سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بیماری های روان تنی

بیماری های روان تنی به دلیل مشکلات روانی ایجاد می‌شوند. سر درد، معده درد و بسیاری از بیماری‌های جسمانی که با هیچ دارو و درمانی خوب نمی‌شوند هشداری برای شما هستند. این بیماری‌ها به شما می‌‌گویند که ذهنتان آرامش ندارد و روانتان آشفته است. تمام آزمایش‌ها درست‌اند و وجود هیچ بیماری را در شما تشخیص نمی‌دهند اما با این حال هنوز درد دارید و عذاب می‌کشید. در این موقعیت دچار سردرگمی می شوید. ما به شما می‌گوییم که به احتمال زیادی دچار اختلال روان‌تنی شده‌اید. اختلالات روان‌تنی علائمی دارند و در باطن با بیماری‌های جسمی متفاوت‌اند. علاوه‌براین درمان پذیرند. برای اطلاع بیشتر با ادامه‌ی مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روان تنی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بیماری های روان تنی

بیماری های روان تنی کدام‌اند؟

بیماری‌های روان‌تنی یا سایکوسوماتیک در دسته‌ی بیماری‌هایی قرار می‌گیرند که عوامل روانی در شکل‌گیری و تشدید آن‌ها بسیار موثرند و نوعی از اختلالات روانی محسوب می‌شوند. در این نوع بیماری‌ها تنها اختلالات روانی دلیل شکل‌گیری نیستند اما به میزان زیادی در تسریع و تشدید آن‌‌ها موثرند. در واقع در این نوع بیماری‌ها جسم و ذهن هر دو درگیر هستند.

استرس و اضطراب فاکتورهای روانی تشدیدکننده‌ی بیماری جسمانی هستند. اختلالات و بیماری‌های روان‌تنی به طور ناگهانی به وحود نمی‌آیند بلکه ابتدا با علائمی همچون حالت تهوع، رنگ پریدگی و تپش قلب ظاهر می‌شوند و در اثر استرس‌های فراوان و ضربه‌های روحی مجموعه‌ی آن‌ها تبدیل به بیماری‌ روان‌‌تنی می‌شود.

گونه‌های مختلف بیماری های روان تنی

_اختلال تبدیلی: زمانی که فرد استرس دارد مشکلات روانی تبدیل به مشکلات جسمانی می‌شوند. برای مثال کسی که از حرف زدن و سخنرانی می‌ترسد و دچار اضطراب می‌شود صدای خود را از دست می‌دهد.

_هیپوکندریا: افراد مبتلا علائم کوچک را به بیماری‌های سخت نسبت می‌دهند. برای مثال فردی که دچار یک سردرد ساده است گمان می‌کند تومور مغزی دارد و اضطراب و استرس ناشی از این فکر سر درد او را افزایش می‌دهد.

_سایبر کندریا: فرد تحت تاثیر اطلاعات پزشکی مختلف که در اینترنت انتشاریافته‌اند و مطالعه‌ی زیاد علائم بیماری‌های مختلف بسیاری از این علائم را در خود تجربه می‌کند.

انواع بیماری‌های سایکوسوماتیک و ارتباط آن‌ها با شخصیت فرد

زخم معده: افرادی که مبتلا به بیماری زخم معده هستند معمولا حالت تهاجمی دارند. مقداری از انرژی روانی خود را تخلیه می‌کنند و مقداری را در بدن نگه می‌داند. این انرژی باقی مانده تبدیل به اسیدکلریدریک و در ناحیه معده سبب ایجاد زخم و درد می‌شود.

ورم روده‌ی بزرگ: این بیماری نیز بیماری روان‌تنی است که معمولا در افراد زودرنج و حساس اتفاق می‌افتد.

فشار خون: افرادی که علت بیماری فشارخون در آن ها مشخص نیست معمولا انعطاف ناپذیر و کمال طلب هستند. همین عدم انعطاف بیماری فشارخون را تشدید می‌کند.

