سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ازدواج مجدد

ازدواج مجدد پس از فوت همسر یا طلاق می‌تواند فرصت دوباره‌ای باشد تا بتوانید یک زندگی شاد و آرام را از نو بسازید. طلاق گرفتن یا فوت همسر موقعیت‌های تلخ و دردناکی در زندگی می‌باشند اما این تجربیات به معنای پایان زندگی نیستند. با وجود همه این تلخی‌ها زندگی همچنان ادامه دارد و بستگی به نوع تصمیم گری شما دارد که بتوانید به سختی‌ها پایان داده و یا آن‌ها را به یک رنج مزمن تبدیل کنید. با این حال اگر تصمیم گرفته‌اید که فرصتی دوباره در اختیار زندگی خود قرار دهید و ازدواج مجدد را تجربه کنید نباید بدون فکر تصمیم بگیرید. رعایت برخی نکات در ازدواج دوم ضروری است. ما در ادامه به این نکات خواهیم پرداخت پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج مجدد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ازدواج مجدد

توصیه‌هایی در مورد ازدواج مجدد

در مبحث زوج و خانواده اغلب مشکلات و تعارضات بسیاری به وجود می‌آید؛ ازدواج مجدد معمولاً استرس و فشار زیادی را به افراد تحمیل می‌کند. ترس از شکست یا از دست دادن مجدد همسر از جمله عواملی است که منجر به این استرس‌ها می‌شود. در ادامه به چند توصیه مهم در زمینه ازدواج مجدد اشاره کرده‌ایم. رعایت این موارد به شما اطمینان می‌دهد که در حال طی کردن مسیر درستی هستید و احتمال موفقیت بیشتری در ازدواج خود دارید.

داشتن انتظارات واقع بینانه در ازدواج مجدد

داشتن انتظارات بالا از زندگی به خودی خود چیز بدی نیست. اما این مسئله زمانی دردسر ساز است که انتظاراتتان با ویژگی‌های همسرتان تطابق نداشته باشد. به همین خاطر بهتر است که قبل از ازدواج لیستی در مورد انتظاراتتان از فرد مقابل تهیه کنید و با هم در مورد آن صحبت کنید. انتظارات شما در لیست باید عینی و کاملا مشخص باشد. کلی گویی و گفتن عبارات مبهم نمی‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. برای مثال گفتن اینکه من انتظار دارم همسرم باعث خوشحالی من شود عبارتی بسیار کلی و مبهم است.

شما باید دقیقا مشخص کنید که خوشحالی‌تان در گرو چه چیزهایی است و همسرتان برای رسیدن به این امر باید چه کارهایی انجام دهد. علاوه بر این ممکن است به دلیل تجربیات تلخ گذشته در حال حاضر آن‌قدر در مورد ازدواج سخت‌گیر شده باشید که نتوانید انتظارت واقع‌بینانه‌ای را تعیین کنید. در واقع ایجاد نوعی کمالگرایی در برخی افراد پس از شکست در ازدواج اول دیده می‌شود. این کمالگرایی خود به عاملی آسیب‌زا تبدیل می‌شود که یا از ازدواج مجدد جلوگیری می‌کند یا موفقیت آن را به خطر می‌اندازد. اگر فکر می‌کنید شما نیز با این آسیب مواجه هستید، پیش از ازدواج برای رفع و بهبود آن به یک روانشناس مراجعه کنید.

تقویت مهارت‌های ارتباطی

ازدواج در حقیقت ارتباط و پیوند عمیق میان دو نفر است.این پیوند نیازمند آن است که زوجین بتوانند افکار و احساسات خود را آزادانه با یکدیگر به اشتراک بگذارند و درک متقابلی از یکدیگر داشته باشد. در بررسی بسیاری از طلاق‌ها شاهد این مسئله هستیم که ریشه اصلی مشکل به ضعف مهارت‌های ارتباطی طرفین برمی‌گردد. به خاطر داشته باشید که زندگی همیشه به کام شما نخواهد بود و ممکن است همسرتان گاهی بخواهد حرف‌هایی بزند که مطابق میل شما نیست.

