سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خوابیدن در دوران بارداری

نحوه‌ی صحیح خوابیدن در دوران بارداری گاه به یک چالش برای مادران بارداری تبدیل می‌شود. هرچه که شکم مادر بزرگ‌تر باشد خوابیدن برای او سخت‌تر می‌شود. از طرفی مشکلات جسمانی و دردهای دوران بارداری و از طرف دیگر مشکل در غلت زدن و تغییر در پوزیشن خوابیدن باعث بدخوابی در مادر باردار می‌شود. مادران باردار باید در هنگام خوابیدن سلامت خود و جنین را در نظر بگیرند تا هم بند ناف به دور جنین نپیچد و هم کمر مادر در وضعیت راحت و بدون درد قرار بگیرد. در ادامه بهترین حالت خواب در دوران بارداری را توضیح داده‌ایم. ممکن است در ابتدا خوابیدن به یک حالت برایتان سخت باشد؛ اما پس از گذشت مدتی بدنتان به آن عادت می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: خوابیدن در دوران بارداری

عواملی که باعث بدخوابی مادر باردار می‌شوند

تربیت کودک و فرزندآوری از مسائل مهم در زندگی خانم‌ها هستند. بارداری باعث می‌شود فرم بدن شما عوض شود و عادت‌های جدیدی در بدن شکل بگیرند. بزرگ شدن شکم، درد گرفتن کمر و پشت مادران باردار از دلایل مهم بد خواب شدن آن‌ها است. همچنین تکرار ادرار باعث می‌شود طول مدت خواب کمتر شود. برخی از مهم‌ترین عواملی را که باعث ایجاد مشکل در خواب مادران باردار می‌شود در ادامه ذکر کرده‌ایم.

خوابیدن در دوران بارداری | تکرر ادرار

در دوران بارداری کلیه ها برای اینکه بتوانند حجم خون اضافی را تصفیه کنند بیشتر از قبل کار می‌کنند. همچنین هرچقدر جنین بزرگتر می‌شود حجم فشار روی مثانه بیشتر می‌شود. در نتیجه مادر باردار مجبور می‌شود مدام از جای خود بلند شود و بیشتر از قبل به دستشویی رفتن نیاز پیدا کند. همین عامل در بدخوابی او بسیار مؤثر است.

افزایش ضربان قلب

در زمان بارداری بیشتر خون مادر به سمت رحم جریان پیدا می‌کند. قلب باید سخت تر از قبل کار کند تا خون را به بقیه اعضای بدن برساند در نتیجه سرعت ضربان قلب بیشتر می‌شود. افزایش ضربان قلب در بسیاری مواقع اجازه نمی‌دهد مادر خواب آرامی داشته‌باشد.

خوابیدن در دوران بارداری |تنگی نفس

تنگی نفس یکی دیگر از عواملی است که باعث مشکل در خوابیدن خانم باردار می‌شود. در ابتدای بارداری به دلیل ترشح برخی از هورمون ها، تنفس عمیق تر می‌شود. با گذشت چند ماه از بارداری و رشد جنین، رحم فضای بیشتری را در لگن و شکم به خودش اختصاص می‌دهد. این افزایش حجم به دیافراگم شما که پرده ای میان ریه و اندام های شکمی است فشار می آورد و در نتیجه شما احساس می‌کنید به هوای بیشتری برای تنفس نیاز دارید.

خوابیدن در دوران بارداری |سوزش سر دل

بسیاری از زنان در دوران بارداری احساس سوزش در معده و یا سر دلشان می‌کنند. این امر به دلیل بازگشت محتویات معده به مری اتفاق می‌افتد. فعالیت دستگاه‌های گوارشی در بارداری با سرعت کمتری صورت می‌گیرد و غذا مدت بیشتری در معده و روده می‌ماند. با بزرگتر شدن جنین فشار رحم بر معده و روده بیشتر می‌شود و افزایش سوزش سر دل مشکلاتی را برای خواب مادر بارداری به وجود می‌آورد. از مهم‌ترین مشکلاتی که در مورد خواب مادران باردار وجود دارد شیوه‌ی خوابیدن آن‌هاست که در ادامه توضیح داده‌ایم.

نحوه‌ی صحیح خوابیدن در دوران بارداری | سه ماهه‌ی اول باداری

در سه ماه اول بارداری به دلیل افزایش هورمون پروژسترونف احساس خواب آلودگی در فرد زیاد می‌شود. همچنین تکرر ادرار و احساس حالت تهوع در این مدت بیشتر شده و همگی روی خواب مادر اثر منفی میگذارند. معمولا مادران با نحوه‌ی خوابیدن در سه ماهه‌ی اول بارداری مشکل ندارند چرا که جنین بسیار کوچک است و شکم مادر فشار زیادی برای خوابیدن ایجاد نمی‌کند. اگر در سه ماهه‌ی اول بارداری هستید، راهکارهای زیر به شما در خواب راحت و کافی کمک می‌کند.

چرت زدن خود را مدیریت کنید

بهترین ساعت چرت زدن و خواب کوتاه بین ساعت 2 تا 4 بعد از ظهر است. سعی کنید دو بار و هر بار 30 دقیقه در طول روز چرت بزنید تا اینکه بخواهید یک ساعت خواب کامل را داشته باشید. خواب کامل در بعدازظهر باعث می‌شود هنگام شب در به خواب رفتن مشکل داشته‌باشید.

