سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان تنبلی

تنبلی چیست و آیا راهی برای درمان تنبلی وجود دارد؟ در واقع تنبل بودن به خودی خود یک مشکل نیست و تقریباً همه افراد برخی از روزهای زندگی ترجیح می‌دهند کمتر فعالیت کنند و به نوعی تنبل باشند. در صورتی که این تمایل به یک نیاز دائمی تبدیل شود و بیشتر روزهای زندگی به این سبک بگذرد معمولا عملکرد فرد در جنبه‌های مختلف کاهش می‌یابد و در واقع تنبلی به عنوان یک مانع برای پیشرفت عمل می‌کند. در این شرایط خود فرد و اطرافیان او در این باره نگران می‌شوند و از متخصصان درباره شیوه‌های درمان تنبلی سوال می‌پرسند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

منبع: درمان تنبلی

شماره مرکز مشاوره

تنبلی چیست و چه زمانی به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود؟

تنبلی نوعی تمایل درونی برای بیکار بودن، بی‌تحرکی، اهمال کاری و پشت گوش انداختن مسئولیت‌های روزانه است و ممکن است از علائم افسردگی باشد. در این شرایط افراد اغلب نوعی نقش منفعل را در زندگی ایفا می‌کنند و ترجیح می‌دهند هر اتفاقی خودش رخ بدهد و آن‌ها نقشی در آن نداشته باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه علائم افسردگی کلیک کنید.

تقریباً همه ما در برخی از مواقع دوست داریم کمی تنبلی را تجربه کنیم. برای مثال پس از گذراندن یک هفته شلوغ در تعطیلات گاهی ترجیح می‌دهیم تنها در رخت خواب بمانیم و هیچ کاری انجام ندهیم. این مسئله کاملاً امری طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اما گاهی اوقات برخی افراد در بیشتر روزهای زندگی خود سبک زندگی تنبلانه را ترجیح می‌دهند. آن‌ها همواره انرژی کمی برای انجام کارها دارند و هر اقدامی را پشت گوش می‌اندازند.

این مسئله می‌تواند نشانه‌ای مبنی بر وجود یک مشکل در سلامت روان و عادات فرد باشد. این شرایط نیازمند آن است که بیشتر به آن بپردازید و برای غلبه کردن بر آن اقدامی جدی انجام دهید چرا که این تنبلی افراطی می‌تواند تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده و منجر به مشکلات گوناگونی نظیر کاهش عملکرد شغلی و بروز اختلافات خانوادگی و مشکلات خواب می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مشکلات خواب کلیک کنید.

راهکارهایی ساده برای درمان و غلبه بر تنبلی

همان طور که گفتیم تنبلی می‌تواند از پیشرفت شما در زندگی جلوگیری کرده و آسیب‌های زیادی را در روابط بین فردی به بار بیاورد. ما در ادامه با ارائه چند راهکار روانشناسی تلاش کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم بر وجود این مشکل غلبه کنید.

1- برای غلبه بر تنبلی کارهای بزرگ را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید

در بسیاری از مواقع آنچه باعث بروز اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها می‌شود این است که در ذهن خود آن کارها را بسیار زمان‌بر، نیازمند تلاش بسیار و خسته کننده می‌بینیم. همین امر باعث می‌شود که دائماً از انجام آن‌ها فرار کنیم و یا فعلاً به آن فکر نکنیم. در این شرایط یکی از مؤثرترین راه حل‌ها این است که فعالیت‌های بزرگ را به چند بخش کوچک تقسیم کنید. به این ترتیب هر بخش کوچک از آن فعالیت بزرگ می‌تواند در زمان کمی انجام شود و انرژی چندانی نیز از شما نگیرد. با این روش شما به صورت پله پله و با فواصل منطقی کارهایتان را پیش می‌برید و در عین حال که انرژی خود را مدیریت کرده‌اید از انجام کارها نیز باز نمی‌مانید.

2- برای درمان تنبلی خواب مناسب و انجام ورزش به صورت روتین داشته باشید

در بسیاری از موارد تنبلی ناشی از احساس خستگی مفرط و کمبود انرژی است. اگر در مورد شما نیز این مسئله حقیقت دارد تلاش کنید تا به بهداشت خواب خود اهمیت دهید و زمان‌های مشخص و ثابتی را برای استراحت روزانه و شبانه خود در نظر بگیرید.

