سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ترک کوکائین

یکی از اعتیادآورترین مواد مخدر در جهان کوکائین است که می‌تواند خیلی سریع در اولین مصرف فرد را به شدت به خود وابسته کند بنابراین ترک کوکائین در اولین فرصت امری ضروری است. این مخدر خطرناک می‌تواند به جسم و روح مصرف کننده آسیب‌های خطرناک و جبران ناپذیری را وارد سازد. البته افراد وقتی این ماده مخدر را ترک کنند علائم و آسیب‌ها به مرور زمان کم رنگ شده و از بین می‌رود اما این مهم می‌تواند تأثیرات روحی و روانی خود را به شکل بیماری‌ها و اختلالات روانی برای مدتی طولانی‌تر در فرد باقی بگذارد. افراد معتاد به کوکائین بعد از ترک باید علاوه بر سالم سازی جسم برای سلامت روح خود نیز اقدامات مهمی را انجام دهند. در نتیجه بهره بردن از روانشناس و مشاوره ترک اعتیاد به افراد کمک خواهد کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره ترک اعتیاد کلیک کنید.

منبع: ترک کوکائین

شماره مرکز مشاوره

ترک کوکائین

کوکائین یک داروی محرک و اعتیادآور است که مهم‌ترین اثری که بر فرد می‌گذارد ایجاد وابستگی روانی شدید است. اثرگذاری کوکائین در مغز باعث می‌شود که بدن مصرف کننده دوپامین زیادی ترشح کند که این مهم باعث می‌شود فشار قابل توجهی به قلب او وارد شود. به همین دلیل اگر قصد ترک این ماده مخدر را دارید بهتر است زیر نظر پزشک متخصص و روانشناس این کار را انجام دهید.

 

عوارض خطرناک اعتیاد به کوکائین

این ماده مخدر می‌توان عوارض کوتاه مدت و بلند مدت زیادی داشته باشد که به مهم‌ترین و شایع‌ترین این عوارض می‌پردازیم.

عوارض کوتاه مدت اعتیاد به کوکائین

برای بسیاری از افراد بعد از مصرف کوکائین در مدت زمان کوتاهی احساسات شادی بخش، مثبت و افزایش سطح اعتماد به نفس ظاهر می‌شود. مدت زمان تأثیرات کوتاه مدت کوکائین از 30 تا 60 دقیقه است و بعد از این زمان عوارض ذهنی و روانی برای فرد رخ می‌دهد. در همین حین فرد مصرف کننده عوارض جسمی همچون تعریق زیاد، افزایش فشار خون، مشکلات معده مثل تهوع و استفراغ را تجربه می‌کند. خطرناک‌ترین عارضه روحی کوتاه مدتی که فرد معتاد به کوکائین آن را تجربه می‌کند افزایش میل به خشونت است که ممکن است هم به خودش و هم به دیگران آسیب وارد کند.

عوارض بلند مدت اعتیاد به کوکائین

عوارض طولانی مدت کوکائین بر بدن فرد می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از مهم‌ترین عوارض طولانی مدت کوکائین شامل افسردگی، تند مزاجی، عصبی شدن، پرخاشگری بی دلیل، افکار پارانویا و بیخوابی است. از طرفی دیگر فرد مصرف کننده ممکن است دچار اختلال شخصیت شود. ممکن است اختلال شخصیت فرد از زمان‌های قبل از مصرف کوکائین وجود داشته و با مصرف این ماده مخدر تشدید شود.

خطرناک‌ترین و عجیب‌ترین مشکلی که فرد معتاد به کوکائین آن را تجربه می‌کند احساس حرکت حشرات به خصوص کرم در زیر پوستش است. گاهی این احساس آنقدر شدید می‌شود که فرد مصرف کننده ممکن است برای رهایی از آن به خودش نیز آسیب‌های جدی وارد کند.

همچنین افراد برخی مواد را از طریق بینی مورد استفاده قرار می‌دهند که کار خطرناکی است چون باعث می‌شود بافت‌های داخل بینی فرد دچار آسیب شود. وقتی فرد مواد را از طریق بینی مورد استفاده قرار می‌دهد دائماً دچار آبریزش بینی و یا خونریزی از بینی می‌شود. مصرف این ماده مخدر می‌تواند به عضلات قلب فرد هم آسیب وارد کند و این مهم احتمال سکته را فراهم می‌سازد.

 

ترک اعتیاد به کوکائین

ترک ناگهانی

بهترین روش برای ترک کوکائین، ترک به صورت ناگهانی و یکدفعه‌ای است. به همین دلیل کم کردن دوز و مقدار مصرف آن در مدت زمان طولانی نمی‌تواند باعث شود تا شما آن را ترک کنید. بعد از اینکه کوکائین را ترک کردید برخی از علائم فیزیکی را مشاهده خواهید کرد اما جای نگرانی نیست، چون معمولاً بعد از مدت زمانی کوتاه این علائم برطرف می‌شوند. حداکثر زمانی که فرد علائم فیزکی را در خود تجربه می‌کند می‌تواند یک هفته باشد.

