سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مازوخیسم

مازوخیسم چیست؟ مازوخیسم یک انحراف جنسی است که فرد مبتلا از درد و شکنجه لذت می‌برد و به اوج لذت جنسی می‌رسد. بیمار مبتلا به این اختلال علاقه بسیار زیادی دارد که توسط جنس مخالف، تحقیر و تضعیف شود. این افراد به شدت تمایل دارند که آزار ببینند. مهم‌ترین عامل مبتلا شدن به مازوخیسم، رویداد‌های تلخ دوران کودکی و تحقیر در دوره کودکی است. درمان آزارخواهی طولانی مدت و زمان بر است و فرد با استفاده از روش‌های متعدد درمانی بهبود می‌یابد. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال مازوخیسم می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:مازوخیسم 

مازوخیسم چیست؟

مازوخیسم نوعی از اختلالات جنسی و نقطه مقابل سادیسم است. به این صورت که فرد مبتلا تمایل دارد که توسط جنس مخالف شکنجه و تحقیر شود و از این شکنجه‌ها لذت می‌برد. به طوری که در رابطه جنسی بدون شکنجه و تحقیر به اوج لذت جنسی نمی‌رسد.

افراد مبتلا به این اختلال معمولا به دنبال افراد سادیسمی هستند تا با آن‌ها رابطه برقرار کنند. مازوخیسم در مردان بیش‌تر از زنان مشاهده می‌شود. برده‌های جنسی افرادی هستند که ویژگی‌های مازوخیستی دارند. درمان این اختلال به مشاوره جنسی نیاز دارد.

انواع آزارخواهی

مازوخیسم از نظر شدت و ضعف به چند دسته کلی تقسیم می‌شود که عبارتند از:

1. مازوخیسم روانی

این دسته از مبتلایان به آزارخواهی، میل دارند که از دیگران دشنام و تحقیر بشنوند و تا وقتی که تحقیر نشنیده‌اند آرام نمی‌گیرند. اگر در طول رابطه جنسی تحقیر نشوند به اوج لذت جنسی نمی‌رسند اما معمولا میلی به تحمل آزار و اذیت فیزیکی ندارند.

2. مازوخیسم احساساتی

این دسته از مبتلایان، افراد کم رویی هستند که نمی‌خواهند انحراف جنسی شان را آشکار کنند. به همین دلیل به درون خود پناه می‌برند و از تجسم صحنه‌های مازوخیسمی، ارضا می‌شوند.

3. مازوخیسم فیزیولوژیکی

این نوع مازوخیسم، شدید‌ترین و خطرناک‌ترین نوع اختلال است. در این حالت فرد علاقه شدیدی دارد که خود را در معرض آزار‌ها و شکنجه‌های شدید جسمی قرار دهد. این دسته از مبتلایان از دسته‌های دیگر بیشتر هستند و از آزار و اذیت جسمی خود به نحوی لذت می‌برند که اگر برای درمان شان اقدامی نشود، خود را نابود می‌کنند.

نشانه‌های تشخیصی آزارخواهی

افراد مازوخیسم نشانه ها و علائمی دارند که به شرح زیر می‌باشد:

  • علاقه به تحقیر شدن در رابطه جنسی
  • لذت بردن از شنیدن الفاظ رکیک در حین رابطه جنسی
  • لذت بردن از بسته شدن دست و پاها و مورد شکنجه قرار گرفتن
  • خودداری از رابطه جنسی تا وقتی که به اجبار و زور باشد.
  • تمایل نداشتن به پیش نوازی و معاشقه قبل رابطه جنسی
  • تمایل به مورد تجاوز قرار گرفتن و رابطه همزمان با چند نفر
  • تخیلات مداوم و شدید در مورد آزار جنسی و تحقیر و کتک خوردن

دلایل ابتلا به مازوخیسم

علاقه به آزار خواهی و تحقیر شدن معمولا ریشه در دوران کودکی دارد و از همان زمان در فرد شکل می‌گیرد. روانشناسان بر این باورند که افرادی که در کودکی از طرف خانواده خود تحقیر شده‌اند و توجهی از طرف خانواده ندیده‌اند، این حالت را حفظ می‌کنند و در تخیلات جنسی‌شان از قدرت و روابط خشن احساس لذت می‌کنند.

طبق دیدگاه روانکاوی، مازوخیسم ناشی از خشم سرکوب شده دوران کودکی است و فرد با شکنجه خود، در واقع از خودش انتقام می‌گیرد. این اختلال با گذشت زمان شدت می‌گیرد و در مواقعی که فشار روانی بالا است نیز به شدت افزایش پیدا می‌کند و منجر به آسیب‌های بسیار فراوان در فرد می‌شود.

درمان آزارخواهی

مازوخیسم بیماری است که در گذشته به وجود آمده و به همین دلیل ریشه یابی آن بسیار مهم است. یکی از راه‌های درمان این اختلال روانکاوی و هیپنوتیزم است تا ریشه آن پیدا شود. دارو درمانی نیز در کاهش توهمات و میل جنسی موثر است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی دیگر از راه‌های موثر برای درمان انحرافات جنسی، رفتار درمانی است که با مدیریت و شایسته سازی الگوهای برانگیختگی جنسی به درمان اختلال کمک می‌کند. درمان این اختلال تنها با مراجعه به مشاوره روانشناسی صورت می‌گیرد. در این زمینه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه مازوخیسم می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:مازوخیسم