سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرص اورژانسی

قرص اورژانسی راه حلی است که در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده به کمک شما می‌آید. امکان پارگی کاندوم هنگام برقراری رابطه جنسی همیشه وجود دارد. بسیاری از زوجین پس از آن به فکر راهی سریع جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته می‌افتند. قرص‌های اورژانسی این راه را برای شما فراهم می‌کند اما باید توجه داشته باشید مصرف مداوم و بیش از حد این قرص‌ها عوارضی را به همراه دارد. لزوم آگاهی از عوارض قرص‌های اورژانسی قبل از مصرف و به ویژه برای افراد مبتلا به افسردگی ضرورت دارد؛ چرا که قرص‌های اورژانسی باعث تشدید علائم افسردگی می‌شوند. برای اطلاع از انواع قرص‌های اورژانسی و عوارض آن‌ها تا پایان مقاله همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص اورژانسی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ضد بارداری چیست؟

در مبحث زوج و خانواده روابط زناشویی و پیشگیری از بارداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. قرص‌های اورژانسی ضد بارداری همانطور که از اسمش پیداست برای جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته پس از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده مصرف می‌شود و کاربرد دیگری ندارد. این قرص‌ها درصورتی اثر بخش هستند که تا 72 ساعت (سه روز) بعد از مقاربت مصرف شوند، تاثیر قرص‌های اورژانسی بستگی به این دارد که چه مدت زمانی از مقاربت شما گذشته باشد و هرچه زودتر این قرص‌ها مصرف شود تاثیر بیشتری دارد.

همچنین این مسئله که در زمان رابطه‌ی جنسی در کدام نقطه از سیکل ماهانه خود باشید نیز در تأثیر قرص‌های اورژانسی نقش دارد. مصرف قرص هرچه نزدیک‌تر به زمان تخمک گذاری باشد تاثیر کمتری خواهد داشت. قرص های اورژانسی به دلیل هورمون‌هایی که وارد بدن می‌کنند باعث جلوگیری از بارداری می‌شوند اما این هورمون‌ها دارای عوارضی هستند که مصرف آن‌ها تنها در موارد ضروری توصیه می‌شود. توصیه می‌شود در سال یک یا دو بار بیشتر از قرص‌های اورژانسی استفاده نشود.

 علت مصرف قرص‌های اورژانسی

قرص‌های اورژانسی معمولا در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت نشده توسط زوجین مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا پارگی یا خارج شدن کاندوم در زمان نزدیکی، عدم توانایی مرد در بیرون کشیدن آلت در هنگام انزال، فراموش کردن مصرف قرص‌های ضد بارداری عادی، عدم استفاده از وسایل پیشگیری و نظایر این‌ها باعث رو آوردن افراد به سمت قرص اورژانسی می‌شود.

 انواع قرص‌ اورژانسی

قرص‌های اورژانسی انواع مختلفی دارند و نحوه‌ی مصرف هرکدام از آن‌ها متفاوت است. در ادامه به معرفی هریک از این قرص‌ها می‌پردازیم.

قرص اورژانسی لوونورژسترول

این قرص با دوز 1.5 میلی گرم باید در اسرع وقت مصرف شود همچنین درصورتیکه تا 72ساعت بعد از مقاربت محافظت نشده مصرف شود اثر خود را می‌گذارد، بهترین زمان مصرف این قرص تا 12 ساعت بعد رابطه‌ی جنسی محافظت نشده و مشکوک می‌باشد که باید به صورت 2 عدد یکجا در اولین فرصت و 12 ساعت پس از آن 1 عدد دیگر مصرف شود. عوارض جانبی احتمالی شامل حساسیت پستان، سرگیجه، حالت تهوع و گرفتگی عضلات شکمی می‌شود، در صورت داشتن بیماری خاص قبل مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

قرص اورژانسی الا

قرص الا تنها قرص ضد بارداری است که تا 5 روز بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده تاثیر خود را می‌گذارد، مصرف این قرص تنها با تجویز پزشک زنان امکان پذیر است و باید به صورت 1 قرص در اولین فرصت استفاده شود. از عوارض جانبی مرتبط با آن می‌توان به سردرد، درد شکمی، حالت تهوع، قاعدگی دردناک، خستگی و سرگیجه اشاره کرد.

