سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعتیاد زنان

پرداختن به اعتیاد زنان از جنبه‌های مختلفی حائز اهمیت است. زنان در برابر مصرف مواد آسیب‌پذیری بیشتری دارند و درگیری آن‌ها با اعتیاد می‌تواند پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بسیاری را به بار بیاورد. برای مثال اعتیاد زنان در دوران بارداری باعث می‌شود که آن‌ها فرزندانی معتاد به دنیا آورند. همچنین زنان در نقش مادر، مؤثرترین فرد برای ایجاد ارتباط نزدیک با فرزندان محسوب می‌شوند اما اعتیاد و عواقب روانی آن باعث می‌شود که افراد روحیه مادری خود را از دست بدهند. با این حال امروزه اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی، همه افراد جامعه را تهدید می‌کند و درنتیجه زنان نیز به عنوان نیمی از پیکر اجتماع در برابر آن آسیب پذیر هستند. ما در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا در مورد اعتیاد زنان توضیحات بیشتری ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.

منبع: اعتیاد زنان

شماره مرکز مشاوره

علل گرایش زنان به اعتیاد

علل و عوامل مختلفی می‌تواند در بروز اعتیاد نقش داشته باشند. برای مثال قرار داشتن در شرایط روانی دشوار، ناتوانی در کنترل هیجانات، روحیه تنوع طلبی و عدم برخورداری از مهارت‌هایی نظیر مهارت “نه” گفتن در زندگی از جمله مهم‌ترین عوامل دخیل در اعتیاد هستند. در این میان برخی علل و عوامل تنها به زنان اختصاص دارد و در میان آن‌ها بیشتر دیده می‌شود. از جمله دلایل گرایش زنان به اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر در زمینه شناخت اعتیاد کلیک کنید.

1. فشارهای اجتماعی پیرامون نقش‌های زنانه

برای مثال زنان هنگامی که مادر می‌شوند تحت فشار اجتماعی زیادی قرار می‌گیرند و اطرافیان از آن‌ها انتظار دارند که بتوانند به عنوان یک مادر خوب و کامل عمل کنند. زنانی که اطرافیان بسیار کمال‌گرا دارند یا خود دارای این ویژگی هستند، ممکن است دائماً مورد قضاوت قرار بگیرند و احساس گناه و ناکامی زیادی را تجربه کنند. در واقع آن‌ها فکر می‌کنند به اندازه کافی خوب نیستند و نمی‌توانند به درستی از فرزندشان مراقبت کنند. زنانی که تحت تأثیر این فشارها قرار دارند بیش از دیگران در برابر اعتیاد و مصرف مواد آسیب‌پذیر هستند. در بسیاری از موارد آن‌ها برای آرامش خود به قرص‌ها و موادی پناه می‌برند که آن‌ها را در دام اعتیاد می‌اندازد و اوضاع را از آنچه هست دشوارتر می‌کند.

2. فشارهای اجتماعی در مورد لاغری و تناسب اندام

امروزه تمام شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره‌ای و صفحات مجازی پر شده است از تصاویر زنانی که اندام لاغر و کشیده‌ای دارند. این تصاویر به طور ناخودآگاه این ذهنیت را برای زنان ایجاد کرده است که برای پذیرفته شدن و زیبا بودن باید چنین هیکل و اندامی داشته باشند.

اگر لاغری و تناسب اندام به عنوان هدفی در جهت افزایش سلامتی در نظر گرفته شود بسیار مفید است اما اگر به دلیل فشارهای اجتماعی به نوعی ضرورت و اجبار درآید آسیب‌های فراوانی را به همراه دارد چراکه در این شرایط بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در کمترین زمان و با کمترین تلاش به وزن و اندام دلخواه خود دست یابند تا بلکه بتوانند توجه دیگران را به سمت خود جلب نمایند. همین امر باعث می‌شود که به احتمال بیشتری تحت تأثیر تبلیغات افراد سودجو قرار بگیرند و از قرص‌ها و ترکیبات اعتیادآور برای لاغری خود استفاده کنند. برای مثال در بسیاری از ترکیبات لاغری که به طور غیر قانونی به فروش می‌رسد مقادیری شیشه وجود دارد که علاوه بر لاغری اعتیاد بسیار شدیدی را نیز ایجاد می‌کند.

