سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شوخی با همسر

شوخی با همسر یکی از روش‌هایی است که به کمک آن می‌توانید فضای ارتباطی میان خود را عاشقانه‌تر نمایید و از تلخی‌های زندگی روزمره بکاهید. با این حال شوخی کردن با همسر حد و مرزهای خاص خود را دارد و اگر بدون توجه به حساسیت‌ها و ظرفیت‌های طرفین انجام شود، به عاملی برای رنجش فرد مقابل تبدیل شده و کارکردهای مثبت خود را از دست می‌دهد. موضوعی که باید به آن توجه شود این است که زوجین راه‌های افزایش شوخ طبعی در میان خود را بدانند و همچنین از شوخی‌های موثر آگاه باشند تا بتوانند به رشد فردی، بهبود بهداشت روانی یکدیگر و افزایش کیفیت رابطه زناشویی خود کمک کنند. 

منبع: شوخی با همسر

شماره مرکز مشاوره

شوخی با همسر | اهمیت وجود حس شوخ طبعی در رابطه

یک رابطه عاطفی بدون حس شوخ طبعی با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد چراکه شوخی اگر درست و به جا باشد می‌تواند از تداوم یافتن موقعیت‌های استرس‌زا جلوگیری کند و نگذارد که این موقعیت‌ها به اکثر موقعیت‌های زندگی سرایت کند. در نتیجه زوجینی که از حس شوخ طبعی مناسبی برخوردارند راحت‌تر از بحران‌های زندگی عبور می‌کنند و کمتر در آن‌ها غرق می‌شوند.

علاوه بر این، شوخ طبعی در رابطه می‌تواند به رشد فردی هر دو طرف کمک کند و سازگاری آن‌ها را با یکدیگر افزایش دهد چراکه در جریان شوخی افراد صادقانه‌تر با یکدیگر رفتار می‌کنند و در بستر ارتباطی عمیق‌تر قرار می‌گیرند. همین امر می‌تواند به احساسات مثبت بین زن و مرد بال و پر دهد و به تداوم رابطه کمک نماید. پژوهش‌ها نشان می‌دهند زوجینی که می‌توانند همزمان در کنار یکدیگر به موضوعات مشترک بخندند و از شوخی با یکدیگر لذت می‌برند دوام بیشتری را در رابطه تجربه می‌کنند و رضایت بیشتری نیز از آن دارند.

 

شوخی با همسر | شناخت شوخی‌های مؤثر

برای اینکه بتوانید آثار مثبت شوخی با همسر را در رابطه‌تان مشاهده کنید لازم است که ابتدا تصویر دقیق و درستی از شوخ طبعی سالم داشته باشید. به طور کلی ما می‌توانیم شوخی‌ها را بر اساس محتوای کلام و هدف به دو دسته کلی تقسیم کنیم که شامل شوخی‌های متمرکز بر فضای بین فردی و شوخی‌های متمرکز بر فرد مقابل است. مطالعات روانشناسی نشان می‌دهند دسته اول یعنی شوخی‌هایی که با هدف بهبود فضای بین زن و مرد صورت می‌گیرد اغلب نتایج مثبتی دارد و می‌تواند در کاهش تنش‌های رابطه و افزایش احساس صمیمیت در آن تأثیر داشته باشد.

در مقابل شوخی‌هایی که شخص مقابل را هدف می‌گیرند می‌توانند تهدیدی علیه شخصیت فرد تلقی شوند و به جای ایجاد جو مثبت به رابطه آسیب برسانند. به خصوص اگر افراد در رابطه با ویژگی‌های غیر قابل تغییر همسر خود نظیر سن، ظاهر و قیافه شوخی کنند این مسئله می‌تواند تأثیرات منفی روی فرد بگذارد و با کاهش اعتماد به نفس او کیفیت رابطه را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه رفتار صحیح با همسر کلیک کنید.

 

راه‌هایی برای افزایش حس شوخ طبعی در رابطه

شوخی کردن برای همه افراد آسان نیست. طبیعتاً برخی از مردم نسبت به دیگران جدی‌ترند و در روابط نزدیک نظیر ارتباط با همسر نیز کمتر می‌توانند خود را ابراز کنند. این افراد برای پرورش شوخ طبعی در خود و ایجاد فضای صمیمانه‌تر با همسر نیاز به تمرین بیشتری دارند. ما در ادامه به توضیحاتی در این باره اشاره کرده‌ایم که مطالعه آن‌ها می‌تواند برای شما سودمند باشد.

