سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دخالت والدین در ازدواج

چگونه باید با دخالت والدین در ازدواج برخورد کرد؟ به طور معمول، حمایت والدین قبل و بعد از ازدواج تاثیر بسیار خوبی بر زندگی زوجین جوان می‌گذارد. در ابتدای ازدواج به دلیل بی‌تجربگی و کم سن بودن جوانان، حمایت و توصیه‌های والدین می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد اما اگر والدین بیش از حد در ازدواج فرزند خود دخالت کنند، فضای تصمیم گیری او را محدود کرده و مشکلات زیادی برایش به وجود می‌آورند. والدین برای دخالت‌ها و سخت‌گیری‌های خود دلایلی دارند و جوانان نیز نمی‌توانند به راحتی مخالفت والدین‌شان را بپذیرند. اما برای حل این مساله لازم است که والدین و فرزندان باهم صحبت کرده و به تفاهم برسند. کمک گرفتن از روانشناس یکی از بهترین راه‌های برخورد والدین و فرزندان در این زمینه است.

منبع: دخالت والدین در ازدواج

شماره مرکز مشاوره

دلایل دخالت های والدین در ازدواج فرزندان

اکثر افرادی که در موقعیت ازدواج قرار دارند، حمایت و حتی دخالت والدین‌شان را در این زمینه تجربه کرده‌اند. این یک حق طبیعی برای والدین است چرا که آن‌ها در برابر فرزندان خود مسئولیت‌هایی دارند و هدف این است که بهترین زندگی را برای فرزند خود مهیا کنند. اما باید به این نکته توجه کرد، فردی که در موقعیت ازدواج قرار دارد یک انسان بزرگسال است و باید تصمیم‌های مهم زندگی خود را به تنهایی گرفته و مسئولیت آن‌ها را قبول کند. والدین باید فرزند خود را حمایت کنند اما دخالت بیش از حد مشکلاتی را با خود به همراه می‌آورد. برخی از دلایلی که باعث دخالت والدین در ازدواج فرزندان می‌شود شامل موارد زیر است.

1. عدم تجربه فرزندان از دلایل دخالت والدین در ازدواج

بسیاری از والدین به دلیل بی‌تجربگی فرزندانشان دخالت در ازدواج آن‌ها را حق خود می‌دانند. بی‌تجربگی فرزندان مساله مهمی است و به همین دلیل ضروری است که والدین آن‌ها را حمایت کرده و تجربیات خود را در اختیارشان قرار دهند. اما فرزندان نمی‌توانند با تجربیات شما زندگی خود را پیش ببرند چراکه تجربه هر شخص از زندگی مختص به خود او می‌باشد و شرایط فرهنگی و تفاوت نسل‌ها هم بر این موضوع تاثیر می‌گذارد. پس اجازه دهید که فرزندان‌تان از تجربیات شما درس بگیرند و تجربیات جدید خود را خلق کنند.

2. عدم استقلال از دلایل دخالت والدین در ازدواج

ازدواج به معنی بزرگ شدن و استقلال یافتن فرزندان از والدین است. مسلم است که اگر فرزندان قبل ازدواج استقلال نسبی نداشته باشند، والدین به آن‌ها اعتماد نمی‌کنند و در واقع مهارت چنین تصمیم بزرگی را در او نمی‌بینند. به همین دلیل بهتر است که جوانان قبل از رسیدن به سن ازدواج، استقلال نسبی از نظر مالی و شغلی داشته باشند تا هم توانایی‌شان افزایش یابد و هم در نظر والدین قابل اعتماد شوند.

 

از حمایت تا سخت گیری

همه افراد دوست دارند که در مهم‌ترین مرحله زندگی خود یعنی ازدواج، حمایت والدین خود را احساس کنند. اما برخی مواقع حمایت والدین به دخالت و حتی سخت گیری تبدیل می‌شود به طوری که تصمیم گیری را برای فرزندشان سخت می‌کنند. درحالی که ازدواج یک تصمیم بسیار مهم اما شخصی در کل زندگی یک فرد است و والدین تنها می‌توانند فرزندشان را در این تصمیم گیری راهنمایی کنند و حرف آخر را به او بسپارند. والدینی که در ازدواج به فرزندشان سخت می‌گیرند، باید خود را برای عواقب آن نیز آماده کنند چرا که ممکن است ازدواج به خوبی پیش نرود و یا حتی فرزندشان به دلیل ناراحتی و فشار زیاد والدین، تصمیم اشتباه بگیرد. فراموش نکنید که ازدواج موفق بدون حمایت و راهنمایی‌های والدین هردو طرف ممکن نیست اما سخت گیری والدین نتیجه معکوس دارد و شرایط را نامساعد می‌کند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی ازدواج کلیک کنید.

