند را در مراکز تاریخی و تفریحی همراهی می‌کنند و  در هتل آن‌ها اقامت دارند. عموما این نوع از توسط شرکت‌های اسکورت فرستاده می‌شوند یا در هتل‌ها حضور دارند.

علت انتخاب تن فروشی و روسپی گری به عنوان شغل

1. علل روان‌شناختی تن فروشی

تنفر از پدر: علاقه و وابستگی بیش از حد نسبت به مادر و کمبود روابط محبت آمیز با پدر می‌تواند یکی از عوامل این اتفاق باشد. افرادی که به سراغ این کار می‌روند اغلب در کودکی روابط خوبی با پدر خود نداشته‌اند.

عوامل درونی و ذاتی: بعضی از عوامل درونی و ذاتی فرد باعث می‌شود یک سری از کارها را انجام دهد.  تنبلی، عدم مهارت برای کار کردن می‌تواند مثالی از این این عوامل باشد.

سرکشی: بعضی از افرادسرکش برای لجبازی، تخلیه عقده‌های خود نسبت به پدر، مادر و همسرشان یا نارضایتی از جامعه دست به این کار می‌زنند.

جاه‌طلبی: جاه‌طلبی از جمله مواردی است که بیشتر در مورد افراد قشر پایین صدق می‌کنند و می‌خواهند که از طریق رابطه جنسی با اقشار سطح بالا و ثروتمند جامعه به زودی به رویاهایی مثل شهرت، قدرت و ثروت برسند.

عقده روسپی گری: داشتن رفتاری کودکانه و سردمزاجی جنسی که باعث به وجود آمدن این عقده در آن‌ها می‌شود.

تجاوز: اگر شخصی در کودکی مورد تجاوز قرارگرفته باشد ممکن است در آینده به روسپی‌گری روی بیاورد اما در مورد تمام افراد قربانی صدق نمی‌کند.

سرکوب نیازها: اگر در جامعه‌ای تابوهای بسیاری وجود داشته باشد و راهی برای ارضای نیاز چیده نشود ممکن است که شخصی که نیازهای جنسی‌اش را سرکوب کرده است با این راه به تخلیه آن‌ها بپردازد.

بلوغ زودرس: این عامل شامل بلوغ زودرس نوجوان و دیدن صحنه‌های تحریک‌آمیز می‌شود که در این حالت نمی‌تواند نیازش را برطرف کند؛ به همین دلیل ممکن است در میان روسپی‌گری خودش را بیابد.

اعتماد سریع: دخترانی که از شرایط و زندگی با والدینشان راضی نیستند دنبال راهی برای فرار از خانه هستند و اغلب در این میان توسط افراد دیگر فریب می‌خورند و به راه‌هایی چون روسپی گری کشیده می‌شوند.

2. عوامل اجتماعی در گرایش به تن فروشی

فقر: بیش از 90 درصد از روسپیان در فقر و کمبود امکانات رشد کرده‌اند.

مهاجرت به شهر: بعضی از افرادی که از شهرهای کوچک یا روستاها به شهرهای بزرگ مهاجرت می‌کنند که هدفشان پیدا کردن کار است ممکن است به روسپی‌گری کشیده شوند. آن‌ها دراین شهر‌ها برروی خودشان کنترلی نمی‌بینند و فکر می‌کنند برای هرکاری آزادند.

بی‌‌کاری: جمعیت شهرهای بزرگ رو به افزایش است و در این شهرها افراد زیادی به دنبال کار هستند. به همین دلیل ممکن است که افراد به دلیل مشکل مالی یا بالا رفتن سن ازدواج به روسپی‌گری روی بیاورند. 

عدم‌ آگاهی: عدم آگاهی به این موضوع و این که می‌تواند چه آسیب‌هایی به دنبال داشته باشد یکی از دلایلی است که فرد دست به روسپی گری می‌زند.

