سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سن تربیت کودک

سن تربیت کودک از چه زمانی شروع می شود؟ دوران کودکی نقش بسیار مهمی در شکل گیری شخصیت یک فرد دارد. اشتباهات تربیتی می تواند باعث مشکلات بسیار زیاد و غیر قابل جبران در شخصیت فرد شود. همه ی والدین دوست دارند فرزند خود را به بهترین صورت تربیت کنند و یکی از مهم ترین دغدغه هایشان تربیت فرزندشان است. اما باید توجه داشته‌باشید که از چه سنی تربیت فرزند خود را آغاز می‌کنید. بسیاری از افراد نمی دانند در چه سنی، چه برخوردهایی با کودک شان بکنند. در ادامه این مقاله به برخورد صحیح با کودک متناسب با سن او پرداخته شده است.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تربیت کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: سن تربیت کودک

بهترین زمان برای تربیت کودک

بهترین سن برای تربیت کودک دوازده سال اول است. در دوازده سال اول زندگی، کودک با بحران های مهمی در زندگی روبه رو می شود که طرز برخورد والدین می تواند تاثیر بسیار زیادی بر شخصیت آینده او بگذارد. هفت سال اول زندگی مختص به والدین و طرز برخورد آن‌ها با کودک است. از هفت تا دوازده سالگی برخورد افراد دیگر مانند معلمان و هم سالان نیز در کنار والدین تاثیر گذار می‌شود. در ادامه به اهمیت تربیت در 12 سال اول زندگی پرداخته‌ایم.

سن تربیت کودک | تربیت یک سال اول زندگی

این مرحله بنیادی ترین مرحله زندگی کودک است. در این دوره کودک کاملا وابسته به والدین و به طور ویژه وابسته به مادر است. نیازهای کودک در این دوره باید بدون هیچ کم و کاستی براورده شود. در واقع باید وقتی به نیاز های کودک پاسخ داده شود که او می خواهد. اگر کودک شما گریه می کند باید اورا بدون معطلی در آغوش بگیرید و به او احساس عشق و محبت و امنیت را القا کنید.

در این دوره اگر نیاز های کودک آن طور که باید ارضا نشود و کودک از طرف مادر عشق و امنیت کامل را نگیرد باعث ایجاد حس بی اعتمادی در او می شود. رابطه ایده آل مادر(یا به طور کلی مراقب اصلی کودک) با کودک باعث حس اعتماد و امنیت در کودک می شود.

سن تربیت کودک | تربیت دو تا سه سالگی

در این دوره کودک توانایی های بسیاری زیادی مانند راه رفتن،هل دادن،کشیدن،نگه داشتن و رها کردن به دست می آورد. کودک با انجام این کار ها احساس غرور می کند. شاخص ترین اتفاق این دوره، آموزش کنترل ادرار و مدفوع به کودک است. در صورتی که کودک ادرار و مدفوع خود را کنترل نمی کند با او با خشم برخورد نکنید و از خودتان صبر و تحمل نشان دهید. برخورد خشمگین باعث ایجاد حس شرم و خجالت و نداشتن اعتماد به نفس در کودک می شود. اگر در این سن با کودک به صورت صحیح برخورد شود کودک احساس خودمختاری پیدا می کند.

سن تربیت کودک | تربیت سه تا پنج سالگی

در این سن کودکان میل بسیار زیادی دارند که کارهای ابتکاری انجام دهند. قدرت خیال کودکان در این سن به اوج می رسد. در این سن کودکان بسیار سوال می کنند. مهم ترین چیز در برخورد با سوالات کودکان طرز برخورد با آن سوال ها است نه صرفا جوابی که  داده می شود. اگر کودک سوالاتی می کند که به نظرتان مناسب سنش نیست یا نمی دانید چطور به آن سوال پاسخ دهید خشمگین نشوید بلکه با مهربانی با او پاسخ دهید.

می توانید ازجواب دادن به سوال طفره بروید و توجه کودک را به چیز دیگری جلب کنید ولی هرگز سوال های او را با خشم پاسخ ندهید. برخورد درست باعث حس ابتکارعمل در کودک می شود که این، کودک را برای هدف های بزرگتری مثل احساس مسیولیت و اصول اخلاقی در بزرگسالی آماده می کند.

سن تربیت کودک | تربیت شش تا دوازده سالگی

این سن، سال‌های اول مدرسه را در برمی‌گیرد. در این سن کودک از طریق تعامل اجتماعی شروع به رشد حس غرور نسبت به دستاوردها و توانایی‌های خود می‌کند. در صورتی که کودک توسط والدین و معلمانش تشویق شود، احساس کفایت و صلاحیت می کند و به توانایی خود باور پیدا می کند. اگر کودک از سوی والدین، معلمان یا هم‌سن و سال‌های خود به قدر کافی مورد تشویق قرار نگیرد به توانایی خود برای موفقیت، شک خواهد کرد.

سن تربیت کودک | دو اصل مهم در تربیت کودک

اجتناب از تربیت دوگانه

اجازه ندهید که کودک تان اسیر تربیت دوگانه شود. ممکن است شما به هر دلیلی مجبور شوید کودک خود را مدتی به افراد نزدیک تان مانند مادر و پدر خودتان بسپرید. در این شرایط بهتر است از اصول تربیتی و چارچوب برخورد خود با کودک تان به آن فرد اطلاعاتی دهید تا کودک بین دو برخورد متفاوت سرگردان نشود.

تنبیه و دعوا موثر نیست

کودکان تا قبل از سن هفت سالگی درک درستی از اصول اخلاقی، به آن صورتی که بزرگسالان می دانند، ندارند. در صورتی که کودک اشتباهی می کند بهتر است با زبان خوش برای کودک توضیح دهید که کار اشتباهی کرده است. در هر صورت اگر او را تنبیه کنید کودک درک صحیحی از علت تنبیه شدن خود و کار اشتباهش ندارد.

نکات کلی در تربیت کودک

_در هر سن بنابه میزان درک کودک قوانین بگذارید.

_قوانین باید مختصر، ساده و روشن باشد.

_هرچه قوانین تربیتی کمتر باشد احتمال پذیرش و انجام آن بیشتر است.

_حتما به رفتارهای مثبت توجه کنید و آن را تشویق کنید.

_پاداش هایی برای بیشتر شدن رفتارهای مثبت و کم شدن رفتار غلط داشته باشید.

_اگر قولی می دهید حتما انجام دهید؛ همچنین تهدیدی نکنید که نتوانید انجام دهید.

_می توانید برای رفتار بد کودک محرومیت های کوچک در نظر بگیرید مثل خاموش شدن تلویزیون.

_تا جایی که می توانید در مورد قوانین تربیتی و دلایل آن با کودکان منطقی صحبت کنید. این صحبت در هر سن بسته به میزان درک کودک می باشد. برای آگاهی از روش‌های مناسب تربیت فرزند می‌توانید از راهنمایی‌های متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه سن تربیت کودک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید.

منبع: سن تربیت کودک