 

حد مجاز دخالت والدین در ازدواج

در زمینه ازدواج با قطعیت می‌توان گفت که تصمیم گیری نهایی برعهده خود فرد می‌باشد چراکه ازدواج بر همه ابعاد زندگی تاثیر می‌گذارد و فرد باید مسئولیت انتخاب خود را (چه خوب و چه بد) برای تمام عمر به عهده بگیرد و این تنها زمانی ممکن است که خود او این انتخاب را کرده باشد. اگر که والدین موافق یا مخالف ازدواج هستند می‌توانند آن را با صراحت بیان کنند و دلیل خود را نیز بگویند اما نباید حق تصمیم گیری را از فرزند خود بگیرند. فراموش نکنید که فرزند شما یک بزرگسال است و اگر احساس کند که شما نظر و توانایی تصمیم گیری او را قبول ندارید، از شما ناراحت شده و کدورت و دلخوری بین‌تان ایجاد خواهد شد. پس در نهایت می‌توان گفت دخالت والدین تا حدی مجاز است که امر و نهی در آن وجود نداشته باشد.

 

عواقب ازدواج پنهانی

یکی از عواقبی که سخت گیری و دخالت بیش از حد والدین را در پی دارد، تمایل فرزندان به ازدواج پنهانی است. وقتی که فرزند جوانتان حمایت کافی از طرف شما دریافت نکند، تحت تاثیر هیجان‌ها و احساسات خود قرار می‌گیرد و به ازدواج پنهانی فکر می‌کند. با خود می‌گوید که من فرد مقابل خود را دوست دارم و حالا که والدینم اجازه ازدواج نمی‌دهند پنهانی با او ازدواج می‌کنم. پس بهتر است که درهنگام سخت گیری‌های بیش از حد به این احتمالات منفی نیز فکر کنید.

از طرف دیگر فرزندان باید بدانند که این کار عواقب ناخوشایندی با خود به همراه دارد. عصبانی شدن والدین از این کار بسیار طبیعی است و حتی امکان دارد که برای همیشه شما را طرد کنند. همچنین ممکن است که در جمع دوستان و آشنایان نیز وجهه خود را از دست بدهید. پس اگر خیال انجام چنین کاری دارید، عاقلانه‌تر فکر کرده و این را هم مدنظر داشته باشید که ممکن است شریک زندگی شما انتخاب درستی نبوده باشد. شاید پس از همه این‌ها والدین تان شما را ببخشند اما ممکن است دیگر هیچ وقت شرایط مانند گذشته نشود.

 

در چه شرایطی می‌توان به تنهایی برای ازدواج تصمیم گرفت؟

همان طور که گفته شد ازدواجی که بدون رضایت والدین انجام شود با عواقب جدی همراه است و معمولا توصیه نمی‌شود. اما شرایط همیشه این طور نیست و گاهی مواقع لازم است که خود فرد به تنهایی برای ازدواج تصمیمی بگیرد. مثلا در خانواده‌ای که پدر یا مادر به اختلال پارانوئید مبتلا هستند، سخت گیری‌هایشان چندان منطقی نیست و نمی‌توان به نظر آن‌ها برای ازدواج موفق تکیه کرد. در این شرایط بهترین کار این است که با یک مشاور صحبت کنید و از او کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج کلیک کنید.

 

دخالت خانواده دختر و پسر در ازدواج

ممکن است خانواده دختر و پسر به دلایل مختلفی به ازدواج آنان مخالفت کنند. این دلایل عبارتند از:

1. دخالت والدین در ازدواج | دخالت خانواده پسر

دلیل مخالفت والدین پسر در اکثر مواقع این است که به انتخاب فرزند خود اعتماد ندارد. همچنین به دلیل وابستگی که اکثر مادرها به پسرشان دارند نگران جدایی او از خود می‌باشند و با ازدواج پسرشان مخالفت می‌کنند. حتی ممکن است والدین پسر از دختر خوششان نیاید و برای ازدواج سخت گیری کنند.

2. دخالت والدین در ازدواج | دخالت خانواده دختر

دختران نسبت به پسران استقلال کمتری دارند و والدین نگرانی بیشتری نسبت به آینده آن‌ها احساس می‌کنند. والدین دختر معمولا فکر می‌کنند که دخترشان تجربه کافی ندارد و تصمیم درستی نگرفته است.

