سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره خانواده

مشاوره خانواده یکی از خدمات بسیار موثر و نتیجه بخش است که مشاوران و روانشناسان متخصص برای حل مشکلات بین اعضای خانواده ارائه می‌دهند. بسته به نوع مشکل فرایند مشاوره و روش‌های درمانی متفاوتی استفاده می شود. در برخی از شرایط اعضای خانواده نمی‌توانند به‌ تنهایی تعارضات خود را حل کنند؛ طبیعی‌ ست که افراد در این موقعیت احساسات منفی زیادی نظیر خشم، غم و اضطراب را تجربه می‌کنند. عدم اقدام مناسب برای کنترل احساسات و حل مسائل منجر می‌شود تا روز به روز روابط عاطفی بین افراد سردتر شود و خانواده کارکرد خود را از دست بدهد. مشاوره خانواده در این شرایط می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد. 

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل خانوادگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع:مشاوره خانواده

چطور بهترین مشاوره خانواده را دریافت کنیم؟

مشاوران و روانشناسان روش های مختلفی برای درمان و بازگرداندن تعادل در خانواده دارند. اما هر مشاوری نمی تواند به همه روش ها مسلط شود، از طرفی هر درمانی هم مناسب برای تمامی مشکلات نیست. برای مثال حتی اگر متخصصی در زمینه اعتیاد خانواده بسیار موفق باشد، احتمال دارد در زمینه های دیگر نتواند خدمات با کیفیتی ارائه دهد. مرکز مشاوره کانون مشاوران با گردهم آوری روانشناسان در زمینه های تخصصی مختلف این امکان را فراهم کرده تا بهترین و با کیفیت ترین خدمات با توجه به موضوع مربوطه ارائه شود.
شما می توانید حتی با تماس تلفنی با بهترین مشاوران کانون مشاوران ارتباط پیدا کرده و با توجه به تشخیص متخصص بدون حضور به حل مشکل‌تان بپردازید.

 

مشاوره در زمینه‌ی خانواده چه کمکی به ما می‌کند؟

مشکلات خانوادگی می‌تواند زندگی تمام اعضای آن را تحت تأثیر قرار دهد. اگر احساس می‌کنید مشکلات خانوادگی‌تان به‌گونه‌ای است که توانایی مدیریت آن‌ها را ندارید و از طرفی روابط نزدیکتان را تحت تأثیر قرار داده‌است، مراجعه به مشاوره خانواده کمک زیادی به شما خواهد کرد. مشاور شما را راهنمایی می کند تا راه‌کارهای جدیدی برای حل تعارضات، مشکلات و اختلافاتتان در محیط خانواده پیدا کنید. از جمله مشکلاتی که در مشاوره خانواده به آن‌ها پرداخته می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– وجود اعتیاد، مشکلات و آسیب‌های آن در خانواده

– مشکلات مربوط به خیانت و عدم وفاداری زوجین

– وجود اختلالات ذهنی و روانی در اعضای خانواده

– بروز تعارض و اختلاف نظر بین اعضای خانواده

– مشکلات تحصیلی و مدرسه‌ی فرزندان

– داشتن مشکلات یا اختلافات مالی

– اختلافات بین خواهرها و برادرها

– تصمیم گیری برای  طلاق

– اختلالات رفتاری کودکان

مشاوره خانواده چگونه عمل می‌کند؟

در جلسات خانواده‌درمانی، درمانگر ابتدا با تک تک اعضای خانواده وارد مکالمه می‌شود تا به درک درستی از مشکلات و کیفیت روابط بین آن‌ها برسد. او سؤالاتی را در مورد مشکلات به وجود آمده از همه‌ی اعضای خانواده می‌پرسد تا از این طریق دیدگاه هر یک از آن‌ها را نسبت به چالش‌های موجود جویا شود. هم‌چنین درمانگر به دنبال آن است تا منشأ مشکلات را بیابد و بفهمد از چه زمانی شروع شده‌اند. مشاور خانواده روش‌های هر یک از اعضا در برابر چالش‌ها را بررسی می‌کند.

