سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به تریاک

علائم اعتیاد به تریاک کدام‌اند؟ تریاک یکی از انواع مختلف مواد مخدر است که از گیاه خشخاش به دست می آید. این ماده، یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر در ایران است که طرفداران زیادی هم دارد. عده ای عقیده دارند که مصرف این ماده فواید زیادی برای مصرف کنندگان دارد در صورتی که علائم خوشی آن کوتاه مدت است و پس از زمان کوتاهی وابستگی شدیدی برای فرد دارد. برای اطلاعات بیشتر درمورد این ماده‌ی مخدر تا پایان مطلب همراه باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به تریاک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اعتیاد به تریاک

تریاک چیست؟

یکی از پر مصرف ترین مواد مخدر در ایران است که حدود ده درصد از آن را مورفین تشکیل می دهد. این ماده مخدر از مایع داخل گیاه خشخاش به دست می آید که مصرف مداوم آن باعث اعتیاد جسمی و روانی فرد می شود. از مشتقات این ماده مخدر می توان به کدئین و هروئین اشاره کرد که باعث می شوند شخص سرخوش یا نشئه شود. تریاک در بین مواد مخدرهای افیونی، بیشتر از بقیه طرفدار دارد.

تریاک چگونه مصرف میشود؟

برای مصرف تریاک سه روش وجود دارد:

دودکردن: تریاک کشیدن به وسیله وافور و یا با استفاده از وسایلی مثل سیخ و سنجاق، قلیان و قل قل

تناول (خوردن): به صورت قرص یا به وسیله حل کردن در آب ، چای و نوشیدن.

تزریق: در این روش، تریاک را درآب حل می کنند و در یک قاشق فلزی می‌ریزند. آن را کمی حرارت می‌دهند، درنهایت آن را روی پنبه می‌ریزند و با سرنگ داخل رگ تزریق می‌کنند.

علائم روانی اعتیاد به تریاک

یکی از علائمی که در بین مصرف کنندگان شایع است ، وابستگی بعد از مصرف است. دلیلش این است که ماده ی مخدر، گیرنده های مغزی را مختل می کند، در نتیجه مغز دیگر مثل سابق نمی توانند فعالیت خود را به خوبی انجام دهد و کنترل بدن را به عهده بگیرد.

شخص مصرف کننده به علائم و نشانه های اولیه ای مثل بدخلقی، خستگی، درد عضلانی، افسردگی دچار می شود و برای اینکه درگیر این نشانه ها نباشد، مجبور است مدام مصرف کند. درنتیجه شخص به شکل جدی به تریاک وابستگی و اعتیاد پیدا می کند.

علائم رفتاری اعتیاد به تریاک

علائم رفتاری جز علائم و نشانه های اولیه به حساب می روند. برخی از علائم رفتاری شایع حاصل از مصرف تریاک عبارتند از:

دروغ گویی

یکی از دلایلی که این افراد منزوی و گوشه گیرند همین است. آنها به خاطر وابستگی شدیدی که دارند، نه قدرت پذیرش اعتیاد خود را دارند و نه می توانند با خود و اطرافیانشان صادق باشند. برای مصرف تریاک، تقریبا هر کاری می کنند.

سرقت

سرقت جز نشانه هایی است که همه افراد دچارش نمی شوند، یعنی جزء علائم اولیه و همیشگی تریاک نیست. اما متاسفانه بعضی از افراد را در گیر خودش می کند، به خصوص افرادی که وضع مالی خوبی ندارند و از سمت خانواده و اجتماع طرد شده اند.  به همین دلیل و برای رفع نیاز های مالی و شخصی شان ممکن است سرقت کنند تا بتوانند روزمره شان را بگذرانند.

انزوا و گوشه گیری

همه ی نشانه های بالا همگی دست به دست هم می دهند و در نهایت شخص معتاد را به انزوا می کشانند. انزوایی که شخص گاهی برای بیرون آمدن از آن می تواند با مشکل مواجه شود.

علائم فیزیکی اعتیاد به تریاک

علائم فیزیکی شایعی که در اعتیاد به تریاک ظاهر می شوند عبارتند از :

  • بیماری های کلیوی
  • کاهش وزن
  • مشکلات گوارشی
  • استفراغ
  • سوزش و زخم های معده و پانکراس
  • کاهش اشتها
  • ضعف در عملکرد بدن
  • کاهش تمرکز

عوارض و پیامدهای اعتیاد به تریاک

ضعیف شدن عملکرد بدن

زمانی که فرد به تریاک  و ماده مخدر خاصی اعتیاد پیدا می کند، بدنش تحلیل می رود و عوارض اولیه ای که ناشی از تریاک است در بدنش ظاهر می شود. ماده مخدر تریاک کارایی بدن را دچار مشکل می کند و قابلیت و نیرویی را که تا قبل از اعتیاد داشته را از شخص می گیرد. از عملکرد های کاری در زمینه های مختلف خانوادگی، شغلی و شخصی عقب می ماند.