برای جلب رضایت خانواده‌ها بهتر است که در مرحله اول در مورد انتخاب خود بهتر فکر کنید و اگر به انتخاب خود مصمم بودید، با والدین صحبت کنید و پس از فهمیدن علت اصلی مخالفت آن‌ها برای حل مشکل تلاش کنید.

 

ملاک‌های مهم انتخاب همسر

هر فرد نگاه متفاوتی به ازدواج دارد و می‌تواند معیارهای مختص به خود را داشته باشد. اما برای اینکه از درستی تصمیم خود مطمئن شوید لازم است که برخی معیارهای کلی در ازدواج را بررسی کنید. شاید سخت گیری و دخالت والدین در ازدواج شما چندان هم غیرمنطقی نباشد. در هرحال مسئولیت تصمیم گیری ازدواج برعهده خود شماست اما بهتر است که با بررسی معیارهای ازدواج از درستی تصمیم خود مطمئن شوید. این ملاک‌ها شامل موارد زیر هستند:

1. سنخیت و تناسب

دختر و پسر باید از نظر روحی، شخصیتی، اخلاقی، ظاهری و خانوادگی با هم تناسب داشته باشند. هرقدر که این تناسب و هماهنگی بین زن و شوهر بیشتر باشد امکان موفقیت ازدواج آن‌ها بیشتر است و رابطه مستحکم‌تری را تجربه خواهند کرد.

2. دین و اعتقادات مذهبی

عقاید مذهبی نقش بسیار مهمی در پایداری ازدواج دارند. اگر در اعتقادات دینی و مذهبی با هم اشتراک ندارید ممکن است در آینده با عدم تفاهم مواجه شوید و در ابعاد دیگر زندگی نیز به مشکل بر بخورید.

3. اعتماد و صداقت

اساس زندگی و تشکیل خانواده، صداقت میان زن و شوهر و اعتماد آن‌ها به یکدیگر است. اگر در مرحله آشنایی و دوستی در این زمینه مشکل دارید در انتخاب خود تجدید نظر کنید چراکه امکان حل این مساله پس از ازدواج بسیار کم است.

4. ملاک‌های مورد نظر

با همسر آینده خود صحبت کنید و از او بپرسید که از همسر آینده خود چه توقعی دارد. آیا شما ملاک‌های مورد نظر او را در خود می‌بینید؟ آیا او فردی می‌باشد که شما از همسر آینده خود تصور کرده‌اید؟

5. تشکیل خانواده

در مورد تمایل‌تان نسبت به بچه دار شدن و گسترده کردن خانواده با هم صحبت کنید. شاید شما بخواهید بلافاصله بعد ازدواج بچه دار شوید اما همسرتان علاقه‌ای به بچه نداشته باشد. عدم تفاهم بر سر این مساله می‌تواند در آینده مشکل ساز شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مشاوره ازدواج کلیک کنید.

 

چگونه باید با دخالت والدین در ازدواج برخورد کرد؟

معمولا والدین و فرزندان در هنگام درگیری میان ازدواج نمی‌توانند به خوبی صحبت کنند و به نتیجه برسند. اما با بحث و دعوا مشکل حل نخواهد شد. در این شرایط توصیه می‌شود که به هیجانات خود غلبه کرده و با هم صحبت کنید. کارهایی که می‌توانید انجام دهید شامل موارد زیر هستند.

_ داد و بیداد کردن و دعوا را کنار گذاشته و به صورت منطقی با والدین خود صحبت کنید. زمانی که آن‌ها برخورد صحیح و درایت شما را ببینند، نسبت به توانایی‌هایتان برای ازدواج و تصمیم گیری اطمینان پیدا می‌کنند.

_ به والدین خود بگویید که اگر همواره برای ازدواج سخت گیری کنند، سن تان بالا خواهد رفت و با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهید شد.

_ دلایل آن‌ها را برای مخالفت با دقت گوش دهید. شاید دلایل آن‌ها تنها اختلاف نظراتی باشد که شما به راحتی بتوانید آن‌ها را حل کنید.

_ به والدین تان فرصت دهید تا تا به استدلال‌های شما فکر کنند. شاید آن‌ها نیز متوجه اشتباه خود شده باشند اما به مدتی زمان نیاز داشته باشند که به آن اعتراف کنند.

در نهایت اینکه بهتر است قبل از هر برخوردی با یک روانشناس صحبت کنید. روانشناس به شما کمک می‌کند تا در مرحله اول از انتخاب خود مطمئن شده و سپس بهترین راه برخورد با والدین را در پیش بگیرید. برای دریافت مشاوره در زمینه دخالت والدین در ازدواج می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: دخالت والدین در ازدواج