سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گرفتن پستانک از کودک

ممکن است شما نیز در گرفتن پستانک از کودک خود دچار مشکل شده باشید. از پستانک گرفتن کودک ، گاهی حتی از شیر گرفتن هم سخت تر می شود. برخی از کودکان از همان دوران نوزادی از پستانک استفاده می کنند و به مرور زمان  وابستگی زیادی به آن پیدا می کنند. اگر فکرمی کنید که دیگر وقت آن رسیده که کودکتان با پستانک خود خداحافظی کند باید بدانید که شیوه‌ای که برای ترک پستانک استفاده می‌کنید اهمیت بسیار زیادی در سازگاری کودک با این مساله دارد. در ادامه ی این مطلب به ارائه ی نکات و راهکارهایی در این زمینه می پردازیم که مطالعه ی آن می تواند برای شما مفید باشد.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن پستانک از کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: گرفتن پستانک از کودک

بهترین زمان برای گرفتن پستانک از کودک

استفاده از پستانک یکی از موثرترین روش ها برای آرام کردن گریه ی نوزاد است. استفاده از آن می تواند به مادر کمک کند تا کمی استراحت کند و در عین حال فرزندش آرام و سرگرم باشد. اما مشکل این جاست که استفاده ی بیش از حد از پستانک می تواند برای فرزند شما مشکل آفرین شود. در واقع پستانک جایگزین مادر و سرگرمی های محیط می شود و به مرور زمان کودک به آن وابستگی شدیدی پیدا می کند.

به همین خاطر استفاده ی طولانی مدت از پستانک مورد تایید و توصیه ی متخصصان نیست. آن ها معتقدند که پس از شروع یک سالگی کودک آمادگی روانی برای کنارگذاشتن پستانک را پیدا می کند. یعنی از زمانی که او آرام شروع به حرف زدن و ادای اولین کلمات می کند. با این حال میزان وابستگی کودک و نحوه ی گرفتن پستانک از او به میزان زیادی در کیفیت عبور کودک از این مرحله تاثیر گذار است.

مشکلات استفاده ی طولانی مدت از پستانک

کودکانی که وابستگی زیادی به پستانک خود دارند معمولا در بیشتر ساعات روز آن را در دهان خود نگه می دارند. این امر باعث می شود که ساعات کمی دهان او خالی باشد و او فرصت کم تری داشته باشد تا حرف زدن را تمرین کند. استفاده زیاد از پستانک به خصوص در کودکانی که در حرف زدن مشکل و تاخیر دارد پیامدهای منفی بیشتری خواهد داشت.

هم چنین استفاده از پستانک می تواند نحوه ی رشد دندان های کودک را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تغییر شکل آن ها شود. توجه به بهداشت و تمیز بودن پستانک در زمان استفاده‌ی کودکتان از آن اهمیت بسیاری دارد. چرا که پستانک می تواند میکروب های زیادی را به بدن کودک منتقل کند. عفونت گوش میانی که از غفونت های رایج میان کودکان است به میزان زیادی با استفاده ی غیر بهداشتی از پستانک ارتباط دارد.

روش هایی برای گرفتن پستانک از کودک

همان طور که در مطالب فوق اشاره شد بسیار اهمیت دارد که والدین به چه شیوه ای پستانک را از فرزند خود می گیرند. چرا که کودک مانند یک دوست صمیمی به پستانک خود علاقه مند می شود و به آن وابستگی پیدا می کند. به همین خاطر اگر در گرفتن آن از روش درستی پیروی نکنید این مساله می تواند منجر به آسیب روحی به کودک شود. در ادامه به برخی از روش های مؤثر اشاره خواهیم کرد:

گرفتن پستانک از کودک | سوراخ کردن پستانک

یکی از آسان ترین روش ها برای گرفتن پستانک از کودک این است که با استفاده از لبه های قیچی سوراخ کوچی در پستانک ایجاد کنید. اینکار باعث می شود وقتی کودک پستانکش را می مکد، هوای کافی در آن وجود نداشته باشد و به همین دلیل او نتواند رضایت و لذت کافی را از مکیدن پستانک به دست بیاورد. پس از مدت کوتاهی علاقه خود را به پستانک از دست می‌دهد.

در این باره با کودکتان صحبت کنید و با زبان ساده برایش توضیح دهید که پستانک او خراب شده و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. اگر کودک شما چند پستانک دارد لازم است این کار را در مورد همه ی پستانک ها انجام دهید تا جایگزین دیگری برای آن نباشد.

هشدار: هنگام استفاده از این روش مراقب باشید طوری پستانک را سوراخ نکنید که احتمال کنده شدن تکه ای از آن و قورت دادن توسط کودک وجود داشته باشد.

گرفتن پستانک از کودک | استفاده از روش تدریجی

ممکن است کودک برای قطع ناگهانی استفاده از پستانک آمادگی لازم را نداشته باشد. در این موارد استفاده از روش های تدریجی بسیار کمک کننده هستند. در اولین گام استفاده از پستانک را به زمان یا مکان خاصی محدود کنید. مثلا فقط زمان خواب یا در رخت خواب اجازه ی استفاده از آن را به کودک بدهید. به تدریج می توانید زمان استفاده از آن را پله پله کم کنید تا نهایتا فرزندتان کاملا با آن خداحافظی کند. درست است که این روش به صبر و حوصله زیادی از جانب شما احتیاج دارد اما نکته ی امیدوار کننده این است که این روش تاثیرگذارترین روش برای ترک استفاده از پستانک است.

گرفتن پستانک از کودک | گم کردن پستانک

زمانی که کودکان از پستانک استفاده می کنند، بسیار اتفاق می افتد که آن را گم کنند. درصورتی که تصمیم گرفته اید مصرف پستانک را در کودک خود قطع کنید میتوانید از این اتفاق استقبال کنید! برای مثال وقتی کودکتان پستانکش را گم می کند برای پیدا کردن آن تلاش نکنید. به جای آن او را برای چند روز بیشتر مشغول و سرگرم نگه دارید. بگذارید متوجه شود که اوضاع بدون پستانک هم می تواند خوب باشد.

البته شما می توانید عمدا خود پستانک را مخفی کنید یا آن را دور بیاندازید. بگذارید فرزندتان فعالانه دنبال آن بگردد. زمانی که نتوانست آن را پیدا کند به اوکمک کند تا جایگزینی برای آن بیابد.

استفاده از فیلم ها و کتاب های مخصوص کودکان

کتاب ها و ویدیوهای بسیاری برای کودکان خردسال تهیه شده است که به آن ها در کنارگذاشتن پستانک کمک می کند. هنگام خواندن این کتاب ها یا دیدن فیلم ها فرزند خود را در آغوش بگیرید. بگذارید تا در کنار شما احساس آرامش کند و نگرانی هایش را در این باره با شما مطرح کند.

اگر کودکتان مدت بسیار طولانی از پستانک استفاده کرده باشد. به احتمال زیاد وابستگی او نسبت به سایر کودکان بسیار بیشتر خواهد بود. در این شرایط شما باید با دقت و حوصله ی بیشتری برای گرفتن پستانک از او اقدام کنید. اگر راهکارهای عمومی مطرح شده کمکی به شما نکرده است از یک روان شناس کودک برای حل مشکل خود مشورت بخواهید. می‌توانید در این زمینه از متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران راهنمایی بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه گرفتن پستانک از کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: گرفتن پستانک از کودک