سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ب2

اعتیاد به بوپرنورفین یا ب2 یکی از مشکلاتی است که اخیراً بسیاری از افراد درگیر آن شده‌اند. بوپرنورفین نوعی ماده شبه افیونی است که در ترک اعتیاد به مخدرهایی نظیر تریاک، شیره و سوخته مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر این دارو بدون نظارت پزشک در دوزهای غیرمعمول و یا همراه با مواد مخدر مصرف شود، عوارض بسیار خطرناکی را به همراه خواهد داشت و اغلب به شکل گیری نوعی اعتیاد جدید منجر خواهد شد. عوارض بوپرونورفین در دو جنبه روانی و جسمانی بر فرد اثر می‌گذارد؛ به همین دلیل لازم است برای درمان و ترک ب2، با یک متخصص و مشاور ترک اعتیاد در ارتباط باشید.

منبع: ب2

شماره مرکز مشاوره

بوپرنورفین یا ب2 چیست؟

بوپرنورفین نوعی ماده شبه افیونی است که مکانیسم اثر آن در مغز با موادی نظیر تریاک، شیره، سوخته و مورفین شباهت دارد. از آنجایی که مصرف این دارو در دوزهای کنترل شده علائم نشئگی را به همراه ندارد امروزه از آن در دوره‌های سم زدایی و پرهیز از مواد استفاده می‌شود. مصرف ب 2 در این شرایط به بیماران در حال ترک کمک می‌کند تا بتوانند علائم ناخوشایند ناشی از ترک را در خود کاهش دهند و در نتیجه ثبات بیشتری را در مسیر ترک و کنار گذاشتن مواد تجربه کنند.

با این حال متأسفانه بسیاری از افراد این دارو را به طور سرخود و بدون توجه به دستور پزشک مصرف می‌کنند. از آنجایی که این ماده نیز نوعی مخدر محسوب می‌شود مصرف سرخود آن بدون توجه به دوزهای تجویزی پزشک به وابستگی جسمانی و روانی می‌انجامد و اعتیاد جدیدی را شکل می‌دهد. در این شرایط فرد نه تنها نمی‌تواند وابستگی خود را به ماده قبلی کاهش دهد بلکه مشکل جدیدی را نیز به مشکلات خود می‌افزاید که روند درمان را با پیچیدگی‌های مضاعفی روبه‌رو می‌سازد. ترک ب2 نیز مانند سایر داروها و مواد مخدر با مشکلاتی همراه است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اعتیاد کلیک کنید.

 

علائم اعتیاد به ب2

همان طور که گفته شد مصرف نادرست بوپرنورفین در دوزهای بالا می‌تواند در نهایت به اعتیاد بیانجامد و همانند هر ماده مخدر دیگری علائم و عوارض ناخوشایندی را به بار بیاورد. از جمله علائمی که در مورد وابستگی جسمانی و روانی به بوپرنورفین یا همان ب 2 هشدار می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– داشتن اشتغال ذهنی زیاد در مورد به دست آوردن و مصرف دارو

– احساس ناتوانی در کنترل میزان مصرف بوپرنورفین

– ادامه دادن به مصرف ماده با وجود تمام عوارض منفی که به همراه می‌آورد

– احساس ولع و وسوسه شدید برای مصرف این ماده

– تلاش برای خرید دارو بدون نسخه پزشک یا جعل نسخه پزشک

– داشتن تلاش‌های مکرر ناموفق جهت ترک ب2

– کاهش عملکرد فرد در حوزه‌های مختلف زندگی نظیر کار، زندگی و روابط بین فردی

برای آگاهی بیشتر در زمینه تست اعتیاد به ب 2 کلیک کنید.

 

عوارض اعتیاد به ب2

علائمی که تا به اینجا گفته شد در تشخیص اینکه آیا فرد به بوپرنورفین اعتیاد پیدا کرده است یا خیر به ما کمک می‌کنند. در ادامه این سؤال برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود که اعتیاد به این دارو چه پیامدها و خطراتی را به دنبال خواهد داشت و در واقع مصرف این دارو چه ضرری به شخص می‌رساند؟ در جواب به این سؤال باید گفت که ماده ب 2 در دو سطح جسمانی و روانی پیامدهای مختلفی را دارد و هر دو بعد انسان را درگیر خود می‌کند. ما در ادامه به هریک از این‌ها به صورت جداگانه اشاره کرده‌ایم.

1. عوارض جسمانی مصرف بوپرنورفین یا ب 2

همانند سایر مواد افیونی بوپرنورفین یا ب 2 نیز از جمله موادی است که تأثیرات بسیاری بر جسم می‌گذارد و می‌تواند علائم متعددی را در این زمینه ایجاد نماید. از جمله مهم‌ترین پیامدهای جسمانی مصرف این ماده می‌توان به بروز مشکلات تنفسی، کاهش انرژی، احساس خستگی مفرط، خارش پوستی، رنگ پریدگی، ایجاد تغییراتی در اشتها، حالت تهوع، ایجاد مشکلات حرکتی و اختلالاتی در تکلم اشاره کرد.

2. عوارض روانی مصرف بوپرنورفین یا ب2

علاوه بر تأثیراتی که بوپرنورفین بر جسم انسان می‌گذارد، اعتیاد به این ماده روان انسان را نیز درگیر می‌کند و مشکلات متعددی را برای فرد پدید می‌آورد که از جمله آن‌ها می‌توان به افت خلق، افسردگی، بروز مشکلات شناختی، ضعف تمرکز و به هم ریختن چرخه خواب اشاره کرد. ترک ب2 باید با رعایت اصول و تحت نظر متخصص باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ترک ب2 کلیک کنید.

 

درمان اعتیاد به بوپرنورفین و ترک ب2

بسیاری از خانواده‌ها وقتی به اعتیاد یکی از عزیزانشان مشکوک می‌شوند متأسفانه نمی‌توانند هیجانات منفی خود را کنترل کنند و به رفتارهای نادرست و پرخاشگرانه‌ای روی می‌آورند که تأثیرات بسیار منفی بر فرد مقابل می‌گذارد و در صورت وجود اعتیاد حتی به تشدید آن نیز می‌انجامد. از همین رو اگر علائم گفته شده در متن را در فردی مشاهده کردید پیش از هر چیز تلاش کنید تا با یک متخصص در حوزه اعتیاد تماس بگیرید و با او در این باره مشورت کنید.

هرگز به خاطر مشاهده چند علامت از موارد گفته شده به فرد مقابل برچسب نزنید و او را مورد توهین یا سرزنش قرار ندهید. این مسئله را در نظر داشته باشید که اعتیاد در بسیاری از موارد ریشه‌های روانی دارد و بد رفتاری با فرد معتاد می‌تواند علل زیربنایی سوءمصرف مواد را تشدید کرده و به خامت اوضاع بیانجامد.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– آیا ترک ب2 نیز همانند ترک تریاک علائم جسمانی زیادی را به همراه دارد؟

به طور کلی ترک بوپرنورفین علائم ترک بسیار کمتری نسبت به سایر مخدر دارد. با این حال در صورتی که فرد این ماده را به ناگهان کنار بگذارد و یا آن را در دوزهای بسیار بالا مصرف کند احتمالاً با علائم ناخوشایندی نظیر لرزش بدن، حالت تهوع، اسهال، استفراغ و دردهای عضلانی روبه‌رو خواهد شد. برای کنترل این علائم حتماً قبل از ترک این ماده از یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مشورت بگیرید. برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به ب2 می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: ب2