سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مراقبت از نوزادان دوقلو

مادران در هنگام بارداری دوقلو سختی‌های زیادی را در دوران حاملگی تجربه می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان نیز باید به فکر مراقبت از نوزادان دوقلو خود باشند. مراقبت از نوزادان به طور کلی امری دشوار است و در صورتی که نوزادان دو یا چند قلو باشند به مراتب سختی‌ها بیشتر خواهد شد؛ در وضعیتی که مادر در حال بهبودی بعد از زایمان است باید مطمئن شود که نوزادان به موقع شیر خورده و استراحت می‌کنند. در این شرایط مادر باید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد تا سختی‌های پیش رو را کاهش دهد. همچنین کمک گرفتن از دیگران، تنظیم خواب همزمان نوزادان و کمک گرفتن از روانشناس برای آرامش بیشتر مادر از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: مراقبت از نوزادان دوقلو

شماره مرکز مشاوره

مراقبت از نوزادان دوقلو

مراقبت از یک نوزاد تازه متولد شده می‌تواند بسیار مشکل باشد. در اغلب موارد زمانی که کودک خواب است مادر استراحت کرده و از زمان خواب کودک برای انجام کارهای روزمره خود استفاده می‌کند. این درحالی است که پس از زایمان نوزادان دوقلو، مشکلات شما دو برابر می‌شود. این کاملا طبیعی است که والدین یک رویارویی دشوار با دوقلوهای تازه متولد شده خود داشته باشند و مراقبت از آن‌ها می‌تواند یک کار دلهره آور برای آنان باشد. به همین دلیل ممکن است برای مراقبت و نگهداری از آن‌ها به کمک خانواده یا دوستان نیاز داشته باشید چرا که سلامت جسمی و ذهنی شما به طور موثری بر سلامت نوزادان تاثیرگذار است.

برای آشنایی بیشتر در زمینه کودک کلیک کنید.

 

توصیه‌هایی برای مراقبت از نوزادان دوقلو

با توجه به موارد ساده اما مهم می‌توانید به بهترین شکل ممکن از نوزادان دوقلو خود مراقبت کنید. ایجاد تغییرات ساده در برنامه، آرامش ذهنی بیشتری به شما خواهد داد و این امکان را فراهم می‌کند که هرچه سریعتر به روال عادی خود بازگردید. ما در اینجا نحوه مراقبت صحیح از دوقلوهای تازه متولد شده را ذکر کرده‌ایم.

1. برنامه ریزی دقیق و همزمان

خواباندن همزمان و برنامه غذایی هر دو نوزاد به شما این امکان را می‌دهد در زمانی که نوزادان خواب هستند کمی استراحت کنید. بهترین توصیه برای انجام این کار این است که وقتی که یکی از نوزادان برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شود نوزاد دیگر را بیدار کنید. با انجام این کار همه به شما خواهند گفت که نباید یک کودک در حال خواب را بیدار کنید اما انجام این مسئله برای داشتن خواب کافی شما بسیار مهم است. همچنین استفاده از دوش آب گرم می‌تواند آن‌ها را خسته کرده و باعث شود که بخوابند.

2. استفاده از کالسکه دوقلو 

بغل کردن نوزادان دوقلو برای شما به طور همزمان سخت خواهد بود. یک جایگزین خوب مانند کالسکه دوقلو می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند. یک کالسکه دوقلو تنها به عنوان یک وسیله برای گذراندن اوقات فراغت نیست بلکه می‌توانید از آن برای خواباندن کودک نیز استفاده کنید. از دیگر مزیت کالسکه این است که می‌توان از آن برای حمل تمام لوازم مورد نیاز خود، علاوه بر حمل کودکان استفاده نمایید.

3. برای مراقبت از نوزادان دوقلو از دیگران کمک بگیرید

مراقبت و نگهداری از نوزادان دوقلو کار بزرگی است و شما به افراد بیشتری برای کمک در این زمینه نیاز دارید. در طول ماه‌های اول بهتر است یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان در کنار شما باشد و با جنبه‌های مشخصی از مراقبت کودک به شما کمک کند.

4. لباس و وسایل شبیه به هم را نخرید

اشتباه رایجی که والدین دوقلوها انجام می‌دهند این است که از هر چیزی دوتا می‌خرند این کار به شما از لحاظ مالی آسیب وارد می‌کند. همچنین باید بدانید که هر کودک سلایق و نظرات متفاوت از دیگری دارد، با مجبور کردن آن‌ها به پوشیدن لباس شبیه به هم ممکن است به آن‌ها از لحاظ روانی آسیب وارد شود.

5. توجه به مدت زمان نگهداری و جایگزینی

نوزادان دوست دارند که در آغوش گرفته شوند و این یک گام بسیار مهم در ارتباط بین مادر و نوزاد است. با این حال بغل کردن دو نوزاد در یک زمان می‌تواند خیلی زود خسته کننده باشد. می‌توانید راه‌حل جایگزینی برای آن در نظر بگیرید به عنوان مثال یک کودک در گهواره یا کف زمین بازی کند در حالی که کودک دیگر را در آغوش گرفته‌اید. زمانی که کودک شروع به بهانه گیری می‌کند می‌توانید کودک دیگر را جایگزین او کرده و او را بغل کنید.

6. برای مراقبت از نوزادان دوقلو آن‌ها را جدا از یکدیگر نخوابانید

تا زمانی که دوقلوها به اندازه کافی بزرگ نشدند بهتر است در طول شب در کنار یکدیگر خوابانده شوند. شاید بخواهید آن‌ها را در اتاق‌های جداگانه قرار دهید تا اگر یک کودک در شب بیدار شد و گریه کرد نوزاد دیگر بیدار نشود ولی اگر به آن‌ها کمی زمان دهید در یک اتاق و در کنار یکدیگر بخوابند به سر و صدا عادت کرده و با هر صدایی به خواب خواهند رفت. همچنین دسترسی شما به هر دو کودک نیز بالا خواهد بود.

7. کمی به خودتان زمان بدهید

چیزی که بیشتر والدین فراموش می‌کنند این است که آن‌ها نیز به زمان برای استراحت نیاز دارند. مراقبت از نوزادان دوقلو ممکن است بسیار دشوار باشد ولی بدانید اگر استراحت نکنید و زمانی را برای خود اختصاص ندهید وضعیت از این بدتر خواهد شد. استراحت کافی به والدین این امکان را می‌دهد که با روی باز همه حواس خود را بر کودکان متمرکز کنند. شما می‌توانید کودک خود را نزد یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بسپارید و زمانی را برای خود در نظر بگیرید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره کودک کلیک کنید.

 

سوالات متداول

_ وقتی دوتایی گریه میکنن چکار کنم؟

در زمانی که هر دو کودک ناآرامی می‌کنند و شما نیز دست تنها هستید بهتر است یکی از کودکان را شیر بدهید و دیگری را در گهواره تکان داده تا آرام شود.  برای دریافت مشاوره در زمینه مراقبت از نوزاد می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: مراقبت از نوزادان دوقلو