1. کمی از شخصیت بزرگسال خود فاصله بگیرید

گاهی اوقات افراد در نقش بزرگسالی خود آنچنان غرق می‌شوند که حاضر نیستند لحظه‌ای از آن عقب نشینی کنند. این در حالی است که حتی بزرگسالان نیز نیاز دارند برای لحظاتی همانند یک کودک از شادی‌های کوچک لذت ببرند. در واقع شما در زندگی مجبور نیستید همیشه و در همه شرایط همانند یک فرد بسیار عاقل رفتار کنید گاهی اوقات در فضای صمیمانه بین خود و همسرتان انعطاف‌پذیری بیشتری ایجاد کنید و به این بیاندیشید که کمی دیوانگی هم بد نیست!

2. زمانی را برای دیدن فیلم‌ها یا برنامه‌های طنز اختصاص دهید

انجام فعالیت‌های مشترک با همسر نظیر خواندن یک کتاب یا دیدن یک سریال لذت بخش به خودی خود می‌تواند کیفیت رابطه را افزایش دهد. اگر بتوانید گاهی اوقات دیدن فیلم‌های طنز را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید این فرصت در اختیارتان قرار می‌گیرد که کمی از واقعیات زندگی روزمره فاصله بگیرید و برای لحظاتی در کنار هم شادی و نشاط بیشتری را تجربه کنید. این مسئله در دراز مدت می‌تواند در سلامت روان هردوی شما مؤثر باشد و به کاهش تنش در رابطه کمک نماید.

3. بیشتر لبخند بزنید و صمیمانه‌تر باشید

برای اینکه بتوانید با همسر خود شوخی کنید لازم است که ابتدا بستر مناسبی را برای آن فراهم کنید. به خصوص اگر در اوایل رابطه هستید این مسئله از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است.  در این شرایط اگر همواره شخصیت جدی را به نمایش بگذارید، کم لبخند بزنید یا غیر صمیمانه و خشک رفتار کنید شوخی‌هایتان به دل نمی‌نشیند و نمی‌تواند تأثیر دلخواه را بر همسرتان بگذارد. در نتیجه لازم است که در طول روز تلاش کنید بیشتر لبخند بزنید و جو صمیمانه‌تری را میان خود ایجاد نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه زوج و خانواده کلیک کنید.

 

شوخی با همسر و مواردی که باید در مورد آن‌ها احتیاط کنید

همان طور که گفته شد شوخ طبعی تنها زمانی تأثیر مثبت خود را می‌گذارد که فرد حد و مرزهای آن را بشناسد و به حساسیت‌های شخص مقابل احترام بگذارد. موارد زیر از جمله موضوعاتی هستند که شوخی با آن‌ها می‌تواند تأثیرات مخربی را برای رابطه به همراه بیاورد.

– شوخی کردن با شخصیت همسر یا مواردی نظیر ظاهر و قیافه

– شوخی کردن با همسر در میان جمع و هدف قرار دادن او به عنوان موضوع خنده برای دیگران

– شوخی کردن با علاقه‌مندی‌های همسر و زیر سؤال بردن آن‌ها در جریان شوخی

– شوخی کردن با خانواده همسر و تمسخر کردن آن‌ها در این قالب

– تهدید کردن همسر به ترک رابطه یا برقراری روابط دیگر با لحن شوخی و خنده

در نظر داشته باشید که موارد بالا موضوعاتی کلی هستند که اکثر افراد نسبت آن‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند. برای اینکه بتوانید در رابطه خوب عمل کنید علاوه بر رعایت این موارد لازم است که حساسیت‌های خاص همسر خود را بشناسید و تلاش کنید تا به خط قرمزهای منحصر به فرد او احترام بگذارید و اگر او لذت نمی‌برد در مورد موضوعاتی که مورد پسند او نیست شوخی نکنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره خانواده کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا داشتن شوخی فیزیکی با شوهر اذیت کننده است؟

همه چیز بستگی به روحیات خاص همسرتان و جنس شوخی شما بستگی دارد. معمولاً شوخی‌های فیزیکی اگر در بستر فضای خصوصی و بدون حضور دیگران اتفاق بیفتند برای مردان پذیرفته شده‌تر هستند. شما می‌توانید صادقانه از همسرتان در مورد احساساتی که از این شوخی‌ها دارد بازخورد بگیرید و اگر می‌بینید که او از این موضوع استقبال نمی‌کند تلاش کنید تا شیوه دیگری را برای افزایش حس شوخ طبعی میان خود به کار ببندید. برای دریافت مشاوره در زمینه شوخی با همسر می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: شوخی با همسر