در کنار این امر گنجاندن ورزش در برنامه روزانه می‌تواند با افزایش هورمون‌های شادی‌آور باعث احساس نشاط بیشتری شود و خستگی مفرط را در شما بزداید. اگر با وجود استراحت و خواب کافی همچنان احساس خستگی بسیاری می‌کنید و از انرژی لازم برای انجام فعالیت‌ها برخوردار نیستید ممکن است پای مشکلات دیگری نظیر دچار بودن به سندروم خستگی مزمن، کمبود مواد معدنی نظیر آهن در بدن و یا اختلالاتی نظیر افسردگی در میان باشد. در این شرایط لازم است که حتماً با یک متخصص مشورت نمایید و وضعیت سلامت جسم و روان خود را با او در میان بگذارید.

3- بپذیرید که قرار نیست کامل باشید

برخی افراد به دلیل روحیه کمال گرایی که دارند همواره می‌خواهند هر فعالیتی را به بهترین شیوه انجام دهند. در واقع آن‌ها می‌خواهند کامل‌ترین امکانات را در اختیار داشته باشند و هیچ نقصی را در فعالیت‌هایشان تجربه نکنند. اما چون در واقعیت این مسئله ممکن نیست و هر انسانی طبیعتاً با نقایصی روبه‌رو می‌شود آن‌ها انگیزه خود را برای انجام کارها از دست می‌دهند درنتیجه دچار اهمال کاری شده و گویی تنبلی را انتخاب می‌کنند.  

برای حل این مشکل باید این حقیقت دردناک را بپذیرید که نه شما و نه هیچ انسان دیگری کامل نیست و درنتیجه در هر کاری ممکن است با شکست‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شوید. تنها گزینه‌ای که پیش پای انسان قرار دارد این است که بتواند با وجود تمام محدودیت‌ها برای رسیدن به هدف تلاش کند. در واقع فارغ از دستاوردها این تلاش عالی است که ارزشمند است. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که کمال گرایی در برخی افراد نوعی ویژگی شخصیتی بسیار باثبات است که به آسانی تغییر نمی‌کند. در این شرایط مراجعه به روانشناس و شرکت در جلسات روان درمانی برای بهبود این مشکل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

4- بر نقاط قوت خود تمرکز کنید

برای غلبه بر تنبلی لازم است که زمان‌هایی را برای درون نگری و اندیشه درباره ویژگی‌ها و توانمندی‌های خود اختصاص دهید. تلاش کنید به خودآگاهی بالاتری دست پیدا کنید و ببینید چه فعالیت‌هایی را می‌توانید با کیفیت بیشتری انجام بدهید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که خودآگاهی بالاتری دارند و توانمندی‌های خود را می‌شناسند کمتر دچار تنبلی می‌شوند و بیشتر میل به فعالیت و مشارکت در انواع کارها را دارند.

5- برای درمان تنبلی به خودتان پاداش بدهید

برخی افراد در مقایسه با دیگران نسبت به دریافت پاداش‌های بیرونی حساسیت بیشتری دارند. در واقع آن‌ها با دریافت پاداش انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و با انگیزه بالاتری در انجام فعالیت‌ها درگیر می‌شوند. اگر در درون خود انگیزه‌ای برای انجام کارها نمی‌بینید و همین امر باعث تنبلی شما شده تلاش کنید تا برای خود تقویت‌های بیرونی فراهم کنید. برای مثال هر وقت کاری را به موقع و درست انجام دادید، پس از آن به فعالیتی بپردازید که احساس رضایت را در شما افزایش دهد. برای مثال می‌توانید اوقاتی را با یک دوست بگذرانید و یا حتی برای خود هدیه‌ای بخرید.

برای آشنایی بیشتر در زمینه مشاوره تلفنی کلیک کنید.

 

سؤالات متداول درباره درمان تنبلی

– آیا ممکن است تنبلی زیاد ناشی از افسردگی باشد؟

بله. یکی از علائم اصلی افسردگی کمبود انرژی و احساس خستگی مفرط است. این امر می‌تواند به تنبلی و در نهایت گوشه گیری منجر شود. اگر فردی که دچار تنبلی است در کنار این موضوع دائماً احساس غمگینی دارد و یا همانند سابق نمی‌تواند از موضوعات گذشته لذت ببرد احتمال بروز افسردگی وجود دارد. در این شرایط برای دریافت تشخیص مناسب لازم است که حتماً با یک روانشناس مشورت کنید.

– آیا مصرف دخانیات نیز می‌تواند در احساس کمبود انرژی و تنبلی تأثیرگذار باشد؟

بله هرچقدر میزان اکسیژن در جریان خون بیشتر باشد انسان احساس نشاط بیشتری را تجربه می‌کند. در حالی که مصرف دخانیات با کاهش اکسیژن خون و بروز مشکلات جانبی دیگر می‌تواند احساس تنبلی و خستگی را در فرد افزایش دهد. برای دریافت مشاوره در زمینه تنبلی و راهی برای درمان تنبلی می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

منبع: درمان تنبلی