بیماری‌های تنفسی: افرادی که مبتلا به بیماری سایکوسوماتیک آسم هستند علاوه‌بر این که بیماری آن‌ها ارثی است بیشتر در افرادی دیده می‌شود که برون‌گرا، مهاجم و فکور هستند. زمانی که شخصی هیجان روانی زیادی را تجربه می‌کند دچار خس خس سینه می‌شود یا به سختی می‌تواند نفس بکشد. البته در بیماری آسم عوامل جسمی و روانی هر دو موثرند.

دردهای استخوانی: ورم مفاصل و بیماری آرتریت معمولا در افرادی دیده می‌شود که به ظاهر خوش قلب و پرکار هستند اما در باطن دارای افکار خصومت‌آمیزند. درد مفاصل زمانی بیشتر می‌شود که فرد جایی برای تخلیه خشم فروخورده‌ی خود نداشته‌باشد.

اختلالات تغذیه: پرکاری تیروئید در اغلب موارد بعد از واردشدن مقداری زیادی استرس به صورت یکنواخت و مداوم در فرد ایجاد می‌شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولا حالت تدافعی دارند و توانایی تعادل با محیط‌های گوناگون را ندارند. بی اشتهایی روانی و پرخوری عصبی نیز در دسته‌ی بیماری‌های روان‌تنی قرار می‌گیرند.

تشخیص بیماری‌های سایکوسوماتیک در کودکان

والدین باید نسبت به تغییر رفتارهای کودکان خود حساس باشند. بیماری‌های روان‌تنی اگر در ابتدای کودکی تشخیص داده شوند مشکلات کمتری را در آینده برای فرد به وجود می‌آوردند و از صرف هزینه‌های سنگین جهت داروها و درمان‌های بی اثر نیز خودداری می‌شود. اگر متوجه شدید که حالات فرزندتان تغییر کرده، ناآرام‌تر و بی‌قرارتر شده‌است و میل به تخریب و پرخاشگری دارد نسبت به شناسایی علل و درمان آن‌ها ابتدا با یک روانشناس کودک صحبت و مشورت کنید. کم اشتهایی و اختلالات خواب از می‌تواند از نشانه‌های عدم آرامش روانی در کودک یا مشکلاتی در روان و اعصاب او باشد.

درمان اختلالات سایکوسومانیک یا بیماری‌های روان‌تنی

گاهی به دلیل استرس‌های فراوان زندگی روزمره عضوی از بدن دچار مشکل می‌شود. در این حالت فرد باید مدتی را تحت درمان دارویی قرار بگیرد تا دردهای خود را کاهش دهد؛ اما به دلیل این‌که قسمت زیادی از این بیماری‌ها ریشه در زندگی فرد و اتفاقات محیط دارد باید برای سازگاری با عوامل و مشکلات محیطی تحت درمان روان‌شناختی قرار بگیرد و از مشاور روانشناس کمک بخواهد. معمولا بیماری‌های روان‌تنی ممکن است پس از درمان نیز یک بار در سال یا چند سال یک‌بار بازگشت داشته‌باشند که از فردی به فرد دیگر و از بیماری به بیماری دیگر متفاوت است. درصورت شناسایی احتمال برگشت بیماری درمانگر مقداری از داروها را نگه می‌دارد و حتی در صورت از بین رفتن علائم دستور قطع دارو را نمی‌دهد. در اختلالاتی همچون اسکیزوفرنی و دوقطبی احتمال برگشت بیماری بیشتر است.

روند درمان چقدر طول می‌کشد؟

درمان بیماری‌های روان‌تنی یا سایکوسوماتیک در ابتدای بروز بسیار سریع‌تر اتفاق می افتد. افرادی که زود نشانه‌های بیماریشان را تشخیص می‌دهند و به فکر درمان‌های روان‌شناختی می‌افتند اغلب در مدت زمان بسیار کوتاهی به زندگی طبیعی خود باز می‌گردند. متاسفانه بسیاری افراد آگاهی‌های لازم را ندارند وگمان می‌کنند به تنهایی و با مصرف دارو می‌توانند خود را درمان کنند. بسیاری اصلا باور نمی‌کنند که بیماری منشا روانی داشته‌باشد. به همین دلیل ممکن است  خیلی دیر به مشاور و متخصص مراجعه کنند و کار را برای خود دشوار سازند. در این زمینه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه بیماری های روان تنی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: بیماری های روان تنی