سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کمپ ترک اعتیاد

مراجعه به کمپ ترک اعتیاد یکی از روش‌هایی است که افراد برای درمان اعتیاد خود انتخاب می‌کنند. در این مراکز با توجه به نوع اعتیاد و شرایط فرد مصرف کننده، روش‌های درمانی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که این مراکز دارای مجوز بوده و از افرادی متخصص و محیطی مناسب بهره ببرند، بیشترین اثر بخشی را خواهند داشت اما افراد معتاد به دلیل آگاهی از عدم دسترسی به مواد مخدر و یا ترس از علنی شدن اعتیادشان، از رفتن به کمپ ترک اعتیاد خودداری می‌کنند. مهم این است که اطرافیان شرایط را درک کرده و با بهره بردن از کمک روانشناس فرد را به کمپ منتقل کنند و به بهبود و درمان او کمک نمایند. همچنین خواندن مقاله رفتار با فرد معتاد می‌تواند به رفتار مناسب شما کمک بیشتری کند.

منبع: کمپ ترک اعتیاد

شماره مرکز مشاوره

کمپ ترک اعتیاد

مراکز درمانی بسیار زیادی از جمله کمپ ترک اعتیاد برای ترک و درمان اعتیاد وجود دارد. در این مراکز شرایطی را برای افراد بیمار محیا می‌کنند که آن‌ها را روبه بهبودی می‌برد و به آن‌ها کمک می‌کند تا زودتر به شرایط قبلی خود بازگردند. همچنین روش‌های زیادی برای ترک اعتیاد افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد که مرسوم‌ترین آن‌ها روش ترک ناگهانی یا به اصطلاح سقوط آزاد است. این مراکز، خدماتی همچون ترک تریاک، ترک شیره، ترک شیشه، ترک هروئین، ترک کوکائین، ترک ب 2، ترک متادون، ترک ترامادول، ترک گل و … برای افراد معتاد ارائه می‌دهند.

با این حال و در حال حاضر روش‌هایی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند که در خانه و بدون مراجعه به کمپ ترک اعتیاد و به صورتی که دیگران اصلا متوجه این موضوع نشوند به ترک اعتیاد خود بپردازند. مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران این امکان را برای افراد فراهم کرده است، تنها کافی است که نوع اعتیاد خود را در جدول زیر پیدا کرده و بر روی آن کلیک کنید. سپس با مرکز مشاوره روانشناسی تماس گرفته و با مشاوران ما صحبت نمایید.

ترک مواد مخدر  ترک مواد محرک  ترک مواد توهم زا
ترک تریاک  ترک آمفتامین  ترک گل یا ماریجوانا
 ترک شیره  ترک متامفتامین  ترک LSD
ترک متادون ترک کوکائین  ترک قارچ
ترک ترامادول  ترک نیکوتین   ترک قرص اکس
 ترک بوپرنورفین  برخی داروها مانند ریتالین  ترک ‌PCP
ترک هروئین ترک شیشه  ترک حشیش

 

روش‌های درمانی در کمپ ترک اعتیاد

در کمپ ترک اعتیاد با توجه به نوع و شدت ماده اعتیاد آور از روش‌های درمانی مختلف و متفاوتی استفاده می‌شود. از جمله روش‌های درمانی می‌توان به ترک سنتی، ترک با متادون، سم‌زدایی و ترک ناگهانی اشاره داشت که در ادامه به توضیحاتی در رابطه با هریک پرداخته شده است.

1. ترک ناگهانی

این روش در زمان کم، به یک باره، بدون کاهش تدریجی و بدون جایگزین کردن ماده‌ای به جای مواد مخدری که قبلا مورد استفاده فرد بوده صورت می‌گیرد. ترک ناگهانی پایدار نبوده و در بیشتر موارد افراد مبتلا دوباره به مصرف مواد باز می‌گردند.

2. ترک سنتی

دستور کار این روش به این صورت می‌باشد که در یک دوره با کم کردن تدریجی دوز مصرفی، به کاهش و قطع مصرف مواد کمک می‌شود. در این روش فرد به مرور زمان و معین به ترک اعتیاد دست پیدا می‌کند و به اصطلاح پاک می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که دوز مصرفی نباید افزایش پیدا کند.

3. ترک با متادون

دستور کار این روش مانند روش ترک ناگهانی به این صورت است که مصرف مواد به طور ناگهانی قطع شده و متادون جایگزین آن می‌شود. استفاده از متادون به دلیل کاهش درصد عوارض و خطرات در میان مبتلایان بسیار باب شده است چرا که مدت نئشگی بالاتری نسبت به سایر مواد مخدر دارد و به کاهش خماری نیز کمک می‌کند. مسئله مهم این است که اگر استفاده از متادون کنترل نشده باشد، خود به تنهایی منجربه اعتیادی دیگر می‌شود.

