سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد به قمار

اعتیاد به قمار هنگامی در افراد شکل می‌گیرد که توانایی ترک بازی و دست کشیدن از آن از بین می‌رود. وقتی افراد برای اولین بار قمار می‌کنند، به خصوص اگر در همان مرتبه اول برنده شوند، نوعی پاداش مغزی برای آن‌ها ایجاد می‌شود. همین مورد زمینه اعتیاد را برای آن‌ها فراهم کرده و دوست دارند بارها و بارها این بازی را انجام دهند. البته امروزه بازی‌های قمار بروزتر شده و تنوع بسیار زیادی پیدا کرده است. اعتیاد به قمار عوارض جسمانی، شناختی، تحصیلی و… مختلفی دارد که به افراد آسیب می‌رساند. خوشبختانه روش‌های درمانی گوناگونی برای ترک این نوع اعتیاد وجود دارد. با آگاهی از پیامدهای اعتیاد به قمار و روش‌های درمان، می‌توانید گامی موثر در جهت ترک آن بردارید.  

منبع: اعتیاد به قمار

شماره مرکز مشاوره

اعتیاد به قمار

وقتی فرد در دام قمار دچار می‌شود با وجود اینکه از نظر مالی ضررهای زیادی را متحمل می‌شود، نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. قماربازی می‌تواند اعتیاد شدیدی را در فرد ایجاد کند به حدی که روی اصلی‌ترین دارایی‌های زندگی‌اش قمار می‌کند و ممکن است همه چیز را از دست بدهد. به همین دلیل قماربازی بیمارگون جزء اعتیادهای مهم به حساب می‌آید که باید از طریق مشاوره درمانی فرد اعتیادش را کنار بگذارد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت اعتیاد کلیک کنید.

 

مهم‌ترین علامت اعتیاد به قمار

مهم‌ترین ویژگی یک فرد معتاد به قمار این است که با وجود اینکه می‌داند ممکن است به خاطر یک بازی تمام دارایی خود را از دست بدهد، اما بازی را انجام می‌دهد. در واقع فرد در مقابل قمار تسلیم می‌شود و نمی‌تواند در مقابل بازی کردن ایستادگی کند. البته برخی از علائم فرد معتاد به قمار با علامت‌های فردی که مواد مخدر مصرف می‌کند، شباهت‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

_ فرد به قمار نیاز دارد چون باعث می‌شود هیجان زیادی را تجربه کند.

_ فرد هنگامی که قمار بازی می‌کند بی قرار است و در مورد پایان بازی و یا کنترل آن دچار تحریکات مختلف می‌شود که معمولاً بازی را ادامه می‌دهد.

_ تلاش‌های زیاد برای کنترل، کاهش و یا توقف در طول بازی وجود دارد.

_ بعد از هر باخت دوباره بازی می‌کند تا وقتی که چیزی برنده شود.

_ فرد دچار وسواس فکری می‌شود و در طول روز به این فکر می‌کند که چگونه پول بیشتری به دست آورد تا بتواند باز هم بازی کند.

_ وقتی که فرد دچار استرس و اضطراب است بیشتر به سمت بازی کردن کشیده می‌شود.

_ در جریان اعتیاد به قمار ممکن است فرد روابط عاطفی، مالی و یا شغلی خود را به طور کامل از دست بدهد.

 

شناسایی انواع قماربازان

1. قماربازان تفریحی

همانطور که از نامش پیداست، قماربازان تفریحی فقط وقتی می‌خواهند سرگرم شوند در جمع‌های دوستانه خود قمار می‌کنند. البته روی دارایی‌های مالی خود ریسک نمی‌کنند و بیشتر جنبه سرگرمی و وقت گذرانی قمار برای آن‌ها مهم است. اگر هم ببازند به دنبال برد در دفعات بعدی و جبران تعداد باخت‌های خود نیستند. قماربازان تفریحی با قماری که انجام می‌دهند در روابط زندگی شخصی و کاری خود خللی را ایجاد نمی‌کنند.

2. قماربازان حرفه‌ای

پول یکی از دلایل مهم این افراد برای انجام قمار است. جنبه تفریحی و سرگرمی قمار برای آن‌ها اهمیتی ندارد، از طرفی روی پولی که وسط می‌گذارند، خطر نمی‌کنند و با دقتی حساب شده و تحلیل اوضاع بازی، قمار می‌کنند. آن‌ها لب مرز بازی را متوقف می‌کنند. معمولاً همه قماربازان فکر می‌کنند از نوع حرفه‌ای هستند، اما اینگونه نیست. این افراد برای فرار از مشکلات و یا جنبه سرگرمی به سراغ بازی نمی‌روند و فقط بخش مالی کار برایشان اهمیت دارد. در پایان هر بازی آن‌ها همیشه جلو هستند، چون می‌دانند چه موقع بازی را آغاز کنند و قبل از هر ضرری آن را متوقف سازند. اما بیشتر این قماربازان نیز به مرور زمان به آن معتاد شده و مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد.

