سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیره تریاک

شیره یکی از مشتقات تریاک است که اثرات مشابهی با آن دارد اما تفاوت آن‌ها این است که شیره اغلب نسبت به تریاک عوارض شدیدتری را به بار می‌آورد و وابستگی جسمانی و روانی بیشتری برای فرد ایجاد می‌کند. مصرف کنندگان شیره در کوتاه مدت حالات ناخوشایند و نشئگی را تجربه می‌کنند اما پس از گذشت زمانی اندک، با عوارض بلندمدت این ماده روبه‌رو می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اختلالات جنسی و مشکلات خلقی اشاره کرد. خوشبختانه امروزه روش‌های دارویی و غیر دارویی مختلفی برای ترک اعتیاد به شیره طراحی شده‌اند که مشکلات ترک را کاهش داده و در بهبود فرد موثر واقع می‌شوند.

منبع: شیره تریاک

شماره مرکز مشاوره

شیره تریاک چیست؟

شیره یکی از مشتقات تریاک است که از جوشاندن سوخته این ماده به دست می‌آید و اغلب آثار شدیدتری را در بدن فرد مصرف کننده برجای می‌گذارد. در واقع شیره نسبت به خود تریاک اعتیادآوری بالاتری دارد و افرادی که به سوءمصرف آن می‌پردازند وابستگی جسمانی و روانی شدیدتری را گزارش می‌دهند. البته میزان اثرگذاری این ماده تا حد زیادی به روش مصرف آن نیز بستگی دارد. برای مثال افرادی که شیره را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند نسبت به کسانی به طور تدخینی و با روش دود کردن آن را استعمال می‌کنند همواره با پیامدهای بیشتری روبه‌رو هستند و شدت آثار و عوارض این ماده در بدنشان بیشتر است.

برای آگاهی بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید. 

 

اعتیاد به شیره و باورهای زمینه‌ساز

یکی از عوامل بسیار مهمی که همواره در روانشناسی به عنوان علل گرایش به اعتیاد مورد بررسی قرار می‌گیرد باورهایی است که افراد پیرامون ماده مصرفی در ذهن دارند. در واقع اینکه افراد چقدر از مصرف یک ماده مخدر انتظارات مثبت داشته باشند و عوارض آن را ناچیز بشمارند می‌تواند تا حد زیادی در اینکه آن ماده را امتحان کنند یا خیر تأثیر بگذارد و به تبع آن در تداوم مصرف و دچار شدن به اعتیاد نیز نقش پررنگی داشته باشد.

در همین راستا پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد مصرف شیره تریاک را امری تقریباً بی‌خطر می‌پندارند و حتی درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان باورهای تحریف شده و نادرستی نسبت به این ماده دارند که بر جنبه‌های مثبت این ماده مخدر تأکید دارد. برای مثال بسیاری از افراد شیره تریاک را به عنوان راهی برای حل مشکل زود انزالی در نظر می‌گیرند و همچنین برای دردهای عضلانی و استخوانی نیز آن را مؤثر می‌دانند.

در حالی که بررسی‌ها نشان می‌دهد این تأثیرات تنها در کوتاه مدت نمایان می‌شود اما با گذر زمان تأثیرات منفی بر جنبه‌های مثبت مصرف غلبه کرده و فرد را در دام اعتیاد گرفتار می‌کند. بررسی آثار مصرف شیره در مصرف کنندگانی که بیش از 3 ماه از این ماده استفاده کرده‌اند نشان می‌دهد اکثر آن‌ها به مشکلات جنسی دیگری نظیر کاهش میل و عملکرد جنسی دچار شده‌اند و استفاده از این ماده در طولانی مدت هیچ گونه اثر درمانی برای آن‌ها ندارد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه ترک شیره کلیک کنید.

 

علائم و نشانه‌های اعتیاد به شیره تریاک

شیره تریاک با فعال کردن گیرنده‌های افیونی در مغز به مرور زمان وابستگی جسمانی و روانی را در فرد ایجاد می‌کند و در نهایت به بروز اعتیاد می‌انجامد. علائم زیر از جمله مواردی است که به شما در مورد اعتیاد به شیره هشدار می‌دهند:

– بروز اثر تحمل به صورتی که مصرف همان مقدار از شیره دیگر نمی‌تواند اثرات خوشایند قبلی را ایجاد نماید.

