سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص کلونازپام

امروزه اختلال هراس و اضطراب موضوعی است که بسیاری افراد درگیر آن هستند و از آن رنج می‌برند. قرص کلونازپام با نام تجاری کلونوپین برای درمان اختلال هراس، برخی از انواع تشنج‌ها و تسکین موقت اضطراب تجویز می‌شود. کلونازپام نیز مانند داروهای دیگر عوارضی همانند سرگیجه، سردرد، زودرنجی، خستگی و بی‌خوابی را به دنبال دارد. قبل از مصرف کلونازپام هرگونه داروی مصرفی را به پزشک خود اطلاع دهید و به تداخلات دارویی و همچنین به نحوه‌ مصرف، موارد منع و اطلاعات مربوط به مصرف در دوران بارداری و شیردهی توجه کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه قرص کلونازپام تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلونازپام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص کلونازپام

کلونازپام چیست؟

داروی کلونازپام از دسته داروهای ضد اضطرابی و از خانواده‌ بنزودیازپین‌‌ها است. کلونازپام اثرات گاما را در مغز تقویت می‌کند. گاما به عنوان یک میانجی عصبی فعالیت بیش از اندازه و اضافی مغز را مهار می‌کند. از این طریق اختلالات کاهش می‌‌یابند چراکه بر اساس علم پزشکی بسیاری از اختلالات روانی بر اثر فعالیت اضافی مغز رخ می‌دهند.

قرص کلونازپام در درمان چه بیماری‌هایی مؤثر است؟

قرص کلونازپام در زمینه دارو و درمان بسیار شایع و تأثیر گذار است. کلونازپام در درمان اختلال هراس، درمان برخی انواع تشنج که شامل تشنج‌های اکینتیک، تونیک، تشنج‌های میوکلونیک و همچنین سندرم لنوکس-گستو می‌شود و تسکین موقت عوارض اضطراب مورد استفاده و تجویز قرار می‌گیرد. البته در درمان تشنج‌ها ممکن است کلونازپام همراه داروهای دیگر تجویز شود.

موارد منع مصرف قرص کلونازپام

در صورت ابتلا به هریک از بیماری‌های زیر، دارو را مصرف نکنید و در صورت نیاز درمانی به کلونازپام با پزشک مشورت کنید. بیماری‌هایی از جمله اعتیاد به دارو، بیماری‌های مغزی، اختلال در بلع، بیش فعالی، افسردگی، بیماری‌های شدید روانی، میاستنی گراویس، پورفیریا، آپنه تنفسی در هنگام خواب، صرع و یا سابقه آن، گلوکوم حاد، بیماری‌های کبدی و کلیوی در موارد منع مصرف قرار می‌گیرند.

عوارض کلونازپام

از جمله عوارض شایع کلونازپام بیهوشی و آرامش بخشی است. سرگیجه نیز از عوارض شایعی است که بعد از مدتی رفع می‌شود. از عوارض دیگر کلونازپام می‌توان به احساس افسردگی، از دست دادن حس جهت‌یابی، سردرد، ضعف، تعادل نداشتن، اختلالات خواب، بروز بی‌اراده احساسات اشاره کرد. همچنین کلونازپام ممکن است باعث خستگی، فراموشی، سردرگمی، تغییر در تمایلات جنسی، راش، زودرنجی، دپرسیون تنفسی، غش، بزرگ شدن کبد، افزایش ضربان قلب، فشارخون پایین، اختلالات خونی در فرد مصرف کننده بشود.

عوارض خطرناک قرص کلونازپام برای افراد مبتلا به صرع

داروهای ضد صرع که کلونازپام نیز جزء آن‌هاست در مواردی باعث افزایش اقدام به خودکشی می‌شوند و افکار خودکشی را در ذهن فرد مصرف کننده افزایش می‌دهند. فردی که قصد دارد داروی ضد صرع مصرف کند باید بین ریسک خودکشی و نیاز درمانی به دارو تعادل ایجاد کند. مصرف کنندگانی که به تازگی درمان صرع را آغاز کرده‌اند باید به طور مرتب تحت مراقبت باشند و هرگونه تشدید علائم، فکر به خودکشی یا تغییر رفتار غیرعادی توسط پزشک باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

میزان مصرف کلونازپام

برای درمان تشنج در بزرگسالان مقدار اولیه، روزانه 1?5 میلی‌گرم در 3 نوبت تجویز می‌شود. پزشک توصیه می‌کند که این مقدار را هر سه روز یکبار 1 میلی گرم افزایش دهید تا زمانی که تشج کنترل شود و کمتر اتفاق بیوفتد. حداکثر دوز مصرفی روزانه 20 میلی گرم است و نباید آن را سرخود افزایش دهید. مقدار مصرف اولیه برای اختلال هراس دوبار در روز و هر بار 0?25 میلی‌گرم است و هر سه روز برای تاثیرگذاری بیشتر 1 میلی گرم به دستور پزشک افزایش می‌یابد.

مصرف قرص کلونازپام در دوران بارداری و شیردهی

مصرف کلونارپام و همچنین سایر بنزودیازپین‌ها در سه ماهه‌ نخست بارداری باعث آسیب و ایجاد ناهنجاری‌های مادرزادی در جنین می‌شود. بهتر است در دوران بارداری و به ویژه سه ماه اول از مصرف کلونازپام خودداری کنید. در مورد شیردهی نیز منع مصرف وجود دارد چراکه کلونازپام از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می‌یابد و ممکن است به او آسیب برساند.

راهنمایی‌های عمومی درمورد مصرف قرص کلونازپام

درصورت حساسیت به دارو پزشک خود را مطلع سازید. مصرف کلونازپام در کودکان در مدت زمان طولانی باعث بروز عوارضی بر رشد ذهن و جسم می‌‌شود. به همین دلیل قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. احتمال بروز عوارض ذکر شده در سالمندان بیشتر است به همین دلیل باید کاملا تحت مراقبت قرار بگیرند.

قبل از مصرف، هرگونه داروی مصرفی را به پزشک اطلاع دهید چراکه برخی داروها همانند داروهای مضعف سیستم عصبی شامل آنتی هیستامین‌ها یا داروهای موثر بر تب یونجه، سایر حساسیت‌ها و سرما خوردگی، آرام بخش‌ها، داروهای خواب آور، داروهای ضد درد یا مخدرها، باربیتورات‌ها، داروهای ضد تشنج، شل کننده‌های عضلانی، بی‌حس کننده‌ها شامل بی‌حس کننده‌های مورد استفاده در دندانپزشکی، فلووکسامین، نفازدون، ایتراکونازول، کتوکونازول بر مکانیزم کلونازپام تاثیر می‌گذارند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت درمان اضطراب و استرس خود، به جای مصرف قرص‌ها و داروهای کوتاه اثر و پر عوارض از روانشناس و روان درمانی استفاده کنید. در این زمینه مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران نیز می‌تواند به شما کمک کننده باشد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص کلونازپام می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: قرص کلونازپام