سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال شخصیت مرزی

شخصیت مرزی نمونه ای از اختلالات شخصیت است. بی ثباتی و نااستواری از شاخص ترین ویژگی های اختلال شخصیت مرزی است. در این افراد دوره های حاد افسردگی، اضطراب و خشم بدون علت روی می‌دهد. روابط بین فردی آن ها به شدت بی ثبات است و فرقی نمی‌کند که این روابط دوستانه یا عاشقانه باشد. این افراد گرایش زیادی به خودزنی و خودکشی های نمایشی دارند. یکی از دلایل مبتلا شدن به این اختلال، مشکل در دلبستگی و ارتباط با والدین در کودکی است. این اختلال قابل درمان و کنترل است و فرد با شرکت در جلسات مشاوره، بهبود پیدا می‌کند. در ادامه مقاله به بررسی کامل اختلال شخصیت مرزی می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت مرزی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت مرزی 

اختلال شخصیت مرزی

اختلال شخصیت مرزی از جمله اختلالات روانی است؛ بی ثباتی و تغییر، اصلی ترین مشخصه این اختلال است. این افراد خلق و هیجانات ناپایداری دارند و خودنگری و روابط شان همواره مورد تغییر قرار می‌گیرد. افراد مبتلا به شخصیت مرزی علاقه بسیار زیادی دارند که روابط عاطفی و دوستانه پایدار و عمیقی داشته باشند ولی معمولا با رفتارهایشان، دیگران را از خود دور می‌کنند. شیوع اختلال شخصیت مرزی در زنان بیش تر است و تشخیص آن نیز در زنان راحت تر می‌باشد.

دلایل ابتلا به اختلال شخصیت مرزی

برخی از عوامل در بروز اختلال شخصیت نقش دارند و احتمال مبتلا شدن به آن را افزایش می‌دهند. این دلایل عبارتند از:

اختلال شخصیت مرزی | ژنتیک

مطالعات نشان داده است که اختلالات شخصیتی به ارث برده می‌شوند و در صورتی که سابقه اختلال شخصیت مرزی در خانواده وجود داشته باشد، اختمال بروز آن بالاتر از سایر افراد است.

مشکل در ساختار مغز

تحقیقات نشان داده است که برخی تغییرات در مناطق مغز که مربوط به هیجانات هستند، در بروز اختلال شخصیت مرزی موثر هستند. علاوه بر این، اختلال در کارکرد برخی از انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین در بروز شخصیت مرزی نقش دارند.

عوامل محیطی

مشکلات دوران کودکی، مهم ترین عامل بروز اختلال شخصیت مرزی است. بسیاری از افراد مبتلا به شخصیت مرزی، دوران کودکی آسسیب زایی داشته اند و مورد سواستفاده جنسی قرار گرفته اند. هم چنین بسیاری از این افراد در کودکی با والدین خود مشکل داشته اند و یا آن ها را از دست داده اند.

نشانه های اختلال شخصیت مرزی

افراد مبتلا به شخصیت مرزی، ویژگی هایی تقریبا پایدار دارند که زندگی آن ها را با دیگران با مشکل مواجه می‌کند. برخی از این نشانه ها و ویژگی ها عبارتند از:

ترس از ترک شدن

افراد مبتلا به شخصیت مرزی همواره می‌ترسند که دیگران آن ها را ترک کنند و حتی به چیزهای کوچیکی مثل دیر رسیدن یک دوست بر سر قرار نیز واکنش بسیار شدید نشان می‌دهند و شدیدا آشفته می‌شوند. این افراد همواره در تلاش هستند تا افراد محبوب شان را حفظ کنند و اجازه ندهند که از پیششان بروند. به همین دلیل بسیاری از افراد شخصیت مرزی، به سراغ چیزهایی مثل گل و گیاه و حیوانات می‌روند که امکان ندارد آن ها را ترک کنند.

روابط آشفته و پرتنش

سخت ترین و آشفته ترین بخش زندگی شخصیت های مرزی، ارتباط با دیگران است. آن ها نمی‌توانند به یک رابطه به طور نسبی نگاه کنند و نگاهشان صفر تا صد است. مهم نیست که فرد مقابل یک دوست باشد یا معشوقه. در هر صورت او یک روز فرد مقابل را بهترین انسان روی زمین می‌بیند و در صورتی که کوچک ترین بی توجهی از او ببیند، تبدیل به بدترین انسان می‌شود. این توقع بیش از حد آن ها باعث می‌شود که دیگران از اطراف شان پراکنده شوند.