تاجایی که ممکن است شخصیتش زیر سوال برود به اصطلاح دچار زوال شخصیتی می شود. البته زوال جز علائم و نشانه های ثانویه است که شخص معتاد مدت طولانی است که به مصرف روی آورده و درمان یا ترکی هنوز اتفاق نیفتاده است.

کاهش تمرکز

به خاطر اختلالاتی که در مغز و روان شخص معتاد به وجود آمده، حافظه کوتاه مدت دچار مشکل می شود و فرد مصرف کننده تمرکز لازم برای برطرف کردن مسائل محیطی خود را ندارد، و توانایی حل مسئله و مشکلات را به مرور زمان از دست می دهند.

عوارض اعتیاد به تریاک بر ریه

تریاک و هر گونه ماده مخدر دیگری که به صورت استنشاقی و یا دود کردن مصرف می شوند، می توانند خطرات زیاد و آسیب زایی را برای شش ها و ریه ها داشته باشند. زمانی که دود تریاک وارد شش ها می شود، مژک ها و نایژه های ریه ورم می کنند، دیواره سلول ها نازک شده و مقاومت آن ها کم می شود.

همین طور نایژک ها برای مبارزه با مواد خارجی تولید خلط می کنند و خلط زیاد ممکن است سیستم ایمنی را مختل کند. همین موضوع باعث مشکل در سیستم ایمنی می شود و خطر بیماری های خود ایمنی در فرد هم بالا می رود. البته سرطان ریه، جز علائم شایع مصرف تریاک است. از دیگر نشانه های مصرف تریاک بر ریه می توان به آسم سرفه های خشک خس خس سینه اشاره کرد.

اثرات کلی و عوارض جانبی اعتیاد به تریاک

به طور کلی اعتیاد به تریاک می تواند سال های خوش زندگی ما را از بین ببرد و همه ابعاد آن را به خطر بیندازد. چند مورد از اثراتی که اعتیاد به تریاک در زندگی ما می گذارد عبارتند از:

  • طلاق
  • از دست دادن شغل
  • خشونت‌های خانوادگی
  • حبس و زندان
  • مشکلات و ورشکستگی مالی
  • زخم‌های همراه با خونریزی زیاد
  • آوارگی
  • کودک‌آزاری
  • کما
  • آسیب‌دیدگی اندام‌های مهم بدن
  • آسیب‌دیدگی کبد
  • آسیب‌دیدگی اندام‌های مهم بدن
  • مرگ
  • تشنج
  • مشکل در شکل‌گیری حافظه
  • مشکلات ناشی از مصرف بیش از حد تریاک
  • آسیب به ساختار و عملکرد مغز

اعتیاد به تریاک در دانشجویان

متاسفانه  چند سالی است که تعداد زیادی از دانشجویان برای رهایی از خستگی و سنگینی دروس، به کشیدن تریاک و فراورده های حاصل از تریاک پناه می آورند. این موضوع برای قشر تحصیل کرده ای که قرار است آینده سازان جامعه آینده باشند، آمار ناراحت کننده ای است. برای پیشگیری از این موضوع آگاه‌سازی آن‌ها از عوارض و پیامدهای تریاک توسط خانواده‌ها و رسانه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ترک اعتیاد به تریاک

معمولا افراد به سراغ روش‌های ترک سنتی و تدریجی می‌روند. در روش سنتی مصرف تریاک خود را به صورت ناگهانی قطع می‌کنند که در این صورت احتمال ترک موفقیت آمیز تقریبا صفر است و فرد دوباره به سمت مصرف بازمی‌گردد. در روش تدریجی فرد معتاد به مرور میزان مصرف خود را کاهش می‌دهد تا به صفر برسد. در این روش نیز احتمال بازگشت زیاد است. در هر صورت ترک اعتیاد به تنهایی امکان پذیر نیست.

استفاده از داروهای جایگزین ماده‌ی مخدر مانند متادون و بوپروفین نیز در صورت مصرف خودسرانه عوارض و وابستگی‌های جدیدی را برای شما به دنبال می‌آورند. از طرفی بسیاری از افراد از روش‌های مورد استفاده در کمپ‌های اعتیاد و مراحل سم‌زدایی هراس دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم جهت ترک موفقیت‌آمیز از مشاوره ترک اعتیاد کمک بگیرید و همواره تحت نظر او باشید؛ در این صورت احتمال بازگشت به مصرف به میزان زیادی کاهش می‌یابد. شما می‌توانید برای ترک اعتیاد از راهنمایی‌های متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران بهره‌مند شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک اعتیاد به تریاک می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران و با شماره 02122016024 تماس بگیرید. 

منبع: اعتیاد به تریاک