موفقیت یک زندگی مشترک در گرو این است که بتوانید در موقعیت‌هایی که برخلاف میلتان است، واکنش مناسبی داشته باشید و بتوانید فضا را به سمت آرامش سوق دهید و در هر موقعیتی حتی زمانی که به نفعتان نیست گوش شنوایی برای یکدیگر باشید. البته یادگیری مهارت‌های ارتباطی چیزی نیست که یک شبه به دست آید. بلکه نیازمند آموزش دیدن و تمرین است. مراجعه به روانشناس و مرکز مشاوره روانشناسی، شرکت در کارگاه‌های مهارت آموزی و مطالعه‌ کتاب‌های خودیاری در این زمینه می‌توانند کمک بسیاری به شما بکنند.

مشخص کردن دقیق نقش‌های جنسیتی

امروزه با مدرن شدن جوامع، زوجین در مورد انجام وظایف خود در زندگی مشترک چالش‌های بسیار زیادی را تجربه می‌کنند. تصور کنید مردی با دیدگاه سنتی با زنی ازدواج می‌کند که سبک زندگی مدرن را می‌پسندد و با دیدگاه‌های جنسیتی در مورد وظایف در زندگی مشترک مخالف است. این جاست که چالش‌ها و دعواها آغاز می‌شوند.

قبل از ازدواج مجدد دقیقا مشخص کنید که می‌خواهید چه سبکی از زندگی را تجربه کنید. آیا موافق دیدگاه‌های سنتی هستید و می‌خواهید زن به امور خانه و مرد به امور شغلی بپردازد یا اینکه می‌توانید خود را با روش‌های جدید زندگی سازگار کنید. اگر به طور کاملاً واضح و روشن پیش از ازدواج این مسائل را مطرح کنید می‌توانید همکاری بهتری با یکدیگر داشته باشید و رضایت بیشتری را در زندگی تجربه کنید.

در نظر گرفتن فرزندان در ازدواج مجدد

اگر از ازدواج قبلی، فرزند یا فرزندانی دارید بسیار اهمیت دارد که در تصمیم گیری خود آن‌ها را نیز در نظر بگیرید. این مسئله را درک کنید که کنار آمدن با شرایط جدید برای بچه‌ها آسان نیست. به خصوص اگر آن‌ها پیوند عاطفی عمیقی با والد قبلی داشته باشند احتمالاً هنگام ازدواج شما چالش‌های بسیاری را تجربه می‌کنند و دچار هیجانات منفی مختلفی از جمله خشم می‌شوند. نحوه برخورد و رفتار شما تا حد بسیار زیادی در مدیریت این واکنش‌ها مؤثر است. تلاش کنید تا با فرزندتان گفت‌وگو کنید و بگذارید او آزادانه در مورد احساساتش با شما صحبت کند. به او نشان دهید که احساساتش را درک می‌کنید و برای او ارزش قائل هستید. اگر فرزندتان واکنش‌های بسیار شدیدی نشان می‌دهد که احساس می‌کنید مدیریت آن بسیار سخت است حتماً از یک مشاور کودک برای حل مشکلتان کمک بگیرید.

سؤالات متداول

– آیا ازدواج مجدد می‌تواند باعث شود خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنیم؟

هرگز برای فراموش کردن یک رابطه به رابطه‌ای جدید پناه نبرید چراکه آسیب‌پذیری روانی شما روی تصمیم‌گیری‌تان تأثیر می‌گذارد و احتمال شکست مجدد را افزایش می‌دهد. در نتیجه باید گفت ازدواج مجدد درمان زخم‌های روحی ناشی از ارتباط گذشته نیست. به همین خاطر پیش از اینکه دوباره برای ازدواج اقدام کنید، باید ابتدا برای حل مشکلات درون روانی‌تان کاری انجام دهید. مشاوره پیش از ازدواج و دریافت درمان‌های فردی قبل از ازدواج مجدد در این شرایط ضرورت دارد.

– زمان مناسب برای ازدواج مجدد چه زمانی است؟

شما زمانی می‌توانید برای ازدواج مجدد اقدام کنید که با غم و اندوهی که به خاطراز دست رفتن رابطه قبلی‌تان بوده، کنار آمده باشید. این امر نیز یک شبه اتفاق نمی‌افتد بلکه روان شما برای بازیابی سلامت خود به زمان نیاز دارد. معمولاً کنار آمدن با این مسئله 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد. در نتیجه بهتر است حداقل در این بازه زمانی به خود فرصت دهید تا با شرایط جدید کنار بیایید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ازدواج مجدد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: ازدواج مجدد