قرص اورژانسی ‌HD

این قرص باید به صورت 2 عدد در اولین فرصت و 2 عدد بعد از گذشت 12 ساعت از اولین مصرف، استفاده شود. عوارض این قرص همانند قرص‌های بالا است و نباید به صورت مداوم مصرف شود.

قرص LD

قرص LD باید به صورت 4 عدد در اولین فرصت و 4 عدد بعد از 12 ساعت مصرف شود. در صورتی که این قرص‌ها را به صورت مکرر مصرف کنید اثر بخش نخواهد بود و باید فقط در شرایط اورژانسی استفاده شود.

قرص‌ اورژانسی | عوارض

مصرف قرص‌های اورژانسی ممکن است برای برخی از خانم‌ها دارای عوارض باشد و به سردرد، کهیر، افسردگی، تغییرات خلق و خو، کاهش میل جنسی، افزایش وزن، نفخ معده، حالت تهوع یا استفراغ، حساسیت پستان، درد در قسمت پایین شکم و رحم، تاخیر در قاعدگی یا قاعدگی شدید، خونریزی واژینالی، خونریزی رحمی، جوش‌های پوستی، خستگی و سرگیجه مبتلا شوند. بیشتر این عوارض دو تا سه روز بعد از مصرف از بین می‌رود اگر این عوارض بعد از مدتی بهبود پیدا نکرد توصیه می‌شود به پزشک خود مراجعه کرده و از راهنمایی‌های او استفاده کنند.

یادتان باشد که قرص‌های اورژانسی فقط یک بار می‌توانند تاثیر داشته‌ باشند و در صورتی که به صورت دوره‌ای از این قرص‌ها استفاده کنید ممکن است تاثیری نداشته باشد. بهتر است به جای استفاده از قرص‌های ضد بارداری، رابطه‌ی جنسی محافظت شده داشته باشید تا از عوارض جانبی قرص‌ها در امان بمانید.

قرص‌ اورژانسی | تأثیرات روانی

خانم‌هایی که از قرص‌های اورژانسی برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و آسیب‌های روانی قرار می‌گیرند؛ اگرچه تولید کنندگان این داروها روی عوارض روانی قرص‌های اورژانسی صحبت زیادی نمی‌کنند و فقط در بعضی از داروها عوارض روانی مانند افسردگی ذکر شده است. خانم‌هایی که زمینه‌ی ابتلا به افسردگی را دارند باید از شیوه‌های دیگری برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند زیرا مصرف این قرص‌ها برای آن‌ها باعث تشدید افسردگی می‌شود. همچنین ریسک بروز افسردگی در بین جوانان 15 تا 19 ساله‌ی مصرف کننده بسیار بالاست.

نکات مهم در رابطه با مصرف قرص‌های اورژانسی

ـ در صورتی که از نحوه‌ی مصرف و دوز مناسب قرص‌های اورژانسی اطلاعات دقیقی ندارید می‌توانید با مشورت دکتر از آن‌ها استفاده کنید. همچنین برخی از قرص‌ها مانند قرص الا نیاز به تجویز دارند و در صورتی که نیاز فوری به قرص اورژانسی پیدا کردید می‌توانید با مشورت پزشکِ داروخانه از قرص‌هایی استفاده کنید که نیاز به تجویز ندارند.

ـ اگر با وجود مصرف قرص باردار شدید نگرانی از بابت سلامت جنین وجود ندارد چرا که عوارض قرص‌های اورژانسی بر جنین تأثیر نمی‌گذارند.

­ـ قرص‌های اورژانسی به قرص های صبح روز بعد معروف است اما لزومی ندارد که صبح روز بعد از رابطه‌ی جنسی مصرف شود بهتر است در سریع ترین زمان ممکن از این قرص‌ها مصرف کنید.

ـ برای مصرف قرص‌های اورژانسی طبق دستوری که روی پاکت درج شده است عمل کنید. توصیه می‌شود بعد از غذا و به همراه آب کافی استفاده شود.

­ـ در صورت استفراغ و حالت تهوع تا دو ساعت بعد از مصرف قرص، خوردن مجدد آن ضروری است.

برای دریافت مشاوره جنسی می‌توانید از متخصصان مجرب در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه قرص اورژانسی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:قرص اورژانسی