سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عقب افتادن پریود

عقب افتادن پریود اولین علامتی است که زنان را از احتمال بارداری باخبر می‌کند. با این حال بسیاری از بانوان به دلایلی غیر از بارداری نیز قطع شدن چرخه پریود و یا تاخیر در آن را تجربه می‌کنند. این مسئله می‌تواند توانایی باروری زنان را تحت تأثیر قرار داده و یا منجر به بروز مشکلات خلقی، احساس عصبی بودن و بی‌قراری در آن‌ها شود. در نتیجه درمان تاخیر در چرخه قاعدگی امری لازم و ضروری است که در قدم اول باید به علت یابی دقیق و ریشه اصلی مشکل توجه نمود و سپس با استفاده از روش‌هایی مانند ریلکسیشن و کمک گرفتن از روانشناس، به درمان مشکل پرداخت. آگاهی از دلایل عقب افتادن پریود، در درمان آن به شما کمک می‌کند.

منبع: عقب افتادن پریود

شماره مرکز مشاوره

علل عقب افتادن پریود

برخی از زنان با وجود اینکه باردار نیستند با مشکل تاخیر یا قطع شدن چرخه قاعدگی روبه‌رو می‌شوند. اگر در مورد علل بروز این مشکل کنجکاو هستید ما در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم.

1. درگیری با استرس زیاد از علل عقب افتادن پریود

اینکه دوره‌های پریود در زنان تحت تأثیر رویدادهای استرس‌زا قرار بگیرد امر رایجی محسوب می‌شود. در واقع بسیاری از زنان در ماه‌هایی که دچار تنش و فشار روانی هستند تاخیر در چرخه قاعدگی را تجربه می‌کنند. این رویداد از طریق مکانیسم‌های مختلفی اتفاق می‌افتد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– استرس، تعادل هورمونی بدن را به هم می‌ریزد.

– استرس می‌تواند سبک زندگی افراد را تغییر بدهد. انفعال و عدم تمایل برای تحرک کافی در طول روز می‌تواند تا حد زیادی در تاخیر پریود نقش داشته باشد.

– استرس ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوتالاموس را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این ناحیه مسئولیت کنترل چرخه‌های قاعدگی را به عهده دارد.

– پرخوری و بی‌اشتهایی دو واکنش عصبی رایج به استرس هستند که هردوی آن‌ها می‌توانند چرخه قاعدگی را دچار مشکل کنند.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه کاهش استرس کلیک کنید.

2. قرار داشتن در دوران شیردهی

در دوران شیردهی قطع شدن یا کمتر بودن دوره‌های پریود امری طبیعی محسوب می‌شوند و جای نگرانی برای آن وجود ندارد. در واقع تغییرات هورمونی طبیعی بدن در این دوره مسئول بروز قطع پریود یا تاخیر در آن هستند. کاهش فرایند تخمک گذاری به بدن شما کم می‌کند تا بتواند پس از زایمان مدتی خود را بازیابی کند و سپس برای بارداری‌های بعدی آماده شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روابط زناشویی کلیک کنید.

3. دچار بودن به لاغری مفرط از علل عقب افتادن پریود

افراد مبتلا به اختلالات خوردن نظیر بی‌اشتهایی عصبی یا همان آنورکسیا اغلب به کاهش وزن بسیار شدید و لاغری مفرط دچار می‌شوند که این مسئله باعث می‌شود دوره‌های قاعدگی خود را از دست بدهند و فواصل بین پریودها را به طور طولانی‌تری تجربه نمایند. در این شرایط درمان اختلالات عصبی و تلاش برای افزایش وزن بدن مشکلات مرتبط با قاعدگی را نیز بهبود خواهد بخشید.

4. چاقی

همان طور که لاغری می‌تواند هورمون‌های بدن را تحت تأثیر قرار دهید و منجر به بروز تاخیر در پریودها شود چاقی نیز می‌تواند همین اثرات را ایجاد نماید. بسیاری از افراد که به خاطر اضافه وزن دچار این مسئله می‌شوند، با پیگیری یک رژیم غذایی مناسب یا افزایش تحرکات بدنی می‌توانند بر این مشکل غلبه کنند.