بی ثبات بودن نگرش فرد نسبت به خودش

اگر از یک شخصیت مرزی در مورد خودش سوال بپرسید جواب هایی به شما می‌دهد در حالی که اگر همان سوال را بعد از مدتی از او بپرسید جواب هایش تا حد بسیار زیادی متفاوت می‌شود. افراد شخصیت مرزی نگرش بی ثباتی نسبت به خودشان دارند و به همین دلیل نمی‌توانند و اهداف واحدی را دنبال کنند.

کارهای تکانشی و خطرناک

افراد مرزی بسیار تکانشی هستند. یعنی ممکن است هر لحظه فکری به ذهنشان بیاید و آن کار را عملی کنند. مثلا در هنگام رانندگی یکدفعه تصمیم می‌گیرند که پایشان را روی گاز بگذارند و با سرعت بسیار بالا رانندگی کنند. البته این رفتار ها همیشه خطرناک نیست و ممکن است این رفتار های تکانشی در این حد باشد که یکدفعه از خانه بیرون بروند و خرید کنند یا نصفه شب غذا بخورند.

افدام به خودزنی و خودکشی

افراد مرزی به این دلیل که بتوانند توجه اطرافیان را جلب کنند و مرکز توجه باشند، اقدام به خوکشی می‌کنند و اگر کسی قصد ترک آن ها را داشته باشد او را با خودکشی تهدید می‌کنند. البته این تهدید ها فقط بلوف نیست و بسیاری از آن ها واقعا اقدام به خودکشی می‌کنند و حتی جان خود را نیز از دست می‌دهند.

افراد مرزی معمولا جراحت های زیادی بر روی بدنشان دارند. چرا که احساس می‌کنند با خودزنی و خارج شدن خون از بدنشان، تسکین پیدا می‌کنند. خود زنی آن ها معمولا به دلیل جلب توجه نیست و برای این که احساس بهتری داشته باشند این کار را می‌کنند. خودزنی ممکن است به اشتباه باعث آسیب های جدی در فرد بشود.

هیجان های بی ثبات

هیجان های مختلف برای افراد مرزی عادی نمی‌شود و هر دفعه که احساس غم به سراغشان می‌آید، انگار که اولین بار است آن را تجربه می‌کنند و بسیار شوکه می‌شوند و واکنش افراطی از خود نشان می‌دهند. افراد مرزی ممکن است یک دوره طولانی عصبی و افسرده باشند و هیچ دلیلی برای این حالشان وجود نداشته باشد. بعد از این دوره افسردگی لزوما دوره سرخوشی همراه نیست و ممکن است دوره جدیدی از افسردگی و عصبانیت آغاز شود.

افراد مرزی معمولا بسیار سریع عصبانی می‌شوند و فوران می‌کنند. در صورتی که کسی دست بر روی نقطه ضعفشان بگذارد و احساس کنند که مورد بی اعتنایی قرار گرفته اند، عصبانیت افراطی نشان می‌دهند.

 مشکلات درمان اختلال شخصیت مرزی

درمان اختلال شخصیت مرزی مقداری مشکل است اما غیر ممکن نیست. برخی از دلایل مشکل بودن درمان اختلال شخصیت مرزی عبارت است از:

_این ویژگی ها از زمان نوجوانی همراه با فرد بوده اند و با او عجین شده اند و تبدیل به یک سبک زندگی برای او شده است.

_بسیاری از افراد مرزی قبول ندارند که مشکل دارند و در مقابل درمان و تغییر به شدت مقاومت می‌کنند.

_بسیاری از افراد مرزی، مشکلات دیگری همچون افسردگی و مصرف مواد مخدر دارند که درمان همزمان آن ها با مشکل مواجه می‌شود.

درمان اختلال شخصیت مرزی

برای درمان اختلال شخصیت مرزی دو راه کلی وجود دارد که عبارتند از:

دارو درمانی

از رایج ترین داروهایی که برای درمان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به دارو های تثبیت کننده خلق، داروهای ضد افسردگی و دارو های ضد روان پریشی اشاره کرد. این داروها معمولا علائم بوردن لاین را کاهش می‌دهند.

روان درمانی

روان درمانی روش های مختلفی مانند رفتار دیالکتیکی دارد که باعث می‌شوند فرد هیجانات و احساسات خودش را بشناسد و کنترل بیش تری بر آن ها داشته باشد. هم چنین گروه درمانی نیز برای درمان اختلال شخصیت مرزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت درمان اختلالات روانی می‌توانید از خدمات درمانی و تخصصی مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال شخصیت مرزی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اختلال شخصیت مرزی