– بروز اشتغال ذهنی زیاد و نوعی وسواس فکری در مورد به دست آوردن و مصرف مواد

– بروز علائم جسمانی ناخوشایند نظیر حالت تهوع، اسهال و استفراغ در صورت کنار گذاشتن مصرف

– تلاش‌های مکرر ناموفق برای ترک شیره تریاک و ناتوانی برای کنترل میزان مصرف

– ادامه دادن به مصرف با وجود پیامدهای جسمانی، روانی و اجتماعی مختلفی که مصرف این ماده به همراه می‌آورد.

– احساس بی‌قراری و ناراحتی هنگامی که شرایط مصرف برای فرد فراهم نیست

– احساس ولع و وسوسه شدید برای مصرف مجدد  

– کاهش عملکرد فرد در حوزه‌های مختلف زندگی نظیر شغل، تحصیل و روابط بین فردی

 

عوارض اعتیاد به شیره

همان طور که پیش‌تر نیز گفته شد مصرف شیره تریاک در دراز مدت آثار منفی بسیاری را به دنبال دارد که جسم و روان فرد را درگیر خود کرده و منجر به مشکلات مختلفی می‌شود. از جمله مهم‌ترین عوارض اعتیاد به شیره تریاک می‌توان به بروز مواردی نظیر دچار شدن به بیماری‌های کبدی، بروز مشکلات تنفسی، درگیری با مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال، ایجاد تغییرات ظاهری مثل تیره شدن پوست و رنگ پریدگی اشاره کرد. علاوه بر این موارد شیره تریاک در رفتار و حالات روانشناختی فرد مصرف کننده نیز تأثیر می‌گذارد و به بروز مشکلاتی نظیر تمایل به گوشه گیری، کاهش خلق، افسردگی، عدم مسئولیت‌پذیری، کاهش میل و عملکرد جنسی می‌انجامد.

برای شناخت بیشتر در زمینه عوارض شیره کلیک کنید.

 

درمان اعتیاد به شیره تریاک

از آنجایی که اعتیاد به شیره معمولاً وابستگی جسمانی بسیار زیادی را به همراه دارد کنار گذاشتن آن اغلب به بروز علائم ترک ناخوشایندی می‌انجامد و مسیر ترک را برای فرد بسیار دشوار می‌کند. علائمی نظیر دردهای عضلانی شدید، حالت تهوع و استفراغ گاهی آنقدر شدید می‌شوند که بیمار قادر به تحمل آن‌ها نبوده و در نتیجه احساس می‌کند که مجبور است به مصرف مواد ادامه دهد.

خوشبختانه امروزه در دسترس بودن درمان‌هایی که سم‌زدایی را به کمک دارو انجام می‌دهند این مشکل را از میان برداشته و تا حد زیادی مسیر ترک را تسهیل کرده است. علاوه بر این درمان‌های روان شناختی با پرداختن به مسائل زیربنایی مؤثر در گرایش افراد به اعتیاد می‌توانند ریشه‌های تمایل به مصرف را در طی درمان هدف قرار داده و با از بین بردن وسوسه به تجربه درمان پایدار در فرد کمک کنند. برای کسب آگاهی بیشتر در مورد روش‌های نوین ترک اعتیاد با یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد تماس بگیرید.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا فرستادن فرد معتاد به شیره تریاک به کمپ ترک اعتیاد می‌تواند در درمان اعتیاد مؤثر باشد؟

همه چیز بستگی به کیفیت مرکز درمانی که فرد را به آنجا می‌برید دارد. این مسئله را فراموش نکنید که اعتیاد در اکثر موارد ریشه‌های روانی دارد و برخوردهای خشن نظیر اقدام برای ترک اجباری می‌تواند در دراز مدت مشکلات فرد را تشدید کرده و به بازگشت‌های مکرر او به سمت مواد بیانجامد. در نتیجه قبل از اینکه فرد را به کمپ بفرستید ابتدا آمادگی روانی او را در نظر بگیرید و سعی کنید به روش‌های زوری و اجباری متوسل نشوید. روانشناسان با برگزاری جلسات مصاحبه انگیزشی می‌توانند کمک کنند که فرد آمادگی بیشتری جهت ترک پیدا کند و انگیزه‌های درونی بالاتری را جهت کنار گذاشتن مواد تجربه نماید. برای دریافت مشاوره در زمینه شیره تریاک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: شیره تریاک