5. انجام ورزش‌های سنگین از علل عقب افتادن پریود

انجام ورزش به طور روتین تأثیر مثبتی در چرخه قاعدگی دارد و به نظم آن کمک می‌کند اما انجام افراطی ورزش‌های سنگین اغلب منجر به کاهش سطوح استروژن در بدن بانوان می‌شود. از آنجایی که استروژن کنترل دوره‌های پریود را بر عهده دارد کاهش آن می‌تواند به تاخیر و حتی قطع سیکل قاعدگی منجر شود.

6. بروز تغییراتی در چرخه خواب و بیداری

بروز اختلال در چرخه سیرکاردین یا همان چرخه خواب و بیداری می‌تواند شروع خونریزی پریود را متوقف سازد. از همین رو افرادی که دچار مشکلات خواب هستند و کسانی که به تازگی به مناطقی که ساعت متفاوتی دارند سفر کرده‌اند بیش از دیگران در معرض مواجه با تاخیر در پریودها قرار دارند.

7. دچار بودن به تنبلی تخمدان از علل عقب افتادن پریود

تنبلی تخمدان یا همان سندروم پلی کیستیک وضعیتی است که در آن بدن زن هورمون‌های مردانه بیشتری تولید می‌کند که این هورمون‌ها باعث اختلال در روند تخمک گذاری می‌شوند و در نتیجه به بروز علائمی نظیر تاخیر دوره‌های پریود می‌انجامند. پزشکان برای تشخیص این سندروم از سونوگرافی و آزمایش خون استفاده می‌کنند. تصاویر سونوگرافی در صورت بروز تنبلی تخمدان از وجود کیست‌های ریز زیاد خبر می‌دهند که در نتیجه تغییرات هورمونی پدید آمده‌اند.

8. مشکلات مرتبط با غده تیروئید

یکی دیگر از علل تاخیر در پریودها کم کاری یا پرکاری غده تیروئید است. این غده که کنترل کننده میزان متابولیسم بدن است تا حد زیادی بر عملکرد سایر هورمون‌ها نیز تأثیر می‌گذارد و در نتیجه در به تاخیر افتادن خونریزی پریود نیز نقش دارد.

 

درمان تاخیر در پریود

اولین مسئله در درمان مناسب تاخیر دوره‌های پریود این است که پزشک بتواند به علت یابی دقیقی دست یابد و ریشه بروز این مشکل را به درستی متوجه شود. درمان افراد مختلفی که دچار این مشکل هستند بنابر دلایل ایجاد کننده آن می‌تواند با یکدیگر کاملاً متفاوت باشد. برای مثال بسیاری از افراد مشکل پزشکی خاصی ندارند و تنها به دلیل قرار گرفتن در محیط استرس‌زا و پر تنش دچار این مشکل شده‌اند.

در این شرایط استفاده از تکنیک‌های آرامش بخشی نظیر ریلکسیشن و مراجعه به روانشناس برای یادگیری فنون مدیریت هیجان منفی تا حد زیادی می‌تواند کمک کننده باشد و به منظم شدن سیکل ماهانه کمک کند. اما افرادی که به مشکلاتی نظیر تیروئید یا تنبلی تخمدان مبتلا هستند لازم است که داروهای خاصی نظیر داروهای ضد بارداری را برای مدت مشخص تحت نظر پزشک مصرف نمایند تا از این طریق بتوانند بر مشکلات مرتبط با قطع و تاخیر پریود نیز غلبه کنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– چه زمانی باید تاخیر در پریودها را جدی بگیریم و به پزشک مراجعه نماییم؟

طولانی شدن تاخیر در پریودها همراه با بروز علائم دیگری نظیر سردردهای شدید، حالت تهوع و استفراغ، دچار شدن به خونریزی‌های بسیار شدید و نامنظم شدن چرخه قاعدگی از جمله علائمی هستند که باید در مورد آن‌ها هشیار باشید و در صورت مواجهه با آن‌ها به پزشک مراجعه نمایید.

– آیا مصرف داروهای ضد بارداری می‌تواند باعث عقب افتادن پریود شود؟

بله بسیاری از قرص‌های بارداری حاوی استروژن و پروژسترون هستند و از تخمک گذاری پیشگیری می‌کنند و تا زمانی که این دارو را مصرف می‌کنید به دلیل عدم تخمک گذاری، خونریزی قاعدگی را تجربه نخواهید کرد. برای دریافت مشاوره در زمینه تاخیر در چرخه قاعدگی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: عقب افتادن پریود