3. قماربازان پاتولوژیک

این افراد اعتیاد شدیدی به قمار دارند و تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند در مقابل وسوسه‌های بازی کردن روی خود کنترلی داشته باشند. مثل کسانی که به مواد اعتیاد دارند و بعد از مصرف حس خوبی را دریافت می‌کنند، این افراد اگر بازی نکنند در زندگی خود دچار تنش می‌شوند و بعد از اینکه بازی خود را انجام می‌دهند، احساس شادمانی و رضایت خاطر پیدا می‌کنند. آن‌ها هیچ ترسی از اینکه هزینه‌های زیادی را صرف بازی کنند ندارند و همین باعث می‌شود در زندگی خانوادگی، روابط شخصی و عاطفی خود دچار بحران‌های زیادی شوند. به همین دلیل باید قبل از اینکه همه چیز را از دست بدهند، برای درمان خود اقدام کنند.

 

مهم‌ترین عوارض اعتیاد به قمار

1. آسیب‌های روانشناختی

افسردگی، استرس و اضطراب، احساس کوچک شدن، تمایل به آسیب رساندن به خود و دیگران، اعتیاد شدید به مواد مخدر و روی آوردن به مصرف الکل از جمله علائم روانشناختی اعتیاد به قمار است.

2. آسیب‌های جسمی

آسیب‌های جسمی شامل ابتلا به انواع اختلالات خواب (کم خوابی، بد خوابی و بیخوابی) و ابتلا به انواع بیماری‌های سایکوسوماتیک می‌شود.

3. آسیب‌های اجتماعی

دعوا و درگیری با اعضای خانواده و در محیط کار، به وجود آمدن مشکلات ارتباطی و عاطفی و حتی جدا شدن از همسر از جمله آسیب‌های اجتماعی اعتیاد به قمار هستند.

4. آسیب‌های مالی

آسیب‌های مالی شامل از دست دادن پس انداز، کاهش توانایی خرید و گذران زندگی و ورشکستگی در افراد است.

5. آسیب‌های قانونی

برخی از افراد برای به دست آوردن پول شروع به دزدی، درگیری و نزاع با دیگران می‌کنند و سر و کارشان به دادگاه و قانون می‌رسد.

6. آسیب‌های شغلی و تحصیلی

بی علاقه شدن به درس، غیبت در کلاس‌ها، ناتوانی در تحصیل، افت شدید تحصیلی و حتی اخراج از مدرسه از جمله آسیب‌های شغلی و تحصیلی اعتیاد به قمار هستند.

 

دلایل اعتیاد به قمار

دلایل زیادی در این امر دخیل است، از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

_ شوق زیاد برای کسب پول.

_ دلایل روانشناختی مانند ابتلا به انواع مشکلات روحی و روانی.

_ تأثیر دوستان در برد اولیه برای انجام بازی بیشتر و به دست آوردن پول.

_ تجربه باخت میلیمتری. یکی از دلایل مهمی که افراد به قمار اعتیاد پیدا می‌کنند این است که وقتی به برد نزدیک هستند، می‌بازند. این باخت در کارهای تحقیقاتی و پژوهشی بسیار اهمیت دارد و فرد ترغیب می‌شود که با تلاش بیشتر به نتیجه خود برسد. اما در قمار این مهم باعث از دست رفتن بیشتر پول شده و فرد بعد از هر باخت بارها بازی را تکرار می‌کند.

 

درمان اعتیاد به قمار

قماربازی در نهایت می‌تواند فرد را به خود معتاد کند. این بازی ترکیبی از هیجان، برد و باخت است و افراد بعد از تجربه آن تمایل پیدا می‌کنند که فقط یک بار دیگر آن را انجام دهند و وقتی به خود می‌آیند متوجه می‌شوند که به آن اعتیاد پیدا کرده‌اند و نمی‌توانند در مقابل وسوسه آن مقاومت کنند.

روانشناس به فرد کمک می‌کند تا ریشه اعتیاد به این بازی را شناسایی و حل کند. از طرفی دیگر با تکنیک‌هایی که ارائه می‌دهد به فرد کمک می‌کند تا در مقابل وسوسه‌های بازی کردن، ایستادگی کند. بسته به شدت اعتیاد فرد به قمار، درمان آن می‌تواند کمی طول بکشد و فرد باید در طول مدت درمان صبور باشد. البته تکنیک خانواده درمانی هم توسط روانشناس صورت می‌گیرد و به خانواده آموزش داده می‌شود که بهترین روش‌های رفتاری را با فردی که در حال ترک اعتیاد خود به قمار است، در پیش بگیرند. حمایت‌های عاطفی و روانی خانواده می‌تواند روند ترک را برای فرد آسان‌تر و سریع‌تر کند.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

1. آیا اعتیاد به قمار یک بیماری است؟

اعتیاد به قمار به شدت بر روی زندگی کاری و شخصی افراد تأثیر می‌گذارد و باعث رخ دادن مشکلات بسیار از جمله پریشانی و بی قراری می‌گردد. با توجه به اینکه زندگی فرد را به کلی از حال عادی خارج می‌سازد، می‌توان گفت که یک بیماری است.

2. آیا دارو هم برای ترک اعتیاد به قمار تجویز می‌شود؟

اگر وضعیت فرد در حالت بحرانی قرار داشته باشد و کنترل خود را از دست بدهد، با تجویز روانپزشک برخی از داروهای آرام بخش برای او تجویز می‌گردد. اما معمولاً با رفتاردرمانی و درمان‌های روانشناختی، فرد می‌تواند اعتیاد خود را ترک کند. برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد به قمار می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد به قمار