پس از همه این موارد، درمانگر یک برنامه درمانی مناسب و کارآمد برای حل مشکلات خانواده شما تنظیم می‌کند. در مشاوره خانواده هدف نهایی کاهش تعارضات بین اعضای خانواده است. در طی این درمان، مشاور کسی را به خاطر وجود مشکلات موجود قضاوت و سرزنش نخواهد کرد؛بلکه تنها تلاش می‌کند تا اعضای خانواده بتوانند ارتباطات سالم و مؤثرتری با یکدیگر برقرار کنند و به این ترتیب مشکلات نیز با همکاری آن‌ها بر طرف شوند.

توجه داشته باشید که مراجعه به مشاوره خانواده به معنای این نیست که شما دیگر در خانواده‌تان مشکلات را تجربه نخواهید کرد، بلکه به این معنی است که بتوانید روش‌های درست حل مسئله را بیاموزید و در شرایط بحران عواطف، احساسات و رفتارهای خود و خانواده را کنترل کنید. 

مشاور خانوادگی چند جلسه طول می‌کشد؟

بسته به نوع مشکلات خانوادگی شما و تعداد چالش‌های موجود، تعداد جلسات خانواده درمانی متغیر و متفاوت است. ممکن است نیاز باشد تا با هریک از اعضای خانواده به صورت جداگانه صحبت شود. با این حال معمولاً مشاوره خانواده به صورت طولانی‌مدت انجام نمی‌شود و شما می‌توانید در کم‌تربن زمان ممکن به صورت بهینه مشکلات خود را برطرف نمایید. معمولا خانواده درمانی با استفاده از درمان شناختی رفتاری به طور متوسط 12 جلسه به طول می‌انجامد.

رویکردهای رایج در مشاوره خانواده

روانشناسان برای خانواده درمانی از رویکردهای مختلفی استفاده می‌کنند. درمان سیستمی، درمان شناختی-رفتاری و روانپویشی از جمله رایج‌ترین رویکردهای درمانی در مشاوره هستند که برای انواع مشکلات به کار می‌روند. برای مثال در درمان سیستمی به نحوه‌ی عملکرد اعضا به صورت کلی پرداخته می‌شود و اینکه چگونه سیستم خانواده می‌تواند اختلالات و مشکلات روحی را در اعضای خود ایجاد کند و یا آن‌ها را تداوم ببخشد. با وجود تفاوت‌هایی که در رویکردهای درمانی مختلف وجود دارد اساس همه‌ی آن‌ها یکسان است؛ به طوری که هدف نهایی همه بهبود اختلافات، رفع تعارضات، حل مشکلات و ارتقای عملکرد خانواده است.

 

سوالات متداول

با اختلافات مربوط به خانواده شوهر چه باید کرد؟

مشکلات با خانواده همسر موضوعی است که برخی از زنان و مردان از آن شکایت دارند. اما اغلب زنان بیشتر با مخالفت ها و دخالت های خانواده همسرشان رو به رو می شوند. شاید دلایل آن تا حد زیادی به فرهنگ و نوع تعاملات خانواده ها ارتباط داشته باشد. عدم اطلاع از این تعاملات و برخورد مناسب با این تفاوت ها به مشکلات دامن زده و سبب تنش و ناراحتی در رابطه زناشویی نیز می شود. روانشناسان برای پیشگیری از این اختلافات مشاوره پیش از ازدواج را یکی از موثرترین راهکارها می دانند. اما مشاوره خانواده به زوجین این امکان را می دهد تا حتی بعد از ازدواج بتوانند مشکلات شان به طور موثر حل کنند.

اختلاف نظر با پدر و یا مادر زندگی مرا سلب کرده، چه باید کرد؟

اختلاف نظر با پدر و مادر معمولا در سنین نوجوانی آغاز شده و تا اوایل جوانی ادامه دارد. معمولا نوجوانان از بی توجهی، اعتیاد، عدم استقلال، دخالت ها و زورگویی های والدین به ستوه آمده و به دنبال راه فرار هستند. این اختلاف نظر ها تا حد زیادی قابل رفع بوده و با دریافت مشاوره خانواده مسائل هم از جانب فرزندان و هم از جانب والدین مورد بررسی و رفع قرار خواهد گرفت.

برای دریافت مشاوره در زمینه مسائل خانوادگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: مشاوره خانواده