سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال ساختگی چیست؟

اختلال ساختگی یا تمارض چیست و چگونه می‌توان آن را از بیماری واقعی تشخیص داد؟ اختلال ساختگی به معنی تظاهر عمدی و آگاهانه به بیماری است که به دریافت توجه منجر می‌شود. این افراد شرح حال مفصل پزشکی و روان پزشکی از خود ارائه می‌دهند و اطلاعات بسیاری درباره اصطلاحات پزشکی دارند. معمولا تقلید یک بیماری واقعی برای بازآفرینی پیوند مطلوب و مثبت بین والد و فرزند می‌تواند از علل این بیماری باشد. این اختلال به طور مشخص در اوایل بزرگسالی شروع می‌شود و برای بیماران بسیار ناتوان کننده بوده و با افسردگی، توهمات و رفتارهای عجیب غریب همراه است. برای درمان این اختلال لازم است که بر کنترل بیمار تمرکز کرد. در ادامه به بررسی بیشتر اختلال ساختگی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

منبع: اختلال ساختگی چیست؟

شماره مرکز مشاوره

اختلال ساختگی

زمانی که فرد دچار اختلال ساختگی می‌‌شود به طور عمدی و آگاهانه تظاهر می‌کند که از لحاظ روانی و جسمی دچار بیماری شده است. اشخاص مبتلا به این نوع اختلال عموما به صورت آگاهانه و عمدا، علائم بیماری را به روش‌های مختلف ایجاد می‌کنند یا علائمی را که دارند بسیار بزرگتر نشان می‌دهند و در مواردی در رابطه با وجود علائم به شما دروغ می‌گویند. گاهی برای به وجود آوردن این علائم به خودشان آسیب می‌زنند و یا نتایج آزمایش خود را با روش‌های مختلف تغییر می‌دهند که به نظر برسد بیمار هستند و لازم است تحت درمان قرار بگیرند.

معمولا افراد دچار اختلال تمارض این کار را برای توجه و ترحم انجام می‌دهند و حاضر هستند آزمایش‌ها و جراحی‌های دردناکی را انجام دهند تا از این راه بتوانند توجه و دلسوزی اطرافیان و مخصوصا کسانی که به آن‌ها علاقه دارند را جلب کنند. اختلال ساختگی به عنوان یک بیماری روانی شناخته می‌شود به دلیل این که با مسائل شدید عاطفی و احساسی همراه است. این افراد می‌توانند به اختلالات دیگری نیز مانند اختلالات شخصیتی هم دچار شوند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات روانی کلیک کنید.

 

علت اختلال ساختگی

بسیاری از افراد معتقد هستند کودکانی که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند و یا به آن‌ها توجه نشده می‌توانند این اختلال را در بزرگسالی تجربه کنند. افرادی که خودشان یا یکی از اعضای خانواده‌شان سابقه‌ بیماری‌های پشت سر هم را داشته‌‌اند که نیاز به بستری شدن داشته است، ممکن است دچار تمارض شوند.

 

علائم اختلال ساختگی

این افراد پرونده‌های پزشکی بسیار اما متناقض دارند و در زمان بیماری علائم نامشخصی داشته که اصلا قابل کنترل نیستند و زمانی آن‌ها را بروز می‌دهند که افراد دیگری کنار آن‌ها قرار بگیرند. هنگامی که درمان‌ این افراد آغاز می‌شود ممکن است وضعیت آن‌ها شدیدتر شود یا به علائم دیگری تغییر پیدا کند. همچنین آن‌ها اطلاعات بسیاری از اصطلاحات پزشکی و بیمارستان‌ها دارند و زمانی که با این افراد برخورد می‌کنید می‌بینید که زخم‌های زیادی ناشی از عمل‌های جراحی متعدد در آن‌ها وجود دارد.

افرادی که دچار اختلال ساختگی هستند بعد از این که جواب‌ آزمایش‌شان منفی شد علائم جدیدی را از خودشان بروز می‌دهند و یا عوارض دیگری به آن اضافه می‌شود. این افراد تمایل زیادی دارند که آزمایشات متعددی را انجام دهند یا تحت جراحی‌های مختلف قرار بگیرند. در این اختلال فرد علاقه ندارد که با خانواده با پزشک‌ خود در ارتباط باشد.

 

شیوع در افراد جامعه

هیچ آماری از تعداد افرادی که در جامعه به این اختلال دچار شده‌اند وجود ندارد به دلیل این که این اشخاص همه‌چیز را انکار می‌کنند و به دلیل این که در مطب‌ها و بیمارستان‌های مختلف پرونده‌های پزشکی دارند داشتن آمار از آنان بسیار دشوار است. اما به طور کلی شیوع این اختلال در مردان بسیار بیشتر از زنان است.

