سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عشق یک طرفه

عشق یک طرفه به جز ناامیدی و افسردگی چیز دیگری برای شما به همراه ندارد. خود را تصور می‌کنید که به عشقتان رسیده‌اند و در کنار او خوشبخت هستید. به شما می‌گوییم که در رابطه با کسی که علاقه‌ای به شما ندارد چنین اتفاقی نمی‌افتد و در نهایت مجبور می‌شوید انرژی زیادی را برای فراموش کردن او به کار ببرید. در عشق یک طرفه فرد عاشق تلاش زیادی برای حفظ رابطه و خوشحال کردن طرف مقابل می‌کند در صورتی که شخص مقابل نمی‌تواند احساسات او را درک کند و ارزشی برای آن قائل شود. در صورتی که به عشق یک طرفه دچار شدید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال تا پایان مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق یک طرفه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عشق یک طرفه

عشق یک طرفه

عشق یک طرفه اغلب در مبحث زوج و خانواده و ارتباط با جنس مخالف مورد بررسی قرار می‌گیرد. این نوع عشق، عشقی نافرجام و به نوعی شکست عشقی محسوب می‌شود که در آن فرد عاشق به دلایل روان شناختی نمی‌تواند احساسات عاشقانه‌اش به طرف مقابل را فراموش کند. عشق یک طرفه رویایی در تخیلات ذهنی فرد عاشق است.

فرد عاشق فارغ از احساسات و تمایلات شخص مقابل عاشق می‌شود، گاه با خود فکر می‌کند طرف مقابل نیز به او علاقه دارد، اما در بیشتر مواقع دچار ناامیدی می‌شود. شخص عاشق تمام ذهن خود را مشغول فکر کردن به معشوقش می‌کند، معشوقی که ممکن است از این عشق هیچ اطلاعی نداشته‌باشد و‌چه بسا خودش عاشق شخص دیگری باشد. در بسیاری موارد افراد تنها گمان می‌کنند که عاشق شده‌اند.

نشانه‌های عشق یک طرفه

_فرد عاشق برای دیدن معشوق مدام بهانه می‌تراشد اما طرف مقابل علاقه‌ای برای دیدن او ندارد.

_عشق یک طرفه موجب به وجود آمدن نوعی احساس پوچی در عاشق می‌شود؛ به دلیل اینکه فرد برای بدست آوردن معشوقش هر کاری می‌کند اما نمی‌تواند به نتیجه رضایت بخشی برسد.

_در عشق یک طرفه فرد مدام در تخیلات ذهنی خود زندگی می‌کند و هرگز به احترامی که لیاقتش را دارد دست نمی‌یابد.

_در عشق یک طرفه ممکن است طرف مقابل بی‌علاقگی خود را به شما نشان دهد و حتی آن را بیان کند، با این حال امید خود را از دست نمی‌دهید و منتظر عشق او می‌مانید.

_شخصی که عشق یک طرفه دارد همیشه شروع کننده‌ی مکالمه است در صورتی که شخص مقابل تلاشی در این زمینه نمی‌کند.

_از طریق دوست‌های مشترک پیگیر معشوق است و زمانی که اطلاعاتی بدست نمی‌آورد ناراحت وناامید می‌شود.

_مدام حالت ناراحتی و افسردگی دارد؛ به خصوص زمانی که از جانب شخص مورد نظر نادیده گرفته شود و یا تماس‌هایش بی پاسخ بماند.

چرا افراد درگیر عشق یک طرفه می‌شوند؟

افرادی که درگیر عشق یک طرفه شده‌اند مدام در رویاهای ذهنی خود به معشوقشان می‌اندیشند و طبق باور غلط  و اشتباهشان فکر می‌کنند که معشوقشان نیز شب و روز به آن‌ها فکر می‌کند که اینطور نیست زیرا در اغلب عشق‌های یک طرفه طرف مقابل هیچ اطلاعی از احساسات فرد عاشق ندارد.