به دست‌آوردن ثروت: امروزه بسیاری از دختران خواهان زندگی عالی و تجملاتی هستند، آن‌ها به حقوقی که با کارکردن به دست می‌آورند راضی نیستند و یا حتی تلاش زیادی هم برای به راه اندازی کسب و کار نمی‌کنند به همین دلیل در مسیر روسپی گری قرار می‌گیرند.

علل پذیرش تن فروشی ؛ دلایل رو آوردن مردان به روسپی‌ها

1. نارضایتی

مهم‌ترین عاملی که آقایان متاهل به سمت روسپی‌ها کشیده می‌شوند نارضایتی از رابطه جنسی و کمبود رفتارهای تحریک‌کننده از سمت همسر آن‌هاست. این موضوع می‌تواند به دلیل سردشدگی رابطه زناشویی، عدم‌آگاهی در رابطه با نیازهای جنسی طرف مقابل باشد. در صورتی که تنها با استفاده از راهنمایی‌های مشاوره جنسی می‌توان از چنین آسیباتی جلوگیری کرد.

2. تنوع طلبی مردان

تنوع طلبی یکی از دلایلی است که در مردان به وجود می‌آید و دوست‌ندارند که با یک شخص خاص وارد رابطه جنسی شوند و همیشه به دنبال چیزی فراتر هستند پس عادی است که به سراغ روسپی‌ها بروند.

3. تغییر ناگهانی جایگاه

بعضی‌ از افراد با پیشرفت جایگاه خانواده یا یکی از افراد خانواده‌شان  در زمینه اقتصادی یا اجتماعی مانند تعویض محله زندگی از محله‌های محروم به بالای شهر و ارتقا شغلی یا تحصیلی فکر می‌کنند که باید به این سبک از زندگی روی بیاورند. این مسئله به نوع نگرش افراد و یا به تقلید آن‌ها از فرهنگ‌های دیگر باز می‌گردد.

4. کاهش توجه زنان

بعد از زایمان فرزند، ممکن است توجه خانم به آقا بسیار کاهش پیدا کند و این یکی از دلایل روی آوردن مردان به روسپی‌ها است. درصورتی که زنان به همسرشان توجه نکنند و پوششی آزاردهنده و آراسته نداشته باشند و همسرشان این موضوعات را در بیرون از خانه مشاهده کند، ممکن است نیاز جنسی خود را به طرق دیگری رفع کند.

5. دسترسی به روابط آزاد جنسی

با استفاده از رسانه‌ها و ابزاری که در دسترس هستند، مشاهده روابط آزاد جنسی بسیار آسان‌تر شده و افراد از این طریق کار خود را توجیه می‌کنند. این مسئله را سبک زندگی افراد بسیاری می‌پندارند و خود نیز درگیر آن می‌شوند.

نگرش جامعه به روسپی گری و تن فروشی

هر جامعه‌ای نسبت به فرهنگ و تابوهایش به روسپی گری و تن فروشی نگرش خاص خودش را دارد که ممکن است باهم تفاوت‌های بسیاری داشته باشند. در بعضی از جوامع با توجه به قوانین آن‌ها زنانی که این کار را انجام می‌دهند را روسپی نمی‌دانند بلکه مردانی که خواهان این نوع از روابط جنسی هستند را روسپی می‌خوانند. در بعضی جوامع این زنان را به عنوان مجرم می‌شناسند و برایشان مجازات در نظر می‌گیرند. در بعضی از جوامع روسپی‌گری نوعی شغل محسوب می‌شود و حتی برای آن‌ها مالیات هم در نظر گرفته شده است.

آسیب‌های روسپی گری و تن فروشی

آسیب‌های روسپی گری برای فرد

خشونت در روسپی‌گری: خشونت جنسی در این پدیده بسیار شایع است. درروسپی‌گری ممکن است شخصی که به سراغ فرد روسپی می‌آید نسبت به او خشونت‌های جنسی انجام دهد و منجر به آسیب شود.