خوردن مایعات را کنترل کنید

نوشیدن مایعات باعث می‌شود تعداد دفعاتی که مجبور می‌شوید به دستشویی بروید افزایش یابد. اما از طرفی مایعات برای جلوگیری از یبوست و تورم بیش از حد بسیار ضروری است. توصیه می‌کنیم از ساعت 6 عصر به بعد میزان نوشیدن مایعات را کمتر کنید تا خواب راحت تری را تجربه کنید.

نحوه‌ی صحیح خوابیدن در دوران بارداری | سه ماهه‌ی دوم بارداری

در سه ماه دوم بارداری وضعیت مادر و جنین تقریبا ثابت می‌ماند. سرعت ترشح هورمون ها کم می‌شود و تغییرات زیادی اتفاق نمی افتد. سوزش سر دل، گرفتگی عضلات و خواب های آشفته می‌توانند عمده ترین دلایل بدخوابی مادران در این مدت باشند. شروع سندروم پای بی قرار هم در همین دوران اتفاق می‌افتد. احساس گزگز در پاها و تمایل به تکان دادن پاها در ساعات عصر یا تمایل به ضربه زدن به دیوار با پاها از جمله نشانه های آن است.

خوابیدن به پهلو مناسب‌ترین وضعیت خواب برای مادر باردار

برای این‌که خواب راحتی داشته‌باشید به پهلو بخوابید و زانوی خود را خم کنید. همچنین بهتر است بالشی را بین دو پای خود قرار دهید. زمانی که به این روش بخوابید از سوزش سر دل شما کم می‌شود و احساس بهتری خواهید داشت.

رخت خوابتان را بالا ببرید

بعضی از زنان با بالاتر بردن رخت خوابشان یا با استفاده از بالش بیشتر، احساس بهتری را تجربه می‌کنند. ممکن است شما هم جزو این دسته باشید پس بهتر است این روش را امتحان کنید.

به خوراکتان دقت کنید

برای بهتر خوابیدن در سه ماه دوم بارداری توجه به تغذیه در خواب راحت بسیار مهم است. از غذاهای حاوی کلسیم زیاد استفاده کنید. همچنین مصرف شیر و موز را بالاتر ببرید و سعی کنید وعده های شام سبکی داشته باشید. از غذاهای تند یا چرب استفاده نکنید و سعی کنید استرس را از خودتان دور کنید.

نحوه‌ی صحیح خوابیدن در دوران بارداری |سه ماهه‌ی آخر بارداری

در سه ماه آخر بارداری شکم مادر بیش از قبل بزرگ می‌شود و این باعث احساس درد زیادی در کمر خواهد شد. اکثر مادران از کمبود خواب و پایین بودن کیفیت آن در این دوران شکایت می‌کنند. بزرگتر شدن جنین و افزایش تحرکات او از یک طرف و احساس تنگی نفس و تکرر ادرار شدید از طرف دیگر باعث می‌شوند خواب مادر بیشتر از همیشه دشوار شود. در ادامه بهترین حالت خواب در سه ماهه‌ی آخر بارداری را توضیح داده‌ایم.

خوابیدن به حالت SOS

خوابیدن به پهلو به خصوص به پهلوی چپ بهترین حالت خواب برای خانم‌ها در دوران بارداری است. خوابیدن به پهلوی چپ جریان خون و مواد مغذی را با سرعت بیشتری به جفت و بدن شما می‌رساند. پاها و زانوهایتان را خمیده کنید. میتوانید از یک بالش بین زانو ها و یک بالش دیگر زیر شکمتان استفاده کنید. اگر سر دلتان احساس سوزش می‌کنید پاهایتان را به حالت کشیده در آورید و از بالش نرم برای زیر سرتان استفاده کنید.

چه نوع خوابیدنی در دوران بارداری مضر است؟

1. خوابیدن به پشت ممنوع

خوابیدن به پشت باعث تشدید کمر درد در مادر می‌شود. همچنین بواسیر، کاهش فشار خون، افزایش مشکلات گوارشی و کاهش خون‌رسانی به جنین از دیگر عوارض خوابیدن به پشت می‌باشند.

2. خوابیدن بر روی شکم

هرچقدر به پایان بارداری نزدیک تر شوید، انتخاب این روش برایتان کمتر مطرح می‌شود چراکه اگر هم بخواهید به علت بزرگ شدن شکم قادر به انجام این کار نخواهید بود. در هر صورت این روش خوابیدن برای مادران باردار اصلا توصیه نمی‌شود و ممکن است به جنین آسیب بزند.

تذکر : در دوران بارداری به هیچ وجه غلت نزنید. این کار ممکن است باعث شود بند ناف به دور جنین بپیچد. هر موقع خواستید جهت خوابیدن را تغییر دهید ابتدا بنشینید و سپس جهت را عوض کنید. می‌توانید در زمینه مشکلات مربوط به بارداری و تربیت فرزند از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداری می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: خوابیدن در دوران بارداری