4. روش سم‌زدایی

روش سم‌زدایی در کمپ ترک اعتیاد برای بیمارانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دوز مصرفی بالایی دارند و استفاده از روش‌های دیگر موثر نخواهد بود. در این روش برای بالا بردن تحمل فرد از داروهایی استفاده می‌گردد که موجب بیهوشی بیمار می‌شود.

 

اهداف کمپ ترک اعتیاد

مهم ترین هدف در این مراکز این است که فرد بتواند در محیطی آرام و به دور از تنش برای ترک اعتیاد اقدام کند و بتواند امکان ملاقات با دوستان و اعضای خانواده خود را نیز داشته باشد. فرد باید بتواند در محیط کمپ انگیزه لازم برای ترک را داشته و احساس تحقیر نکند. در کنار آن مهارت‌های لازم را نیز آموزش ببینید تا بعد از پاک شدن و قرار گرفتن در جامعه بخاطر مشکلات و عدم داشتن مهارت‌هایی مانند نه گفتن دوباره دچار اعتیاد نشود. نکته آخری که باید به آن توجه شود این است که محیط از هرگونه مواد اعتیاد آور پاک باشد و فرد به هیچ عنوان اجازه دسترسی به مواد نداشته باشد.

 

ویژگی‌های کمپ ترک اعتیاد مناسب

_ درمان سرپایی و در صورت لزوم بستری کردن بیماران اعتیاد

_ ترک اعتیاد بر اساس علوم اعصاب شناختی

_ ترک اعتیاد به صورت تدریجی و یا بلند مدت بسته به وضعیت بیمار 

_ ارائه دهنده اتاق‌های VIP در کمپ ترک اعتیاد همراه با خدمات رفاهی، تفریحی و…

_ برگزاری جلسات روانپزشکی هفتگی و یا روزانه برای بیماران بستری شده

_ ارائه مشاوره و آموزش به نزدیکان افراد معتاد 

_ برگزاری جلسات مشاوره برای ایجاد یک رابطه سالم میان خود و اطرافیان

_ دارو درمانی در صورت استفاده از روش جایگزین در کمپ ترک اعتیاد

_ برگزاری جلسات گروه درمانی و افزایش انگیزه جهت پیگیری مراحل ترک اعتیاد خود

_ ارائه خدماتی همچون مشاوره به مبتلایان در خصوص روش‌های درمانی، هزینه و مدت زمان 

توجه داشته باشید که کمپ ترک اعتیاد‌ مجاز، با مجوز از سازمان بهزیستی به فعالیت می‌پردازند و همه چیز بر اساس اصول علمی و مشخص است. اما در کمپ‌های ترک اعتیاد بدون مجوز، از روش‌های صحیح ترک اعتیاد استفاده نمی‌شود و این موضوع می‌تواند بسایر مخرب باشد. به طور مثال رفتار نامناسبی که با بیماران خواهند داشت موجب خودکشی، خود سوزی و یا عدم ترک بیمار می‌شود.

 

کلام آخر

درمان اعتیاد نیاز به صبر و شکیبایی بسیار زیادی از جانب اطرافیان و خود فرد دارد. همانطور که نمی‌توان انتظار داشت بیماری‌های جسمی را به سرعت درمان کرد، این بیماری و مشکل نیز نیاز به درمان همه جانبه، کمک اطرافیان، هوشیاری و مراقبت طولانی مدت دارد. برای ترک اعتیاد لازم است هر یک از اطرافیان تا میزانی که می‌تواند در جهت بهبود وضعیت و انتقال فرد به مراکز کمپ ترک اعتیاد کمک کنند. مسلما افراد کمی از همان ابتدا حاضر خواهند شد که به این مراکز مراجعه کنند. پس موضوعی که لازم است به آن توجه کنید بهره بردن از مشاور و روانشناس در زمینه اعتیاد است تا هرچه زودتر درمان و ترک شروع شود. 

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سوالات متداول

– آیا برای خانم‌ها نیز خدمات کمپ ترک اعتیاد وجود دارد؟

بله برخی از مراکز خدمات ترک اعتیاد برای خانم‌ها نیز ارائه می‌دهند.

– هزینه بستری در کلینیک برای ترک اعتیاد چقدر است؟

هزینه بستری در کمپ ترک اعتیاد با توجه به نوع ماده مخدر، مدت مصرف و شرایط فیزیکی و روحی بیمار متغیر است. 

منبع: کمپ ترک اعتیاد