گاهی افراد به خاطر فرار از تنهایی وارد رابطه می‌شوند و درست زمانی که عاشق و وابسته شده‌اند، متوجه می‌شوند طرف مقابلشان هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارد و به این صورت درگیر عشق یک‌ طرفه می‌شوند.

در موارد دیگر فرد برای جبران کمبودهای زندگی خود تمام انرژی‌اش را صرف عشق ورزیدن به فردی می‌کند تا از این طریق به موفقیت دست یابد. هر چقدر هم که طرف مقابل او را نادیده بگیرد به صورت ناخودآگاه تمام تلاش ذهنی خود را برای عاشق او بودن می کند. بیشتر افرادی که به اختلال شخصیت وابسته مبتلا هستند درگیر عشق‌های یک طرفه می‌شوند.

در صورتی که به عشق یک طرفه دچار شدیم چه کنیم؟

علاقه‌مند شدن به فردی که هیچ علاقه‌ای به شما ندارد و ارزشی برای احساساتتان قائل نیست اثرات مخربی را بر زندگیتان وارد می کند. به مرور زمان اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید و به احتمال زیادی دچار شکست عشقی می‌شوید. بنابراین تمام تلاش خود را بکنید تا از این عشق اشتباه فاصله بگیرید. در ادامه راه‌های را برای درمان عشق یک طرفه ذکر کرده‌ایم:

1. پذیرش واقعیت

بپذیرید که شخص مقابل علاقه‌ای به شما ندارد و نمی‌تواند احساستان را درک کند. ممکن است تصور کنید بدون او نمی‌توانید خوشحال باشید؛ این تصور را دور بریزید و قبول کنید که زندگی با شخصی که علاقه‌ای به شما ندارد نمی‌تواند خوشبختتان کند. انرژی خود را تلف نکنید و عشق خود را فراموش کنید.

2. تلاش برای فراموش کردن

برهم خوردن یک رابطه عاطفی خیلی سخت است؛ تا می‌توانید گریه کنید، سپس همه‌ی عکس‌ها و چیز‌هایی که رابطه را یادتان می‌آورد از بین ببرید، سعی کنید از مکان‌هایی که با او رفته‌اید دوری کنید، در کل برای فراموش کردنش خودتان را مشغول کارهایی که موجب لذت می‌شود انجام دهید. این فرآیند ممکن است سخت به نظر برسد اما با گذشت زمان همه چیز را فراموش خواهید کرد.

3. تعیین اهداف

مطمئنا قبل از این که دچار عشق یک طرفه شوید اهدافی برای خود داشته‌اید. آن‌ها را به یاد بیاورید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی و تلاش کنید. ممکن است هدفتان این باشد که عشق زندگی خود را بیابید و وارد رابطه‌‌ی عاطفی دو جانبه شوید. پس تمرکز خود را بر روی این موضوع بگذارید و افکار مثبت را در خود پرورش دهید.

4. ورزش و تحرک

فعالیت و تحرک احساسات عاطفی شما را متعادل می‌سازد. لازم نیست هزینه‌ای برای رفتن به باشگاه بپردازید می‌توانید به پیاده روی بروید و یا هر روز وقتی را برای رقصیدن اختصاص دهید. این کار همزمان که حس خوبی به شما می‌دهد و لذت بخش است به تناسب اندام نیز کمک می‌کند. ورزش ذهن را باز می‌کند و باعث از بین رفتن افکار منفی می‌شود.

5. کنار گذاشتن رویاهای بیهوده

افکاری که به شما در رسیدن به معشوقتان امیدواری می‌دهند را کنار بگذارید. منتظر نباشید تا یک روزی در آینده طرف مقابلتان نیز به شما علاقه‌مند شود و به سراغتان بیاید. هر چقدر که جلوتر بروید ناامیدتر می‌شوید و اضطراب و استرس بیشتری را تجربه می‌کنید.

پس زندگی خود را نجات دهید و رویاهای بیهوده را کنار بگذارید. اگر با وجود رعایت نکات ذکر شده موفق به فراموش کردن عشق خود نشدید و افسردگی آزارتان می‌دهد پیشنهاد می‌کنیم از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه عشق یک طرفه می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: عشق یک طرفه