3. مخالفت با طرحواره‌های اجتماعی 

طرحواره‌های ذهنی زیادی در مورد زنان وجود دارد که اعتیاد و مصرف مواد را امری مردانه نشان می‌دهد و همچنین بیانگر این است که زنان ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند مصرف مواد را تجربه کنند. این امر بسیاری از زنان را تحریک می‌کند تا تنها برای اثبات توانمندی‌های خود دست به اعمال غیر معقولانه‌ای بزنند. در حالی که اعتیاد هرگز مسئله‌ای جنسیتی نیست. زنان و مردان هردو در برابر مصرف مواد آسیب‌پذیر هستند و می‌توانند از این امر متضرر شوند. در نتیجه باید همه افراد در مورد آن آگاهی داشته باشند و بدانند که جنسیت مصونیتی برای معتاد نشدن ایجاد نمی‌کند.

 

سلامت روان و اعتیاد زنان

متخصصین و کارشناسان در برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد همواره به مسئله سلامت روان تأکید می‌کنند چراکه مشکلات روحی و روانی نظیر افسردگی، اضطراب، کمبود اعتماد به نفس و ناتوانی در کنترل هیجانات از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که نه تنها سلامت روان فرد را کاهش می‌دهند بلکه او را در برابر اعتیاد آسیب‌پذیر می‌کنند. از آنجایی که آمار مبتلایان به افسردگی و اختلالات اضطرابی در زنان بیشتر است بسیار اهمیت دارد که برای سلامت روان زنان و دختران جامعه اهمیت قائل شویم و آن را به عنوان عامل بسیار تأثیرگذار در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد در نظر بگیریم.

برای آشنایی بیشتر در زمینه درمان اضطراب کلیک کنید.

آثار اعتیاد زنان

اعتیاد زنان تنها اعتیاد یک فرد نیست. بلکه آسیب به کلیت اجتماع است. به دنیا آمدن فرزندان معتاد، بروز نواقص مادرزادی در نوزادان، تربیت نادرست کودکان و از هم پاشیدن خانواده تنها بخشی از آثار اعتیاد زنان است. البته همان طور که پیش‌تر گفته شد هرگز نباید تصور کنیم که اعتیاد مسئله‌ای جنسیتی است و تنها به یک گروه جامعه آسیب می‌رساند. زنان و مردان همگی می‌توانند از مصرف مواد متضرر شوند و با آسیب‌هایی نظیر طرد شدن از خانواده، از دست دادن شغل، از دست دادن امنیت اجتماعی و درگیری با قانون مواجه شوند.

با این حال به دلیل فشار اجتماعی مضاعف و نگاه بسیار منفی که به اعتیاد زنان وجود دارد این امر می‌تواند برای آن‌ها پیامدهای منفی بیشتری را به بار بیاورد و پیگیری درمان و ترک را دشوارتر کند. در واقع بسیاری از زنان به دلیل اینکه کسی از اعتیاد آن‌ها باخبر نشود سال‌ها از مراجعه کردن به مراکز درمانی خودداری می‌کنند و همین امر باعث شدت گرفتن آثار منفی اعتیاد در آن‌ها می‌شود.

برای شناخت بیشتر در زمینه مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

سؤالات متداول

– من با شوهرم اختلافات بسیاری دارم و در عین حال نمی‌توانم از او جدا شوم. در این شرایط مصرف داروهای آرام‌بخش را شروع کردم که باعث شد کمی آرامش پیدا کنم. آیا مصرف این قرص‌ها می‌تواند اعتیادآور باشد؟

قرص‌های آرام‌بخش در دراز مدت منجر به وابستگی جسمانی و روانی می‌شود و در نتیجه می‌توان گفت که قابلیت اعتیادآوری دارد. مصرف و نحوه قطع آن‌ها حتماً باید تحت نظارت پزشک باشد تا آسیب‌ها به حداقل برسد. اگر این داروها را بدون تجویز مصرف می‌کنید، ناگهان آن‌ها را قطع نکنید و برای پیگیری وضعیت خود حتماً به یک روانپزشک مراجعه کنید. برای دریافت مشاوره در زمینه اعتیاد زنان می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران تماس بگیرید.

منبع: اعتیاد زنان