علائم روانی در ترک کوکائین

تجربه علائم روانی بیشتر از علائم جسمانی است. به همین دلیل فرد باید در حین ترک زیر نظر پزشک متخصص و روانشناس ترک کند و آن‌ها را به صورت دقیق در جریان اوضاع و احوال جسمی و روحی خود قرار دهد.

رعایت اصول تغذیه‌ای

یکی از مواردی که به فرد معتاد کمک می‌کند تا کوکائین را بهتر و راحت‌تر ترک کنند، رعایت اصول تغذیه‌ای است. متأسفانه بیشتر افراد معتاد از وضعیت تغذیه‌ای خوبی برخوردار نیست و این مهم باعث شده تا سیستم ایمنی بدنشان ضعیف شود. برای اینکه بتوانید در ترک اعتیاد عملکرد خوبی داشته باشید و دوباره به مصرف مواد روی نیاورید باید یک دستور غذایی منظم و کاملی از ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، غلات و کربوهیدرات‌ها را دریافت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ترک اعتیاد کلیک کنید.

 

علائم ترک اعتیاد به کوکائین

همانطور که گفتیم ترک کوکائین می‌تواند علائم جسمی خاصی را نیز به همراه داشته باشد که مهم‌ترین آن‌ها عشامل موارد زیر است.

_ کاهش سطح تمرکز

_ خستگی‌های شدید و مزمن

_ بروز انواعی از اختلالات جنسی (کاهش و یا ناتوانی در لذت و تحریک جنسی)

_ لرزش‌های بدن، درد عصبی، درد عضلانی

_ افکار و یا اقدام به علائم خودکشی

_ کابوس‌های ناخوشایند و همیشگی

_ افزایش اشتها

_ افزایش میل به کوکایین

_ تفکر کند و آهسته

 

روش‌های مختلف ترک اعتیاد به کوکائین

ترک با کمک داروهای آرامبخش تجویز شده

کوکائین را می‌توانید بدون اینکه بستری شوید، ترک کنید. ولی در شرایطی نیاز است که سم زدایی شوید. از طرفی دیگر به دلیل اینکه فرد دچار علائم افسردگی و اضطراب می‌شود، با تشخیص و تجویز پزشک می‌تواند داروهای آرامبخش و ضد افسردگی هم مصرف کند. همچنین تفکرات خودکشی در فرد بعد از ترک افزایش می‌یابد به همین دلیل ترک زیر نظر یک روانشناس می‌تواند مؤثر و نتیجه ‌بخش باشد.

خانواده درمانی در ترک اعتیاد به کوکائین

متأسفانه بیشتر کسانی که به سمت اعتیاد کشیده می‌شوند در خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند که مشکلات و فشار روانی زیادی در آن وجود داشته است. به همین دلیل نقش خانواده در ترک اعتیاد بسیار مهم است. روانشناس در طی جلساتی با خانواده فرد در حال ترک گفت‌وگو کرده تا مشکلات و مسائل اساسی که باعث شده یکی از اعضای خانواده اعتیاد پیدا کند را مورد بررسی قرار دهد و برای رفع آن چاره اندیشی کند.

گفت‌وگو‌های دو طرفه خانواده و فرد معتاد در مقابل روانشناس می‌تواند به حل بسیاری از تعارضات کمک کند. روان درمانگر به خانواده فرد معتاد کمک می‌کند تا بتوانند فرد معتاد را به ترک و پایبندی به آن ترغیب کنند.

 

سخن پایانی

حتی یک روز را برای ترک این ماده مخدر خطرناک به تعویق نیندازید. در اوایل ترک چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی به شما سخت خواهد گذشت، اما وقتی توانستید بر شرایط غلبه کنید و پاک شوید می‌توانید مثل دیگران یک زندگی عادی به دور از افسردگی و خماری را تجربه کنید. فراموش نکنید با اینکه می‌توانید بدون بستری شدن اعتیاد به کوکائین خود را از بین ببرید، اما حتماً از کمک روانشناسان و راونپزشکان نیز استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک کوکائین می‌توانید با مرکز مشاوره روانشناسی کانون مشاوران در ارتباط باشید.

 

سؤالات متداول

آیا از کوکائین به عنوان یک بی حسی هم استفاده می‌شود؟

در اوایل قرن بیستم از کوکائین برای بی حسی‌های موضوعی به خصوص در جراحی‌هایی که در آن زمان صورت می‌گرفت، استفاده می‌کردند. اما بعد از مدت‌ها که عوارض خطرناک آن کشف شد دیگر از آن در این زمینه استفاده نشد.

کوکائین بیشتر در میان چه اقشاری رواج دارد؟

متأسفانه این ماده مخدر بیشتر در میان جوانان و نوجوانان رواج داد و جوانان 18 تا 25 ساله بیشترین گروه مصرف کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ترک کوکائین