بیماری‌های جنسی: در روابط جنسی متعدد به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی احتمال ابتلا به بیماری‌های جنسی و مقاربتی از جمله ایدز، سفلیس و زگیل تناسلی بسیار بالاست.

از دست دادن عزت نفس: بعد از مدتی این اشخاص عزت نفس خود را از دست می‌دهند و احساس حقارت و پوچی می‌کنند که این شرایط بر روان‌شان تاثیر می‌گذارد که در نهایت به اتفاقات ناگواری منجر می‌شود.

آسیب‌های روسپی‌گری برای جامعه

انحراف جوانان: وقتی که روسپی‌گری در جامعه افزایش پیدا کند به صورتی موجه می‌شود که افراد تا حدودی آن‌را می‌پذیرند و بیشترشان به سمت وسوی آن کشیده می‌شوند. در نهایت جوانان زیادی در جامعه وجود دارند که به انحرافات اخلاقی و جنسی کشیده شده‌اند.

گسترش بیماری‌ها: ممکن است بیماری‌های مخرب جنسی با این کار افزایش پیدا کند که جامعه را به خطر بیندازد مانند HIV.

آسیب به اقتصاد: در این میان پولی رد و بدل می‌شود که در قبال آن کاری انجام نشده است که در نهایت می‌تواند به اقتصاد جامعه ضرر وارد کند.

اختلالاتی که تن فروشی به همراه دارد

1. ابتلا به اختلالات جنسی

بیشتر این افراد به اختلالات جنسی مبتلا هستند که با این روش‌ها سعی می‌کنند آن‌ها را به گونه‌ای سرکوب یا ارضا کنند. نوعی از انحرافات جنسی، همجنسگرایی است. طبق تحقیقاتی که انجام شده درصد زیادی از روسپی‌ها همجنس‌گرا هستند که با این روش سعی بر القای قدرت و فشار بر روی مردان دارند.

2. ابتلا به اختلال افسردگی از آسیب‌های تن فروشی

درصد زیادی از افرادی که در مسیر روسپی گری قرار می‌گیرند، افسردگی را تجربه می‌کنند. در بیشتر این افراد انتخاب روسپی گری آخرین و تنها چاره‌ای است که باقی می‌ماند پس در نتیجه هیچ رضایتی از کاری که انجام می‌دهند ندارند و در آخر روابط جنسی متعدد بدون وجود هیچ عاطفه‌ای باعث به وجود آمدن سرخوردگی و افسردگی در آن‌ها می‌شود.

3. اختلال شخصیت خودشیفته

ممکن است اختلال دیگری که در این افراد به وجود می‌آید خودشیفتگی باشد. افرادی که تن فروشی می‌کنند خود را بیش از حد خوب می‌دانند و نوعی شخصیت نمایشی در آن‌ها به وجود می‌آید که در پی جلب توجه دیگران این خودشیفتگی را ارضا می‌کنند.

کاهش روسپی‌گری

با افزایش شغل و ایجاد فرصت شغلی درصد زیادی از این روسپی‌ها که به علت کسب درآمد به این کار رو آورده‌اند کاهش پیدا می‌کند. از طرفی هرگز برای کنار گذاشتن این کار دیر نیست. می‌توانید با کمک گرفتن از روانشناسان به کاهش و درمان آسیب‌های روانی این امر بپردازید و به جبران کمبودهای خود راهکارهای دیگری را جایگزین کنید. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

سوالات متداول‎

زن روسپی رو جزو مجرم‌ها حساب میکنن و براشون مجازات در نظر گرفته میشه؟

این مورد با توجه به فرهنگ‌های مختلف ارزیابی می‌شود. بیشتر روسپی‌ها به عنوان بیمار روانی شناخته می‌شوند اما بعضی از آن‌ها که به دلایل دیگری رو به این قضیه آورده‌اند را می‌توان به عنوان مجرم شناخت.

برای دریافت مشاوره در زمینه تن فروشی و روسپی گری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: تن فروشی و روسپی گری