 

تشخیص اختلال ساختگی

در این نوع بیماری شخص سعی دارد خودش را به عنوان یک فرد مجروح یا بیمار و معلول نشان‌ دهد و رفتارهای فریب دهنده او حتی در زمانی که تقویت مثبت بیرونی وجود ندارد به روشنی معلوم است. هر دفعه که با این اشخاص صحبت می‌کنید می‌خواهند به شما بفهمانند دچار بیماری جدیدی شده‌اند، علائم بسیار زیادی دارند و ممکن است این علائم در هر بار متناقض با سری قبلی باشد. همچنین زمانی که شما مشکلی برای سلامتی‌تان پیش می‌آید و با این اشخاص در میان می‌گذارید ادعا می‌کنند که آن‌ها هم این بیماری را دارند و حتی ممکن است علائم بیشتری هم داشته باشند.

 

انواع اختلال ساختگی

برخی از انواع اختلال ساختگی عبارتند از:

1. با علائم روانشناختی بیشتر

در این نوع اختلال افراد سعی می‌کنند علائم یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی را از خودشان نشان دهند. آن‌ها ممکن است بدون تمرکز به نظر بیایند و توهمات خود را همراه با پوچی ابراز کنند و از تجربه دیدن یا حس کردن چیزهایی بگویند که اصلا وجود ندارد. این اختلال به سندروم گانسر یا زندان نیز معروف است.

2. با علائم فیزیکی بیشتر

افرادی که این نوع از اختلال ساختگی را دارند سعی دارند عمدا علائم جسمی را مانند درد در قفسه سینه، مشکلات مربوط به معده و تب را از خود نشان بدهند. این اختلال معمولا به سندروم مونچاوسن شناخته می‌شود.

3. با هر دو علائم فیزیکی و روانشناختی

در این نوع از اختلال ساختگی افراد سعی دارند که علائم فیزیکی و جسمی را همراه باهم بروز دهند و به اشخاص دیگر نشان‌‌دهند که دچار هر دو نوع از این بیماری‌ها به طور همزمان شده‌اند یا این‌که وجود یکی از آن‌ها باعث به وجود آمدن دیگری شده است.

4. اختلال ساختگی در دیگران

در این نوع اختلال فرد علائم بیماری را در خودش نشان نمی‌دهد و بیمار بودن را به خودش نسبت نمی‌دهد بلکه این را به دیگران القا می‌کند که آن‌ها بیمار هستند و علائمی دارند و موفق به این می‌شوند که آن‌ها را مریض نشان دهند. این افراد بیشتر این کار را نسبت به کسانی که دوستشان دارند انجام می‌دهند تا با آسیب رساندن یا تلقین بیماری در آن‌ها از این افراد مراقبت کنند. میزان شیوع این نوع در زنان بیشتر از مردان است به خصوص اگر مادر باشند نسبت به فرزندشان این مسئله را نشان می‌دهند.

 

آسیب‌های اختلال ساختگی

کسانی که این اختلال را دارند هر آسیبی را به بدنشان وارد می‌کنند تا توجه دیگران را جلب کنند و بعد از مدتی این کار برای آن‌ها عادی می‌شود و ممکن است دست به کارهایی بزنند که کاملا جان آن‌ها را به خطر بیندازد و هیچ‌وقت توان لذت بردن از زندگی را ندارند به دلیل این که ذهنشان همیشه درگیر بیماری ساختگی‌شان است و چیزی که شرایط آن‌ها را بدتر می‌کند این است که فکر می‌کنند اگر تا این حد پیش نروند کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند و علاقه‌ای به آن‌ها ندارند. این افراد آسیب روانی زیادی به اطرافیانشان وارد می‌کنند به دلیل این که دائم نگران‌شان هستند و بعد از مدتی که بفهمند این کار برای جلب توجه بوده از آن‌ها دور می‌شوند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

درمان

درمان این اختلال مانند همه اختلالات دیگر نیاز به مراجعه به روان درمانگر و متخصص است. برای اولین قدم در درمان این افراد باید کنترلشان کرد و اجازه نداد که از درمان‌های نادرست و غیرضروری استفاده کنند. پس از این که اجازه این کار به آن‌ها داده نشد باید سعی کرد عواملی که زمینه ایجاد یا توسعه آن‌ها را فراهم کرده شناسایی کرد تا با برطرف کردن آن به درمان فرد کمک کرد. برای دریافت مشاوره در زمینه اختلال ساختگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: اختلال ساختگی چیست؟